FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Once Upon a Time In the West (Ennio Morricone)    ONCE UPON A TIME IN THE WEST   (1968)
       Volt egyszer egy Vadnyugat


      

       zene: Ennio Morricone
       közreműködik: Edda, A. Alessandroni, F. De Gemini
       vezényel: Ennio Morricone
       kiadás éve: 1988
       kiadó: RCA / BMG Records
       játékidő: 38:15



         "És Frank?" - kérdezi a titokzatos idegen az őt váró három fegyverestől, mielőtt eldördülnek a lövések. Ezt a többnyire szótlan, nyugalmat árasztó, szúrós tekintető alakot mindenki kerüli a városban, ahova érkezett. Fő ismertetője, hogy mindig ugyan azt a dallamot fújja szájharmonikáján. Egy célja van csupán, hogy testvérének gyilkosán bosszút álljon.
         Frank, a rettegett gyilkos jelenleg a vasúttársaságnak dolgozik, mint tisztító ember. Feladata, hogy a vasút építése minél gyorsabb, gördülékenyebb legyen. Aki ezt bármilyen módon gátolja, azt megöli. Mortonnak, a vasúttársaság emberének csak egy számít: mindenáron befejezni a teljes vonal kiépítését. A gyilkosságokkal eleinte Manuel Gutierrezt, közismertebb nevén a Cheyenne-t gyanúsítják, ám hamarosan kiderül, hogy a történtek hátterében a vasút áll. A titokzatos harmonikás ember mellé szegődik a gyönyörű Jill, aki új élet reményében érkezett a városba, azonban újdonsült családját meggyilkolták. E két embert csupán egy dolog köti össze: a Frank elleni bosszúvágy.
         Sergio Leone rendező egyik legismertebb és legnépszerűbb western filmje ez, mely nem véletlenül tartozik a műfaj remekei közé. Rendkívül jól bánik a korra jellemző vonásokkal: farmerek, pisztolyhősök, bosszúra szomjas, önjelölt igazságosztók, kapzsi vagyonosok, banditák és az elmaradhatatlan porfészkek, ahol a fő élet az ivóban folyik. A közel három órás film minden percét kihasználja, hogy lekösse a néző figyelmét, s a szereplő gárda válogatása során sem fukarkodott: markáns vonású férfiakat (Charles Bronson, Henry Fonda, Jason Robards) és szemrevaló, de kemény női szereplőt (Claudia Cardinale) szerződtetett. Ez a film a "minden szempontból tökéletes western" egyik jelképe. Természetesen a versenytársak legtöbbje is Leone nevéhez fűződik.

         A film zenéjét Ennio Morricone álmodta meg. Első közös munkájuk az "Egy maréknyi dollárért" volt, melyet megannyi western követett. Ezeknek a filmeknek köszönhetően vált világhírű filmzeneszerzővé a mester.
         A lemez természetesen a nyitánnyal indul. Ez az a szám, aminél jobban az átlagember Morriconétól csak a szájharmonikás zenét ismeri. A főtéma hátborzongatóan gyönyörű, s egyben szívbemarkolóan fájdalmas is, melynek ékköve egyértelműen a vokál, amit Edda előadásában hallhatunk. Nem cseng ismerősen nekem a művésznő neve, viszont annyi bizonyos, hogy nem kis teljesítményt nyújt ennél a zenénél, mely előtt le a kalappal. Az "As A Judgement" hangulatával teljes 180 fokos fordulatot veszünk: az eddigi kellemes, fülbemászó dallamokat felváltják a síró hegedűk, a halkan dohogó dobok, valamint a keménységet kifejező gitárszólam. Ez a keménység és félelem a szám második felére alább hagy és lágyabbá alakul: a főszerepet megkapják a trombiták, melyeket kellemes hangon kísérnek a hegedűk.
         Igazi vadnyugati bandukoláshoz illő zene a "Farewell To Cheyenne". A tételt fütyüléssel színesíti a mester, melyet filmzenénél egelőször A jó, a rossz és a csúf ("The Good, the Bad and the Ugly") nyitányánál alkalmazott. A szám alapritmusa pedig olyan, mintha egy ló sétálna fel-alá a zenekar tagjai között. A tétel hallgatása közben könnyen támadhat víziónk egy kietlen prérin magányosan kóborló, lovát kantáron vezető emberről, aki azon mereng, milyen messze lehet a következő város, hol békésen megpihenhet. Tökéletes zenei aláfestéseket tud produkálni Morricone a western filmekhez, s ez ennél az albumnál válik leginkább nyilvánvalóvá számomra. A "The Transgression" főleg kopogtatásokból tevődik össze, melyeket valamivel több, mint négy és fél percig hallhatunk. Ez az egyik szám, ami a film alá nagyon passzol, ám így külön kell egy kis idő, míg megbarátkozik vele az ember. Összefüggést és dallamokat kár keresni benne, mert talán a zongora az egyetlen, mely dallamot szolgáltat. Mindezek után két kocsmázós zene következik, ám itt nem az ivászat gördülékenységét akarja fokozni, hanem a feszültséget, valamint az öntörvényűséget. A zenekar által keltett kimért hangulatot gitárjátékkal fokozza tovább a mester.
         "Man With A Harmonica": Mikor ez a zene íródott, talán nem is hitték volna, hogy a szájharmonikára szánt dallam lesz az egyik legismertebb Morriconétól. A fájdalmas, ám mégis tiszteletet parancsoló dallamról ismerték fel mindenhol az idegent. Eleinte csak a harmonikaszólót hallani, melyet tovább erősít és keményít a gitár, valamint a vonósok ritmusos munkája, s ez utóbbiak magasabb hangszínre váltása mellett, a kórus bevonásával hősi zenévé növi ki magát. Ebben az egy számban minden olyan motívum fellelhető, ami a Bronson által alakított karaktert jellemzi.
         Kellemes esti zenére emlékeztető hangulattal induló A "Dimly Lit Room" című szám szépen lassan keserűvé vált, ahogy Jill az üres házban magára maradottan mereng, illetve néz körbe. Abban a házban, ahova reménnyel telve érkezett új férjéhez, családjához, ám mire ideért, megölték őket, így csak a szomorúság fogadta a szeretet helyett. Ez a szám nemcsak a jelenet alatt hatásos, hanem a hallgatót is képes lehangolni.
         A "Bad Orchestra" az a szám, amire azt tudom mondani: no comment. Egy tipikus vadnyugati életmódot ábrázoló zene, játékos dallamokkal és hangszerhasználattal. Engem egy kicsit idegesít, nehezen szoktam meg, mindettől függetlenül azonban elismerem, hogy az albumba beleillik, és helye van rajta. A "Jill's Americá"-ban megjelenik a főtéma, de most vokál nélkül. A kórus természetesen ugyanúgy kíséri a nagyzenekart, mint eddig. Itt remekül megmutatkozik, hogy ez a tétel vokál nélkül is megállja a helyét. Nem lesz a markáns női hang hiányával se több, se kevesebb. Ezt remek dolognak tartom.
         A "Finale"-al méltóképen búcsúzik ez a remekmű. Felidézi a főtémát, melyet új dallamokkal variált meg a zeneszerző és ismét előtérbe kerül a vokalista hátborzongatóan kellemes hangja.

         Ez a zene az első számú kedvencem ebből a műfajból. Morricone számomra itt alkotta a legnagyobbat. Ez a filmzene még bakeliten látta meg először a napvilágot, majd 1988-ban kiadták ugyanazt cd-n. A lemez eléggé egyszerű és sajnos csak közel negyvenpercnyi zenét tartalmaz, ami azonban tele van felejthetetlen dallamokkal. A számok sorrendje nem egyezik meg azzal, ahogyan a filmben követik egymást. A borító belsején olvashatunk pár sort a rendező alkotásáról és a filmzenéről. Ez is a rendkívül egyszerű kivitelű, ám kötelező zenék közé tartozik.


    Kulics László
    2004.06.07.




    Tracklista:

      1. Once Upon A Time In The West (3:41) *
      2. As A Judgement (3:05) +
      3. Farewell To Cheyenne (2:36) **
      4. The Transgression (4:39)
      5. The First Tavern (1:38)
      6. The Second Tavern (1:30)
      7. Man With A Harmonica (3:27) +***
      8. A Dimly Lit Room (5:05)
      9. Bad Orchestra (2:21)
    10. The Man (1:01)
    11. Jill's America (2:45)
    12. Death Rattle (1:43) ***
    13. Finale (4:10) +*

    + az Alessandroni "The Modern Singers"-el
    * vokál: Edda
    ** fütty: A. Alessandroni
    *** szájharmonika szóló: F. De Gemini


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Once Upon a Time in Mexico

    Once Upon a Time in the West
    (Expanded Score)


    Sorstalanság

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam