FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Resident Evil: Retribution (tomandandy)    RESIDENT EVIL: RETRIBUTION   (2012)
       A kaptár - Megtorlás


      

       zene: tomandandy
       kiadás éve: 2012
       kiadó: Milan
       játékidő: 40:55





         Akadnak olyan moziszériák, melyek újabb és újabb részeinek megtekintése már kizárólag csak rajongóknak javasolt, s az ötödik epizódnál járó "A kaptár - Resident Evil" pontosan ilyen. Hiszen a látszólagos haladás, ami valójában egy helyben toporgás, egy tévésorozatnál még úgy-ahogy elfogadott (elvégre csak egyetlen vagy mindössze néhány hetet kell várni a következő részre), a filmek esetében, az általában több évvel később érkező folytatás okán, már kevésbé az. A Milla Jovovich és férje, Paul W.S. Anderson rendező karrierjét "A három testőr" alaposan megérdemelt bukását követően egyedül a felszínen tartó "Resident Evil" aktuálisan utolsó darabja, tehát újfent azoknak ajánlott, akiket nem különösebben foglalkoztat, hogy az adott alkotásnak mindössze olyan ideiglenes lezárása van, ahonnan legközelebb könnyen fel lehet majd venni a fonalat.
         Természetesen aki arra vágyott, újra megkapta a maga mozivásznas számítógépes játékát, ám ehhez az alkotók irányítási lehetőséget ezúttal sem csatoltak, így a hiányérzet adott, mert gyakorlatilag újra nem kapunk többet másfél órás hentelésnél. Pedig a "Túlvilág" alcímet viselő epizódhoz közvetlenül csatlakozó, visszafelé pörgetett nyitány egy kifejezetten hatásos indulást takar, és az ezúttal jégvilág alá rakott helyszínben is több lehetőség volt. Ám mindvégig a főcím marad a legérdekesebb, a hófehér környezet pedig csak a végén kap jelentőséget. A sztorira nem is érdemes sok szót fecsérelni: Alice továbbra is a vírusával a teljes világot pusztulásba döntő, megfoghatatlan Umbrella vállalat ellen küzd, aminek során minden szembejövő kreatúrát elintéz; némelyiket puszta kézzel, de legtöbbször lőfegyverrel, s mindezt olyan lassítássorozatokkal, melyek perceket tehetnek hozzá a tényleges játékidőhöz. Korábbról visszaerőltetett (Michelle Rodriguez, Sienna Guillory) és új társaival rutinosan rohan át egyik helyszínről a másikra, és ezen a ponton már tényleg csak a legnagyobb rajongókat nem zavarja, hogy a küzdelem valójában a "sok hűhó semmiért" kategóriája, elvégre egy olyan sokfejű sárkány ellen folyik, melynek minden egyes levágott feje helyére több újabb nő. Egyedüli meglepetést talán csak a totális esélytelenséget belengető lezárás okozhat, amely akár arra is utalhatna, hogy maximum már csak egy rész lapul a tarsolyban, de nyugodjunk meg: amíg esély sincs rá, hogy a stúdió a produkcióra fordított pénzének akár csak töredéke is elvész, mindig lesz egy kiskapu, miként lehet újból aranytojás kiköltésére kényszeríteni azt a bizonyos tyúkot.

         Tom Hajdu és Andy Milburn másodjára kapta meg a feladatot, hogy Alice véres táncához szolgáltasson talpalávalót. A tomandandy néven először Oliver Stone "JFK"-jénél, kiegészítő zeneszerzőként felbukkanó zörejduó első komoly munkája a 2004-es "Megszólít az éjszaka" című thrillerhez kötődik, amelyet egy igen szépen eltalált, borongós score-ral láttak el. Bár az azóta eltelt szűk tíz évben akadt valamennyire értékelhető munkájuk is (mint például "A harag sodrása - Mean Creek" meditatív gitáros-hegedűs aláfestése), ám összességében róluk mindig az jut eszembe, hogy még ha egy jól sikerült főtémára azért számíthatok is tőlük (mint az "Otthon, biztonságban - Right at Your Door"-nál is történt), az adott filmhez többnyire csak nem túl érdekfeszítő töltelékzenéket írnak, netán szétzörgik az egészet. Utóbbira a "Hívatlanok" a jó, vagyis hát rossz példa, esetleg Angelo Badalamenti "A szomszéd"-hoz születő munkájának effektekkel való megtaposása.
         Anderson sorozatába "A kaptár: Túlvilág" során kapcsolódtak be, ahol a direktor kifejezetten meg akarta újítani a zenei világot, például a szimfonikus zenekar elhagyásával is. Ezt az elgondolást hibának tartottam már akkor is, amikor kiderült, hogy az "Apokalipszis" alcímű epizód Jeff Danna jegyezte briliáns (és szimfonikus) akciózenéjét, a harmadik felvonás esetében már a "Fűrész" komponistájaként ismert Charlie Clousernek kellett volna valahogy utolérnie. Mivel a tomandandy a negyedik részben éppen pályája egyik épkézláb - ráadásul meglepő módon több tűrhetően sikerült témával rendelkező - score-ját szállította le, esély nyílt arra, hogy e világra jobban ráérezve, egy még hatásosabb elektronikus munkát dobnak össze a visszatéréskor. Ez igaz is lett a már emlegetett nyitány alá komponált darabra: a "Flying Through the Air" ugyanis egy elképesztően hatásos, tökéletes, lendületes főtéma lett, mely kétségkívül tomandandyék karrierjének csúcspontja, és hatásosságában felér a már emlegetett "Fűrész" közkedvelt zenei motívumával. A folytatás azonban megdöbbentően más, hiszen a minőségi muzsikának egy csapásra vége.

         Akad persze sikerültebb pillanat a Bassnectar és Chino Morino "Hexes" című, dubstep alapú, erősen feledhető stáblistás nótájával nyitó soundtracken, de ezekből meglehetősen keveset találunk, és valóban csak momentumokat. Ekkor rendszerint vagy a már méltatott nyitány megidézése zajlik (például: "Corridor"), vagy a "Túlvilág" témáinak felelevenítése szól (mint a "Tokyo Revisited", illetve a Silent Hillből ismerős Piramisfej kaptárbéli megfelelőinek érkezése alatt felcsendülő "Axemen"). A teljes egészében újnak tekinthető szerzemények közül az egy-két perces "Imprinted", az "It’s Help" és a "Drive Away" alkotta trió emelkedik ki; mindhárom egyfajta víz alatti hangulatot sugalló ambient, és valóban értékelhető darabok. Ahogy annak indul az "Ice Pack" is, melynek első húsz (!) másodperce kimondottan jó, s egy kidolgozott témát ígér, de aztán átvált arra a nyekergős-nyikorgós, dübörgő stílusra, amivel rengeteg probléma van. Ekkor futhatunk bele olyan, olykor egyenesen igénytelen töltelékekbe, mint a vijjogó "First Blood", az összevissza csapkodó, zizegős "Phantom Chase", illetve utóbbi testvére, a férfikórus-hangmintát bevető "Suburbia".
         A főként a Protools program révén megszülető, kevés számú élő hangszert használó szerzeményekbe Wes Borland, a Limp Bizkit bizarr jelmezeiről és pupillatakaró kontaktlencséjéről elhíresült húrnyúzója is bedolgozott, közreműködése a leginkább a "First Blood" és a "Fall Back" gitárriffjein érezhető. A kiadvány fizikai formában negyven perces, míg letölthető verziója öt perccel hosszabb. Mindkettőt a "Flying Through the Air" dubstepes, T-Mass-féle változata zárja (ez szerencsére egészen fogyasztható, és elfogadhatóan illeszkedik a korábban hallottakhoz is), de mivel a két plusz track, az "Origin" és a nőikórus-imitációt felhasználó "The End" a jobb pillanatok sorát gyarapítja, így azok is elfértek volna a CD-n.

         A borítón megtaláljuk a tomandandy pár mondatát is, mely szerint epikus zenekari hangszerelést bontottak elemeire, és ezt modern, brutális dubstepes pillanatokkal ötvözték, hogy a korábbinál nagyobb volumenű és mocskosabb szerzemények szülessenek meg. A dubstep röfögését szerencsére nem sok helyen érzékelni, bár a végeredményen javítani/rontani már úgysem tudott volna. Persze nem olyan lemezről van szó, mely egyértelműen a frizbi kategóriába tartozna, viszont csak egyetlen kiemelkedő témát kapunk háromnegyed óra alatt, másfelől Milburnék is szó szerint jobban muzsikáltak az előző résznél. Nem lehet elmenni azon tény mellett sem, hogy a már említett Jeff Danna nemcsak "A kaptár 2. - Apokalipszis", hanem a "Silent Hill - Kinyilatkoztatás" aláfestésével is bebizonyította, hogy a játékmegfilmesítések terén még akkor is lehet jól sikerült zenét komponálni, ha ezen mozik fő vonzereje tulajdonképpen az akciók közbeni mészárlásokban rejlik, a példa így adott volt. Mivel az itt tárgyalt szériával nem most találkoztunk utoljára, valószínűleg tomandandyék visszatérése is garantált, de hogy zeneileg a "Felemelkedés" alcímet hozzábiggyeszthetjük-e majd a tényleges címhez, az még kérdéses...


    Bíró Zsolt
    2013.04.18.




    Tracklista:

      1. Hexes (3:00) *
      2. Flying Through the Air (3:48)
      3. First Blood (1:12)
      4. Tokyo Revisited (2:05)
      5. Corridor (2:51)
      6. Planting (4:04)
      7. Axemen (2:47)
      8. Fall Back (1:51)
      9. Imprinted (0:56)
    10. Suburbia (2:49)
    11. Phantom Chase (2:48)
    12. End of the World (1:25)
    13. Drive Away (1:10)
    14. Ice Pack (2:03)
    15. Zombies Under Ice (2:02)
    16. It's Help (2:07)
    17. Flying Through the Air (T-Mass Remix) (3:57)

    * előadja: Bassnectar és Chino Moreno





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Hills Have Eyes

    Resident Evil: Apocalypse

    Saw

    Silent Hill

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam