FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Rain Man (Hans Zimmer)    RAIN MAN (soundtrack)   (1988)
       Esőember


      

       zene: Hans Zimmer és különféle előadók
       kiadás éve: 1990
       kiadó: Capitol
       játékidő: 40:41





         Charlie Babbit (Tom Cruise) autókereskedésből próbálja eltartani magát. Mikor apja haláláról értesül, egyáltalán nem törik össze. Ám mikor kiderül, hogy kitúrta az örökségből, és mindösszesen a díjnyertes rózsabokrokat, valamint egy old timer autót hagyott rá, mérges lesz. A családi vagyont öccse örökölte, akiről ez idáig Charlie nem is tudott. Megkeresi Raymondot (Dustin Hoffman) és magával viszi, hogy a számára jogosnak tartott pénzt megkaphassa. A gond csupán annyi, hogy Ray autista, így nehezen tanulja meg kezelni az öccsét, de közös útjuk során egymásra találnak és megváltozik mindkettőjük élete.
         A 4 Oscar-díjjal jutalmazott filmet Barry Levinson rendezte. A két főszereplő - különösen az autistát alakító Hoffman - nagyot alakít. Egy rendkívül igényesen elkészített film ez, mely méltó az akadémiai díjra.

         A film zenéjét Hans Zimmer írta, aki akkoriban még nem igazán volt ismert név a filmzeneiparban. Ezzel a zenével viszont kivívta a filmes szakma elismerését és élete egyik legnagyobb, leggyönyörűbb művét komponálta meg. Sajnálatos módon a score változatot nem adták ki soha, csupán ezt a válogatás albumot, melyen két szám található Zimmertől. Viszont a többi betétdal a film hangulatának megfelelően lett összeválogatva, és bár én egyáltalán nem kedvelem az ilyen kiadásokat, erre mégis beruháztam, mert megvan a maga varázsa.

         A lemez első száma az "Iko Iko" címet viseli, melyet a The Belle Stars előadásában hallhatunk. Egyúttal ez a film nyitótétele is. Szerintem nincs olyan ember, aki ne ismerné ezt a számot. A rádiók még most is előszeretettel játsszák ezt a '82-es slágert. Ugyanez a zene egy másik Tom Cruise filmben is felcsendül, mint nyitószám. Ez pedig nem más, mint az "M:I 2", melynek zenéjét szintén Zimmer jegyzi. A "Scatterlings of Africa" szintén könnyűzenei szám, amit viszont afrikai vokállal színesítettek. Kellemes kis dal, ami autókázáshoz tökéletesen megfelel. A filmben is akkor hallható, mikor Charlie a barátnőjével utazik Palm Springs-be. Érdekes, hogy veszekedésük alatt eme nyugodt szám hallható. A fekete kontinens hangulatát a száraz csontok ("Dry Bones") váltják fel. A The Delta Rhythm Boys által előadott szám még 1972-ből való. Hangszertelését tekintve rendkívül szerény: mindössze egy zongora, egy cintányér és két rézfúvós kíséri a dalt. De nem is ez a lényeg, hanem ahogy ezek a férfiak a hangjukkal bánnak. Magas és mély hangszínek között táncoltatják hangszálaikat, és ezáltal az egyébként is aranyos dalszöveg tökéletes játékossággal csalinkázik fülünkbe.
         Etta James hangja engem idegesít. Az "At Last" esetében az énekesnő előadásmódja és a lokálzenéhez hasonló kíséret abszolút elüt egymástól. Ezt a dalt léptetni szoktam. "97-X. Beeeng. A rock and roll jövője." Ki ne ismerné ezt a mondatot, melyet a "Lonely Avenue" című szám követ az autórádióban. Hangzásvilágát tekintve jobb szám, mint az előző, ám a film igazi hangulatát sokkal inkább a "Nathan Jones" hallgatása közben kapjuk vissza. Játékos hangvételű szintis zene, ahol az énekesnők hangja ajándék. A "Iko Iko", valamint a "Dry Bones" mellett ez a másik legkedvesebb betétdalom eme albumról.
         És most következik Hans Zimmer első igazi elismerést kivívó zenéje. Ezen két tétel négy részből van összevágva, mint ahogyan az a címekből is kiderül. A "Leaving Wallbrook / On The Road" első fele - ami 1:38-ig tart - akkor hallható, mikor Cruise elviszi öccsét a szanatóriumból. Természetesen ekkor hangzik el először a teljes "Rain Man"-főtéma. A filmnél van egy rövidke szünet, míg a szám második feléhez érünk. Ekkor már az autóban utazva távolodnak Wallbrooktól. A legkülönfélébb ütős hangszerek mondhatni ritmustalan pergését köti össze a pánsíp dallamával, s ezáltal egy szomorkás, ám mégis kellemes zenét tár elénk. A "Las Vegas / End Credits" első felét kiválthatták volna egy másik score számra, de ha a zene fontosságát nézzük a filmben, akkor egyértelmű, hogy felkerült, hiszen a Las Vegas-i "kaland" során kezdi el igazán tisztelni és elfogadni a testvérét. Hogy ebben egy kis önzőség is van, mégpedig az, hogy pénzt szerezzen, ok, aláírom. De akkor is fontos része a filmnek. Egy tetőtől talpig csillogó szám, ami az ötödik percnél teljes fordulatot vesz és átlényegül: a siker és csillogás helyett a szomorúság és remény járja át a szintetizátorokat. Szívbemarkoló dallamok kísérik Ray és Charlie kalandjának végét. A zene tisztán követi az eseményeket. Amikor lassan megindul a vonat, Zimmer szépen átvált a főtémára. Számtalan nem filmzenerajongó ismeri ezt a témát. És nem csoda, hogy Oscar-jelölést kapott érte Zimmer. A valaha írt egyik legnagyobb zenéje a "Rain Man". Igazán megérdemelne egy önálló score kiadást, de ez a zeneszerzőn is múlik, aki viszont nem igazán mutat hajlandóságot erre.
         A lemezt záró két betétdal abszolút lehangolja az embert. Szomorkás zenék, melyek az album felépítését tekintve nem kaphattak volna máshol helyet, mint itt. A kezdeti könnyedségnek, vidámságnak nem sok nyoma. Talán a "Beyond the Blue Horizon" még fennköltebb kísérőzenével rendelkezik, ám az énekes olyan nyávogósan adja elő, hogy a hangszerek keltette hangulatot visszahúzza.

         Mindent összevetve a lemezen lévő hanganyag valamivel jobb, mint közepes. Számomra kétélűek a rajta található betétdalok: vagy nagyon jók, vagy nagyon rosszak. Mondjuk, ehhez hozzátartozik az is, hogy én ilyen fajta filmzenét elég ritkán hallgatok meg, és csakis akkor veszem meg, ha a film úgy a szívemhez nőtt, mint ahogyan ez is. Tehát lehet, hogy másnak ez sokkal jobban fog tetszeni, mindazonáltal én is alap soundtracknek tartom. A két Zimmer-szám azonban hibátlan, és remélem, a közeljövőben megjelentetnek belőle egy teljes score-változatot.
         A lemez körítése meglehetősen egyszerű. A belső részen jobban ki vannak fejtve a dalok előadói, írói és hogy melyik kiadó gondozásában jelent meg, viszont a számok hossza sehol sincsen feltüntetve. És persze megint össze-vissza vannak a számok az albumon, nem pedig a filmnek megfelelően, viszont most annyira nem vagyok elkeseredve, hiszen a betétdalos albumok felépítése mindig más szisztéma szerint alakul.


    Kulics László
    2004.09.26.




    Tracklista:

      1. Iko Iko - The Belle Stars (2:53)
      2. Scatterlings Of Africa - Johnny Cleg & Savuka (4:05)
      3. Dry Bones - The Delta Rhythm Boys (2:53)
      4. At Last - Etta James (3:00)
      5. Lonely Avenue - Ian Gillam & Roger Glover (3:09)
      6. Nathan Jones - Bananarama (5:10)
      7. Leaving Wallbrook / On The Road (2:52) *
      8. Las Vegas / End Credits (8:20) *
      9. Stardust - Rob Wasserman & Aaron Neville (4:35)
    10. Beyond The Blue Horizon - Lou Christie (3:44)

    * instrumentális

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Az "Esőember" útja (DVD)

    Rain Man (score)

    Spanglish

    The Wings of a Film
    The Music of Hans Zimmer


    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam