FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Captain Power and the Soldiers of the Future  Mary Shelley  Battlefield Earth  Krypton  Captain Marvel  Bless the Child  Cold Pursuit  Joe Versus the Volcano  Six Days Seven Nights  Bird Box
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Ólafur Arnalds a Müpában
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Police Academy (Robert Folk)    POLICE ACADEMY   (1984)
       Rendőrakadémia


      

       zene: Robert Folk
       vezényel: Robert Folk
       kiadás éve: 2013
       kiadó: La-La Land Records
       játékidő: 43:19




         A nyolcvanas évek vígjátékai közül nálam a máig megunhatatlan kedvencek táborába tartozik a Rendőrakadémia, mely ugyanúgy képes kikapcsolni most is, mint annak idején - folytatásaival ellentétben, azok ugyanis gyerekként még lekötöttek, napjainkra viszont sokat veszítettek fényükből. A Pat Proft és Neal Israel ötletét vászonra vivő Hugh Wilson (akinek többek között az Elvált nők klubját is köszönhetjük) olyanokkal dolgozott együtt, mint Steve Guttenberg, a Szex és New Yorkból is ismert Kim Kattrall, G. W. Bailey (aki kifogástalanul hozta Harris hadnagy karakterét), Michael Winslow, az egykori amerikaifoci-játékos, Bubba Smith vagy Leslie Easterbrook (aki Callahan őrmesterként a legtöbb serdülő álmát testesítette meg). A történet kiindulópontjaként az szolgál, hogy a polgármester a rendfenntartás érdekében kitolja a rendőrségre jelentkezők felé támasztott követelmények határait, aminek következtében a kisebb volumenű bűncselekményeket elkövetők éppúgy felvételt nyerhetnek az akadémiára, mint a túlsúlyosak, a közveszélyesen megszállott militaristák vagy a hétköznapi életben bátortalan alakok. Az ezekből adódó gubancok pedig szinte már óramű pontossággal követik egymást a patinás intézmény falai között...

         Wilson komponistája Robert Folk volt, aki ekkoriban a filmzeneszerzők körében még igencsak zöldfülűnek számított: felkérésekor mindössze a Savage Harvest című oroszlános thrillert, a The Slayerre keresztelt horrort, egy dokumentumfilmet és néhány sorozatepizódot tudhatott a háta mögött. E projekt azonban rögvest ismertté tette őt, nem mellesleg pedig bérelt helyet kapott az idővel hétrészessé dagadó Rendőrakadémia-folyamban - és jelenleg úgy tűnik, hogy az előzőeket is producerelő Paul Maslansky által szorgalmazott reboothoz is ő készíthet majd aláfestést.
         Bármennyire is kedvelt Folk ezen munkája, s vált idővel oly emblematikussá a nyitánya, hogy hallatán többen is megmondanák, mely filmhez köthető - hasonlóan a Kék Osztriga Bárban felcsendülő jellegzetes dalhoz, az "El Bimbo"-hoz, amely szintén a széria elválaszthatatlan alkotóeleme lett -, a score megjelenésére évtizedeket kellett várni. "A rajongók nagyon szerették volna, ha kiadásra kerül belőle egy album, s ennek érdekében jómagam is igyekeztem minden követ megmozgatni, ám valahányszor indítványoztam az illetékeseknél ennek megvalósítását, akadályokba ütköztem" - nyilatkozta a szerző néhány éve, kinek munkájából hivatalos formában mindössze a főtéma volt elérhető az 1993-ban megjelent Robert Folk: Selected Suites című albumnak köszönhetően, melyen további, máig kiadatlan Folk-muzsikák egyvelegeit is megtaláljuk. Mindez a mozipremier harmincadik évfordulója közeledtével változott meg: 2013 decemberében a La-La Land Records a teljes zenei anyagot felpakolta egy korongra, zárásként pedig mindezt megkoronázta az említett népszerű Claude Morgan-számmal.

         A komponista igen erős vezértémával ("Police Academy March") járult hozzá a filmhez - egészen pontosan az akadémia nimbuszához -, amely nemcsak az elején és a végén van jelen, hanem a score egészét meghatározza (erre épül például a "Main Title / Night Rounds", a "Barbara", a "The Academy", az "Improvement", illetőleg a "Straighten Up" is). Ez a katonai zenékkel rokonítható, főként pergődobokra, trombitákra, furulyára és sípokra támaszkodó megközelítés abból eredt, hogy az alkotók projektjük vígjáték mivolta mellett olyan muzsikát rendeltek Folktól, amelyik nemcsak könnyed, hanem a helyszínből és a témából eredően militarista is. Ezen kívánalmuk demonstrálására - illetőleg annak érzékeltetésére, hogy mindez remekül illik majd a képsorokhoz - többek között Jerry Goldsmith A tábornok című háborús filmhez íródott főtémáját is felhasználták a tempelés során. Hasonlóan militarista dallamsorok hallhatóak a toborzáskor, továbbá az újoncok megzabolázására irányuló törekvések alatt, melyeket az albumon többek között a "Recruits"-ben, a "Pussycat / Uniforms"-ban, az "Obstacles"-ben, illetőleg a "Formation / Move Out"-ban figyelhetünk meg. Utóbbiakból némely helyen a tempóváltások eredményeként csipetnyi gúny is kitűnik, amivel készítője azt kívánta nyomatékosítani, hogy a kiképzés jelen esetben nem teljesen úgy zajlott, ahogyan az a nagy könyvben meg volt írva, hiszen az újoncok mindent igyekeztek fenekestől felforgatni.
         Az első stílusváltást az album közepe tartogatja számunkra, ahol néhány tétel erejéig a jazzes megoldások, színezetek kerülnek terítékre. Míg a "Martin and Company"-ben és a "More Martin"-ban a fülledt erotikát sugalló szaxofonjátéké a főszerep, addig a "Hightower Drive"-ban a tempó fokozódik, a stílus pedig enyhén funkyssá válik, a "Regrets" - "Need to Talk / Hightower Leaves" kettősben pedig azt mutatja be Folk, miként képes drámai hangulatot kelteni. Az album vége felé, az újoncok bevetéséhez a szerző - mintegy új fejezetet nyitván főszereplőink életében - a hetvenes évek zenei stílusát tárja elénk ritmikus hangszerek, elektromos gitár és zongora bevonásával a "Riot Starts", a "Riot Gear", a "Match" és a "Where’s Harris?" trackek erejéig.
         S ahogyan nem lenne jó film a Rendőrakadémia poénok és gegek nélkül, úgy e korong sem lenne igazi album akkor, ha nem kapott volna helyet rajta az "El Bimbo". Ezen instrumentális, tangószerű darab a Bimbo Jetre keresztelt francia diszkóformációnak köszönhető, melynek azonos című, eredetileg énekkel tarkított darabja a hetvenes évek derekán számtalan slágerlista élmezőnyében foglalt el előkelő helyet. Bár több más dal is elhangzik a filmben, ez a Kék Osztriga Bárban zajló események kíséreteként beválasztott darab vált a legismertebbé, legnépszerűbbé mind közül - ennek köszönhetően az alkotók a Rendőrakadémia 4. - Civil osztagig bezárólag minden történetnél felhasználták.

         "Remek tapasztalatokkal gazdagodtam a Rendőrakadémia révén. Nagyon jó volt ezen dolgozni. Az egésznek van egy katonás alaphangulata, ugyanakkor ott rejlik benne a humor, és teret enged az egyik kedvenc stílusomnak is, így lehetőségem nyílott egy kis virtuózkodásra" - emlékezett vissza Robert Folk, akitől ezt tartom az egyik legjobban sikerült munkának, nem mellesleg pedig minden egyes hallgatásakor nosztalgikus érzés kerít hatalmába. A napjainkig kiadatlan score-ok vonatkozásában ez volt számomra az utóbbi idők legkellemesebb meglepetéseinek egyike, ráadásul ha időben kapcsoltam volna, akkor most a komponista szignójával ellátott példányt tudhatnám a polcomon.


    Kulics László
    2014.07.17.




    Tracklista:

      1. Main Title / Night Rounds (1:52)
      2. Rounds Resume / Tackleberry (1:10)
      3. Barbara (0:51)
      4. Join Up (1:10)
      5. The Academy (1:16)
      6. Recruits (1:54)
      7. Pussycat / Uniforms (1:56)
      8. Assignment (1:20)
      9. Formation / Move Out (3:26)
    10. Obstacles (2:15)
    11. Martin and Company (0:46)
    12. Ball Games (0:27)
    13. More Martin (0:28)
    14. Regrets (1:05)
    15. Guns / In Drag (4:01)
    16. Warpath (0:28)
    17. Improvement (1:15)
    18. Jam Up (0:42)
    19. Hightower Drive (1:37)
    20. Santa Claus Is Coming to Town (0:40) *
    21. Need to Talk / Hightower Leaves (1:16)
    22. Riot Starts (1:25)
    23. Riot Gear (2:42)
    24. SOB (0:32)
    25. Match (1:44)
    26. Where’s Harris? (2:40)
    27. Straighten Up (1:26)
    28. Police Academy March (1:06)
    29. El Bimbo (1:49) **

    * írta:J. Fred Coots, Haven Gillespie
    ** zene: Bimbo Jet, előadja: Jean-Marc Dompierre és
       zenekara





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Back to the Future

    Bud Spencer & Terence Hill:
    Kedvenceink filmzenealbuma


    The Naked Gun

    Patton

    További kritikáink
  • Dark City
  • Species
  • Venom
  • Die Hard: With A Vengeance
  • Die Hard 2: Die Harder
  • Die Hard
  • The Grinch
  • Anaconda
  • Evolution
  • Himalaya - The Rearing of A Chief
  • Bohemian Rhapsody
  • Deep Blue Sea
  • On Deadly Ground
  • Heaven & Earth
  • Halloween

  • Filmzenékről röviden
  • Bodyguard
  • Searching
  • How the Grinch Stole Christmas!
  • Isle of Dogs
  • The Ritual
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A The Man in the High Caslte zenéje
  • A Terminátor-filmek zenéje
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi

  • További írásaink
  • A Filmzene.net jövőjéről...
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam