FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (Hans Zimmer)    PIRATES OF THE CARIBBEAN: DEAD MAN'S CHEST  (2006)
       A Karib-tenger kalózai - A holtak kincse


      

       zene: Hans Zimmer
       vezényel: Pete Anthony
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Disney Records
       játékidő: 58:28




         Jack Sparrow kapitány (Johnny Depp) és hajója, a Fekete Gyöngy három év elteltével ismét visszatért a vászonra. A trilógia második részében Will Turnerrel (Orlando Bloom) és Elisabeth Swann kisasszonnyal (Keira Knightley) ezúttal a holtak kincsének rejtekhelyét próbálják felkutatni, miközben igyekeznek kijátszani a lassan teljesen vízi lénnyé alakuló Davy Jonest (Bill Nighy) és annak nagyrészt ILM-generálta legénységét.
         Gore Verbinski rendező ("A kör", "A mexikói") kalózmeséje az első részből megszokott humoros elemek és látványos kardforgatások mellett egy az előzőnél jóval sötétebb köntösbe bújt, ahol a gonoszok még gonoszabbak, a kapzsik pedig még hataloméhesebbé váltak. Az első film sikere után nem tűnt nagy merészségnek a mintegy 225 millió dolláros költségvetés elfogadtatása, amit végül a nyitóhétvége bevételei szintén alátámasztottak. Persze a sikerhez két fontos dolog vezetett: Johnny Depp remek színészi teljesítménye, valamint Keira Knightley bájossága. Jómagam jövőre is kíváncsi leszek rájuk, az egyre jobban kibontakozódó történetük végére, és természetesen nem utolsósorban a zenére.

         Klaus Badeltet ezúttal Hans Zimmer váltotta fel - ám a projekt még így is házon belül maradt -, aki az előző rész zenéjéhez is nagyban hozzájárult (igaz, a borítón hivatalosan csak a producer szerepét töltötte be), továbbá ő jegyzi majd a trilógia zárórészének aláfestését is. Annak ellenére, hogy a német komponista egyik nagy rajongója vagyok, sajnos nem tudok elmenni azon tény mellett, miszerint idén még egy olyan munkát sem tudott felmutatni, melyre feltétel nélkül, elsőre azt mondtam volna: igen, ez kell nekem! Ugyan "A Da Vinci-kód"-ban elhangzottak olyan tételek, melyekre felkaptam a fejemet, és éreztem rajtuk, hogy a szerző megpróbál egy kicsit letérni arról az ösvényről, amit az elmúlt évek során kitaposott magának, ám ennek ellenére sem voltam teljes mértékig elégedett vele. Aztán jött a kalóz-sztori: Zimmer és a mellé felsorakozott kiegészítő komponisták (Nick Glennie-Smith, Geoff Zanelli, Lorne Balfe, Tom Gire, Henry Jackman, Trevor Morris, John Sponsler) kitettek magukért, ugyanis a filmet nézve igencsak jól működött a muzsika, ám számomra a filmzenealbumra került hanganyag a produkció alatt hallottaktól eltérő összképet mutat. Persze ennek okát keresve felállíthatunk különféle elméleteket (például, hogy a teljes score megírása előtt már le kellett adniuk a komponistáknak egy előzetes hanganyagot vagy tracklistát, amin később nem volt módjuk változtatni), de nem bocsátkoznék találgatásokba, hiszen a legjobb lenne magát a szerzőt megkérdezni arról, mi is történt valójában.

         Jack Sparrow a napszúrás hatására kissé kelekótyának tűnő, sajátos mozgáskultúrával rendelkező kalóz színrelépésével rögtön mosolyra fakasztja a nézőt. Eme viselkedésmódhoz igazodva kezdődik a nevével fémjelzett tétel is, ami az első részből már jól ismert főtémát variálja. Szerencsés dolog volt a motívum megtartása, melynek különféle variációi továbbra is jól illeszkednek a produkció képi világához. A "The Kraken" tétel a csápszakállú Jones szörnyének támadását hivatott aláfesteni. "A Fekete Gyöngy átka" zenéjét egyes kritikusok nem érezték a filmhez illőnek, mivel hangszerelését tekintve nem igazán felelt meg annak a kornak, amiben a film játszódik. Kíváncsi lennék arra, hogy a "The Kraken" hallatán ugyanezen személyek milyen mértékben tépik hajukat, ugyanis ebben az egy tételben több stílus és hangszer keveredik egymással, mint "A Fekete Gyöngy átká"-ban összesen. Egy biztos, a "Davy Jones" bizonyára még ezen kritikusok elismerését is kiválthatná: a zenélő ékszeresdoboz hangjával felvezetődő, majd a Jones orgonajátékával ötvözött Zimmer-féle nagyzenekari résszel folytatódó tétel rendkívül impozánsra és egységesre sikerült, melyben a bánat és az azt tápláló gonoszság zenei utalásai ötvöződnek.
         A fent leírtakból, illetve az első részből ismert főtémán kívüli átemelésekből (ami egy folytatásos alkotás sikerzenéjénél egyértelmű és elfogadott dolog) összeállított score-t olykor-olykor mókás zenei betétek színesítik. Ilyen például az erőteljes dzsungelzenével kezdő "Dinner Is Served" cirkuszi produkciókat idéző második fele, illetve a kocsmai élet hangulatát visszaadó "Two Hornpipes (Tortuga)".
         A történet sötét, baljós hangulatának zenei képeit is magukban foglaló trackeket ("I've Got My Eye on You", "Tia Dalma", "A Family Affair") követő "Wheel of Fortune" ugyan kronológiailag abszolút rossz helyen van - nem mintha a többi tétel nem úgy került volna fel az albumra, mintha sorba rendezésük után nem hánykódtak volna egy ideig a viharos tengeren -, ám a cím mögött megbúvó percek visszaadják azt a Zimmert, akit rajongóinak egy része az eddig eltelt játékidő során többnyire hiányolhatott: közel hétpercnyi non-stop akciót kapunk. A score heroizmussal, keserűséggel igencsak átitatott zárása, a "Hello Beastie" a trilógia második felvonásában utoljára mutatkozó Krakennel való találkozást, és annak eredményét hivatott alátámasztani. Az albumot összeállító gárda azonban vélhetően úgy gondolta, nem szerencsés ilyen búsan zárni a kalóz-sztorit, így feltett egy Tiesto mixet a "He's A Pirate"-ból. Kérdem én: minek? Sem egy Zimmer-, sem pedig egy Tiesto-korong eladásához nem szükségeltetik az ilyen fajta árukapcsolás. De ebből is látszik, hogy vannak, akik ezt másként gondolják...sajnos.

         Bár Hans Zimmer és alvállalkozói remek munkát raktak össze, néhány problémával szembe kell nézni. Az egyik, hogy lassan több mint tíz éve jönnek az ehhez hasonló zenék (melyek között bőven akad kiemelkedő mű), ami nem lenne gond, ha nem terebélyesedett volna el ennyire az egykori Media Ventures, hiszen ezzel párhuzamosan Zimmer sajátos stílusa már megszűnt egyedi lenni. Egy másik probléma, hogy némi visszatekintést észlelni a score hallgatása során olyan korábbi alkotásokra, mint a "Gladiátor", a "Sólyom végveszélyben", illetve az "Arthur király" aláfestése, ami szintén nem a pozitív oldalra dönti a mérleg nyelvét.
         A fenti megállapításoktól elvonatkoztatva a film alatt nagyon jól működött a zene, ám sajnos több olyan tétel is lemaradt a kiadványról, melyek beválasztása esetén jóval ütősebb albumot tarthatnánk a kezünkben. Így egy erős közepesre értékelem a score-t, ami nem feltétlenül jelenti azt, hogy miután jövőre zeneileg is összeáll a trilógia, jelen véleményem nem válik pozitívabbá...

         A Disney Records gondozásában megjelent, hazai, illetve több külföldi üzletben is fellelhető, átlagos körítéssel bíró korong mellett a japánok - akik a gyűjtők legnagyobb örömére előszeretettel dobnak rá egy lapáttal a sikeresnek ígérkező filmzenei kiadványokra - egy bővített, limitált példányszámú lemezt dobtak piacra. A két CD-t, valamint egy DVD-t tartalmazó gyűjtemény első lemezén "A Fekete Gyöngy átka" score-ja található meg öt "He's the Pirates" remix-szel kiegészítve, a másodikon "A holtak kincse" zenéje lapul további három mix-szel, a DVD-n pedig természetesen a produkcióról szóló kisfilmeket találjuk. Ha valakinek erre a változatra fáj a foga, potom 38 dollárért megvásárolhatja, azonban érdemes elgondolkozni azon, mit találnak ki a keleti filmzene-guruk, miután jövőre a trilógia harmadik része, a "Pirates of the Caribbean: At World's End" is bemutatásra kerül.


    Kulics László
    2006.08.16.




    Tracklista:

      1. Jack Sparrow (6:06)
      2. The Kraken (6:55)
      3. Davy Jones (3:15)
      4. I've Got My Eye on You (2:25)
      5. Dinner is Served (1:30)
      6. Tia Dalma (3:57)
      7. Two Hornpipes (Tortuga) (1:14)
      8. A Family Affair (3:34)
      9. Wheel of Fortune (6:45)
    10. You Look Good Jack (5:34)
    11. Hello Beastie (10:15)
    12. He's a Pirate (Tiesto Remix) (7:02) *

    * bónusz szám

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Berkes Zsolt          nem értékelte

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    King Arthur

    Muppet Treasure Island

    Pirates of the Carribean:
    The Curse of the Black Pearl


    Pirates of the Carribean:
    Dead Man's Chest
    (Limited Edition)


    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam