FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Rambo (Brian Tyler)    RAMBO   (2008)
       John Rambo


      

       zene: Brian Tyler
       vezényel: Brian Tyler, David Sabee
       kiadási év: 2008
       kiadó: Lionsgate Records
       játékidő: 75:42




         Ahhoz, hogy az egykoron szebb napokat megélt Sylvester Stallone bebizonyíthassa, még mindig ért a filmezéshez, pályafutásának két legsikeresebb karakterét támasztotta fel hamvaiból. Elsőként az Olasz Csődörnek becézett Rocky Balboaként szállt ringbe egy utolsó mérkőzés erejéig, majd a bokszkesztyűjét szögre akasztva, túlélőkését és fejpántját magához ragadva a kötelekkel elkerített küzdőteret a konfliktusokkal teli thai-burmai határvidékre cserélte, ahol aztán halomra apríthatta ellenfeleit. A sorrendben immáron negyedik Rambo-filmnek (amelyről jelenleg éppoly elismerően beszélnek, mint a tavalyi Rockyról) már a bemutatójából kitűnt, hogy a boldog nyolcvanas évek akciómozija bizony a régi fényében fog tündökölni. Sly nyugodtan mészárolt a kamerák előtt, hiszen tudta, hogy a végeredmény nem egy politikailag korrekt és/vagy korhatáros matiné lesz - tehát elkerülte mindazt, amit a hasonló kultusznak örvendő Die Hard-széria negyedik részével nem sikerült.
         A Thaiföld Burma közeli vidékén visszavonultan élő vietnami veterán küldetésének célja ezúttal a burmaiak kezére került amerikai misszionáriusok kimenekítése, s bár a produkció története nagyjából ebben ki is merül, aggodalomra nincs okunk, hiszen számtalanszor bebizonyosodott már, hogy az ilyen jellegű aprítós akciómozik pofonegyszerű sztorikkal is képesek helytállni.

         A Rambo-filmek az elmúlt évtizedek során számomra nemcsak Stallone személyével fonódtak össze szorosan, hanem Jerry Goldsmith ide vonatkozó szerzeményeivel is - bár a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy nekem csak az első két rész aláfestése tetszik, a harmadiké többszöri nekirugaszkodásra sem tudott megfogni, holott ugyanazon motívumokra épül, mint elődei. A komponista nemcsak karrierjének egyik legremekebb akciózenéjét készítette el ezekhez a filmekhez, hanem egy rendkívül jellegzetes, fülbemászó főhős-témát is, amely hűen tükrözi Rambo megtört, hazafias jellemét. Amikor megtudtam, hogy újabb folytatás készül, úgy éreztem, az lenne a leghelyesebb döntés, ha annak score-ját a trilógia eddigi zenéiből vágnák össze (hasonlóképpen vélekedtem egyébként "A Halál a Ragadozó ellen" esetében is), holott tudatában voltam annak, hogy Goldsmith személyének és zsenialitásának hiánya miatt elkerülhetetlen lesz a továbblépés.

         A húsz évvel ezelőtt (bizony ám, a "Rambo 3."-at 1988-ban mutatták be) fiókba került gombolyag kivételét, illetve annak továbbgöngyölítését Brian Tylerre bízták, aki számára Goldsmith-rajongóként teljesen egyértelmű volt, hogy nem film a film a címszereplő főbb témáinak elhagyásával. Az újra felvett, s helyenként áthangszerelt motívumok teljes pompájukban a "Rambo Theme"-ben, a "Rambo Main Title"-ben, valamint a "Rambo End Title"-ben csendülnek fel, amelyek az albumon keretbe foglalják az új, ezen dallamokat csupán foszlányokban tartalmazó score-t. Bár az első hallgatásokat követően kissé elvakultan nyilatkoztam Tyler munkájáról (részben a régi témák használata, részben pedig a szerző iránti elfogultságom okán), minél jobban megismertem azt, annál inkább formálódott a véleményem, s csökkent értékelésem a fenti pontszámig. Ennek oka egyrészt az, hogy némileg keveslem a Goldsmith-témákat (igaz, ez már egy másik film, egy másik helyszínen és egy másik szerző), másrészt pedig, hogy bár a score akciózenének valóban kiváló, Rambo-zenének már nem annyira. Ugyanezen szemlélettel nyilatkoztam tavaly Marco Beltrami a "Die Hard 4.0 - Legdrágább az életed"-hez írt aláfestésével kapcsolatosan is, bár ennél erősebb kontrasztot érzek, mint a "John Rambo" esetében. Amit viszont a legjobban hiányolok, az a Goldsmith-re, s egyúttal ezekre a filmekre jellemző erőteljes rezesszekció, ugyanakkor kapunk egy rakás tradicionális ütőst, melyek rendkívüli pluszt adnak a score hangulatához.
         A Lionsgate Records kiadványa tulajdonképpen egy féktelen adrenalincsomag (kezdve a "No Rules of Engagement"-tel, valamint a "The Rescure"-val), ami felvonultatja mindazon jellemzőket, melyek segítségével könnyedén ráismerhetünk a mű szerzőjére - főként a hegedűjátékok révén. A hol pergő (mint az iménti kettő, vagy például a "Hunting Mercenaries" és a "The Compound" is), hol pedig feszültséget érzékeltető (amilyen mondjuk a "Searching for Missionaries", a "When You Are Pushed" vagy a "Prison Camp" is) trackek között azonban felbukkan egy új Rambo-téma, amely lágy vonósokból, s az őket méltóságteljesen kiegészítő dobokból, illetve fúvósokból áll. Ez az egyébiránt rendkívül szépre sikerült dallam olyan tételekben hallható, mint az "Aftermath", a "The Village", valamint a szerző talán legnépszerűbb művében, a "Children of Dune"-ben hallhatóra hajazó vokállal kiegészülő "Battle Adagio". Amennyiben a hetvenöt percnyi játékidőt soknak találjuk, azonban kíváncsiak vagyunk arra, milyen tempóval, illetve stílussal bír a score, a fent kiemeltek vagy az utolsó öt tétel meghallgatását követően kaphatunk hiteles képet.

         A filmzenealbum az újfajta piaci szokásoknak megfelelően az iTunes-on és CD-n egyaránt elérhető. A dolog érdekessége, hogy a Lionsgate Records körbefogta velük a film hivatalos bemutatójának időpontját, online formában ugyanis már két hete elérhető Tyler zenéje, a lemezre azonban február 5-éig kellett várni (ez az elhúzódás vélhetőleg a gyártási időnek tudható be), mindemellett a kiadó hivatalos honlapján díjmentesen is végighallgatható a score.
         Brian Tyler az "Aliens vs. Predator - A Halál a Ragadozó ellen 2."-höz készült aláfestése után a "John Rambo"-éval is bebizonyította, hogy kellő alázattal és tisztelettel tud a régi elődök helyébe lépni, és érdemes ilyen feladatokkal is megbízni őt. Míg azonban előző műve elsősorban a korábbi Alien- és Predator-zenék rajongóinak szolgált csemegével, addig a "Rambo" inkább a modern ritmusok és akciók kedvelői számára ajánlott.


    Kulics László
    2008.02.06.




    Tracklista:

      1. Rambo Theme (3:31)
      2. No Rules of Engagement (7:09)
      3. Conscription (2:56)
      4. The Rescue (4:01)
      5. Aftermath (2:36)
      6. Searching for Missionaries (7:03)
      7. Hunting Mercenaries (2:41)
      8. Crossing Into Burma (6:57)
      9. The Village (1:44)
    10. Rambo Returns (2:42)
    11. When You Are Pushed (2:26)
    12. The Call to War (2:50)
    13. Atrocities (1:41)
    14. Prison Camp (4:42)
    15. Attack on the Village (3:02)
    16. Rambo Takes Charge (2:23)
    17. The Compound (7:46)
    18. Battle Adagio (3:07)
    19. Rambo Main Title (3:26)
    20. Rambo End Title (2:59)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    First Blood

    Rambo - First Blood Part II

    Timeline

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam