FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Replacement Killers (Harry Gregson-Williams)    THE REPLACEMENT KILLERS  (1998)
       Gyilkosok gyilkosa


      

       zene: Harry Gregson-Williams
       kiegészítő zene: Steve Jablonsky
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 36:15




         A bérgyilkosokról az hírlik, hogy érzelem nélküli ölőgépek, akik lelküket minden egyes megbízás során különböző összegekért adják el az ördögnek. Az Amerikába emigrált, a szakmában profinak számító John Lee-t (Chow Yun-Fat) is ilyennek tartják, ám miközben legújabb áldozatára, az éppen gyermekével játszó Stan Zedkovra (Michael Rooker) szegezi fegyvere csövét, közbeszól a lelkiismerete, így végül életben hagyja célpontját. Ezzel a döntéssel azonban megbízóját, az alvilág egyik királyát, Mr. Wei-t (Kenneth Tsang) haragítja magára, s ezzel párhuzamosan saját családját is veszélybe sodorja. Lee-nek nem marad más választása: el kell szöknie az országból, és meg kell óvnia szeretteit. Ez mindaddig egyszerűnek tűnik, míg bérgyilkosok nem szegődnek a nyomába.
         A pittsburghi származású Antoine Fuqua filmjében Chow Yun-Fat ("Tigris és sárkány") tengerentúli debütálását kísérhetjük figyelemmel. A nem túl széles skálán mozgó mimikával rendelkező színésznek sikerült ugyan meggyőzően alakítania a bérgyilkost, azonban a nézők többsége leginkább Mira Sorvinóra igyekezett összpontosítani. Ám a bájos hölgyemény és az akciójelenetek együttesen sem képesek kirángatni a produkciót a tucatfilmek sorából: az Államokban tevékenykedő különféle ázsiai szervezetekre épülő alkotásokkal már tele a padlás...

         Úgy tűnik, Fuquának imponál az egykori Media Ventures által létrehozott zenei világ, hiszen a "Gyilkosok gyilkosá"-n kívül (mely egyébként a rendező első nagyjátékfilmje) a "Kiképzés"-hez, "A Nap könnyei"-hez, illetve az "Arthur király"-hoz is ebből a körből szerződtette a komponistákat.
         A "The Replacement Killers" score-t jegyző Harry Gregson-Williams nevét manapság már sokan ismerik, sőt elismerik (elég csak a "Narnia krónikái" aláfestésére gondolni). Az egykori Hans Zimmer-tanítvány mára kinőtte magát mestere árnyékából, és bár zenéin továbbra is érződik, mely iskola padjait koptatta, John Powellhez hasonlóan egyre inkább az önálló stílus kialakítására törekszik. Karrierje elején több alkalommal is együtt dolgozott a germán komponistával, míg önálló megbízásokkal nem kezdték bombázni - ezek egyik remek példája a "Gyilkosok gyilkosa" is.

         Az albumot nyitó "John's Theme"-nek köszönhetően megismerhetjük a karakter belső világát, melynek megírásakor a szerző Lee származására épített: a keleti világrészt idéző hangok alkotják a muzsika főbb részeit. Ehhez hasonló tematikával rendelkező, kidolgozott dallamú zenei részek hallhatóak később a "The Temple"-ben, valamint a "John Reflects"-ben is. Ám minthogy egy akcióthrillerről van szó, ennyiben nagyjából ki is merülnek az érzelmes szálakat taglaló trackek, s helyükre többek közt olyan pörgős darabok kerülnek, mint a "Stalked" vagy a "He Means Business".
         Sajnos bizonyos tények már az album elején szembetűnnek, melyek nemegyszer bántóak tudnak lenni. Az egyik, hogy ekkor még igencsak a mentora nyomdokában lépdelt a szerző, így eme hanganyagra szinte az első pillanattól kezdve rá lehet sütni a "tipikus MV-s zene" bélyeget. A másik, hogy az elektronikus csellón (amit egyébként a későbbi "A kör 2." tárzeneszerzője, Martin Tillman szólaltat meg) és a fuvolán kívül más élő hangszert nem igazán használtak a zenei felvételek során (gondolom ezek voltak épp kéznél), így a vonós, az ütős, illetve a kórushangokért felelős "Media Ventures Midi Orchestra" közreműködésével egy olyan műzene született, mely igazi hangszerek bevonásával lényegesen jobbnak tűnne. Továbbá ennek köszönhető az is, hogy a benne rejtőző remek motívumok felett hajlamos lesz a hallgató simán elsiklani.
         Talán a fent leírtakból eredhet az is, hogy a valamivel több, mint félórányi játékidővel rendelkező filmzenealbum pont elegendő hosszúságú. A már említett "John's Theme", illetve a zárást szolgáló "Race Against Time" - "The Heavies Arrive" - "Final Confrontation" trió lényegében összefoglalja mindazt, amit Gregson-Williams ezen munkájából ismerni érdemes.

         A Varése Sarabande csapata vállalta fel a score megjelentetését - mégpedig 1998-ban, mikor is a kiadó nagy arculatváltása zajlott. Bár a kiadvány a régi oldaléllel, illetve borítóstruktúrával rendelkezik, a korong már nem az egyennyomatot tartalmazza, hanem a filmhez igazítottat (noha még az sem valami fantáziadús). Ehhez hasonló "átmeneti" kiadvány többek között Trevor Rabin "Deep Blue Sea"-je, és Elliot Goldenthal "Sphere"-je is.
         Ha Harry Gergson-Williams "The Replacement Killers" muzsikáját be kellene sorolnom valahová, akkor azt mondanám, hogy valahol a "Smilla's Sense of Snow", a "Face/Off" és a "The Rock" között húzná meg magát, illetve némileg ezekből táplálkozik. A komponista az elmúlt évek során érezhetően, és jelentősen továbbképezte magát, így ezt a score-t mára már csupán a kezdeti szárnypróbálgatások között tartják számon. Ami pedig különösen szerencse, hogy a szerző nem írt sok ehhez hasonló, túlnyomórészt textúrákon alapuló zenét...


    Kulics László
    2006.06.28.




    Tracklista:

      1. John's Theme (2:43)
      2. Stalked (3:58)
      3. The Temple (2:28)
      4. He Means Business (3:16)
      5. Kill or Be Replaced (2:18)
      6. We Have Visitors... (2:11)
      7. John Reflects (2:04)
      8. Surreal Shoot-Out (3:57)
      9. John Traps his Man (3:47)
    10. Race Against Time (3:04)
    11. The Heavies Arrive (2:53)
    12. Final Confrontation (3:38)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Chronicles of Narnia:
    The Lion, the Witch, and the Wardrobe


    Man on Fire

    Phone Booth

    The Rock

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam