FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Oscar  Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the VolcanoSix Days Seven Nights  
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Prestige (David Julyan)    THE PRESTIGE   (2006)
       A tökéletes trükk


      

       zene: David Julyan
       vezényel: Blake Neely
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Hollywood Records
       játékidő: 48:21




         Az 1800-as évek végének Londonjában egy nem egészen tisztázott halálesetet követően a két bűvész, a tehetősebb Robert Angier (Hugh Jackman), és a hiányzó anyagiakat leleményességgel pótoló Alfred Borden (Christian Bale) egymás ellen fordul. Az első revánsot követően egyre keményebb próbatételek alá vetik a konkurenciát, ahol csak tudnak, ártanak a másiknak. Az elszenvedett sérelmektől vezérelve és a szakmai féltékenység miatt hamarosan eljutnak egészen addig a pontig, ahonnan már bajos lenne visszafordulni.
         Christopher Nolan mozijáról többet nem is javasolt elárulni, hiszen bármilyen remekül felépített illúziót is képes hatástalanítani a tartalom ismertetésébe beleszőtt szükségtelen információ. Az elsősorban nem pisztolyokkal, hanem a mágia fegyverével megvívott csata ellentétes oldalán a Jackman-Bale páros található, akik hiba nélkül hozzák a gátlástalan bűvészeket, nehéz is bármelyikük mellé állni. A Christopher Priest regényéből készült, forgatókönyvként a Nolan-testvérek által jegyzett, több idősíkon pergő (és azokat ötletesen egymásba csúsztató) sztorinak nem csak a feszültség folyamatos fenntartása a nagy erénye, hanem az a lenyűgöző megvalósítás is, amellyel elérték, hogy a kor csodára éhes közönségével együtt várjuk türelmetlenül a tökéletes trükk bemutatását. 2006 egyik legkiválóbb filmje 2007 első hetében végre megérkezett a hazai mozikba is.

         Az egyelőre még leginkább Christopher Nolan zeneszerzőjeként ismert David Julyannel legutóbb a "The Descent - A barlang" stáblistáján találkozhattunk. Bár a feltámasztott Batman legutóbbi röptét is Nolan vezényelte le, vélhetőleg produceri nyomásra nem a korábbi állandó alkotótársé lett a zeneszerzői poszt. Nem mondom, hogy rosszul jártunk a Julyant helyettesítő Hans Zimmer és James Newton Howard duójával (sőt!), én mindenesetre kíváncsi lettem volna, hogy brit kollégájuk miként old meg egy nagyobb szabású projektet, ám nem kapott lehetőséget. A "Batman:Kezdődik!" tehát kimaradt a közös munkák sorából, de a barátság ennek ellenére sem szakadt meg, és ott folytatódott, ahol abbamaradt. Ezek alapján úgy tűnik jelenleg, hogy amíg Nolan nem fog olyan akciófilmbe, melynél a pénzosztók megelégszenek egy kisebb névvel is a zeneszerző posztján, Julyan ugyanazon ismerős megoldásait fogja hozni, amiket sokan kedvelünk tőle, és egyelőre még nem is unjuk.
         "A tökéletes trükk" score-jában nem fedezhetjük fel a komponista ezidáig rejtve maradt oldalát. Az összetétel maradt a már bevált, és az "Álmatlanság"-nál is bevetett: elsősorban a valós létszámánál kisebbnek tűnő szimfonikus zenekar uralja a terepet, ám nem szenvedünk hiányt digitális kiegészítő elemekben sem. Filmzenei CD-k esetében szokatlan, ha a trackek időrendben követik egymást, ám a "The Prestige" kivétel, ráadásul még három csoportra is fel van osztva. A bűvésztrükkök felépítésére utaló Az ígéret / A fordulat / A jutalom fejezetcímek triumvirátusa csak nevében más, egyébként nem különül el jól hallhatóan - ám nem is ez volt a rendezői elvárás, inkább az, hogy a score valamiféle misztikus ködbe burkolja a két bűvész egyre inkább elfajuló párharcát. Ez abszolút sikerült a szerzőnek.

         A CD temetőhangulatú, de túlnyomórészt szép tételei csak sorjáznak egymás után, viszont mintha csak egyetlen darab hosszúra nyúlt felvételt hallanánk, mely Angelo Badalamenti David Lynch-filmes zenéivel rokonítható, de Howard Shore "Crash"-e is eszünkbe juthat például a furcsán végetérő nyitótételről ("Are You Watching Closely?"), vagy az egy barlang akusztikáját megidéző "The Transported Man"-ről.
         A fentebb említett miszticizmus végig meghatározó az albumon. E fojtogató atmoszféra olyan trackekben érvényesül leginkább, mint a "Cutter Returns" vagy a "The Price of a Good Trick", melyek egyaránt vészjóslóan hangzanak. A "The Light Field" a maga éjszakai neszeivel remekül érezteti a filmbeli kísérlet sikerét, de hatásos még a "Goodbye Tess" is, melyet egy titokzatos, elefánt trombitálására emlékeztető hang ural, és mintegy összekötő kapocsként több tételben is szerepel. A különféle effektek nem lettek kispórolva máshonnan sem: ennek következtében a "Caught"-nak afféle "téli lövészárok csataszünetben"-hangulata van, elfojtott dübörgéssel, a "Sacrifice" halálos szépsége pedig éles kontrasztban áll a fel-felcsattanó horrorisztikus, ám ebben a formában teljesen hallgatóbarát zenei megoldásokkal.

         Ebből a majdnem folyamatosnak ható sötétségből alig pislákoló gyertya fényeként emelkedik ki időnként egy-egy romantikusabbnak nevezhető tétel, mint a "Borden Meets Sarah", esetleg a "No, Not Today", amelyben az elhaló zongora hangja szinte vízcseppként töri meg a vonósok mély játékát, ám ezeket a motívumokat csakis depressziós témák ölelik körül.
         A stílusosan feketébe öltöztetett borítón találunk egy érdekességet, Hans Zimmer nevét. Amint az Julyan-interjúnkból is kiderül, zenei producerként ő egyengette kollégája útját, aki korábban mindig Londonban vette fel szerzeményeit. Némileg érezni is a hatását, mert egy-két esetben ("Colorado Springs", "The Journal") Zimmer mesterműve, a "The Thin Red Line" jellegzetes stílusa jön elő. A "New Trick" is ebbe a körbe tartozik, mely nem mellesleg a legnagyszerűbb pillanata a lemeznek: hárfa még nem szólt ilyen fenyegetően, egyben mégis érzelmesen. Mindezek hangsúlyozottan nem lopások, hiszen hangulati, nem pedig dallami azonosságról van szó, és csak érdekesebbé teszik az összképet.

         Átfutva a külföldi filmzenei oldalak értékeléseit, azt tapasztaltam, hogy jellemzően nem tudtak mit kezdeni ezzel a zenével - ahogy sajnálatosan az elektronikus hangzású vagy atmoszférikusabb jellegű score-ok nagyrészével sem. Ez némileg szűkebb Iátókörre utal, pedig időnként el kellene szakadni attól az elképzeléstől, hogy csak az a jó filmzene, ami visszadúdolható szimfonikus motívumokból áll össze, mivel a filmes stílusok közti éles különbségek is értelemszerűen megkövetelik, hogy a komponisták elrugaszkodjanak a sablonoktól. Tény, hogy a "The Prestige" teljes hiányt szenved bármiféle bombasztikus dallamban, ez a meglehetősen borús megközelítés leginkább az értelmesebb, sokkoló zörejektől mentes thrillermuzsikák kedvelőinek tetszését fogja elnyerni. Julyan hibátlan hangulatteremtő képessége, és ráérősen tempózó munkája nélkül érezhetően nem keveset veszítene hatásából a film. Ahogy korábban Angelo Badalamenti, úgy ő is megalkotta saját univerzumát, és aki fogékony a csöndes, ámde feszült zenékre, az nyugodtan lépjen be ebbe a világba. A lemez háromnegyed órájában semmiféle váratlan fordulat nem érhet bennünket, a színvonal és a stílus végig hasonló, de hasonlóan Craig Armstrong "World Trade Center"-éhez, most szintén a változatlanság gyönyörködtet. Ezúttal is a szív van megcélozva, csak éppen annak legsötétebb pontja.


    Bíró Zsolt
    2007.01.05.




    Tracklista:

    THE PLEDGE
      1. Are You Watching Closely? (1:51)
      2. Colorado Springs (4:15)
      3. The Light Field (1:50)
      4. Borden Meets Sarah (2:11)
      5. Adiago for Julia (2:08)

    THE TURN
      6. A New Trick (4:29)
      7. The Journal (2:55)
      8. The Transported Man (2:36)
      9. No, Not Today (2:31)
    10. Caught (1:39)
    11. Cutter Returns (2:13)
    12. The Real Transported Man (2:28)
    13. Man's Reach Exceeds His Imagination (2:08)
    14. Goodbye to Jess (2:58)

    THE PRESTIGE
    15. Sacrifice (5:15)
    16. The Price of a Good Trick (5:06)
    17. The Prestige (1:40)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    David Julyan - A melankólia ereje
    (interjú)


    The Descent

    Final Cut

    World Trade Center

    További kritikáink
  • Bird Box
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam