FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Out of Africa (John Barry)    OUT OF AFRICA   (1985)
       Távol Afrikától


      

       zene: John Barry
       vezényel: John Barry
       kiadás éve: 1985
       kiadó: MCA Records
       játékidő: 33:29




         A pár éve elhunyt legendás rendező, Sydney Pollack egyik legelismertebb filmje a "Távol Afrikától". A két színészlegenda, Meryl Streep és Robert Redford főszereplésével forgatott mozi óriási siker volt, kevés romantikus film dicsekedhet akkora bevétellel, mint amekkorát ennek az alkotásnak sikerült elérnie. A kedvező boxoffice-mutató mellett a szakmai elismerés sem maradt el, hiszen a "Távol Afrikától" hét Oscar-díjat nyert, köztük a legjobb filmét is. A mozi Karen Blixen dán írónő életének egy fontos részét dolgozza fel. Természetesen a forgatókönyv is Blixen saját történeteiből készült, leginkább a híres ”Volt egy farmom Afrikában” című regényéből.
         A kényszerházassága miatt Kenyába települő fiatal Karen (Streep) szüleitől jelentős összeget kap, hogy férjével egy hatalmas szarvasmarhatelepet indítsanak be, azonban a férfi (Klaus Maria Brandauer) önhatalmúlag a bizonytalan kimenetelű kávétermesztésre fordítja a pénzt. A világtól elzárt távoli országban Karennek nehezen megy a beilleszkedés, az óriási távolság miatt a frissen szerzett barátok is elérhetetlen messzeségben élnek a szomszédos farmjukon, ráadásul férje is rendszeresen magára hagyja a nőt, főként más hölgyek társasága miatt, illetve messzi vadászatok okán. Karen ugyan kifejezetten jó viszonyban áll a helyi lakossággal, gyógyítja őket és iskolát alapít nekik, de mégsem boldog. Afrikai létének egyetlen örömforrása így Denys (Redford), a kalandor életet élő férfi lesz. A sors azonban az első világháború képében tovább bonyolítja a dolgokat, hiszen a távoli ország sem marad ki a harcokból.

         Az alkotás tulajdonképpen a tipikusan hollywoodi szerelmi történeteket idézi: nehéz sorsú szerelmes hősnő, csalfa férj, kalandor szerető, egzotikus távoli ország, háború és szenvedés. A filmtörténelem romantikus mozijainak tucatjai bontogatták már történetüket ezen szálak mentén. A "Casablanca" vagy az "Elfújta a szél" is tökéletesen beleillik ebbe a vonalba, de napjainkra se felejtődött el ez a filmtípus, hiszen a pár éve készült "Színes fátyol" vagy az "Ausztrália" gyakorlatilag a "Távol Afrikától" ikertestvérei is lehetnének. Ezen zsáner kedveltsége érthető is, hiszen nagy sztárok vonultathatók fel benne, a történet általában lebilincselő tud lenni, a tájképek szépségében pedig mindig gyönyörködhet a néző, és az érzelmi töltet talán ezen moziknál nyomható a legmagasabb szintre. A "Távol Afrikától" e szempontokból egy jó film, mivel minden megvan benne ahhoz, hogy a hamisítatlan hollywoodi, minőségi romantikus filmek egyik legremekebb képviselőjének nevezzük.
         Az ilyen mozik egyik fontos összetevője a kiváló zene is, mely a "Távol Afrikától" esetében különösen emlékezetes. John Barry pályája csúcsán volt a nyolcvanas évek közepén. A James Bond-mozik és több nagyszabású kasszasiker zenéje után, ekkortájt már három Oscar-díjjal a birtokában az amerikai filmművészet egyik jelentős alakjaként ünnepelték. Noha Pollack korábbi filmjeinél Dave Grusin volt a komponista, azonban valamiért a "Távol Afrikától" esetében nem ő lett a rendező választottja. Barry először komoly nehézségekbe ütközött, mivel Pollack tradicionális afrikai muzsikát szeretett volna, de legalábbis olyat, amely erősen a fekete kontinens zenei világát tükrözi. Erről Barry egy idő után lebeszélte, hiszen a filmnek nem feltétlen Afrika a mozgatóereje, sokkal inkább a karakterek egymáshoz való viszonya a meghatározó, így a zenei témáknak is inkább ezt a megközelítést kellett tükrözniük – ráadásul a csodás tájképekhez is jobban illettek a szimfonikusok, mint az autentikus hangszerek hangjai.

         A mozi főtémája az egyik legkedveltebb és leggyakrabban játszott filmzene lett, mind a mai napig rendre megtalálhatjuk a filmzenei koncertek repertoárjában. Az album is ezzel nyit, a "Main Title (I Had a Farm in Africa)" című track formájában. A téma a végtelenség zenei leképezése, folyamatos szárnyalás, lebegés. Gyönyörű romantikus muzsika ez, mely egyaránt jól jelzi a főhősnő elhagyatottságát és Afrika páratlan szépségét, soha véget nem érő elképesztő területeit. De nemcsak ez lett klasszikus, hanem a szerelmi témák is. Ezek közül az első, Karen témája három variációban is hallható, először az "I'm Better at Hello"-ban fedezhetjük fel ezt a fuvolára írt csodás, romantikus dallamot, az "I Had a Compass from Denys"-ben pedig fuvola helyett vonósokkal mutatja be a szerző.
         A második szerelmi témát a "Have You Got a Story For Me?" rejti. Ez egy megható, csendes zongorajáték, mely minden bizonnyal még a legmorcosabb, klasszikus zenét egyáltalán nem kedvelő ember szívét is megfogja. Autentikus népzenei vonalat csupán egy tétel képvisel, a "Siyawe", mely az albumról kissé kilógó, leginkább Barry Bond-munkáival rokonítható "Karen's Journey"-val alkot egy tételt. A score talán legszebb tétele a "Flying Over Africa", mely egy Barry elegáns stílusából építkező finom zenei szárnyalás Afrika egén. Szintén ehhez fogható az "Alone on the Farm" is, mely hasonló módon értelmezi a főtémát, így szintén megható muzsika. A stáblista alá a témák pátoszos vegyítését szánta a szerző, ezt az "End Title (You Are Karen)" című trackben hallhatjuk.
         Akad olyan téma is, mely az MCA Records kiadványára nem is került rá. Mivel maga a score elég rövid, így felettébb dicsérendő és elismerésre méltó, hogy a szerző mennyi jelentős és nagy témát felhasznált. Más komponista egész életművében nem találunk ennyi és ilyen komoly témát, Barry pedig egy zenében felhasznált négyet. Az albumon szerepel még két olyan tétel is, melyet nem Barry jegyez. A filmben különös hangsúlyt kap több Mozart-darab is, ezek közül az A-dúr klarinétverseny rövidke részlete is felkerült az albumra, mint ahogyan a "Let the Rest of the World Go By" című dal instrumentális feldolgozása. Barry írt ugyan dalt a filmhez ("The Music of Goodbye"), ebbe az aláfestés témáit is beleépítette, azonban ez a score albumra nem került fel, mivel kislemez formájában vált elérhetővé.

         Sajnos elég hányatott sorsú muzsikáról van szó, mivel a Barry által felvezényelt mű csak egy eléggé megkérdőjelezhető kiadás formájában vált elérhetővé, igaz, megszámlálhatatlan variációban. Sokáig csak az MCA Records-féle változatot lehetett beszerezni, de ennek hangminősége elég gyatra, a zene tompa és rendkívül zörejes. E csodás, Oscar- és Golden Globe-díjjal kitüntetett score rossz minőségű kiadványát végül Joel McNeely és a Skót Királyi Nemzeti Zenekar felvétele váltotta fel 1997-ben, mely a Varése Sarabande kiadó gondozásában jelent meg. A CD-n a tökéletes hangminőség mellett az egyes tételek is új sorrendet kaptak, Mozart klarinétversenye pedig kibővített formában szerepel rajta. Továbbá a "Let the Rest of the World Go By" című dal és a "Siyawe" helyett, a korábbi CD-n nem szereplő, Barry jegyezte score-részletek is hallhatók. Azonban a Melissa Manchester és Al Jarreau által előadott "The Music of Goodbye", mely Barry Bond-dalaira is emlékeztet, sajnos a McNeely-verzióra sem került fel, így a napjainkban megvásárolható CD-verziók egyikén sem találhatjuk meg.


    Gregus Péter
    2011.04.29.




    Tracklista:

      1. Main Title (I Had a Farm in Africa) (3:12)
      2. I'm Better at Hello (Karen's Theme I.) (1:18)
      3. Have You Got a Story for Me? (1:15)
      4. Concerto for Clarinet and Orchestra in A (K 622) (2:50) *
      5. Safari (2:44)
      6. Karen's Journey - Siyawe (African Traditional) (4:50)
      7. Flying Over Africa (3:25)
      8. I Had a Compass from Denys (Karen's Theme II.) (2:31)
      9. Alone on the Farm (1:57)
    10. Let the Rest of the World Go By (3:17) **
    11. If I Know a Song of Africa (Karen's Theme III.) (2:12)
    12. End Title (You Are Karen) (3:58)

    * írta: Wolfgang Amadeus Mozart
    ** írta: Ernest R. Ball és J. Keirn Brennan










    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Diamonds Are Forever

    Jagged Edge

    King Kong

    Thunderball

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam