FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Pledge (Hans Zimmer, Klaus Badelt)    THE PLEDGE  (2001)
       Az ígéret megszállottja


      

       zene: Hans Zimmer, Klaus Badelt
       kiadás éve: 2001
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 40:18





         Sean Penn 2001 januárjában jelentkezett harmadik rendezésével, melynek forgatókönyve a svájci származású író, Friedrich Dürrenmatt 1957-es regényén, "Az ígéret"-en alapul. Már maga a mű is egy adaptáció, Dürrenmatt ugyanis a Vajda László által rendezett "Fényes nappal történt" című filmhez készített forgatókönyvét dolgozta át (s csavarta meg többek között másfajta befejezéssel), melyet az elmúlt ötven év során számtalanszor megfilmesítettek már. Penn moziját a tengerentúlon hűvösebb fogadtatásban részesítették, mint európai viszonylatban: míg itt olyan rangos díjkiosztókon jelölték, mint a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál vagy a Cannes-i Filmfesztivál, addig odaát egy erős közepes alkotásként jellemezték. Díjak ide, elismerések oda, számomra e film nem a rendezés és nem a történet okán vált emlékezetessé, hanem a hangulata, valamint Jack Nicholson alakítása miatt, aki hibátlanul formálja meg a nyugdíjazás küszöbén álló zsarut, Jerry Blacket, aki ahelyett, hogy öregkorára kedvenc hobbijára, a pecázásra koncentrálna, egy meggyilkolt kislány szüleinek tett ígéretének megszállottjává válik.

         Penn az első két filmjéhez Jack Nitzschét kérte fel a zeneszerzői poszt betöltésére (a komponista vele dolgozott utoljára a "Menekülés az éjszakába" című dráma kapcsán), "Az ígéret megszállottjá"-val pedig Hans Zimmert kereste fel, aki azonban időhiányra hivatkozva nem akart részt venni a projektben, ezért tanítványainak sorából Klaus Badeltet ajánlotta be. E történet érdekessége az, hogy bár ők ketten egyenrangú félként jelentek meg a stáblistán, illetve a filmzenealbumon, Zimmer végig a háttérben mozgott, ami egészen pontosan annyit jelentett, hogy a zene készítése során itt-ott feltűnt ugyan, de valójában nem fordított számottevő időt arra, hogy a produkcióval foglalkozzon. Mindezek fényében pedig akár azt is kijelenthetnénk, hogy Badelt első önálló hollywoodi zenéje "Az ígéret megszállottjá"-hoz fűződik.
         Badelt először temp zene nélkül nézte meg a filmet, ami elmondása szerint rögtön hatással volt rá. Eszébe jutott a skandinávok tizenkilencedik században készült himnusza, s annak egyszerű hangzásvilága, valamint a Nicholson karaktere között vélt párhuzam okán a minimalista úton kívánt elindulni, amely elképzeléssel Penn is maximálisan egyetértett. Ezen hirtelen jött ötlet és a direktori áldás nagy előnyt jelentett számára, ugyanis összesen tíz napja volt arra, hogy megírja, felvegye és kikeverje a zenét, mely egyáltalán nem mondható soknak, pláne nem egy kétórás produkció esetében. Éppen ezért számos olyan művész (Michael Brook, Craig Eastman, Heitor Pereira, valamint Martin Tillman) közreműködésére is szüksége volt, akik a score feljátszása mellett a zene alakulásában is segítségére voltak. Badelt egy nap alatt megírta a fontosabb témákat, a score többi részének elkészítése pedig az időhiány okán nemegyszer ad hoc jelleggel zajlott. Minthogy a film utómunkálatai ezzel párhuzamosan folytak, Penn úgy tudott jelen lenni a zenekészítésnél, illetve véleményezni a meglévő részeket, hogy majdnem minden este elrepült hozzájuk Santa Monicába, reggel pedig visszautazott San Franciscóba.

         A feszített munkatempónak és a zűrös napoknak azonban nyomát sem érezni a végeredményen: egy maréknyi zenészen, illetve hangmintákon, effekteken alapuló, minimalista hatású zene került a képsorok alá, amely a cselekményhez és a szereplőkhöz egyaránt jól idomul. A film hangulata és története nem igényel zenekari brillírozást, grandiózus vagy magasztos témákat, ami jelen esetben előnyként szolgált, s ezt maximálisan ki is használták.
         Az albumnyitó "The Angler" a dobok (melyek lényeges gerincét képezik a mű egészének úgy, hogy vagy magas kopogó hangot adnak ki, vagy mélyen dohognak), a szomorkás hegedűszóló, valamint a háttérbe húzódó zongorahangok mellett Alison Moynihan vokáljával alapozza meg a hangulatot, amely a képsoroktól elvonatkoztatva ürességet, fájdalmat, szomorúságot áraszt. Ezen érzés a kiadvány teljes terjedelmében végigkísér bennünket, s olyan tételek mélyítik el különösen, mint például az akusztikus gitárra épülő "Jerry & Lori", a "Revisit Crime Scene", a többek között leszorított gitárhúrok pattogtatásán alapuló "The Wizard" vagy a "The Pledge" is. Mindezek mellett olyan zenei megoldások is felbukkannak, amelyek a "Hannibal" komorabb, mélyebb darabjaival rokoníthatóak - ilyen többek között a "He'd Rather Not", illetve a "You're Crazy" eleje. Ezen lassú folyású, cseppet sem felemelő muzsika végig ugyanazon a szinten mozog, ám (akárcsak egy Craig Armstrong-féle drámazene, vagy egy jobb Philip Glass-szerzemény esetén) ezen egyhangúság nem megy a minőség rovására. A korongon mindössze két könnyedebb hangvételű track bújik meg ("Ex Cop" és a "The Swing"), melyek egyfajta pihentető szigetként szolgálnak a "The Pledge" hallgatása során.

         Amennyiben épp nem vagyunk jó passzban, úgy ne "Az ígéret megszállottja" score-jából összeállított negyvenperces korongot emeljük le a polcunkról, mert az játszi könnyedséggel fogja szinten tartani állapotunkat. Nem nevezném fajsúlyos hallgatnivalónak, sem letargikus szerzeménynek, ám melankolikus hangulatával így is képes egy kicsit rátelepedni az emberre, ezért azon művek közé sorolható, melyeket alkalmanként szívesen elővesz az ember, de túl gyakran nem hallgatja meg. Amennyiben pedig a funkcionalitását nézzük, a filmhez remekül passzol, az idő rövidsége ellenére sem tűnik összecsapott fércmunkának.


    Kulics László
    2012.03.15.




    Tracklista:

      1. The Angler (5:24)
      2. Boogie Man (1:28)
      3. Jerry & Lori (1:01)
      4. Church Nightmare (2:19)
      5. Revisit Crime Scene (1:16)
      6. My Coat (2:47)
      7. The Wizard (4:05)
      8. Ex Cop (1:50)
      9. He'd Rather Not (2:00)
    10. Land of Christmas (1:22)
    11. Reading Stories (3:03)
    12. Turkeys (1:36)
    13. The Pledge (1:19)
    14. The Swing (2:20)
    15. Ginny's Picture (2:31)
    16. You're Crazy (5:57)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Hannibal

    Pirates of the Caribbean:
    The Curse of the Black Pearl


    The Promise

    Ultraviolet

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam