FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Richard III (Ennio Morricone)    RICHARD III   (1912)
       III. Richárd


      

       zene: Ennio Morricone
       vezényel: Ennio Morricone
       kiadás éve: 1997
       kiadó: Sony Classical
       játékidő: 56:03




         "Frederick Warde szereplésével Shakespeare mesterműve, a III. Richárd király élete és halála" - így szól a hosszadalmas főcímkártya, amely a világ legrégebbi épségben fennmaradt egész estés mozifilmjét nyitja. A címben is feltüntetett színész, Frederick Warde Nagy-Britanniában született, de már húszévesen Amerikában turnézott, ahol a kontinens első számú Shakespeare-színészévé lépett elő. III. Richárd szerepét is több százszor játszotta el, mielőtt rájött, hogyan juthatna el minél több emberhez. Az 1912-ben készített filmmel bejárta az országot, a filmvetítések közben pedig Shakespeare-ről szóló előadásokat tartott, illettve híres monológokat adott elő. Felmerül a kérdés, hogy egy Shakespeare-drámát hogy lehet némafilmen előadni, de a válasz talán nem meglepő: a siker titka a sok feliratkártya.
         Warde turnéja után a "III. Richárd" a kor sok más filmjéhez hasonlóan elveszett, de 1996-ban egy William Buffum nevű filmgyűjtő rálelt egy tökéletes filmkópiára, amit az Amerikai Filmintézetnek adományozott. Ez az ötvenöt perces film így ma a világ legkorábbról fennmaradt egész estés filmje, ami körülbelül nyolc tekercsből áll. Hosszú előkészületek után a filmet csak 2001-ben adták ki DVD-n, mely kiadvány egy tizenhét perces dokumentumfilm mellett egy vadonatúj zenét is tartalmazott, amit nem más szerzett, mint Ennio Morricone.

         Carl Davisszel készült interjúnkban a művész arról beszélt, milyen kihívások várnak arra, aki némafilmhez ír zenét. Az egyik legfontosabb részlet, hogy a zenének állandóan szólnia kell, így folyamatosan kell bontani a témákat, egy perc megállásra sincs lehetőség. Míg Davisnek így adott esetben akár öt óra zenét is át kell adnia, Morricone ötvenhat percnyi score-t írt a filmhez, melyet a Sony Classical 1997-ben adott ki lemezen. A CD így négy évvel megelőzte a film hivatalos megjelenését, ami talán válasz arra, miért ez az egyik legritkább Morricone lemez, amiről alig hallani. Jómagam is csak úgy kerültem vele közelebbi kapcsolatba, hogy annak idején összekevertem az 1995-ös Ian McKellen adaptációval, aminek (mint később rájöttem) Trevor Jones írta a zenéjét. A "Symphony for Richard III" fantázianéven megjelent lemez valójában a film teljes zenei anyagát tartalmazza vágatlanul.
         A nyolc tételbe rendezett aláfestés valójában teljesen egy tételt alkot, sehol egy szünet vagy egy csöppnyi szusszanás. A "Prologue" sötét vonósokkal indít, miközben előbb a bal, majd a jobb hangfalakból távoli harsonák szólnak, és egyre közelednek - talán ebből is érezhető, hogy a lemez keverése példaértékű. Ami azonban ezután következik, az egy egyórás zuhanás a modern koncertzenék művészieskedésébe és finomkodásába, várni, amíg felbukkan egy igazán érdemleges ötlet. És a legrosszabb dolog, hogy valahol a tízperces tétel közepén igazi gyöngyszem rejtezik, csak nehéz odáig eljutni.
         Milyen részletekre érdemes odafigyelni? Az abszolút csúcspont a "The Journey to London" című tétel első fele, mely egy "Bolero"-szerűen felépített utazó motívum. A középkorra való egyetlen zenei utalás ebben a darabban hangzik el, ahogy a király egyre közelebb érkezik a fővároshoz, korabeli hangszerek egész sora csatlakozik a téma fő vonalához. Ez a hétperces darab az album legragyogóbb pillanata, és ezt szerencsére gyorsan meg lehet találni, mivel a tétel elején kezdődik. Másik említésre méltó momentum egy menetelés, mely az "After the Battle" tétel közepén hallható. Ezek mellett itt-ott találkozhatunk érdekes megoldásokkal (a visszatérő visszhangzó harsonákkal), de sajnos mind nagyon jól elrejtőztek.

         Meglehetősen vegyes érzésekkel viseltetek a lemez iránt. Hogy egyszerű hasonlattal magyarázzam el a problémát, tegyük fel, hogy veszek egy csodálatos képet, amit felfüggesztek a szobám falára, majd egy óráig nézem. Bármilyen szép a kép, egy óráig ugyanazt nézni végül kimerítően unalmassá válik, de nincs menekvés előle, hiszen csak egy óra után lehet szabadulni tőle. Valahogy így vagyok a "III. Richárd" albumával is, ami remekül megírt munka, de a hosszú tételek, a percekig tartó zenekari dörmögések és a folytatólagos zene elvesznek valamennyit az igazán szép fénypontok csillogásából. Már a "The Journey to London" miatt érdemes meghallgatni az albumot, de egyhelyben ülve igen nehéz dolog élvezni a vágatlan, üresjáratokkal teli lemezt. Lévén, hogy némafilmről van szó, ugyanazt az élményt kapjuk, hogyha a DVD-t nézzük, hiszen így egyszerre érvényesül a zene a képpel, ráadásul a dialógusoktól és a hangeffektektől se kell félnünk. Így kiadva a "III. Richárd" zenéje egy érdekes kuriózum egy nagyobb életműben.


    Hubai Gergely
    2008.01.21.




    Tracklista:

      1. Prolgue (5:16)
      2. After the Battle (5:02)
      3. Lady Anne (3:43)
      4. The Court of King Richard IV (5:08)
      5. The Journey to London (11:29)
      6. After the Coronation (1:31)
      7. Buckingham Leaves the Court (11:53)
      8. Battle and Death of Richard III (12:01)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Carl Davis - Megtörni a csendet
    (interjú)


    King of Kings

    The Legend of 1900

    The Thing

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam