FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Phantom (Jeff Rona)    PHANTOM   (2013)
       


      

       zene: Jeff Rona
       kiadás éve: 2013
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 66:26





         A kilencvenes évek során két olyan tengeralattjárós alkotás is készült, amely mind a film, mind pedig a hozzá tartozó aláfestés tekintetében maradandónak nevezhető. A "Vadászat a Vörös Októberre - The Hunt for Red October", valamint "Az utolsó esély - Crimson Tide" sikerét követően azonban eltűntek a vászonról az ilyen jellegű produkciók - bár ezt követően horrorthrillernek és vígjátéknak egyaránt otthont adtak ezek a lopakodó harci eszközök - s csak az elmúlt egy év során kezdtek Hollywoodban ismét komolyabban foglalkozni azzal a témával, hogy miként lehetne izgalmas projektet alapozni rájuk. Először az ABC próbálkozott meg ezzel a "Last Resort: Belső ellenség"-ben, mely azonban vegyes fogadtatásban részesült, s tizenhárom rész után nem folytatták tovább. 2013 márciusának elején pedig Todd Robinson tett kísérletet arra, hogy lebilincselje közönségét a vízfelszín alatti hadviselés világával, ám sajnos ő is kudarcot vallott: a mintegy tizennyolcmillió dolláros költségvetésű film az első héten alig termelt vissza többet egymilliót érő zöldhasúnál - itthon pedig már be sem mutatták, és még egy esetleges DVD vagy BluRay kiadványról sincs hír.
         A "Phantom" című akcióthriller forgatókönyvét a rendezőként is közreműködő Robinson készítette, aki egy 1968-ban megtörtént katasztrófát vett alapul, melyet ráadásul több évtizednyi hallgatást és tagadást követően ismert csak el hivatalosan az Egyesült Államok kormánya - a megtörtént esemény és az ezzel kapcsolatos titkolózás pedig két olyan húzó érv, melyre könnyen ráharapnak az Álomgyárban. A kutatómunkákból származó tényeken alapulva, Robinson egy némiképp kozmetikázott történetet tett le az asztalra, melyben Demi kapitány (Ed Harris) legénységével együtt az amerikaiak csendes-óceáni hadgyakorlatát követi figyelemmel torpedókkal megtűzdelt tengeralattjárójáról, ám egy alkalommal nem jelentkeznek be központjuknál, így Oroszország - félve attól, hogy egységük támadás áldozatává vált - egy egész flottát küld a nyakára. Mindeközben egy titkos terv képe körvonalazódik a kapitány előtt, akinek ezzel párhuzamosan a világ sorsa is a kezébe kerül. A hidegháború idején játszódó "Phantom" főbb szerepeire Harris mellett olyan ismert színészeket sikerült megnyerniük az alkotóknak, mint David Duchovny, William Fichtner, Lance Henriksen és Sean Patrick Flanery.

         A zenei kíséretről Jeff Rona gondoskodott, akivel a direktor az 1996-os "Szélvihar - White Squall" című alkotás kapcsán találkozott először - az itthon egyébként "Tomboló szél"-ként is ismert Ridley Scott-moziból Robinson anno forgatókönyvíróként vette ki a részét. Annak ellenére, hogy a "Szélvihar" aláfestése nagyon tetszett Robinsonnak, s az elmúlt mintegy tizenöt év során számos alkalommal is összefutott Ronával, most tekintett rá először úgy, mint a legalkalmasabb komponistára aktuális projektjéhez. Azt szerette volna, ha a szerző a Scott-filmhez hasonló színvonalon ragadná meg a történetet - természetesen a lehetséges kereteken belül, hiszen ezúttal nem a nyílt víz és egy sziget, hanem a zárt élettér, valamint a sötét és fenyegető mélység volt terítéken -, a végeredmény pedig az élő zenén kívül különféle textúrákban is bővelkedjen.

         Rona sem Basil Poledouris nyomdokát nem követte, aki a "Vadászat a Vörös Októberré"-hez markáns, kórussal támogatott orosz-témát álmodott meg, sem pedig Hans Zimmerét, aki "Az utolsó esély" számára egy rendkívül fülbemászó, heroikus vezérmotívumot készített. Minthogy komponistánk elsősorban a kényes helyzetből eredő feszültséget, illetve a Demi kapitány fejében, valamint lelkében lejátszódó folyamatot kívánta érzékeltetni, a "Phantom"-hoz egy meglehetősen visszafogott és helyenként igencsak melankolikus (mely utóbbira egyaránt jó példák a "We All Go the Same Way On A Boat", a "Like A Thousand Snowflakes" s a "Give Her A Message" című tételek) muzsika kötődik. Trombita mindössze egyetlen alkalommal, a "My Father"-ben hallatja magát, ahol csupán néhány másodpercnyi szomorkás szólam erejéig van jelen, ezen kívül azonban egyetlen rezes részlet sem csendül fel. A score leginkább hangmintákra épül, amit elektromos gitár, zongora, illetőleg a Calder Quartet játéka egészít ki, kuriózumának pedig az számít, hogy az ütőshangok egy része a forgatáshoz használt tengeralattjárón található megannyi alkatrész kopogtatásaiból tevődik össze. Ezen ötlet - melyhez hasonlót Robert Duncan is eszközölt a "Last Resort: Belső ellenség" esetében - akkor született, amikor a direktor Ronát egy forgatási napra invitálta, ahol a zenész hamar felfigyelt az ütögetés hatására nem szokványos hangokat kiadó szelepekre, csövekre és hidraulikus egységekre.
         A muzsika végleteit az albumot indító "The Early Dawn"-ban, valamint a "This Is Not A Drill"-ben figyelhetjük meg: míg az első cím halkabb, lassabb folyású muzsikát rejt, addig a másodikban némi pörgés üti fel a fejét ütőshangok fokozódásával, melyek helyenként mély csellószólamokkal, illetőleg cimbalommal kombinálódnak - utóbbit alkalmazta egyedül Rona annak érdekében, hogy utaljon az eltűntnek hitt tengeralattjáró hovatartozására. Ezen instrumentum helyenként lassabb játékkal is megjelenik, amit elnyújtott vonósok követnek, a legtöbb érzelmet azonban annak ellenére is a zongora képes közvetíteni, hogy jobbára két-három hangjegy kerül rajta leütésre (ilyen figyelhető meg például a "Can We Be Redeemed for the Things We've Done?"-ban is). A feszültség, a taktikázás, valamint a mélységben uralkodó csend olyan trackekből tükröződik legkiválóbban, mint a "Twenty Ton Screws", a "Sending A Signal", a "Go Below", a "This Is Your Captain", az "Arming the Warhead", illetőleg az egyes pillanatában engem a "Tisztítótűz - The Glimmer Man" Trevor Rabin jegyezte aláfestésére emlékeztető "These Goverment Drugs Are Shit".

         Jeff Rona dallamaiban, az alkotástól elkülönülve, a Milan Records gondozásában megjelent album révén mélyülhetünk el, mely kiadvány egyetlen hibája a játékidő, a valamivel több mint egy óra ugyanis eléggé hosszú, ha egy ilyen, túlnyomórészt azonos hangszínen és palettán mozgó muzsikáról van szó. Bár a film témájából és helyszínéből eredően ezen megközelítés helyénvaló, jellegzetesebbnek ható korongot akkor kaphatnánk, ha cirka húsz perccel megkurtítanánk a lemezt. A végére bekövetkező álmosságérzet ellenére azonban kitartok a fenti értékelésem mellett, lévén ezúttal is ugyanarra a következtetésre jutottam, amire James Newton Howard "A tolmács"-hoz íródott, vagy Jerry Goldsmith "Az utolsó erőd"-höz készült aláfestése esetében: időnként jólesik meghallgatni, mindemellett pedig a neten való böngészés közben hibátlan háttérzene.


    Kulics László
    2013.06.18.




    Tracklista:

      1. The Early Dawn (3:03)
      2. This Is Not A Drill (1:18)
      3. Can We Be Redeemed for the Things We've
          Done? (1:14)
      4. Time For Farewells (1:53)
      5. We All Go the Same Way On A Boat (2:51)
      6. Welcome Aboard (1:05)
      7. We Sail at Dawn (2:54)
      8. True Zealots (1:24)
      9. Twenty Ton Screws (2:30)
    10. These Goverment Drugs Are Shit (2:13)
    11. Like A Thousand Snowflakes (1:10)
    12. Engage the Phantom (0:54)
    13. Only Two Reasons (2:06)
    14. My Father (3:22)
    15. You Should Be Flattered (0:55)
    16. Sending A Signal (2:22)
    17. Go Below (3:27)
    18. They Already Have the Codes (2:20)
    19. If They So Much As Blink (2:39)
    20. Torpedoes In the Water (2:28)
    21. This Is Your Captain (3:04)
    22. Arming the Warhead (3:10)
    23. We're on the Bottom (4:03)
    24. Give Her A Message (4:31)
    25. To Stay Here With You (1:25)
    26. I Wish He Knew (4:06)
    27. An Ocean Way (3:43) *

    * előadja: Rachel Fannan




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Below

    Crimson Tide

    The Hunt for Red October

    Így készült a "Phantom" aláfestése

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam