FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Predator 2 (Alan Silvestri)    PREDATOR 2   (1990)
       Ragadozó 2


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 1990
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 45:18




         Mint a legtöbb mozisiker, a "Predator" folytatására is sor került, viszont a készítőknek sikerült utolérniük az első részt, nem vált folytatásos maszlaggá. A dzsungel itt már más szerepet kap: a természet lágy öléből a tömbházak rengetegébe vonul vadászni az idegen. Az őt üldözők két csoportból állnak: akik tudják mit, illetve kit üldöznek (Gary Busey) és akiknek fogalmuk sincs mi is történik (Danny Glover).
         1997 nyara rekkenő hőségben telik. A lakosság és a rendőrség szenved a hőségtől. A bűnözők egymással és a hatóságokkal nyílt háborút folytatnak. Ez az optimális hely a Ragadozó számára: új vadászidény kezdődik. Mike Harrigan, a rendőrség kábítószer ellenes csoportjának hadnagya sikereit nem szófogadó magaviseletének köszönheti, hanem keménykezűségének. Az utcai összecsapás különös véget ér: egy titokzatos "árnyék" lemészárolja El Scorpiót és embereit. A rendőrség nyomozni kezd az ügyben és csakhamar rájönnek, amivel szemben állnak, nem más, mint egy távoli bolygóról érkezett, a földinél sokkal fejlettebb technológiával rendelkező idegen.

         A zenét természetesen ismét Alan Silvestri írta meg, ami remek döntés, hiszen kiderül: maradt még tartaléka a "Predator"-témáknak. Az album fő mozgatóeleme és egyúttal fűszere az afrikai hangszerek vegyítése a nagyzenekarral. Nagyjából olyan hangzásvilágot teremtett meg Silvestri, mint az első rész esetében. Azonban míg a "Predator" inkább idegi zenének és visszafogott akciózenének mondható, a folytatásban már pörög az akció, olykor fékevesztetten. A nyitó téma dinamikusan indul, majd visszafokozódik, de még észbe sem kapunk és a jól ismert Silvestris akciódallamok hallatszanak. Silvestri is lopkod azért magától (ki nem?) de profihoz méltóan teszi. A zene hallgatása során sorra jelennek meg a képsorok előttünk. Egyszerűen mesél a mű. A kemény hegedű vonások és fúvósok egyidejű megszólaltatása jellemzi a harci fegyelmet, mely az idegenre utal, a sejtelmes zene pedig az őt üldöző rendőrök bizonytalanságához, illetve az áldozatok számára íródott.
         A legegyértelműbb átemelés az előző részből a "Tunnel Chase" című számnál észrevehető, mely majdnem megegyezik az elődjében szereplő egyik számmal, csak fel lett turbósítva. (Így utólag ez jobban is szól.) A "Truly Dead" lassan és sejtelmesen indul, majd szépen bevezetődnek a hangszerek, erősödnek az afrikai motívumok minek következtében a szám második fele olybá tűnhet, mint egy áldozati szekta-zene. Mindez férfikórussal megtámogatva. Briliáns! Ezt követően ismét az előző részből már ismerősként visszaköszönő tétel következik. Mint említettem már, ezt nem kell zokon venni, hiszen a folytatásoknál elvárjuk hogy a karakterek - akik túlélték az előző részt - megmaradjanak. Ez ugyan úgy igaz a főbb zenei részekre is. A nyolcadik számnál csendül fel először a "Predator"-főtéma egy rövid ideig, majd ismét a fagyos, sejtelmes zene veszi át a terepet bőgők, csellók segítségével. Ez a vegyes hangulat a film alatt a húsüzemi befogási kísérlet során csendül fel. Tökéletesen átadja a zene, mikor jön rá az űrlény a csapdára, s az idegek mikor spannolódnak maximálisra. A szám magában foglalja az erőt, ami a rettegett szörnyet jellemzi és a káoszt, bizonytalanságot, melyet a maréknyi "áldozat" érez át végső perceiben.

         Az albumon lévő számok sorrendje nem felel meg a filmben lévőkével, kivétel a nyitó és a két záró tétel. Az utóbbi kettő a végső harc, valamint a stáblista alatt hallható zenét tartalmazza. Rendkívül dinamikus dobok és hirtelen odacsapások vannak a zenekar részéről, ismét egy "szektás" zenei rész következik. A zárótétel pedig szokás szerint összeforrasztja a film főtémáját a legjobb zenei részletekkel, mindezt majd kilenc percben hallhatjuk.
         A mintegy háromnegyed órás album meghallgatása után az embernek egy gondolat jut eszébe csak: még! Kiváló album, semmi lágyság, elcsúszás. A tálalás hagyományos Varése, egyen-nyomatott cd, minimális információ a felvétel körülményeiről. De a lényeg itt sem ezen van, nem olyan album, ami rászorulna arra, hogy a körítéssel javítson a tartalmon. Aki viszont nem kedveli Silvestri afrikai hangszerekkel alátámasztott, dinamikus akciózenéit, az ezzel sem fog előrébb jutni.


    Kulics László
    2004.01.25.




    Tracklista:

      1. Main Title (2:42)
      2. First Carnage (2:35)
      3. Tunnel Chase (5:10)
      4. Truly Dead (4:58)
      5. Danny Gets It (3:19)
      6. Rest In Pieces (1:33)
      7. El Scorpio (2:41)
      8. This Is History (6:26)
      9. Swinging Rude Boys (2:38)
    10. Dem Bones (4:27)
    11. End Title (8:45)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Aliens

    Eraser

    Predator

    What Lies Beneath

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam