FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Grindhouse - Planet Terror (Robert Rodriquez)    GRINDHOUSE - PLANET TERROR   (2007)
       Grindhouse - Terrorbolygó


      

       zene: Robert Rodriquez
       kiegészítő zene: Graeme Revell, Carl Thiel, Rick Del Castillo,
       George Oldziey
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 43:44



         Egy nem éppen átgondolt lövöldözés miatt elszabaduló vírus szedi áldozatait egy kisvárosban. A fertőzöttek és a rajtuk villámgyorsan elhatalmasodó kór elől nehéz a menekülés, egy baleset következtében féllábúvá váló táncosnő (Rose McGowan), titokzatos múltú barátja (a rendező névrokona, Freddy Rodriguez), és a hozzájuk csapódó számtalan potenciális áldozatjelölt mégis megpróbálja a lehetetlent, sőt, felveszi velük a harcot.
         Quentin Tarantino és Robert Rodriguez közös gyermekének születési körülményeit bővebben taglaltam már a "Halálbiztos" soundtrackjének elemzése során, így koncentráljunk inkább a második apa munkájára. Ami Tarantinónál teljesen félresikerült, abba szerencsére Rodrigueznek nem tört bele a bicskája, a "Terrorbolygó" ugyanis a "Grindhouse" sokkal élvezhetőbb fele lett. A történet akár egy mondatban is elmesélhető lenne, ami érthető, elvégre a hivatalos grindhouse-mozik sem kifejezetten a sztoriorientáltságukról voltak híresek.
         A direktor nyilvánvalóan hihetetlenül élvezi a vérben gázolást és a beleken taposást, hiszen ezzel így volt már a szintén Tarantinóval közös "Alkonyattól pirkadatig" idején is. Az erőszakot olyan abszurd módon tolja a néző arcába, hogy a kellőképpen elfajzott (fekete) humorérzékkel rendelkezők jót vigyoroghatnak még az olyan jeleneteken is, amelyek normális esetben képesek lennének kivágni a biztosítékot. Marilyn Manson egykori barátnőjén, Rose McGowanen ugyan első ránézésre nem sok természetes található, s színészi életműdíjat sem fog valószínűleg soha kapni, de a szerephez tud kellőképpen vagányul viselkedni, ami itt elég, míg Freddy Rodrigueznek jól áll a minimacsó szerepe. Színésztársaik közül külön kiemelném Jeff Faheyt és Josh Brolint, valamint apró rendőrszerepében Tom Savini maszkmestert, és itt van még Bruce Willis is, aki láthatóan nem érezte magát rosszul a stábban. Ha egy percre sem vesszük komolyan az egész őrültséget (nem is nagyon lehet egy olyat, amiben többek között szándékosan kihagynak egy tekercsnyi játékidőt, hogy a szereplők egy helyszínre való összeterelését minél rugalmasabban meg lehessen oldani), kellőképp edzettek vagyunk öncélú mészárlások befogadásához, és nem mondjuk azon borzongunk a látottak alapján, hogy egy bizonyos testrészünk gyors lerohadása vajon mennyire fájhat, akkor egy igazán mocskosan vicces és beteg szórakozáshoz minden ideális momentum adott.

         Léteznek olyan filmzenék, amiket sok értelme nincs különszedni attól, amihez tartoznak, mert önállóan esetleg teljesen működésképtelenné válnak. A "Terrorbolygó" aláfestésében nem kevés ilyen pontot találhatunk, de ha már egyszer megjelent CD-n, akkor egy elemzést azért megérdemel. Ahogy azt az utóbbi időkben tette, Robert Rodriguez a forgatókönyv írásán, az operatőri munkán és a rendezésen túl maga szerezte a zenét most is, bár páran segítettek neki. A csak a rendező által írtak közt olyanokat találunk, mint a szaxofonos-gitáros dübörgő főtéma ("Grindhouse Main Title"), ami bármennyi változatban is csendül fel (például "Cherry's Dance of Death" címen a Chingon előadásában), mindig hatásos, és akár a film védjegyévé is válhatna. Aztán itt van a címéből könnyen beazonosítható műfajú "Grindhouse Blues", a kuszán kavargó "Police Station Assault", a hősnő és a hős egy-egy percnyi visszafogott témája ("Cherry Darling", "El Wray"), vagy a monotonul menetelős "Zero to Fifty in Four", illetve a flamencós "Killer Legs", egy erőteljes (és szintén a főtémából építkező) track.

         Rodriguez mellett négyen működtek közre a zenében. Ahol Graeme Revell segített be, ott vagy hallgathatatlanná vált a végeredmény ("The Sickos"), vagy pedig nem lett jó ("Melting Members"). Carl Thiel az igénytelenebb szintis horrorzenék hangulatát próbálja megidézni elektronikus puttyogásaival ("Doc Block", "Dakota"), de van, amikor John Carpenter ismert témájának parafrázisát villantja be a "Halloween"-ből, "His Prescription... Pain" címen. Carpenter egyébként konkrétan meg is idéződik (és a stáblista végén is járt neki egy köszönetnyilvánítás), amikor a "Menekülés New Yorkból" egyik kevésbé jól sikerült tétele, a "Back to the Pod / The Crazies Come Out" hangzik el a filmben, bár nekem nem sikerült rájönnöm, hogy ez pontosan mikor is történik. Rick Del Castillo közreműködése a "Go Go Not Cry Cry"-ban érhető tetten, ami által a főtéma sokkal erőteljesebb lett, és ez még jót is tett neki, ahogy George Oldziey zongorajátéka is feldobja a "The Ring in the Jacket" című szerelmi témát.
         Három trackben Rose McGowan énekel/dúdol, és meglepő módon nem is teszi ezt rosszul. A viszonylag ismert "You Belong to Me" sanzonformában köszön vissza az előadásában, a "Useless Talent #32" című elektrorock felvétel az album egyik legjobb pontja, a "Two Aganinst the World" pedig ugyanennek gitáros balladává lassítása (az utóbbi két felvételt Rodriguez és testvére, Rebecca jegyzi íróként). Egy bizarr jelenetben hangzik el a "Too Drunk to ****", mely amolyan pajkosan évődös, nyögdécselve éneklős darab akar lenni a Nouvelle Vague előadásában - ez kinek mennyire tetszik, nekem nem kifejezetten.

         A felhasználásra kerülő információkon túl nem nagyon szoktam a Varése kiadó lemezborítóiról említést tenni, mert mindig azonos dizájnjukat sosem szerettem, most azonban egy kivétel erejéig szakítottak ezzel, és a film hangulatához nagyon jól illőt dobtak össze. A játékidő hosszába sem lehet belekötni - a szerzeményekbe annál inkább. Sokszor írjuk, hogy egy adott lemez a szerző rajongóinak ajánlható leginkább, ez most még inkább igaz, annyi módosítással, hogy nem Rodriguez, hanem a film rajongóinak ajánlanám az albumot. Másoknak nehéz is lenne, hiszen a produkciót nem ismerők számára elég problémás lenne egyhuzamban végighallgatni az egészet, amit újrahallgatás már biztos nem is követne. A rajongóknak ellenben könnyebb dolguk van, elvégre mostanra már fejből tudják, melyik erőszakos zörgés melyik vérfürdőhöz tartozik. A többi szerzeménnyel végül is semmi probléma nincs, jól illeszkednek a képekhez, mert Robert Rodriguez olyan zenét dobott össze baráti körével, ami a filmmel együtt telitalálatnak tekinthető, csak önmagában nehezebben emészthető olykor. Azért ismerve a rendező megszállottságát, legközelebb talán már a zenészek között sem találunk mást rajta kívül...


    Bíró Zsolt
    2008.03.26.




    Tracklista:

      1. Grindhouse Main Title (3:30)
      2. Doc Block (2:03)
      3. The Sickos (1:39)
      4. You Belong to Me - Rose McGowan (2:15)
      5. Go Go Not Cry Cry (1:39)
      6. Hospital Epidemic (1:16)
      7. Useless Talent #32 - Rose McGowan (3:11)
      8. His Prescription... Pain (0:55)
      9. Cherry Darling (1:01)
    10. The Grindhouse Blues (3:01)
    11. El Wray (1:18)
    12. Police Station Assault (1:33)
    13. Dakota (2:27)
    14. Zero to Fifty in Four (1:35)
    15. Fory Road (2:03)
    16. Helicopter Sicko Chopper (1:22)
    17. The Ring in the Jacket (2:14)
    18. Killer Legs (2:14)
    19. Melting Member (1:51)
    20. Too Drunk to **** - Nouvelle Vague (2:12)
    21. Cherry's Dance of Death - Chingon (3:26)
    22. Two Against the World - Rose McGowan (2:08)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    28 Days Later

    Grindhouse - Death Proof

    Sin City

    They Live

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam