FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations  Jesse Stone - The Ultimate Collection
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Predator (Alan Silvestri)    PREDATOR   (1987)
       Ragadozó


      

       zene: Alan Silvestri
       vezényel: Alan Silvestri
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Varése Sarabende
       játékidő: 73:15




         A feladat egyszerűnek tűnik: egy csoport gerilla fogságából kell kiszabadítani amerikai fejeseket. Erre kérik fel Dutch-ot (Arnold Schwarzenegger) és osztagát, akik a legjobb túszmentő csapat hírében állnak. A feladat valódi tétje megváltozik, mikor rájönnek, hogy nincs minden rendben a dzsungel mélyén: van ott valami, ami megfoghatatlan: egy idegen, aki rájuk vadászik. Az elitkommandó sem hagyja magát, s megkezdődik a harc.
         A produkció John McTiernan nevéhez fűződik, aki olyan sikeres akciófilmeket rendezett, mint pl. a Die Hard széria. A szereplőgárdát gondosan válogatták össze (Arnold Schwarzenegger, Carl Weathers, Bill Duke, Jessie Ventura), mivel főként keménykötésű kommandósokat kellett alakítani. A Ragadozót Stan Winston tervezte és Kevin Peter Hall viselte (sajnos nem sokkal a második rész leforgatása után meghalt). Látványos jelenetekkel tarkított sci-fi akció ez, mely kicsit olyan, mintha a "Nyolcadik utas: a Halál" konkurenciája lenne.

         Egészen 2003 nyaráig kellett várni azzal, hogy kiadják a film zenéjét. A várakozás okát nem értem, mert szerintem ez egy eléggé sikeres film ahhoz, hogy megjelentessék a score-t. Végül a Varese Sarabande vette fel a rajongók által odadobott kesztyűt és adta ki a 73 perc hosszú limitált - mindössze 3000 példányban készített - zenét, melyet Alan Silvestri írt. Neve mára mindenkinek ismert, sikerét "A smaragd románca" és a "Vissza a jövőbe" zenéjével érte el.
         Az album stílusosan kezd a "20th Century Fox Fanfare"-ral, csak sajnos a film előtt az eredeti verzió van. Ami pedig az albumon található, azt Elliot Goldenthal változtatta meg parányit az "Alien 3"-hoz. Innentől kezdve az egész album varázslatos és egyedi. A legtöbb szám különféle dobokra, zongorára és fúvósokra íródott. A nyitótéma dinamikus, dallamos és fülbemászó. Az egész zenekar együtt dolgozik, hogy minél hatásosabb legyen a kemény legényekből álló osztag megérkezése. A többi tétel viszont már abszolút a filmhez íródott, s nehéz felfedezni benne a dallamokat. A legtöbb számban az ütős és fúvós hangszereké a főszerep. A zenekar vonós része csak a harci jelenetek során hallatja magát. Az egész műre a visszafogottabb akciózene és az atmoszférikus, idegekre ható hangszerhasználat a jellemző. A "Something Else" azzal az afrikai dobszólóval indul, ami a film nézése során abszolút rabul ejtett. Az első hosszabb és akcióban gazdagabb szám a "The Truck". Ez a film során akkor csendül fel, mikor a feltételezett túszejtők háza táján tesznek rendet. Olyan hatása van az elején, mintha a zenekar nem melegedett volna be. Épphogy beindul, máris visszafolytja dobokkal, zongorával, majd újra belekezd az akciótémába. "Jungle Trek" című számban bontakozik ki a dzsungel főtémája: az afrikai dobokhoz írt alapritmus, zenekari belecsapásokkal túlnő a jeleneten, mikor a kommandó menetel a találkozási ponthoz. Abszolút gördülékeny és könnyed. Az idegennel való első találkozás során hallható zene a következő tétel. Itt folyamatosan változik a hangulat: hol kimért, halk játékra inti a zenekart, hol pedig katonás meneteléshez illően szólaltatja meg, mindemellett azonban a háttérben ott van a félelem. Itt bontakoznak ki először a félelmet és az idegen teremtményt szimbolizáló témák, melyek a hátralévő zene meghatározó részévé válik, kombinálódik. "Blaine's Deat"-ben a vonósok folyamatos rövid, mély hangú vonásai az idegességet jellemzik rendkívül találóan. Ritmusos, mégis fagyasztó zene, amin olykor felülemelkedik a magas, elnyújtott hegedűszóló.
         Az egyetlen drámai hangulatú, szomorú szám a "He's My Friend" címet viseli. Mac szomorúságát adja át, de nem a szokásos hegedűvel előadott drámai hangulattal, hanem katonához méltó, trombitára írt dallammal. A főtéma kemény ritmikája ismét visszatér a "Buliding A Trap"-nél. Az egész zenekar belendül, és együtt dolgozik azért, hogy egy kemény, kimért, a jelenethez illő zenét hallhassunk. Silvestri a "Vissza a jövőbe" című filmhez írt zenéjéből ide átmentett egy kicsikét. Az album néhány részén ez érződik, főleg a keményebb, zongora és dob ötvözetére épült tételeknél.
         "Billy Stands Alone" egy önfeláldozó szám. Billy hátramaradva megpróbálja megfékezni az idegent, hogy a többiek elérjenek a mentőhelikopterhez. De mind a jeleneten, mind a zenén érződik, hogy esélytelen viadalnak nézünk elébe. A következő négy szám már abszolút a két főszereplő csatározásához, támadási előkészületeihez íródott. A lemezen található leghosszabb szám - "Battle Plans" - Schwarzenegger alakította Dutch végső harcra való felkészülésének indulója. Az alapvetően végig nyugodt hangvételű rész, a halk doboknak köszönhetően keménységet, haragot, bosszúszomjat áraszt. A "Predator's Big Finish"-nél már Silvestri teljesen elengedi a zenekart: az eddigiekhez képest viszonylag dallamos zenét meg-megszakítja cintányércsapásokkal, hogy éreztesse a vergődést és a végső erőtartalékok bevetését. A mély és gyors vonós zenét megbolondítja zongorával és finom, kiegyensúlyozott, rövid trombitaszólamokkal. Szépen lehalkul és elkezd ismét visszaerősödni olyan ütemben, mint ahogy az önmegsemmisítő hangja gyorsul. Az utolsó tétel szépen lassan kezdődik. Ismét felcsendül a katonai, gyászhangvételű trombitaszóló, mely fuvolába megy át, és egy hirtelen lecsapással ismét a "Predator"-főtémához jutunk. Az egész lemezen csak a nyitó és végtémában hallani teljes egészében a főtémát, így az egy tökéletes keretet képez mind a filmben, mind pedig az albumon.

         Minthogy limitált példányról van szó, a Varése kiadásokkal járó gondok itt abszolút nem érvényesülnek. Szépen kitöltötték zenével a lemezt, igényes borítót is készítettek hozzá. Az első borító egy kis könyvecske is egyben, melyben a filmről éppúgy írnak, mint zenéjéről képekkel illusztrálva. Az ilyen kiadások cd-i egysémás nyomatot kapnak úgy, mint régen, csak igényesebb kivitelben. Ami nekem kicsit furcsa - és ez az új kiadású hagyományos Varése lemezekre is értendő - az az, hogy az oldalélre annyit írnak zeneszerzőnek: Silvestri. Ez most bizonyára kukacoskodásnak tűnik, de úgy vélem illik megadni a zeneszerzőknek a tiszteletet és ehhez hozzá tartozik az is, hogy kiírják a teljes nevét.
         Egy rég várt zene, színvonalának megfelelő kiadásban. Aki kedveli Silvestri korai műveit, és nem riad el az olykor dallamtalan részektől, annak szívből ajánlom ezt a remekművet.


    Kulics László
    2004.02.02.




    Tracklista:

      1. Twentieth Century Fox Fanfare (0:27) *
      2. Main Title (3:51)
      3. Something Else (3:34)
      4. Cut 'Em Down (1:56)
      5. Payback Time (2:09)
      6. The Truck (4:22)
      7. Jungle Trek (1:47)
      8. The Girl's Escape (6:00)
      9. Blaine's Death (2:47)
    10. He's My Friend (1:26)
    11. We're All Gonna Die (3:32)
    12. Building A Trap (3:02)
    13. The Waiting (3:27)
    14. The Hunt Is On (4:51)
    15. Dillon Is Disarmed (2:07)
    16. Billy Stands Alone (2:34)
    17. Battle Plans (9:24)
    18. Wounded Predator (4:14)
    19. Hand To Hand Combat (3:12)
    20. Predator's Big Finish (3:42)
    21. The Rescue and End Credits (4:44)

    * írta: Alfred Newman, átirat: Elliot Goldenthal

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Judgment Night

    Lara Croft: Tomb Raider
    The Cradle of Life


    Predator 2

    Van Helsing

    További kritikáink
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron
  • Scream: The TV Series

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam