FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Proof of Life (Danny Elfman)    PROOF OF LIFE   (2000)
       Túszharc


      

       zene: Danny Elfman
       vezényel: Pete Anthony
       kiadás éve: 2000
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 30:08




         Egy dél-amerikai országban elrabolnak egy mérnököt (David Morse). Miután vállalata a váltságdíj tekintetében kihátrál mögüle, egyedül csak feleségére (Meg Ryan) számíthat, aki meggyőzi a túszmentő akcióra odarendelt erős embert, hogy gáláns tiszteletdíj nélkül is vállalja a feladatot. Terry Thorne (Russell Crowe) megfelelő döntésében az is közrejátszik, hogy az átlagügyfeleknél megszokottól eltérően sokkal jobban szimpatizál a megbízóval.

         Mellőzném a Russell Crowe-Meg Ryan kapcsolatot boncolgató mondatokat, ezzel a bulvárlapok eleget foglalkoztak annak idején. Maga a film kellemes csalódás volt, hiszen egy ócska kis lövöldözős film szagát árasztotta látatlanban, míg megtekintve inkább egy korrekt, igényesen elkészített akcióval felturbózott szerelmi dráma bontakozott ki előttem, ami Russell Crowe nélkül feleannyit sem érne. A nem túl bonyolult történetben játszik még a szerelmi háromszög harmadik tagjaként David Morse, akinek az arca jóval ismertebb, mint a neve. A "valahol láttam már" karakterszínészi kategóriába belekövesedett úriembert felfedezhettük a "Kapcsolat"-ban, és a "Halálsoron" jólelkű fegyőreként, de ellopta Björk megtakarított pénzét is a "Táncos a sötétben"-ben. A szálakat rendezőként "Az ördög ügyvédje" kapcsán nevet szerzett Taylor Hackford próbálta kézben tartani. Nehéz dolga volt, mert a stáb egy része megbetegedett az egzotikus környezetben, sőt baleset következtében elhunyt az egyik kaszkadőr is.

         Danny Elfmant leginkább Tim Burton házi zeneszerzőjeként ("Az Álmosvölgy legendája"), és harsány stílusú képregény-komponistaként ("Pókember"; "Dick Tracy") ismerjük. Kevesen tudják, de "A Simpson család" kultsorozat főcímzenéje is az ő nevéhez fűződik (ez egy hatalmas nagy plusz pont részemről). Ezeken kívül szerzett muzsikát thrillerhez ("Vörös Sárkány"), drámához ("Mindenhol jó", valamint a Stephen King-megfilmesítés "Dolores Claiborne"), sci-fihez ("Men In Black"), sőt Tim Burton hagyományos stop motion technikával készült (egy mozdulat- egy vakuvillantás) bábfilmjéhez, a "Karácsonyi lidércnyomás"-hoz írt egy komplett musicalt. Szívesen kísérletezik is, ami a "Túszharc" score-jának esetében is könnyen észrevehető.

         Mikor először hallottam a soundtracket, egyáltalán nem tetszett. Többször meg kellett hallgatnom, hogy értékelni tudjam. Már a "Main Title" sem mondható szokványosnak. Egzotikus pánsípjai még nem is lennének furcsák, annál inkább különös az a szintetizátoros puttyogás, mely alatt még különféle elektronikus effektek sikításai is menekülésre fogják késztetni a gyanútlan hallgatót. A vonósok vészjósló hangja alá van csempészve egy bendzsóhoz hasonló hangszer, ami aztán végképp megbolondítja a főtémát. Aki végig bírta hallgatni, annak innentől már sétagalopp jön.
         A "The Hostage Game" magában hordozza mindazt a követelményt, ami kell egy ilyen őserdőzenéhez. A szinte találomra püfölt ütőshangszerek, és a rendületlenül szóló pánsíp kavalkádja jelzik előre a dzsungelbéli kalandok sorát, némi flamenco hatással, ami a "Plane to Catch" erőssége is. De nem Elfman lenne a szerző, ha ebbe a kellemesebb tételbe nem gyömöszölné bele - ha csak jelzésértékűen is - a főtéma elektronikus alapzaját. Az "Alice Breaks Down"-ban az eddig hanyagolt zongora bukkan fel, míg a felénél (persze a pánsípon kívül) álmosan pengetett gitár húrjai teszik a témához hozzá mondanivalójukat.

         A "Bullet in the Head" első másodpercei nagy lendületről tanúskodnak, de a tétel a közepétől már inkább Hans Zimmer mesteri "The Thin Red Line"-jának nyomán halad. A "The Miscarriage" a nyugvópont: halk, csendes, visszafogott - és nem túl emlékezetes. Az "Escape"-ben az eddig felbukkant digitális zajok vannak kombinálva a rézfúvósok kakofóniájával, míg a "Rescue" lendületessége az emberi tűrőképesség határát azért nagyban próbára tevő hangorkánra épül, amiben rendszer nincs is mindig. A "The Finale" elejének alapja még tán Vangelis munkája is lehetne, csak hát ehhez akkor mellőzni kéne a számítógépből jövő neszeket. Mivel ez lezárás, egyre inkább ellágyul, hogy elérzékenyülve vehessünk búcsút a (plátói) szerelmespártól.
         A szerencsétlenül kitalált, elmosódott filmplakát egyben a rövidke kiadvány címlapja is. Belül ugyanez a rohanás más helyszínen, és még a két sztár is szerepel együtt, illetve külön-külön néhányszor a Varése kiadó kívül színes, belül fekete-fehér tucatborítóján.

         Danny Elfman zenéje alapvetően eredetinek mondható, csak néha úgy érezni a hangszerelésből, mintha valami kétes színvonalú tévés akciósorozat aláfestése lenne. Azok biztosan találnak sok értékelhetőt benne, akik az aluljárók perui / vietnami / álindián zenészei láttán megállnak végignézni a produkciót, míg a többség számára nehezebb falatnak, de érdekes kísérletezésnek tűnhet, világzenei hangszerek és klasszikus szimfonikus ötletek összemixelésével.


    Bíró Zsolt
    2005.03.09.




    Tracklista:

      1. Main Title (5:52)
      2. The Hostage Game (3:04)
      3. Plane To Catch (1:19)
      4. Alice Breaks Down (2:12)
      5. Bullet In The Head (2:22)
      6. The Miscarriage (2:09)
      7. Escape (3:20)
      8. The Rescue (3:37)
      9. The Finale (6:13)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Charlie and the Chocolate Factory

    Men In Black

    Man on Fire

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam