FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Over the Hedge (Rupert Gregson-Williams)    OVER THE HEDGE   (2006)
       Túl a sövényen


      

       zene: Rupert Gregson-Williams
       dalok: Ben Folds
       vezényel: Rupert Gregson-Williams, Alastair King
       kiadás éve: 2006
       kiadó: Sony Classical
       játékidő: 48:45



         Az éhség néha olyan meggondolatlan cselekedet végrehajtásához is vezethet, mint például ellopni egy téli álmát alvó medve összegyűjtött élelmiszerkészletét. A "Túl a sövényen" kalandjai akkor kezdődnek, amikor Stikli, a ravasz mosómedve megkísérli a lehetetlent, ám a csordultig pakolt kiskocsi a barlang szájától véletlenül egyenesen az autópályára gördül, ahol egy száguldó kamion ripityára zúzza. Stikli, a nagy verést elkerülendő, kénytelen megígérni az idejekorán felébredt morcos medvének, hogy egy héten belül visszaszerez mindent. Ebben váratlanul segítségére lesz egy kifejezetten eleséggyűjtögetésre szakosodott állatcsalád, élén Verne-nel, a megfontolt teknősbékával. Számukra nem csupán az a tény tűnik eleinte feldolgozhatatlannak, hogy a nagy álom előtti zöld erdőt tavaszra egy hatalmas sövénnyel elválasztott takaros lakópark váltotta fel, de az ezernyi trükköt ismerő mosómedve élelemszerzési technikája is kellően kizökkenti őket normális életvitelükből. Végül persze a sünökből, oposszumokból, felvágott nyelvű borzlányból és egy cizellált lelkületű, de annál inkább felpörgött mókusból álló bájos sereg felveszi a civilizáció ritmusát, s megtalálják a módját, miként töltsék fel saját éléskamrájukat, egyszersmind helyrehozva ezzel Stikli kétes üzelméből fakadó tartozását.
         A két rendező, Karey Kirkpatrick és Tim Johnson korábban olyan animációs filmeknél dolgozott már, mint a "Z, a hangya", a "Csibefutam", a "Szinbád - A hét tenger legendája" vagy a "Madagaszkár", úgyhogy kellő tapasztalattal rendelkeztek ahhoz, hogy a "Túl a sövényen" az utóbbi idők egyik legbájosabb családi filmjévé váljon. Története és figurái épp egyenlő arányban szórakoztathatják a legkisebbet és a legnagyobbat, arról nem is beszélve, hogy Hami, a mókus két olyan jelenetet is produkál, amely méltán nevezhet az év poénja kitüntetésre.

         Az animációs filmekhez írt zenék tekintetében viszonylag nehéz újat alkotni, de ha jobban belegondolunk, a régi időkben sem volt igazán őrületes különbség az egyes Disney-rajzfilmek zenéi között. A bizonyos szabályoknak megfelelő szimfonikus zenekari aláfestés mellé annak idején nagyszabású, táncdalszerű nóták párosultak, és ezek a betétdalok ugyanúgy megmaradtak a kor előrehaladtával is, csak épp igazodtak az aktuális könnyűzenei elvárásokhoz. Mivel mostanában már több rajzfilmstúdió is versenyben van, megnőtt az ezekhez a produkciókhoz kapcsolódó zenei anyagok megjelenése. Ez sok esetben csak dalokból álló verziót jelent csupán (néha ezekhez csapódik egy vagy két zenekari tétel), de a nagyobb és komolyabb filmeknél szerencsére a score is eljut a hallgatósághoz. Az "Over the Hedge" az olyan, úgynevezett kevert kiadványok sorát gyarapítja, ahol nem csak egy-két tételre korlátozódik a filmzenei rész, ráadásul a számok kivételesen egyetlen előadótól származnak. Pont ezért egy sokkal barátságosabb, egységesebb albumról beszélhetünk, hiszen az egész gyakorlatilag két zeneszerző kooperációja.
         A dalokért az a Ben Folds a felelős, akinek egyáltalán nem újdonság a filmes szakma. Olyan produkciókban bukkant fel egy-egy szerzeménye, mint "A grincs", a "Nevem Sam", az "Örök lányok" vagy az "Édes kis semmiség", de legutóbb épp egy rajzfilm, a "PiROSSZka - A jó, a rossz, a farkas, MEGAnagyi" esetében hallhattunk felőle. A "Túl a sövényen"-ben elhangzó hat felvétel persze nem korszakalkotó, és rádiósláger sem nagyon lesz (lett) belőlük, viszont a jellegzetesen amerikai akusztikus hangzásuk ellenére is jól működnek, film alatt és külön hallgatva egyaránt. Az albumot indító "Family of Me" rövidke melankóliáját a "Heist" némiképp "jóbarátokos" beütése azonnal feledteti, a The Clash-feldolgozás ("Lost in the Supermarket") pedig ezen a vidám vonalon halad tovább (szerencsésen egyébként a két szám egymás után következik). A "Still" a történet középrészének dramaturgiailag kötelező szomorkás hangulatát fokozza, míg a "Rockin' the Suburbs" Folds 2001-es debütáló albumának sikerszáma, ami itt egy speciális verzióban hallható William Shatnerrel, mint a hősi tetszhalott oposszum eredeti hangjával.

         A lemez közel félórás score-ja jelen esetben is a Hans Zimmer (kinek neve itt sem maradt le) irányítása alatt működő filmzenegyár, a Remote Control egy munkatársának keze alól került ki. Míg a fentebb említett animációs filmek zenéiért elsősorban John Powell és Harry Gregson-Williams volt felelős, a "Túl a sövényen" szimfonikus betéteit utóbbi komponista öccse, Rupert szerezte, kinek számos besegítő munka mellett ez a második önálló műve. Bemutatkozása a rajzfilmzenék műfaján belül teljesen elfogadhatónak mondható, hiszen egyetlen olyan pont sincs a zenében, ami akár nagyon zavaró, akár valami más filmzenéből túlzottan ismerős lenne. Színtiszta szimfonikus muzsika, ami kerüli az elektronika használatát, és hangszerelését tekintve is kifogástalan.
         Az "RJ Enters the Cave" megismerteti velünk az egyszerű főtémát, melynek könnyed játékosságáért mintha Thomas Newman érkezett volna segítségként. Ez a vidámság csak a medve felbukkanásáig tart, azt viszont nagyon hangsúlyos kontrafagott fejezi ki, s ez a hangszer bármilyen stílusú zene hallgatásakor hátborzongató. A "The Family Awakes" valamelyest a "Rockin' the Suburbs" melódiavilágát idézi, hangsúlyosan a bájos állatkákat és a családi békét kifejezve, a fuvola és a romantikusan megszólaló hegedű adta téma minden idilli vígjáték alapja. A "Lets Call it Steve" női énekhanggal és hárfával, valamint háttérből trillázó fuvolával a rejtélyes ismeretlent érzékelteti, ahol azért legbelül a félelem is ott lappang az olykor erősen felmorduló bőgők révén. A tétel második része az óvatos teknős lakóparkbeli első kalandjának gyors tempójú, minden szólamra kiterjedő zenei kísérete, amelynek jó megvalósítása lassan alapkövetelmény az ilyen vígjátékok esetében. Figyelemreméltó a "Hammy Time", mint a rajzfilm egyik legmókásabb jelenetének aláfestése, mely rövid szerzemény swinges-jazzes stílusban indul, aztán a dobbal és basszussal kiegészülve a '70-es évek akciózenéit idézi fel. A "Play"-ben folytatódik az őrült szólamkergetőzés (leginkább Danny Elfman korai "mackótáncoltatós" zenéire emlékeztetve), a leghosszabb "The Inside Heist" pedig az utolsó nagy élelemszerzési akció egy feszültebb hangulatú aláfestése. Gyakorlatilag lehetetlen pontosan kiemelni egyetlen vezérszólamot is, hol a zongora képezi a visszafogottabb akciózene alapját, hol a gitár, de előfordul, hogy egész mélyen megszólaló fúvósok vagy hegedű pizzicato.

         A "Still" hosszabb visszatérése előtt (hogy mégiscsak egy dal zárja az albumot) a bajba jutott családért indított viszontagságos, de végül sikeresen kivitelezett mentőakció zenéje harsog végig az "RJ Rescues His Family"-ben, nagyjából az előző kalandzenéknek a nyomvonalán haladva. Harsogó rézfúvósok, pergődob, tempósan hullámzó vonósjáték, melynek végén azért visszatér a család témája, s klasszikus tussal zárul. Tulajdonképpen nem is baj, hogy a már korábbról ismert Folds-nóta egy kibontott, örömzeneszerű változatával fejeződik be a "Túl a sövényen" zenéje, mert Rupert Gregson-Williams számára igazából nem nyílt lehetőség tökéletes nagyzenekari lezárásra, viszont a maga részéről mindent megtett, hogy egyrészről megfelelő művet komponáljon a mese mellé, másrészről kellemes szórakozást nyújtson a hallgatóknak. Munkája semmiképp sem összecsapott, s ha nem is hoz semmi kiemelkedő újdonságot az animációs filmzenék palettáján, az aprólékos részletességgel meghangszerelt "Over the Hedge" garantált siker lehet a műfaj szerelmesei körében.


    Tihanyi Attila
    2007.01.10.




    Tracklista:

      1. Family of Me - Ben Folds (1:28)
      2. RJ Enters the Cave (4:37)
      3. The Family Awakes (2:33)
      4. Heist - Ben Folds (3:02)
      5. Lost in the Supermarket - Ben Folds (3:30)
      6. Lets Call it Steve (3:40)
      7. Hammy Time (2:28)
      8. Still - Ben Folds (2:38)
      9. Play? (1:49)
    10. Rockin' the Suburbs (Over the Hedge
          Version) - Ben Folds, William Shatner (4:57)
    11. The Inside Heist (7:38)
    12. RJ Rescues His Family (4:18)
    13. Still (Reprise) - Ben Folds (6:07)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Chicken Little

    Finding Nemo

    Madagascar

    The Polar Express

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam