FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Random Harvest / The Yearling (Herbert Stothart)    RANDOM HARVEST  (1942)   /   THE YEARLING  (1946)
       Megtalált évek / Az őzgida


      

       zene: Herbert Stothart
       vezényel: Herbert Stothart
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Film Score Monthly
       játékidő: 78:14




         A filmzene-történelem minden korszakának megvannak a maga elfelejtett "sztárjai", akik a saját korukban keresett komponisták voltak, de munkásságuk felett lassan eljárt az idő. A filmzene aranykorából a legkönnyebb ilyen művészeket találni, különösen a korai évekből, ahol Max Steinert és Erich Wolfgang Korngoldot kivéve pár szerző csak egy-egy művével kapaszkodhatott meg. De talán senkivel nem bánt el olyan csúnyán az utókor, mint Herbert Stotharttal, aki egy időben az MGM zenei mindeneseként egyedül vitte a stúdió zenei felügyeletét, de munkássága nagyrészét ma már homály fedi, leszámítva az "Óz, a nagy varázsló" zenéjét, melyet Harold Arlen eredeti anyagából ő írt át a film számára. Sokáig ez volt az egyetlen kiadott Stothart anyag, egészen mostanáig.
         A Film Score Monthly (talán állománymentés céljából) fogott bele Stotham két késői művének megmentésébe. A "Megtalált évek" és "Az őzgida" sajnos már olyan régen készültek, hogy a szalagok fele már szabályszerűen elrohadt, az FSM a maradék anyagot válogatta össze egy lemezre, így próbálva menteni a menthetőt. Bár a kezdeményezés tényleg nemes, kérdéses, hogy a két kiadott zene mennyiben állja meg a helyét, és vajon nyújt -e olyan zenei pluszt, mint egy Steiner- vagy egy Korngold-korong.

         A "Megtalált évek" egy romantikus dráma, mely 1942-ben az MGM egyik presztízsfilmje volt. A James Hilton regényéből készült szerelmi történet az első világháború után játszódik. Charles Rainier (Ronald Coleman) háborús veterán egy sérülés miatt elvesztette a memóriáját, de egy musicalszínésznő (Greer Garson) oldalán boldogságra lel, összeházasodnak és fiúk születik. Egy napon azonban Charlest baleset éri, minek következtében visszanyeri régi emlékeit, az újakat azonban elfelejti, így feleségét és gyerekét hátrahagyva kezd új életet...
         A kétórás film nagyrésze a család újraegyesüléséről szól. Stothart score-ját az "O Perfect Love" című tradicionális dalra hangsúlyozta, mely Angliában az egyik legnépszerűbb sláger a házasságok környékén. A legfájóbb pont az, amikor ez a dal egyre többször tűnik fel az újra magányos Charles életében, zeneileg kifejezve, hogy tudata legmélyén emlékszik a boldog évekre, csak most nehezen hívja őket elő. A szépen felépített téma azonban a hiányos tálalás miatt kevésbé szívbemarkoló.
         "Az őzgida" már Stothart késői korszakából származik, a zene a film témájából eredően pedig nehezen emészthető. A Baxter család a polgárháború után Floridában telepedik le, de apa (Gregory Peck), anya (Jane Wyman) és a kis Jody (Claude Jarman Jr.) közel sem él ideális életet, mivel az édesanya súlyos depresszióban szenved elvesztett gyerekei miatt. Jody egy őzgidát fogad örökbe, aki hamarosan a család része lesz, de az idill ismét pokollá változik, amikor az őzike megeszi a dohányt és a frissen aratott kukoricát...
         Stothart újra mások motívumait használja fel. Frank Delius brit zeneszerző floridai utazása után írta az "Appalachia: Variációk egy régi rabszolgaének"-re című művét, melyet az MGM házikomponistája átültetett saját score-jára, az eredeti mű ismerete nélkül pedig szinte lehetetlen megkülönböztetni a kettőt. Az őzgida "megható története" azonban adja magát az olcsó, szívszorító hegedűs megoldásokhoz, így a zene egy idő után még az aranykor adta keretek között is egyhangúvá válik.
         Az album bónusz számokkal zárul, mindkét filmből három-négy alternatív felvétel, átkevert változat vagy épp sérült, de még mindig rendesen hallható jutalomzene, pont annyi, amennyi kitölti a korongot. A probléma, hogy mivel mindkettő csak félig kerülhetett fel az albumra, a komponista legnagyobb erőssége (a témák folyamatos kidolgozása) teljesen elveszett, így gyakran a számok közé oda kell gondolnunk a hiányzó lépéseket. Ez különösen zavaró a "Megtalált évek" score-ja esetén, ahol annyi anyag maradt ki, hogy egymás után hallgatva a számokat olyan érzésünk lehet, mintha mindegyik egy másik filmből származna. "Az őzgida" ilyen szempontból jobban járt, a kiadott anyag teljesebb reprezentáció és a témák jobban követhetőek.

         A Film Score Monthly új lemeze értékes kordokumentum, mely sok hiányzó adatot elárul Stothartról, ebből a szempontból Marilee Bradford jegyzetei a leghasznosabbak. A hangminőség régi felvételhez képest jó, sőt a legtöbb szám sztereóban került a lemezre, de a különböző források miatt gyakran fordul elő minőségingadozás, még a CD-n egymást követő számok között is. A legnagyobb gond mégsem a hangminőség, hanem hogy bármennyire is dicséretes az FSM kezdeményezése (a pontok nagy része is ennek a támogató szándéknak köszönhető), ebből az anyagból még nem győződtem meg a tovább Stothart-kiadások létjogosultságáról. Az album kizárólag az aranykor fanatikusainak ajánlott, akik a Steiner/Korngold után érkező másodvonal zenéire is kíváncsiak - a 3000-es limitált kiadás valószínűleg el fog azért fogyni.


    Hubai Gergely
    2006.11.22.




    Tracklista:

          "Random Harvest":
      1. Opening Title & Asylum (3:05)
      2. Addenda to Her Decision (2:01)
      3. Little Marriage (1:03)
      4. Kitty Continued / Kitty Grows Up (3:28)
      5. At the Savoy / Dreams at the Savoy (4:32)
      6. Voice That Breathed O'er Eden / Wedding
          Remembrance (O Perfect Love) / Someone You
          Once Knew (5:38)
      7. Prime Minister Reception (1:28)
      8. Try to Remember / Finale (7:31)

          "The Yearling":
      9. Opening Title / Foreword / April 1878 (6:31)
    10. Addenda to Feelin' the Sun (0:39)
    11. Crippled Boy (1:07)
    12. Birds and Angels (1:35)
    13. A Farmer Comes to Town (1:32)
    14. What Happened to You (1:15)
    15. Material for a New Dress (0:34)
    16. Obliged to Make It (2:26)
    17. It's Me! Jody! (8:15)
    18. To Find a Name (4:33)
    19. Thy Will Be Done (1:13)
    20. The Sun (1:00)
    21. Little Farmer (2:08)
    22. Ma, I'm Hungry (2:28)
    23. Mother & End Title (alternate version) /
          Addendum (2:47)

          "The Yearling" bonus tracks:
    24. Title Fanfare / Opening Title (instrumental) /
          Foreword (long version) (2:19)
    25. Fawn Ballet Chorus Addenda (1:43)
    26. Thy Will Be Done (alternate mix) (1:15)
    27. Hungry (insert -- revised vocal) (0:44)
    28. Mother & End Title (alternate fragments) (0:49)

          "Random Harvest" bonus tracks:
    29. Opening Title & Asylum (instrumental) (3:05)
    30. Tobacco Shop Meeting / Medley / Leaving Biffers
          (incomplete mixes) (2:57)
    31. She Is Ma Daisy (source music) (2:19)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Man Who Knew Too Much

    Legends of the Fall

    The Trouble with Harry

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam