FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Reaping (John Frizzell)    THE REAPING   (2007)
       A tíz csapás


      

       zene: John Frizzell
       vezényel: Pete Anthony
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 48:10




         A Biblia szerint az ószövetségi próféta, Mózes vezette vissza a zsidókat az egyiptomi rabszolgaságból Kánaán földjére. Neki tulajdonítják a Tízparancsolatot, amely a zsidó társadalom erkölcsi normáit tartalmazza, továbbá az ő nevéhez kötik az Ószövetség első öt iratát (Mózes öt könyvét) is, amely a világ történetét foglalja magában a teremtéstől a zsidók Egyiptomból történő kivonulásáig. A próféta II. könyvében esik szó arról a tíz csapásról, amely Egyiptomot sújtotta azért, mert fáraójuk nem engedélyezte, hogy a rabszolgaként élők elhagyják az országot. Ezt vették alapul "A tíz csapás" című misztikus horrorfilm forgatókönyvírói, a Hayes-ikrek (Chad és Carey), valamint Brian Rousso, akik a mozivásznon nem Egyiptom népét sújtották a csapássorozattal, hanem a modernizált világ Amerikájának egyik kisvárosát a jól bevált hollywoodi horrorreceptek figyelembevételével.
         A louisanai városkába különös és megmagyarázhatatlan dolgok sorozata veszi kezdetét, amelyek arra engednek következtetni, hogy lakóira a Bibliában olvasható tíz csapás vár. Ide érkezik az egy családi tragédia után hitét vesztett Katherine Winter (az Oscar-díjas Hilary Swank személyében), aki tudományos alapokra támaszkodva szeretné cáfolni ezt a teóriát.

         2006 novemberében még úgy tűnt, Stephen Hopkins rendező ("Ragadozó 2.") filmjének aláfestését Philip Glass készíti majd el, ami bizonyos tekintetben kuriózumnak számított volna, ugyanis annak ellenére, hogy a szerző egyik legismertebb műve, a "Kampókéz" zenéje szintén horrorhoz készült, nem sűrűn ír muzsikát ilyen jellegű alkotásokhoz. Glass egy november közepén adott interjújában még szerződött művészként mesélt erről a projektről, pár héttel később azonban a stúdió hivatalos közleményt jelentetett meg arról, hogy helyét John Frizzell tölti majd be. A csere pontos oka nem ismeretes (nem hivatalos források szerint szerzeménye nem igazán illett a látottakhoz, ezért a stúdió egy, a horror műfajában sokkalta jártasabb szerző felfogadása mellett döntött), az viszont igen, hogy az új komponista személyét Joel Silver javasolta, aki korábban már számos alkalommal dolgozott együtt Frizzellel (például a "Szellemhajó"-nál, és a "13 kísértet"-nél). Végül tehát a formabontó aláfestéseket készítő művész helyett egy olyan ember került a zeneszerzői székbe, akit az elmúlt időszakban szinte már csak ilyen, és ehhez hasonló alkotásokhoz kérnek fel - ami ránézve igencsak hátrányos dolog.
         Miután Frizzellt leszerződtették, szűk másfél hónap állt rendelkezésére ahhoz, hogy elkészítse a muzsikát, s bár Silver és csapata (akik Glass művét sosem mutatták meg neki) szabad kezet biztosított számára, minden ötletet megvitattak egymással, ám az időszűke miatt meglehetősen gyorsan kellett dolgozniuk, ezért ha valami nem igazán úgy működött, mint kellett volna, egymás győzködése helyett Frizzell inkább egy újabb alternatívával állt elő. Az így elkészült, valamivel több mint nyolcvanpercnyi összjátékidővel rendelkező score felvételére 2007 februárjának elején került sor a Warner Bros. Eastwood Scoring Stage-ében, ahol a nyolcvanfős Hollywood Studio Symphony játékát egy vegyeskórus, a Page LA Studio Chorus, egy kis gitárjáték és némi ambientes hangzás egészítette ki - ez utóbbi a szerző állandó munkatársának, Frederik Wiedmannek köszönhető. A kórus (amelyet Frizzell a zenei felvételek során "A végzet szerzetesei"-nek keresztelt el) eredetileg latinul kántálta, illetve énekelte volna a produkció szövegkönyvéből összeállított dalrészleteket, ám a próbafelvételeket nem találták kellően hatásosnak, ezért kelta nyelvre fordították azokat, hogy még fenyegetőbbé és sötétebbé váljanak.

         Bevallom, a "Stay Alive - Ezt éld túl!" és a "Primeval" aláfestésének dallamai után újabb elborult szerzeményre számítottam Frizzelltől, ám szerencsére a végeredmény egy igen kiegyensúlyozott horrormuzsika lett, melyben ugyan az imént említettek néhány eleme vissza-visszatér (többek között a "Katherine Believes / Costigan Burns"-ben), összességében azonban jóval fogyaszthatóbb művel találjuk szemben magunkat. Ennek első meggyőző jele a rendkívül kellemes, ám titokzatosságot sugalló zongoradallamon alapuló "The Call from Costigan", amit a zenekar többi szekciójának hasonló jellegű játéka egészít ki. Ez a score gerincét alkotó főmotívum, illetve zenei felépítésmód a későbbiekben többször is előtérbe kerül majd (például a "Trip to Haven"-ben, az erőteljesen induló "Plague of Flies"-ban vagy a szintén figyelemreméltó "Katherine Reaches for Lauren"-ben). Ezeken túl kellemes meglepetéseket okozhat a Hilary Swank által megszemélyesített karakter számára íródott lassú folyású, szomorkás tétel, a "Katherine's Story", továbbá a "Katherine's Faith" vége, amelyek remek bizonyítékai annak, hogy Frizzell igenis tud szép zenéket írni, ha a szükség úgy kívánja.
         Ahogy vélhetően a filmben, úgy a score-ban is hamar elszabadul a pokol. Ennek vészjósló előjelei a "The Sacrifice Room" - "Flowing Blood" kettősben fedezhetőek fel, ahol a magas szólamú hegedűk, valamint mély hangú csellók és bőgők igyekeznek finom utalásokat tenni arra, hogy itt igencsak felgyorsulnak majd az események. Mindez a sáskák megérkezését kísérő "Locusts"-szal veszi kezdetét, amely rendkívüli dinamikával párosuló fenyegetése elsőre Jerry Goldsmith "Ómen"-zenéjét juttatta eszembe. Ugyan a következő percek némileg visszafogottabb muzsikát biztosítanak majd ("Ben is Dead / The Confrontation"), a "Locustus"-hoz hasonló, a hívők és a hitetlenek lamentálását, egymással és az elemekkel történő csatározását alátámasztó tételek tovább követik egymást, s ennek köszönhetően Frizzell score-ja az igényesebb apokaliptikus témájú zenék közé sorolható. Az album csúcspontja a szintén kicsit ómenesre sikerült "The Boy". Ez a közel ötperces darab tökéletesen visszaadja a film zenéjének lényegi részét, szerkezetéből adódóan pedig önmagában is képes helytállni, s elmesélni a jó és a rossz időtlen harcának keservességét úgy, hogy a végén jelzi: a most aratott győzelem csak ideiglenes...

         "A tíz csapás"-nak köszönhetően John Frizzell egy újabb, igényes muzsikát tett le az asztalra, amely alapjában véve nem mentes az ilyen score-okra oly jellemző ijesztgetős részektől, ám főtémájával és a vége felé hallható grandiózusabb tételeivel képes kiemelkedni a hasonló jellegűek közül. A produkcióhoz készült hanganyag valamivel több mint felét a Varése Sarabande munkatársai egy, a külső részeken vörös színben, belül pedig szokás szerint fekete-fehérben pompázó borítóval rendelkező korongon jelentették meg. Akik kedvelik Goldsmith "Ómen"-trilógiáját, John Debney "Ítéletnap"-filmzenéjét vagy más, ehhez hasonló muzsikákat, azoknak bátran merem ajánlani ezt a kiadványt. Mindamellett azonban nagyon örülnék, ha Frizzellt egy ideig más stílusú filmekhez is felkérnék. Nem ártana, ha némileg kimászhatna ebből a skatulyából...


    Kulics László
    2007.05.08.




    Tracklista:

      1. The Incident in Chile (1:54)
      2. The Call from Costigan (2:15)
      3. Trip to Haven (2:47)
      4. River of Blood (2:00)
      5. Katherine Encounters Lauren (2:09)
      6. Plague of Flies (3:48)
      7. Katherine's Story (2:36)
      8. Katherine's Faith (2:36)
      9. Katherine Reaches for Lauren (1:23)
    10. Why Not? (1:59)
    11. Livestock (1:07)
    12. Katherine Believes / Costigan Burns (4:33)
    13. The Sacrifice Room (1:58)
    14. Flowing Blood (1:56)
    15. Locusts (1:55)
    16. Ben is Dead / The Confrontation (1:59)
    17. The Darkness (1:48)
    18. God Intervenes (2:52)
    19. The Boy (4:45)
    20. The Reaping Title Sequence (1:57)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Darkness Falls

    End of Days

    Omen

    Stay Alive

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam