FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Out of Time (Graeme Revell)    OUT OF TIME   (2003)
       Időzavarban


      

       zene: Graeme Revell
       vezényel: Graeme Revell
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 38:32




         Talán Denzel Washington a legtehetségesebb - de a legsikeresebb biztosan - az ismert afroamerikai színészek körében (persze nem mintha sokan lennének). Megfelelő érzékkel megválasztott filmjei között a "Kiképzés"-ben eljátszott korrupt rendőr szerepében nyújtott olyan emlékezetes alakítást, amellyel kiérdemelte az Oscar-díjat 2002-ben, a Legjobb férfi főszereplő kategóriában. A sok-sok főszerep mellett az "Antwone Fisher"-rel mutatkozott be rendezőként is, elismerő kritikákkal.
         Ezúttal a tőle már jól megszokott szerepben bukkan fel újból a mozivásznon az "Időzavarban" című thrillerben: rendőrfőnökként. Matt Whitlock a floridai Banyan Key yardjának vezetője, de erre csak a mellén viselt csillag utal, életmódja a legkevésbé sem visszafogott. Nem veti meg a piálást akár vezetés közben sem, és légyottjainak intézésére is a munkaidejét találja legalkalmasabbnak. A válófélben lévő férfi megtudja, hogy barátnője halálos beteg, és utolsó esélye az életben maradásra, ha egy nagy, főként rákos esetekre specializálódott svájci kórházba fekszik be. Ehhez viszont rengeteg pénz szükséges, amelynek előteremtésére nincs lehetősége. Egy hirtelen ötlettől vezérelve Matt az őrsön ideiglenesen tárolt lefoglalt pénzt "kölcsönveszi", hogy segítsen. Meglepődne, ha tudná, hogy ezzel milyen lavinát indít el. A barátnő a pénzzel együtt odavész egy tűzesetben, és kiderül, hogy az életbiztosításának kedvezményezettje pont a rendőrfőnök. Mikor bebizonyosodik, hogy a lángok okozója nem a véletlen, hanem gyújtogatás történt, már gyilkossági ügyként kezelik az esetet. Bonyolultabbá teszi a szituációt, hogy a nyomozást folytató személy nem más, mint Whitlock felesége, a fő gyanúsított pedig ő maga. Emiatt úgy próbálja hátráltatni a vizsgálatot, hogy magáról elterelje a figyelmet, mindeközben pedig megtalálja a valódi tettest.
         Mindenki ismeri azt a jelenetet, amikor a főhős egy adatot próbál megszerezni / törölni egy adatbankból, és valaki éppen közeledik az iroda felé, ahol éppen ténykedik. A százalékok lassan peregnek, és a kéz már a kilincsen van... Nos ez a film ilyesmikkel van tele, ha nem is szó szerint. Maga a sztori nem különösebben csavaros (egy apró átverést leszámítva, ami viszont már szándékosan hamar kiderül), de az idő fojtogató szorítása miatti pörgés izgalmassá teszi. Nagyobb figyelmet érdemelt volna ez remek kis film, mint amekkorát kapott.

         Graeme Revell zeneszerző az egyik legrejtélyesebb figura számomra. A pályafutását elmegyógyintézeti ápolóként kezdő komponista fiatal korában az SPK nevű indusztriál rockbandában zenélt. Az ekkor született dalokat használta fel első ismert score-jában, amit a "Halálos nyugalom"-hoz készített. Bár az SPK-szerzeményekre a "zene" szót csak nagyon nagy fenntartásokkal alkalmaznám, ezek ismeretében nem meglepő a későbbiekben Revell egy-két filmzenéjének kétes minősége, melyek a szememben Hollywood legmegbízhatatlanabb szerzőjévé tették. Elvégre mi indokolja, hogy a szenzációs "The Crow" ("A holló") után az értékelési skálámon kimondottan nullát érdemlő "No Escape"-pel ("Menekülés Absolomból") rukkoljon elő? Vagy attól, aki a "Red Planet" ("A vörös bolygó") lenyűgöző dalait írta, nem furcsa egy "Daredevil"-féle ócskaság? Az új-zélandi kísérletezőt most éppen jó kedvében találhatták a producerek és a rendező. Nagyon jó, ha egy ennyire emlékezetes album születik, de azért előre félek a következő score-jától...

         A film főcíme alatt a képeslapokról már jól ismert táj-, és életképeknek (naplementék, pálmafák, az éjszakai város világának fényei) valamint megannyi történet mozgatórugóinak, a bankjegyeknek villanásszerű feltűnését az "Out of Time Main Titles" teszi hangsúlyossá. A lüktető főtéma garantálja, hogy minden egyes hallgató elkezdjen dobolni a lábával, ha már nincs a tracknél használt dobfajta, a bongo a közelében, amin ezt megtehetné. Mai mexikói mariachi-zenekar jelenlétét is jelezhetné a szólótrombita hangja, de ahhoz talán túl modern az összkép. Mesteri a sok hangszer összhangba hozása, mert a fentiek mellett még akusztikus gitár és vibrafon is bekapcsolódik. Ha ezen stílus egészét meg kéne határoznom, nagy gondban lennék ugyan, de valahová Howard Shore "The Score"-jának lazább változata és egy instrumentális Buena Vista Social Club-szám ötvözeteként tenném. Mindenesetre remek kezdés, akinek tetszik, az a cédét nagy örömmel fogja továbbhallgatni. Egyedüli szépséghiba, hogy ez a lemezen a harmadik nóta valamiért, de a Varése kiadó elmebeteg tracklista-összeállításain már nem is érdemes csodálkozni. Igaz, megmagyarázhatná valaki, hogy a filmben szóló legelső számnak a lemezre került változata miért a nyolcadikként szerepel itt? Ez a "Night Beat", egy lassú kis bárzene, mely akkor szól, mikor Denzel Washington éjszakai ellenőrzését végzi.

         A "Matt's House Boat" egy könnyű kis darab, főleg ütősökre írva, sok-sok kiegészítő instrumenttel. Ezután bukkan fel az "Időzavarban"-ban egy levegőből felvett kikötői panoráma aláfestéseként a cédén elsőként szereplő, (de a filmben valamikor a 10. perc után elhangzó) ritmusos kompozíció, az "Out of Time Theme", Robert Revell remixelésében. A fent említett hasonló című albumrészletre írtak ide is passzolnak 100%-osan, csak ezt még inkább felsőfokú jelzőkkel kéne illetni, ha lehet a tömjénezést még erősebben folytatni. Cédékezdésnek nagyon megfelel, talán ez volt a keveredés oka? Elismerem, indulásnak tényleg jobb ez a partot nyaldosó hullámok hangjaival kezdődő, vibrafonos csoda.
         Mivel egy thrillerben volnánk, szerzőnk is észbe kap, és egy kis szimfonikus zenekarral adatja elő a "Domestic Violence"-t. Másfél perc lopakodás. A fülledt film-noir hangulat a "Banyan Quay"-ben mutatkozik be egy szaxofon felsikításával, de az izgalmak a "One Step Ahead"-ben sem hagynak sokkal alább: triangulum és egy kolomp is színesíti a palettát, nem beszélve a sok-sok effektről, amelyekkel Revel nem spórol, akárcsak az üstdobbal.
         A hetedik score-darab az "Out of Time" variálása, ezúttal kezdeti, gitáros-kongás változatban. Lusta Dick hangszere most mellette pihen, de fogunk még találkozni vele. A "Night Beat"-ről esett már szó, most csak kiegészíteném bizonyos Mika megnevezésével, aki a vokalista szerepében tetszeleg, feldobva a 8-as számot. A szaxofondallam egy rövid részénél viszont nekem beugrott a "The Score" ismételten, Howard Shore-tól. Ez persze nem lopás, mert ez a tétel még csak feleannyira sem gyors, mint a "Gyűrűmesternél", csak a hangszerpark összeállítása óhatatlanul is felidézi egyik kedvenc komponistám tökéletes filmzenéjét.

         Visszhangos dobpüfölés-sorozat alkotja a "Hot on the Trail"t, melynek egyeneságú leszármazottja a "Buddies-Matt and Chae": 1 perc 3 másodpercünk van megismerni a rendőrfőnök haverját is, akinél szimpatikusabb lúzert (szebben: antihőst) keresve sem találhatott volna.
         Egy Craig Armstrong-i zongoraszó utáni nyomasztó zörejeket követően ritmikus eszközök alkalmazásával, egy nagyon szép gitárpengetéssel próbál kihozni bennünket magányunkból a "Conned by Ann Merai". Nem nagyon sikerül neki, mert a "Still in Love?" egyfajta szerelmi témaként szomorúságával egy Angelo Badalamenti-szerzeményre hajazva marad meg emlékezetünkben. Az eddigiekhez képest jóval modernebb hangszerekből összeállított "Saying Goodbye" dallamvilága is fantasztikus lett, ismételten Mikával, aki már énekel is, nem csak dúdol. A nótát ezúttal a két Revell együttes erővel remixelte. Mi lett az eredetivel?
         Lassan a lemez végére érünk. A kiadó bosszantó ötletei folytán a "The Fire", ez a ráérősen lenyomott zongorabillentyűk hangjaiból összeállított szám a 14. lett a tracklistán. Erre már csak annyival reagálok, hogy megemlítem: az a tűz még a film elején égett. Újabb füstös bárzene, ismét Badalamenti-hatás: ez az "It's Never Over Till It's Over". A lemezt az "Out of Time" harmadik, ezúttal trombitacentrikus ("Trumpet Theme") variánsa zárja. Elbúcsúzva a magát tisztázó rendőrtől, de késztetve minket arra, hogy elölről kezdjük a zenehallgatást.
         Ez a mágikus mestermű elérte azt is, hogy a Varése Sarabande kiadó amatőr színvonalú munkájáról, és a borító egyendesignjáról már ne is legyen érdemes szót ejteni. Úgyis hasztalan, meg talán már én magam is unom, hogy mindig ezt teszem az azonos séma szerint legyártott albumaik kapcsán.

         Graeme Revell kellemes csalódást okozott, immáron sokadjára. Jobban szeretem az efféle dolgait annál, amiket olyan érdekesen komponál meg, hogy rajta kívül csak a legelszántabb rajongók akarnák film nélkül is meghallgatni. Ismerek olyan embert, aki szerint a "No Escape" hallgatható, én azonban inkább megmaradnék a dallamcentrikusabb score-jai mellett. Az "Out of Time" mindenféleképpen ilyen, hiszen egy túlnyomórészt vidám, kubai és latin ritmusok egybekeverésével, egy karibi hatásokat sem nélkülöző modern klasszikus született. Sokan ugyan nem fogják hallani, de aki megismeri, az nem csak egyszer fogja lejátszani.


    Bíró Zsolt
    2004.08.27.




    Tracklista:

      1. Out of Time Theme (4:08) *
      2. Matt's House Boat (1:35)
      3. Out of Time Main Titles (4:18)
      4. Domestic Violence (1:30)
      5. Banyan Quay (1:30)
      6. One Step Ahead (2:39)
      7. Out of Time Theme Guitar Mix (1:58)
      8. Night Beat (4:47) **
      9. Hot on the Trail (1:47)
    10. Buddies - Matt and Chae (:59)
    11. Conned by Ann Merai (2:16)
    12. Still in Love? (Alex and Matt) (2:08)
    13. Saying Goodbye (3:44) **
    14. The Fire (1:17)
    15. It's Never Over Till It's Over (1:49)
    16. Out of Time Theme Trumpet Mix (2:07)

    * remixelte Robert Revell
    ** remixelte: Robert & Graeme Revell, vokál: Mika

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Crow

    The Score

    Where the Truth Lies

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam