FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Reckoning (Adrian Lee, Mark Mancina)

    Filmek alatt hallott zenék



       THE RECKONING   (2003)
       Ördögi színjáték


      

       zene: Adrian Lee, Mark Mancina








         Az 1380-as évek Angliájában a bűnbe esett ifjú pap, Nicholas (Paul Bettany) elmenekül a törvény haragja elől. Vesszőfutása akkor ér véget, mikor vándorszínészekkel akad össze, kiknek vezetője éppen akkor hal meg, ezért az így keletkezett - szereposztásbeli - űrt az egykori reverendás töltheti be. Útjuk során egy városkához érkeznek, ahol fel is lépnek színdarabjukkal. Az első előadás sikertelensége miatt a csoport vezetőjének (Willem Dafoe) ötlete alapján másodjára már a környékbeliek idegeit borzoló gyilkosság történetét elevenítik fel: a megölt helybeli fiú halálának okozójaként egy fiatal nő van megnevezve, akit már nyilvános akasztásra is ítéltek. A valóságból improvizált színdarab azonban nem várt hatást vált ki a nézőközönségből...
         Ha minden igaz, "A rózsa neve" volt a legutolsó ilyen alkotás, amiben a középkori nyomozósdi komolyabb kérdéseket is érintett. E film persze nem merészkedik az Umberto Eco regénye alapján készült elődje (és főleg a könyv) teológiai mélységének nyomába, de a vallási kérdésekkel ugyanúgy foglalkozik, mint az igazságtétellel, és a felsőbbrendű hatalmakkal való szembeszegüléssel. A néha kimondottan művészi beállításokból, és a nem éppen sablonokból összeállított sztoriból adódóan grandiózus vállalkozás született meg, amelyben a tökéletes színészgárda is remekül ellátja feladatát, de ezúttal a zene még egy olyan pluszt ad az egész történetnek, ami miatt az emlékezetes darab marad.
         A komponistapáros egyik tagja Adrian Lee, aki a Mike and the Mechanics nevű formáció billentyűse volt, és idáig - egy nálunk ismeretlen tévésorozat muzsikája mellett - csak Jackie Chan "A medál" című filmjének aláfestését jegyzi. Társa, Mark Mancina viszont jóval ismertebb volt, amíg egyszer csak el nem tűnt a főáramlatban található komponisták közül. Pedig a "Féktelenül"-lel ismertté váló szerző szép karrier előtt állt, ám a "Mackótestvér" című mese után már csak az "Elvarázsolt kastély"-féle semmiségekben működhetett közre. Karrierjének feltámasztására remélhetőleg kísérletet tesz valamikor, mert - bár nem tudni, mennyi köszönhető neki jelen műben - egyértelműen megérdemelné, hogy neve visszakapja régi fényét.
         Nem sok olyan filmzenéről van tudomásom, mely kiadatlansága ennyire fájó lenne. A zeneszerzőpáros olyan score-ja maradt sajnálatosan elrejtve a nagyközönség előtt, mely eredetisége váratlan meglepetés volt számomra, mert Chris Carternek, az "X-akták" kitalálójának "Millennium" című sorozatában volt még talán hallható egy ilyen szintű világfájdalommal átitatott mű. Ami az "Ördögi színjáték"-ban a zenei kíséret szerepét ellátja, egy olyan szomorúságot sugárzó remek, ami az utóbbi idők egyik legszenzációsabb filmzenéjeként vonulhatna be a köztudatba - ha legalább a filmet látták volna többen. Az alapvetően hegedűk lágy hangjaira épülő muzsika szólistája a sokszor felbukkanó hárfa lenyűgöző pillanatokkal egészíti ki a témákat, és mindezt bánatos cselló koronázza meg. Bár szintetizátor is található a hangulatfelelősök között, az egész egy pillanatra sem válik műanyaggá, amiben egy női vokál is szerepet kap, hogy néha templomi áhítatot csempésszen a műbe.
         A stáblista alatt hallható fojtogatóan nyomasztó szerzemény - mely szerzőjének Philip Glasst (a "The Hours" szerzője) gondolná a hozzáértő - a minimalizmus egy olyan speciális ágát képviseli, mely hiába ismételgeti ugyanazt a monoton dallamot, egyszerűen megunhatatlan. A tradicionálisnak ható motívumokat is tartalmazó score legnagyobb hányada igazából inkább mondható lenne valamiféle különös balett kíséretének, mintsem egy film zenéjének. Az ilyen remekművekről való híradás lehetősége miatt örülök, hogy honlapunk foglalkozik a meg nem jelent filmzenékkel is, és ha másként nem, hát maximum ilyen formában hívhatjuk fel olyan kompozíciókra (és filmekre) a figyelmet, melyek valamiért nem sokakhoz juthattak el.


    Bíró Zsolt
    2006.01.07.





    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Assassins

    Kingdom of Heaven

    Secret Window

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam