FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   EGYÉB ÍRÁSOK  |   HÍREK  |   JÓ TUDNI

    The Revenant  Transformers: Age of Extinction  Dark Places  The Swarm  Braveheart  Creed  Star Wars: Episode VII - The Force Awakens  Honfoglalás  Deep Impact  A Christmas Horror Story
KOLLABORÁCIÓK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ZENÉK EGY TÉMÁRA  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten


  





Beszámolók
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje
  • A Kodály Filharmonikusok debreceni koncertje
  • Beszámolónk a 'The Evolution of Film & TV Music Panel'-ről
  • Beszámolónk a Filmharmonikusok 2013 koncertről

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Pitch Black (Graeme Revell)

    Filmek alatt hallott zenék



       PITCH BLACK   (2000)
       Pitch Black - 22 évente a sötétség


      

       zene: Graeme Revell
       vezényel: Tim Simonec







         Mesébe illő történet a "Pitch Black - 22 évente a sötétség" karrierje, hiszen azon kisköltségvetésű filmek tökéletes példája, ami rövid idő alatt busás hasznot hozott készítőinek, s világszerte nagy népszerűségnek örvend azóta is. A szinte teljesen kezdőkből álló stáb remek látványvilággal és effektekkel bíró sci-fit hozott létre, főszerepben az azóta már sztárként ünnepelt Vin Diesellel és Radha Mitchell-lel, s bár a terjesztéssel eredetileg foglalkozó Polygram stúdió a film bemutatása előtt csődbe ment, egy komoly rajongói csoportnak köszönhetően nem tűnt el a süllyesztőben az elkészült produkció. A film alaphelyzetét egy kietlen bolygóra történt űrhajós kényszerleszállás adja, ahol röviddel az érkezést követően bekövetkezik egy teljes napfogyatkozás, s a sötétségben fényérzékeny ragadozó lények indítanak kíméletlen vadászatot a szerencsétlenül járt túlélőkre. A különös feszültséget az adja, hogy a Diesel alakította antihős személyében egy veszélyes rabot kénytelen a maroknyi csapat elviselni maga körül, ráadásul gyilkos múltjából fennmaradt biológiai öröksége (nevezetesen egy sötétben is kiváló látást biztosító szempár) az egyetlen esélyük arra, hogy sikeresen vívják meg harcukat a rájuk leselkedő ízeltlábú repkedők ellen.
         A zenéjét illetően érdekes tény, hogy általánosságban a film óriási sikerét követő, természetes betegségként nyilvánítható folytatás ("Riddick - A sötétség krónikája") tartozik a Graeme Revell-lel kapcsolatos beszélgetések egyik fő pontjának, hiszen a jóval nagyobb forgatási büdzsé lehetővé tett a komponista számára egy színtiszta szimfonikus zene létrehozását, ami a Varése Sarabande gondozásában meg is jelenhetett. A szóban forgó első részhez Revell közel sem olyan dinamikus aláfestéssel szolgált, de közismert tény vele kapcsolatban, hogy ő akkor is képes általában megbízható teljesítményt nyújtani, amikor a keretből szinte alig van számára fenntartva pénz. A "Pitch Black" tipikus példa erre, hiszen a zene végig nagyon jó kísérője a látványnak, s valószínűleg elveszne a film igazi értéke, ha valami egészen tökéletes szimfonikus hangzás övezné. Így egészen a sötétség bekövetkeztéig ugyanolyan tapogatózva csendülnek fel a muzsikák, mint ahogy a történet szereplői viselkednek az ismeretlen tájakon. A visszatérő főtéma kifejezetten szép, a kellő pillanatokban nagyon jó hatással van a jelenetekre, s miután elkezdődik a hajsza a vaksötétben, a zene is átcsap egyfajta jótékony káoszba, ami különálló élményként biztosan nem nyújtana kellő szórakozást, film alatt viszont kiválóan működik. Természetesen érezni, hogy nem volt megfelelő háttér egy tökéletes score létrehozására, és a film műfajából adódóan azt sem lehet elvárni, hogy minden esetben fület simogató harmóniákkal találkozzunk, a célnak azonban maximálisan megfelel Revell munkája.
         Az anyag hivatalosan nem jelent meg, a komponista saját promóciós kiadványán érhető el csupán egy-két internetes filmzenebolton keresztül, esetleg magánszemélyek kollekciójából, mely albumon a "Pitch Black" tizenöt tételén kívül megtaláljuk a "Chucky menyasszonya" zenéjét is. A némiképp borsosabb ár azonban ne csüggessze az érdeklődőket, Revell zenei elgondolása pont ugyanúgy (ha nem jobban) érvényesül a kereskedelmi forgalomban is könnyen beszerezhető folytatásban.


    Tihanyi Attila
    2007.03.04.





    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Alien

    Predator 2

    Starship Troopers

    További kritikáink
  • Krampus
  • Miracle on 34th Street
  • Truth
  • The Holiday
  • Birdman
  • Spectre
  • Le Professionnel
  • The Living Daylights
  • The Martian
  • Drag Me to Hell
  • Chappie
  • The Last of the Mohicans
  • The Walk
  • The Boy Next Door
  • Ant-Man

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape
  • Team Knight Rider
  • 2 Guns
  • Killing Season
  • The Double

  • Interjúk
  • Tina Guo: Mindig változó egyensúly
  • Anthony Lledo: Egy komponista Dániából
  • Brian McNelis: Interjú a Lakeshore Records vezetőjével
  • Timothy Williams: Felkészültnek lenni

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • David Raksin
  • Dimitri Tiomkin
  • Rózsa Miklós
  • Nino Rota
  • Erich Wolfgang Korngold

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A Válaszcsapás zenéje
  • A Tom és Jerry rajzfilmek zenéi (1940-1957)
  • A Fantasztikus Négyes filmek zenéi
  • A Vissza a jövőbe trilógia zenéje
  • A Tudorok zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2014
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam