FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Pearl Harbor (Hans Zimmer)    PEARL HARBOR   (2001)
       Pearl Harbor: Égi háború


      

       zene: Hans Zimmer
       kiegészítő zene: Klaus Badelt, Steve Jablonsky, Geoff Zanelli
       vezényel: Gavin Greenaway
       kiadás éve: 2001
       kiadó: Warner Bros. Records
       játékidő: 46:20



         Rafe (Ben Affleck) és Danny (Josh Hartnett) gyermekkoruk óta barátok. Egyetlen álmuk az volt, hogy pilóták lehessenek. Bevonulnak a hadseregbe, ahol álmuk valóra válik: vadászpilóták válnak belőlük. Pearl Harborba vezényelik őket, ahol megismerkednek egy csinos ápolónővel, Evelyn-nel. Mindketten beleszeretnek a lányba. Mindeközben zajlik a második világháború, melynek egyik legjelentősebb fordulópontjánál ők is jelen vannak: 1941. december 7-én a japán légierő hadüzenet nélkül támadja meg Pearl Harbort. Az amerikai hadsereg egyik legnagyobb veszteségét szenvedi el ekkor. Természetesen azonnali visszavágásra szánja el magát az USA, melyhez elkezdik kiképezni az elit csapatot. Rafe és Danny is a kiválasztottak közé tartozik.
         A Jerry Bruckheimer és Michael Bay fémjelezte produkció igen ellentétes kritikákat kapott. Tény, hogy az akciórészek, a bombázások, légi csaták látványosra sikerültek, de ezeket nem volt nehéz összehoznia olyan embereknek, akik idáig főleg akciófilmeket készítettek (pl.: "Bad Boys", "A Szikla"). Viszont a drámai, szerelmi szálak sajnos nem sikerültek annyira erősre, mint ahogyan azt elvárnánk. Ezáltal egy kicsit vontatottá vált a film.

         Valahányszor Bruckheimer-produkció kerül a vászonra, szinte biztos, hogy Hans Zimmer, vagy valamely tanítványa kapja a megbízást. Megint először Zimmerhez kopogtattak, aki nem passzolta tovább a felkérést. Bár az elején ellenállt a feladatnak: "Ez nem az a típusú film, amiért én bármit is aláírtam volna." Azért vállalta el mégis a feladatot, mert Bruckheimer beállított hozzá egy számítógéppel animált támadással, mely alá "Az őrület határán" zenéjét keverték. "Lélegzetelállító volt" - meséli Zimmer. Az élmény hatása kiérződik a zenén, ugyanis a főtémában megbúvik "Az őrület határán" "Yourney To The Line" című számának egyik részlete, amely persze tovább van bontogatva.
         Természetesen, ha munkáról van szó, Zimmerre nem lehet azt mondani, hogy önző, hiszen mindig bevonja valamelyik tanítványát, hogy ízlelgesse a filmzene világát. Most sem történt ez másként. Az azóta már önálló zenéket jegyző Klaus Badelt és Steve Jablonsky voltak segítségére a mesternek, valamint Geoff Zanelli. Jablonsky írta a film trailer zenéjét, Badelt pedig magához a filmhez komponált pár tételt, melyek többsége csak alternatíva maradt.

         De ennyi elég is elöljáróban. Lássuk mi is lapul a lemezen. Rögtön a film betétdalával indít, melyet Faith Hill előadásában hallhatunk. Szép, kellemes szám, ami a toplisták élvonalában telepedett le annak idején. Bizonyára vannak olyan emberek, akik csupán ezért a számért vették meg a film zenéjét. Nos, én azért, ami ezután kezdődik.
         "Tennessee": közel négy perces gyönyört élhetünk át a szám hallgatása közben. Kellemes vonósok, és szinti követi a zongorajátékot. Hatásvadász zene, mely romantikázásra ösztönöz. Annak ellenére, hogy Zimmer meglehetősen ritkán vállal ilyen műfajú zenét, sikeresen birkózott meg a feladattal. A szám nem tartalmaz bonyolult dallamkombinációt. A vége felé a háttérben egy kellemes, lágy női hang követi a zenekar játékát. A "Brothers"-ben kicsit megvariálva folytatódik ez a kellemes zene, és valamelyest több érzelem jön át, mint az előző szám esetében. Szinte észre sem vesszük azt a kis szünetet, ami e két szám között van. És itt látom a gondot ezzel az albummal kapcsolatban. Szép, kellemes, érzelgős, meg minden, csak az első három szám ugyan azokat a dallamokat tartalmazza, melyeknek csupán a sorrendje változik és az, hogy éppen melyik hangszer kerüljön előtérbe, és melyik húzódjon a háttérbe.
         Az "I Will Come Back" végre új zenét rejt. A sejtelmesen kezdődő, kicsit borongós, szomorkás szám kórussal van színesítve, s tökéletesen illik a szerelmes pár lelki vívódásához. A második felében visszaköszönnek az előző számból ismert dallamok, ám most nem veszik el bennük Zimmer, hanem tovább viszi a szálat és szépen zárja a művet. Így kellett volna tennie az előző számok esetében is.
         Az első keményebb, igazán zimmeres rész az "Attack"-kel kezdődik. Aki eddig arra várt, hogy előhozza a zeneszerző a megszokott formáját, hát ím! Taiko és üstdobok, valamint cintányérok bevezetésével indul a csatazene: készülnek a japán csapatok a lerohanásra. Ez egy összekevert szám, ami ezen formájában egyáltalán nincs a filmben. Az első fele a japánok támadásra való felkészülése alatt szól, a második fele - hozzávetőlegesen a második perctől kezdődően - a csatahajók süllyedése közbeni keserű mentőakció alatt csendül fel. A szokásos receptet alkalmazta Zimmer: kis akciózene és utána a fájdalmas, döbbenetet leíró zenei rész következik. A búslakodó vonósokat kórus és csellók vértezik fel a képi világnak megfelelően. A lezárás hátborzongatóra sikerült: megkondul a harang és a főtéma dallama szintetizátoros aláfestéssel fájdalmasan felharsan. A "December 7th"-ben folytatódik ez a lesújtást jelképező dallam. Ismét előkerül a kórus. Sajnos itt is túlnyomórészt az előző szám dallamai hangoznak el, kicsit megint ellaposodik a zene.
         A visszavágás ideje: "War". Álmosan kezdődik a szám, majd szépen ébredezni kezd a zenekar, miközben halk ütősök diktálják a lassú, fenyegető tempót. Hirtelen feléled a zenekar. Dobok peregnek és a hegedűk egy része a háttérben húzza olyan tempóval, hogy majd elszakad a húr, miközben másik fele a lassabb dallamokat játssza. Tökéletes akciózenét hallhatunk. Azt persze mondanom se kell, ebben a formában ez sem hallható a filmben. Az első, halkabb része az amerikai elnök döntése alatt hallható, a második pedig a kiképzés alatt, mikor a pilóták a rövid távú felszállást gyakorolják.
         Az utolsó szám - "Heart Of A Volunteer" - hallgatása közben felderengenek a film képkockái, mikor a katonák egy része (köztük Danny) odavész és a túlélők visszatérnek a bázisra. A negyedik perctől kezdődik az a rész, mikor Evelyn meglátja a koporsót és mellette Rafe-et. A keserűség és a hősiesség dallamai fonódnak össze. Majd a főtémába torkollik a szám, és szépen elbúcsúzik a hallgatótól.

         Vannak kifejezetten kellemes részek az albumon, azonban sajnos azt kell mondjam, hogy túl sokszor szerepelnek ugyanazok a dallamok és motívumok, így az egész album egysíkúvá válik, amit számomra csak a két akciórész és az utolsó szám ment meg. Aki drámai, szerelmes zenét szeretne hallani, annak tökéletes választás ez az album, viszont ha Zimmer eddigi munkásságához mérjük, akkor nyugodtan kijelenthetem: ennél ő jóval többet tud! A filmet végig nézve sokkal jobb zenéket is össze lehetett volna válogatni erre az albumra. Zimmer viszont így vélekedik erről a kiadásról: "Nem akartam nagyon sok akciózenét tenni az albumra. Rövidre szerettem volna és megragadni a lényegét. Ez az, amit mondanom kellett."
         A lemez csomagolása számomra kétélű. A külső fotók és a lemez mögött rejlő csatakép nagyon igényes és szép. Ezen kívül megfelelően informatív, még a betétdal szövege is megtalálható, így ha netán éneklésre adnánk fejünket, legalább tudjuk, mit kell énekeli. Viszont vannak benne korhűnek beállított toborzóplakátok a szereplőkkel, amik szerintem félelmetesen igénytelenek lettek. Ami pedig a számok listáját illeti, megadhatták volna a játékidőt is. Bár lehet, hogy ez nem olyan nagy hiba, ám én szeretem tudni, hogy milyen hosszú egy szám.


    Kulics László
    2004.09.04.




    Tracklista:

      1. There You'll Be (3:42) *
      2. Tennessee (3:39)
      3. Brothers (4:04)
      4. ...And Then I Kissed Him (5:35)
      5. I Will Come Back (2:53)
      6. Attack (8:57)
      7. December 7th (5:07)
      8. War (5:15)
      9. Heart of a Volunteer (7:05)

    * előadja: Faith Hill

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Batman Begins

    Kingdom of Heaven

    Tears of the Sun

    The Thin Red Line

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam