FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Resident Evil: Apocalypse (Jeff Danna)    RESIDENT EVIL: APOCALYPSE   (2004)
       Kaptár 2. - Apokalipszis


      

       zene: Jeff Danna
       vezényel: Nicholas Dodd
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 39:46




         Azok számára, akik nem látták a PC-játékból készült első részt, a főcím alatt flashbackek formájában elevenedik fel annak bámulatosan összetett cselekménye. Ebből megtudható, hogy Alice (Milla Jovovich) az egyetlen túlélője annak a kockázatos vállalkozásnak, melynek során a nő kommandós társaival együtt behatolt az Umbrella Corporation titkos, földalatti laboratóriumába, ahol az egy elszabadult vírus hatására élőhalottá alakult dolgozók, illetve a kitenyésztett mutánsok elleni harc meglehetősen szerencsétlenül végződött. A második rész közvetlenül innen folytatódik: hősnőnk viszonylag jól van, és így képes koncentrálni arra, hogy kijusson frissen szerzett barátaival Racoon Cityből, amit a fertőzésveszély miatt hermetikusan lezárt a hadsereg.
         Az biztos, hogy az első résznél akciódúsabb a folytatás, mert most nem főként dülöngélő melósok seregén át visz az út a vélt biztonság irányába, hanem a szereplőknek egyéb lényekkel, köztük a Nemesis nevű hatalmas (amúgy félresikerült gumimaszk-fejű) teremtménnyel is kell megküzdeniük. A látványvilág az akciófilmes egyszeregy "COOL" címszava alá pakolt összes tulajdonságot magán hordozza. Megmosolyogtató lassítások, alulról fényképezések, morcos nézések, miközben a vagány csajok lealázzák a náluk jóval erősebbeket is - a számítógépes játékok filmes feldolgozásai iránt rajongók megkapták, amit vártak, más meg úgysem ül be erre a kismértékben szórakoztató B-filmre, ami azt a színvonalat hozza, amit a játék. Mész és lövöldözöl.

         Úgy tűnik, zeneszerző ekkora stílusváltást még nem hajtott végre, mint Jeff Danna. A kanadai komponista (akinek Mychael névre hallgató testvére legutóbb Szabó Istvánnal dolgozott együtt a "Csodálatos Júlia" során) eddig jórészt olyan muzsikákat alkotott, amelyek inkább szép harmóniáikkal hívták fel magukra a figyelmet, nem pedig heves lendületességükkel. Az "O" stílusosan nyomasztó, a "The Kid Stays in the Picture" lenyűgözően eklektikus, a bibliai "Gospel of John" pedig egy erőteljes world music-szerű munka, mely a John Debney-szerezte "The Passion of the Christ"-nál is jobban el lett találva. Mindezeken kívül testvérével közös munkája két darab "A Celtic Tale" album, amelyekben kelta folklorisztikus elemeket használtak fel szimfonikus háttér mellé. Végül, de nem utolsósorban egy igénytelen tévésorozat annál jobb aláfestése is dicséri a művész keze munkáját. Ez volt a "Kung Fu - The Legend Continue", ami energikusságával talán még a legközelebb áll az újabb kaptáros hanganyaghoz.

         Az előzmények alapján el nem tudtam képzelni, hogy mit fog a szerző kezdeni egy tőle ennyire idegen stílusban. Az eredmény minden várakozásomat felülmúlta. Szerencsére az első rész alatt elhangzó dolgokat (Marilyn Manson és Marco Beltrami csodái) nem használta fel, teljesen eltérő munkát végzett.
         A nyitó téma ("My Name is Alice") kezdetét kísérteties neszek, és fémes nyikorgások vezetik be, és már fel is vijjog az elektromos gitár a villámgyorsan húzott hegedűvonók bűnszövetkezetének hathatós kíséretében. Ez csak egy ízelítő a továbbiakból, mert az "Alice Battles the Nemesis" az első tracknél már jóval vadabb. Morajló rézfúvósok egyesülnek pörgő ütemek alatt a harcias üstdobok dinamizmusával, majd a cédé fénypontja szólal meg: a dobok militáns robaja csak egy adagja a "Mátrix-Forradalmak" stáblistája alatt elhangzott "Navras" jogutódjának tekinthető "The Nemesis vs. S.T.A.R.S."-nak. A háborgó dübörgés keltette parafaktor számszerű értékének emelkedését kürtök és tubák használatával éri el a komponista.

         A maradék félórában gyakorlatilag leírhatatlan, hogy mi történik. A műfajban újonc Jeff Danna alkotta trackek egy olyan kegyetlen akcióuniverzumba vezetnek el bennünket, amely páratlan a maga nemében. Fő hangszere az elektromos gitár, amit nem olyan unalmasan használ, mint mostanában Trevor Rabin ("National Treasure"). Nem riad vissza attól, hogy elektronikus effektekkel növelje a hatást, mint teszi ezt a nyugodtabb számok esetében is ("Searching for Alice"). Ugyanakkor ezeken a mesterséges hangokat felhalmozó számokon sem hallani, hogy létrehozójuk nem ilyesmivel foglalkozott korábban. Kakofonikus pillanatok persze akadnak (mint a "Search the School"-ban), ám ezek csak rövid ideig tartanak, utána a káoszból mindig kiemelkedik valami fogyaszthatóbb. Néha felbukkan "líraibb" szerzemény ("The Anti-Virus"), ám csak szusszanásnyi időre. A fúvósok harsány instrumentjei pozitív értelemben rátelepszenek sok darabra ("Cain's Demise"), ami garantálja, hogy ne lefekvés előtt tegyük be a lejátszóba a kiadványt, aminek kivitelezése egyébként a Varése klónozott megoldásával történt, a szokásos - leginkább a főszereplőről készült - fekete-fehér fotókkal a borítón.
         (Forgalomba került "Resident Evil - Apocalypse" név alatt egy válogatásalbum is, amelyre néhány ismert, és számtalan nevesincs együttes zúzásai kerültek. Köze nincs a filmhez, csak annak neve alatt akarják eladni, mivel az Apokalipszis pusztán két-három dallal jött el, azok is a stáblista alatt szóltak. Kerülendő, csak a pénzre menő kompiláció. Jellemző, hogy jóval az instrumentális lemez előtt adták ki.)

         Egy nagy meglepetés Jeff Dannától. Nem vitás, hogy a score meglehetősen jelenetfüggő, mert sokszor elkezdődik a trackekben egy-két alternatív melódia, amelyek egyszer csak abbamaradnak, anélkül, hogy kiteljesednének. Ettől függetlenül film nélkül is megállja helyét, ha értékeljük mindazt a profizmust és egyediséget, amellyel létre lett hozva. Ellentmondást nem tűrően halad előre percről-percre, és új utakat fedez fel a mára már eredeti pillanatokat ritkán felvonultató akciómuzsikák utcájában. Kíméletlenül nyers filmzene, melyben mélyen elrejtve egy szív dobog. Könyörtelen és jéghideg.


    Bíró Zsolt
    2005.03.29.




    Tracklista:

      1. My Name is Alice (2:13)
      2. Alice Battles the Nemesis (3:04)
      3. The Nemesis vs. S.T.A.R.S. (2:11)
      4. Panic at the Gate (1:37)
      5. Umbrella is Watching (3:01)
      6. Ashford's Plan (2:35)
      7. Cain's Demise (1:52)
      8. The Nemesis is Awakened (2:41)
      9. Zombies in Church (1:34)
    10. Captured by Umbrella (2:22)
    11. The Crash Site (1:03)
    12. Dogs in the Kitchen (2:03)
    13. Searching for Alice (2:43)
    14. The Anti-Virus (2:14)
    15. Beneath the City (2:18)
    16. The Last Transport (1:54)
    17. Search the School (1:30)
    18. I Remember Everything (2:04)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Boogeyman

    Doom

    Land of the Dead

    További kritikáink
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam