FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Promise (Klaus Badelt)    THE PROMISE   (2005)
       


      

       zene: Klaus Badelt
       vezényel: Li Xincao
       kiadás éve: 2005
       kiadó: Epic Records
       játékidő: 73:44




         Az eredetileg a rendkívül kifejező "Wu ji"-ra keresztelt "The Promise" című filmet Kaige Chen ("Isten veled, ágyasom") rendezte, operatőre pedig az a Peter Pau, aki a "Tigris és sárkány"-ért Oscar-díjat nyert. A valaha Kínában készült egyik legnagyobb költségvetésű (és legtöbb bevételt is elért), mandarin nyelven forgatott, 3000 évvel ezelőtt játszódó szuperprodukcióban egy rabszolga, egy herceg és egy hadvezér egy szerelmi sokszögben találja magát. Közös imádatuk tárgya egy hercegnő, kinek szíve viszont csak egyiküké lehet...
         Hogy mennyire volt jogos Oscar-jelölésre javasolni a filmet, mi is megtudjuk majd a hazai bemutató után - remélhetőleg belátható időn belül. Ha a minőségről még nem is, addig a nézettségi adatokról már biztosan lehet nyilatkozni, mely szerint a gigantikus költségvetés vélhetően megtérült, hiszen Kínában minden rekordot megdöntött a film nézőinek száma. Ez persze még nem garancia semmire sem, de bízzunk benne, hogy ezúttal oka volt a nagy érdeklődésnek.

         Klaus Badelt, a filmzene komponistája Hans Zimmer védőszárnyai alól repült ki jónéhány éve, hogy aztán villámgyorsan tova is szálljon az új tehetségekre éhes filmzenerajongók szeme elől. Az indulás határozottan erős volt: az H. G. Wells regényéből készült "Az időgép"-hez remek aláfestést produkált első önálló munkájaként, amit az "Equilibrium - Gyilkos nyugalom", és "A törvényen kívüli" élvezhető, illetőleg az "Atomcsapda" kevésbé érdekes muzsikája követett. Akkor vetettük el, hogy komoly tehetségként tekinthessünk rá, amikor "A Karib-tenger kalózai - A Fekete Gyöngy átká"-nak aláfestését mestere "Gladiator"-ának feldolgozásával oldotta meg.

         Badelt távolabbi karrierjét tekintve a helyzet nem volt fényesnek tekinthető, talán emiatt történt az, hogy a művész diadalittas visszatérése egy ázsiai filmmel jöhetett el, nem pedig Hollywoodban. Miért is írok visszatérést? Mert amit megkedveltek sokan a "The Time Machine" lemezen, azt most is sokan szeretni fogják, hiszen a "The Promise" mesteri folytatása a nem különösebben termékeny, és meghatározónak sem nevezhető életműnek.
         A filmcímekkel viccelődve attól valahol lehetett tartani, hogy ahogy Badelt keze alatt gladiátorok közé kerültek a kalózok, úgy most az utolsó szamuráj fog itt nekünk ígéretet tenni, mivel Tom Cruise filmjéhez szintén Hans Zimmer komponálta a dallamokat. Az összevetés nem is lenne alaptalan (például a két filmplakát kardkivonós motívuma teljesen megegyezik), de szerencsére a "The Promise"-ra nem lehet rásütni, hogy előképének azt a filmzenét tekintette volna, mivel szinte csak annyi a közös bennük, hogy egy földrészen játszódnak a filmek - bár abban azért még hasonlítanak, hogy egyik score sem a dübörgő akciót helyezi előtérbe.

         A lemez nyitánya olyan, mintha egy világzenei felvétel lenne: a "Freedom of the Wa" modern hangszerelése, és a vokalista egzotikus hangja alá simuló szimfonikusok játéka egy eredeti score-t helyez kilátásba. Ízlés dolga, kinek hogy tetszik, ám ilyen jellegű szerzemény nem fog többet felbukkanni a lemezen. Jómagam sajnálom, de a továbbiakban valami olyan következik, ami miatt feleslegessé válik ezen bánkódni.
         A dizi furulyához hasonlatos hangja hasít bele a szélzúgásba: indul a "Wuji - Main Theme". A lassú, himnikus tétel földrajzilag is elröpíti a hallgatót, egyben csodálatos élményt garantál. Nem változik ez a "Love Theme"-nél sem, ami ismét a dizi sóvárgó hangjára épül, alatta a lantszerű pipa pengetésével. A kínai hegedű, az erhu lép be a "Kunlun, the Slave"-ben, de ez csak egy felvezetés, mert a tétel csúcspontja mintha egy, a nyílt tengeren haladó hajó vitorláiba belekapó szelet érzékeltetne.
         Ilyenre még nem emlékszem egy filmzenealbumról sem: a "Guangming, the General" egypercnyi tömény dinamikája jelen esetben akkorát üt, mintha legalább ötperces lenne. Persze akadnak itt hasonló stílusú, ám sokkal hosszabb muzsikák is: például a nyolcperces "The Robe", aminek érzékeny merengése felharsanó, néhol westernzenébe hajló, az egész zenekart megdolgoztató szenzációs csatazenébe torkollik, s a dobok itt is akkora szerepet kapnak, mint mondjuk a "Guilang, the Assassin"-ben. Külön kiemelném, hogy a szimfonikus dübörgés mindenhol dallamos és hallgatóbarát marad, sehol sincs átjáró a hallgathatatlan káosz irányába.

         Mivel már feljebb jeleztem, hogy ez a score nem kimondottan akciózene, akad benne a fentieknél sokkal szelídebb track is, nem is egy. A "Princess Kite"-nek még csak az eleje andalító (a felétől szó szerint belovagolnak a szimfonikusok), de a címadó "The Promise" csöndes, John Barry ("Farkasokkal táncoló", "Távol Afrikától") stílusára hajazó melankóliája, a "Waterfall" remegő pipájának intim hangja, a "Come Back" bánatos erhuja, és az ezek felhasználásával elért hatás mind-mind lenyűgözhetik a hallgatót. Ha pedig mégsem, még mindig maradt félóra a lemezen, hiszen a teljes album hossza több mint 73 percre rúg.
         Az eddig nem említett tételek közül kiemelném a "Snow Country" mágikus hangzását, a "Save the King"-nek és társdarabjának, a "Saving a Princess"-nek mélabúból harsány iramba váltását, és a "Birdcage" nagyratörő epikusságát. A CD-t a "Wuhuan's Plan" zárja: ebben a közel tíz percben felidézhető minden stílus, minden hangulat, amit csak az ezt megelőző órában hallhattunk.
         A kiadvány dizájnját nem érheti panasz: bár a rendező szavainak egy filmzenelemez borítójának esetében inkább a zenéről vagy a komponistáról kéne szólnia, nem pedig filmjéről, ahogy az belül olvasható, az igényes fotókon látható színpompás jelenetek meghozzák a kedvet az alkotás megtekintéséhez, az pedig, hogy tulajdonképpen a lemez maximum játékideje ki lett használva, még egy plusz pont a kiadónak.

         Klaus Badelt legfrissebb és egyben legjobb filmzenéjénél megtette azt a lépést, ami ma már elvárható egy Zimmer-növendéktől: egykori mestere stílusának csak alapjait megtartva egyéni hangvételű, monumentális és epikus score-t hozott létre, ami képes volt egyensúlyt tartani a nyugodtabb és a zaklatottabb aláfestések közt - emiatt képtelenség lenne beleunni a lemez hallgatásába. Remélhetőleg a "The Promise" egy új karrier kezdetét jelenti, és a szerző nem tűnik ismét el, vagy nem tér át egyéb, súlytalanabb műfajokra. Talán így is történik, elvégre következő munkája, Wolfgang Petersen "Poseidon"-ja feltehetőleg megkapja majd azt a figyelmet, amit mostantól Badelt is kétségtelenül megérdemel.
         Mindenesetre az biztos, hogy ha ilyen színvonallal jár az, amikor egy hollywoodi komponista átrakja székhelyét az ázsiai filmvilágba, lassan elkezdhetne több, munkájába belefásult filmzeneszerző is spórolni egy hosszabb utazásra a Nagy Falon túlra.


    Bíró Zsolt
    2006.03.18.




    Tracklista:

      1. Freedom of the Wa (2:40)
      2. Wuji - Main Theme (3:45)
      3. Love Theme (2:13)
      4. Kunlun, the Slave (1:48)
      5. Qingcheng, the Princess (1:22)
      6. Guangming, the General (1:07)
      7. Wuhuan, the Duke (1:53)
      8. Princess Kite (5:03)
      9. The Promise (5:22)
    10. Snow Country (4:32)
    11. The Robe (8:04)
    12. Save the King (4:00)
    13. Guilang, the Assassin (2:24)
    14. Saving a Princess (3:17)
    15. Feather Fight (2:04)
    16. Waterfall (2:44)
    17. Stampede (4:45)
    18. Come Back (4:28)
    19. Birdcage (1:53)
    20. Wuhuan's Plan (10:20)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    House of Flying Daggers

    The Last Samurai

    Pirates of the Caribbean:
    The Curse of the Black Pearl


    Taegukgi: The Brotherhood of War

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam