FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - A Perfect Murder (James Newton Howard)    A PERFECT MURDER   (1998)
       Tökéletes gyilkosság


      

       zene: James Newton Howard
       vezényel: Artie Kane
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 30:27




         Pont abban az évben találkozott újra Andrew Davis rendező és James Newton Howard, amikor igen jól sikerült közös munkájuknak, az 1993-as "A szökevény"-nek épp a folytatása készült. Az érdekesség annyi, hogy ahhoz a filmhez ("Életre-halálra") semmi közük sem volt már, mégis azzal párhuzamosan új projektbe hozta őket össze a szakma, mely egy régi Hitchcock-klasszikust kívánt a kilencvenes évek végére jellemző thrillerek hangulata szerint újrázni. A filmhez elég nívós színészgárdát sikerült összeverbuválni, hiszen a rideg és számító üzletember szerepére akkoriban Michael Douglasnek aligha akadt volna kihívója, csinos és okos feleségnek Gwyneth Paltrow hasonlóan remek választás volt, de Hercule Poirot, a belga detektív után egy arab felügyelőt megszemélyesítő David Suchet-re, valamint a fiatal szeretőt alakító Viggo Mortensenre sem lehet sok panasz. Annál több viszont magára a végeredményre, amelynél egyszerűen nem is érdemes párhuzamot vonni az eredeti "Gyilkosság telefonhívásrá"-val. Részemről legalábbis annyi bőven elég, hogy míg Hitchcock filmjére a mai napig emlékszem, Davis feldolgozásából mindössze Paltrow és Suchet közös jelenete maradt meg, amikor az arab nyomozó meglepetésére anyanyelvén szól vissza hozzá a nő. Ez pedig egy krimi esetében nem számít jó eredménynek.
         Az ötlet azonos: a milliomos férj hanyagolja feleségét, de tisztában van azzal, hogy párja talált már magának hiánypótló partnert. Ördögi tervet eszel ki, s mintha véletlenül tenné, elmegy a szeretőhöz, hogy felbérelje a nő meggyilkolására. Az elképzelés szerint ez lenne a tökéletes gyilkosság, ám jókora hiba csúszik a számításába, ami aztán feje tetejére állítja a szerelmi háromszög összes szereplőjének életét. A feldolgozás egyik hátránya, hogy mindenről már jó előre pontos információt kapunk, így a hitchcocki nyomozás élménye elmarad, másrészről pedig csavaros krimihez képest borzalmasan egyszerű megoldással zár, és ettől az egésznek izzadtságszagú hatása lesz. Egy olyan film szaga, melynek hiányát egyáltalán nem éreznénk meg.

         Annak ellenére, hogy abban az évben James Newton Howardnak összesen ez az egy filmes munkája volt, nem mondhatjuk, hogy túlságosan megerőltette volna magát. Az "A Perfect Murder" egyike leggyengébb muzsikáinak, melyből gyakorlatilag minden hiányzik, amit az ember egy izgalmasnak képzelt thrillertől elvárhatna. A komponista igazából akkortájt ismerkedett csak a műfajjal, de míg az "Egy igaz ügy" zenéje sokkal harsányabb lett a megszokottnál (hovatovább jót is tett a filmnek az olykor már horrorisztikus kakofóniába torkolló aláfestés), addig a "Legbelső félelem" hasonlóan rossz muzsikája mellett csupán - érthetően - ki nem adott score-ok jelzik ilyen irányú szárnypróbálgatását. A tárgyírásunkban szereplő mű talán csak azért lelt kiadóra, hogy legalább ez az egy album megjelenjen a szerzőtől 1998-ban, de megismerve ezt a Varése Sarabande által megszokottnak mondható félórás anyagot, nyugodtan fejezhetném be ezt a bekezdést is úgy, mint az előzőt, csak éppen a score-ra aktualizálva.
         A funkcionális filmzene egyik sajátossága, hogy főként látvánnyal együtt bír érvényesülni, és önálló helytállásra legtöbbször képtelen. Az "A Perfect Murder" pontosan ilyen score, noha muszáj vagyok megkövetni magam, mert az idők homályába vész a mozi emléke, úgyhogy nem tudok hitelesen nyilatkozni arról, mennyire váltak Howard aláfestésétől élvezhetőbbé az egyes jelenetek. Zenei szempontból vizsgálva erősen kétlem, hogy sokat számított, mert a tételeket hallgatva legtöbb esetben az az érzésem, mintha valójában ő írta volna meg "A szökevény" folytatásának zenéjét, de igazából nem volt kedve már hozzá. Hasonló például a lopakodást, rejtőzködést kifejező tételek hangulata, így az "It's Too Late" vagy az "Intruder" akár származhatna onnan is, de a gyilkosságot kísérő akciótételek ("The Attack", "He's in the Kitchen", "Safe Deposit Box") sem különösebben térnek el az öt évvel ezelőtt megírt mű pörgősebb pillanataitól. Talán csak annyiban, hogy kisebb a zenekar szerepe, és érezhetően a szerző a szintetizátoraira építette a szerzeményeket. Hogy a zeneiség, azon belül is a korábbról jellemző jazz még fokozottabb hiányát már ne is említsem.

         Ez a gépiesített megoldás viszont már rögtön az "Opening Theme"-ben igen rosszul sül el. Bár az elektronikus szőnyeg jelzi előre, hogy nagyjából mire számíthatunk, egy viszonylag jó téma mégis borzasztóan rossz kórushanggal szólal meg. Ezt ráadásul a tétel végén még tetézi is a felcsendülő másik téma, ugyanis egy legalább ilyen rossz szintis hegedűhanggal borzolja a kedélyeket. Pedig hangulatos, és ezt az albumot záró "What Happens If...?"-ben be is bizonyítja; egészen más, amikor egy egyszerű dallamsort valódi hangszerek adnak elő, és bár egyáltalán nem vagyok a szintik ellen, a kürt, oboa, hegedű és zongora csak hasznára vált a zenének. Feltétlen kiemelendő még az "Ever Been to Belize?", melynek lazább, poposabb stílusa a "Vészhelyzet" aláfestéseire emlékeztet, illetve hatperces kirívó hosszúságával a "Can You Ever Forgive Me?" is érdemel pár szót, leginkább azért, mert itt kezdenek a zenekari tagok ébredezni, s például egy hangulatos oboaszólóval jelzik jelenlétüket. Hiába azonban a hossz, igazából ez a tétel sem tart semerre, csak valószínűleg nem tudták hol tovább szabdalni. Kész szerencse, hogy az egyébként élvezhetetlen "You Take Care" szinte felriaszt ebből a bágyadtságból, de a kétpercnyi zenekari tombolást bármely korábbi akciódúsabb Howard-zenébe be tudnám illeszteni. Mint kimaradt tételt.

         Az "A Perfect Murder" a zeneszerző azon albuma, melynél a legtöbb kérdőjel szerepel a tracklistában, és ezt azért tartottam fontosnak megemlíteni, mert emellett bizony nem túl sok további érdekességet lehet elmondani róla. Ha a filmzenékért, kiemelten pedig James Newton Howard munkáiért rajongó zenehallgatóként kellene válaszolnom a trackcímekben található kérdésekre, nagyjából így nézne ki:

    1., Voltál már valaha Belizén? - Nem, még soha.
    2., Meg tudsz nekem valaha bocsájtani? - Igen, mert ismerem a többi zenédet.
    3., Mi lenne, ha...? - ...elfelejtenénk ezt az albumot egy életre? Az égvilágon semmi.


    Tihanyi Attila
    2008.03.15.




    Tracklista:

      1. Main Title (2:57)
      2. Ever Been to Be to Belize? (2:13)
      3. That's Not Happiness to See Me (1:59)
      4. It's Too Late (3:09)
      5. Intruder (3:19)
      6. The Attack (2:05)
      7. He's In the Kitchen (2:55)
      8. Safe Deposit Box (1:51)
      9. Can You Ever Forgive Me? (6:09)
    10. You Take Care (1:54)
    11. What Happens If...? (1:51)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Jennifer 8

    The Replacement Killers

    Sleepers

    U.S. Marshals

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam