FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - First Blood (Jerry Goldsmith)    FIRST BLOOD   (1982)
       Rambo - Első vér


      

       zene: Jerry Goldsmith
       vezényel: Jerry Goldsmith
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 39:21




         Szigorú tekintet, dagadó izmok és annyi fegyver, amennyit csak egy emberre akasztani lehet: nagyjából ezekkel tudnám jellemezni azon akcióhősöket, akikért a nyolcvanas évek moziközönsége, a hazai helyzetet tekintve pedig a hangalámondásos videofilmek nézőinek többsége rajongott. A műfaj legismertebb ikonjai egyértelműen Arnold Schwarzenegger és Sylvester Stallone voltak, akiknek nevei hosszú évekig egyet jelentettek a biztos sikerrel. Míg a manapság inkább politizálással foglalatoskodó Schwarzi anno Conanként és T-1000-esként, addig Sly először Rockyként hívta fel magára a figyelmet, hat évvel később pedig egy másik karakternek, a vietnami veterán Rambónak köszönhetően vált ünnepelt színésszé - s mindmáig ez a két legismertebb alakítása, aminek minden bizonnyal ő is tudatában van, hiszen megannyi félresikerült szerep után idén ismét belebújt a bőrükbe egy-egy folytatás erejéig. Bár a mai akciósztárokat már nem a fenti szempontok alapján ítélik meg, kettejük mozijainak jelentős része mára éppúgy kultuszfilmmé vált, mint amennyire kultikussá váltak az általuk megformált karakterek.
         Ted Kotcheff rendező ("Különleges küldetés", "Hóbortos hétvége") "Rambo - Első vér" című alkotása David Morrell írásán alapul, amit az írók (Michael Kozoll, William Sackheim és Sylvester Stallone) a hollywoodi íratlan szabályok betartása érdekében kénytelenek voltak néhány ponton módosítani (például, hogy a főhős a regénnyel ellentétben végül túlélje ezt a macska-egér játékot) úgy, hogy közben azért ügyeltek a történet kerekségének megtartására. A címszereplő a háborúból visszatért, ex-zöldsapkás John J. Rambo azon több ezer amerikai katona egyike, akik a harcmezőről hazaérvén üresnek és céltalannak érzik életüket (a film ezen vonala egyébiránt arra a komoly problémára világít rá, ami a Vietnamból leszerelt katonák többségére jellemző volt). Leszerelése után városról városra járva igyekszik felkutatni egykori bajtársait, cimboráit, mígnem az egyik település seriffje, Will Teasle (Brian Dennehy) az esetleges konfliktus elkerülése érdekében felszólítja hősünket, hogy hagyja el a várost. Rambót azonban makacssága és a seriff nem éppen kedves modora hamar bajba keveri...

         Ehhez a nem túl bonyolult forgatókönyvvel rendelkező, ám remek kikapcsolódást nyújtó akciófilmhez Jerry Goldsmith-t szerződtették le, aki akkoriban igencsak elfoglalt volt - jól mutatja ezt, miszerint ugyanebben az évben került bemutatásra az "Inchon" című háborús film, a nagy sikert aratott "Poltergeist - Kopogó szellem", továbbá "A NIMH titka", az "Éjszakai átkelés", valamint a "The Challenge", amelyek aláfestései szintén a Mester nevéhez fűződnek. A szerző többévtizedes munkássága során az Antikrisztus-filmek (vagyis az "Ómen"-ek) után ez volt a második, és egyben utolsó trilógia, amin dolgozhatott, s háromnál többször csupán a Star Trek-filmek esetében kérték fel egy széria aláfestésének megkomponálásához. A Rambo-filmek egyébiránt nemcsak a legismertebb akciózenéit eredményezték Goldsmith számára - továbbá egyfajta irányvonalat adtak a későbbi, szintetizátorral kiegészített nagyzenekari játékkal létrejött, hasonló stílusú munkáinak -, hanem hosszú távú munkakapcsolatot és barátságot is a film egyik producerével, Andrew G. Vajnával, akivel később olyan alkotásoknál dolgozott együtt, mint a "Total Recall - Az emlékmás", a "Medicine Man", vagy "A 13. harcos".

         A Rambo-trilógia aláfestései hamar előtérbe kerülnek, ha egy filmzenekedvelő társaságban a szerző akciómuzsikáira terelődik a szó, ugyanakkor remek példák tudnak lenni akkor is, ha laikusok körében szentelnénk néhány gondolatot Goldsmith pályafutásának, hiszen a film igen népszerű, az első rész albumának "Home Coming", valamint "It's A Long Road" című tételeinek (ez utóbbiból egyébként egy betétdal is készült, ami Dan Hill előadásában hallható) visszafogott heroikussága pedig minden bizonnyal elismerő szavakat váltana ki. Ezek a lassú, gitárjátékkal színesített, főként fúvós- és vonósszekcióra épülő tételek remekül tükrözik Rambo megtört, hazafias jellemét, melyek közül az utóbbi számos Goldsmith-koncert repertoárjában szerepelt már - többek között a hazánkban megrendezésre kerültben is. Számomra egyébiránt az "It's A Long Road" a Goldsmith-diszkográfia legmeghatározóbb főtémáinak egyike, de gondolom, ezzel nem vagyok egyedül.
         A keretként működő, nagy érzelmi töltetű tételek között igényes akcióthriller zene csendül fel, melyek dallamos részekkel éppúgy rendelkeznek, mint vészjósló, vagy éppen lopakodást alátámasztó percekkel. Itt csendülnek fel azok a Rambo-témák (az elsőt a "First Blood" című trackben, majd a "Mountain Hunt"-ban hallhatjuk), amelyek a későbbi mozik esetében (főként a másodiknál) már sokkal ünnepélyesebben és kiforrottabban vannak jelen - persze azoknál már a filmek is inkább azt a fajta muzsikát kívánják meg. Az első rész több feszültségteli percet, hirtelen zenekari reakciót igényel, így az olyan tételek, mint a "The Tunnel", a "Hanging On", a "The Razor" vagy az "Over the Cliff" pergődobjai, zongora- és szintifutamai, valamint enyhén kakofón rezesszólamai abszolút indokoltak. Mindezt egyedül a "My Town" töri meg, ahol kissé átdolgozva, síró vonósok kíséretében idézhetjük fel néhány pillanatig az elején megismert főtémát.

         Én először a második rész zenéjét hallottam, és csak jóval később került kezembe a nyitó epizód aláfestése, ami első hallgatás után nem igazán nyerte el tetszésemet, ám később újból és újból lejátszottam, majd szépen lassan megkedveltem. Számomra ez Goldsmith későbbi akciózenéinek alapköve, ami számos olyan zenei megoldást tartalmaz, melyet később tovább fejlesztett, tökéletesített, s ez olyan gördülékeny score-okat eredményezett, mint például a "Salamon király kincse", "Az elnök különgépe", az "Életre-halálra", a "Tűzparancs", vagy "A múmia" aláfestése. Bár a "Rambo - Első vér" muzsikája több formátumban és kiadó gondozásában megjelent már, jelenleg a legkönnyebben a Varése Sarabande által 2000-ben megjelentetett korong érhető el, amelyet megéri beszerezni - és nemcsak a Goldsmith-rajongóknak.


    Kulics László
    2007.05.21.




    Tracklista:

      1. Home Coming (2:21)
      2. Escape Route (2:39)
      3. First Blood (4:36)
      4. The Tunnel (4:02)
      5. Hanging Out (3:29)
      6. Mountain Hunt (6:06)
      7. My Town (1:55)
      8. The Razor (3:08)
      9. No Power (2:51)
    10. Over the Cliff (2:03)
    11. It's A Long Road (2:52)
    12. It's A Long Road (3:19) *

    * előadja: Dan Hill


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Executive Decision

    Eraser

    Rambo - First Blood Part II

    U.S. Marshals

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam