FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Red Dog (Cezary Skubiszewski)    RED DOG   (2011)
       Vörös Kutya


      

       zene: Cezary Skubiszewski és különféle előadók
       vezényel: Daryl McKenzie
       kiadás éve: 2011
       kiadó: Roadshow Music
       játékidő: 63:51




         Napjaink filmdömpingjében számtalan olyan alkotással futhatunk össze, mely kiváló szórakozást nyújt, állakat leejtő trükköket vonultat fel vagy éppen meghat bennünket. Azonban nagyon kevés az olyan köztük, amely egyúttal szerethető is - a "Vörös Kutya" viszont pontosan ilyen. Az alapot ezúttal egy valós történet szolgáltatta: a címszereplő tényleg létezett, és népszerűségére jellemző, hogy miként a japán Hacsi, úgy az ő emléke előtt is szobor tiszteleg. A történet 1971-ben indul, amikor is az ausztráliai semmi közepén, egy út közepén ücsörögve találnak rá Vörös Kutyára, aki végül egy bányatelepen köt ki. A munkások hamar megszeretik, és afféle mindenki kutyája lesz, mindannyian kötődni kezdenek hozzá, még szakszervezeti tagnak is megválasztják, a tényleges gazda kérdésében azonban kizárólag a meglehetősen öntörvényű Vörös dönt. Választása végül a telep buszsofőrjére esik, akivel sorsa végleg összefonódik...

         A kutyás filmek egy speciális szegmensét képezik a mozgóképeknek, mert kevés köztük az olyan, mely nem az úgynevezett családi vígjáték kategóriából kerül ki, egy ilyen felbukkanásakor pedig rögtön előítélet alakul ki a nézőben, s legtöbbször aztán be is igazolódik a félelem. Gondoljunk például a milliomodik részénél járó "Beethoven"-re, amelynek hőse zenét ugyan nem szerez, de annál tehetségesebben nyáladzik. Azonban az ausztrál, a kontinensen igazi sikerfilmnek tekinthető "Vörös Kutya" kivétel, hiszen egy valóban kedves és igen szerethető családi mozi lett, mely szokatlan módon a kritikusok többségénél éppúgy kedvező fogadtatásra lelt, mint egy hétköznapi nézőnél. Jó néha ilyen filmeket is látni, amikor igazából nincs komoly konfliktus, a történet enélkül is leköti az embert, s ugyan gonosz szereplők akadnak, de őket hamar lerendezik. A központi szálat valójában az jelenti, hogy a címszereplőnek köszönhetően a kemény melósok csapata miként kovácsolódik valódi közösséggé, és hogy milyen az igazi, a sírig tartó hűség. Ugyanakkor, bár szomorú pillanatok is akadnak benne, a film igazi erénye a humora, melyből akad szándékosan eltúlzott, rajzfilmes jellegű, de ennek is megvan az oka, és az alkotás egy pillanatra sem válik infantilissá. A látszatra zord, mégis érző szívű férfiak nagyon egyéni karakterek, az ismertebb (Josh Lucas, Noah Taylor) és az ismeretlenebb karakterszínészek is kapnak többnyire vicces jelenetet, míg a színésznők közül Rachael Taylornak ("Transformers") és a rokonszenves Keisha Castle-Hughesnak ("A bálnalovas") jutott lehetőség. Az igazi főhős azonban négylábú, így a Vöröshöz fűződő szcénák a legemlékezetesebbek: láthatjuk, milyen sajátos módon stoppol, hogyan bukkan fel egy autósmoziban a "Cápa" vetítése közben, és hogy a kezdeti megszégyenülést követően milyen váratlan fejleménnyel zárul küzdelme ádáz ellenségével, Vörös Macskával.

         Hogy honlapunkon ritkán elemzünk válogatásalbumokat, annak alapos oka van. Ezekről a legtöbbször messziről süt, hogy kizárólag marketingérdekből születtek meg, és vagy percemberek csak pillanatnyilag és csupán egy pillanatra aktuális dalaiból, vagy elcsépelt, ezerszer felhasznált számokból tevődnek össze, a dalok között pedig az égvilágon semmilyen kapcsolat nincs azon kívül, hogy egy filmben hangzottak el. Gyakori az is, hogy a felvételek stílusa elképesztően különbözik egymástól, és bár ezt sokszínű stíluskavalkádnak is fel lehetne fogni, a valóságban az ilyesmi csak az adott mozi rajongóit köti le, mindenki más mindössze egy darabjaira hulló összeállítással találkozik.
         Ami a "Vörös Kutya" soundtrackjét illeti, a dalok között ezúttal létezik kohézió, ráadásul a filmben mindegyik remekül helytáll, egyetlenegy sem lóg ki. Többnyire a hetvenes évekből származnak és a rockos-bluesos vonalon mozognak (mint a Daddy Cool vagy Harry Nilsson egy-egy felvétele), de az ötvenes évek rockabillys, belőtt sérójú jampecos stílusa is felelevenedik többek között a Joe Ramirez and His Jumping Jacksnek, illetve a Sam the Sham & the Pharaohs közismert "Wooly Bully"-jának köszönhetően. Felbukkan napjainkban született darab is, mint a The Snowdroppers száma, amely tökéletesen illeszkedik a rockos vonalba, míg a könnyedebb balladákat Lisa Mitchell dala képviseli. A legjobb hangulatú nóta kitüntető címét a Dingoes - kocsmában együtt éneklős jellegű - "Way Out West"-je kapja meg. A "Wooly Bully" mellett mindössze két igazán ismert nóta került fel a CD-re: a kilencvenes évek hazai rádiós kívánságműsorainak nagy kedvence, a "Stumblin' In" (Chris Norman és Suzi Quatro duettje), mely hiába ismert, filmben szerencsére kevésszer szerepelt eddig ahhoz, hogy már émelyegjünk tőle, a másik pedig a kiváló "Let My Love Open the Door" Pete Townshendtől, melyet még mindig nem hallhattunk annyiszor, hogy ráunjunk.

         Ideje kitérni a score-ra, hiszen szerencsére, válogatásalbumtól szokatlanul, itt ebből is kapunk ízelítőt. A lengyel származású, ám Ausztráliában élő komponista, Cezary Skubiszewski munkássága nem túl ismert, inkább csak hazájában dolgozik, és a nevével fémjelzett filmzenealbumokkal sem sokan találkozhattak. A soundtrackre tőle mindössze bő negyedórányi, öt trackre osztott muzsika került fel szétrobbantva a CD különböző pontjaira, ami nem túl sok, viszont sokkal több nem nagyon hangzik el a jelenetek alatt sem. Ugyan a The Melbourne Studio Orchestra vonósai is jelen vannak, a fő hangsúly az olyan szólóhangszerekre került, mint az akusztikus, illetve a basszusgitár, a szájharmonika, a mandolin, a marimba, a vibrafon, az ír fuvola és a trombita. A "Red Dog Road Music" és a "Many Nations" countrys-bluesos hangulatú, a "Nancy and John" egy merengős szerelmi téma, a westernes "The Fight" pedig a két vörös ellenség leszámolását festi alá. Az instrumentális anyagból magasan kiemelkedik a moziban is kitűnően szereplő, érzelmi utazásként is felfogható "The Search". Ez a hatperces nagyszerű szerzemény olyan, mintha egy teljes történetet mesélne el, csúcspontján pedig felsír egy magányos fuvola, és a filmbeli jelenetnél ekkor szem nem marad szárazon.

         A soundtrack pontszámához figyelembe vettem egyfelől, hogy az összkép meglepően egységes, még ha a score-t azért jobb is lett volna egy csoportba rakni, nem szétszórni. Másfelől az összeállított dalcsokor minden egyes eleme tökéletesen működik a jelenetek alatt is, nincs olyan érzésünk, hogy valami csak azért került oda, hogy ne legyen zavaró a csönd. Cezary Skubiszewski szerzeményeit sem érheti panasz, a szerző egyéni hangot képviselő kompozíciókat írt. Mindent egybevetve tehát, egy épkézláb kiadványról beszélhetünk, így ha ilyen lenne egy átlagos válogatásalbum, teljesen elégedett lennék.


    Bíró Zsolt
    2014.01.21.




    Tracklista:

      1. Red Dog Intro (0:08)
      2. Evie Let Your Hair Hang Down, Pt. 1 - Stevie
          Wright (4:03)
      3. Do The Stomp - The Snowdroppers (2:16)
      4. Red Dog Road Music - Cezary Skubiszewski (2:17)
      5. Bom Bom - Daddy Cool (2:42)
      6. Many Nations - Cezary Skubiszewski (1:50)
      7. Eagle Rock - Daddy Cool (4:15)
      8. Jump Into the Fire - Harry Nilsson (7:09)
      9. Stumblin' In - Chris Norman & Suzi Quatro (3:59)
    10. Run You Down - Joe Ramirez and His Jumping Jacks /
          Frankie Mann (2:15)
    11. Shadow Boxer - The Angels (2:57)
    12. Clean White Love - Lisa Mitchell (3:54)
    13. Bellissimo - Jimmy Christo (1:21)
    14. Wooly Bully - Sam the Sham & the Pharaohs (2:30)
    15. Move Over Rover - Billy Hall and His Rhythm Boys (1:52)
    16. Nancy and John - Cezary Skubiszewski (2:41)
    17. The Search - Cezary Skubiszewski (5:51)
    18. We Can't Be Beaten - Rose Tattoo (3:25)
    19. The Fight - Cezary Skubiszewski (3:24)
    20. Way Out West - Dingoes (2:18)
    21. Let My Love Open the Door - Pete Townshend (2:44)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Beasts of the Southern Wild

    Flicka

    Hachi - A Dog's Tale

    Jaws

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam