FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Once Upon a Time In Mexico (Robert Rodriguez)    ONCE UPON A TIME IN MEXICO   (2003)
       Volt egyszer egy Mexico


      

       zene: Robert Rodriguez és különféle előadók
       vezényel: Pete Anthony
       kiadás éve: 2003
       kiadó: Milan Records
       játékidő: 51:35




         A magam részéről köszönöm szépen Robert Rodrigueznek eddigi munkásságát, de sajnos a továbbiakban csak akkor leszek filmjeire kíváncsi, ha nem a "Kémkölykök" 627. részével, illetve nem az időnként ripacs Antonio Banderas valamelyik "El Mariachi" folytatásával próbálja feltölteni majd a családi kasszát. Sajnos ilyenről nem lesz szó mostanában, hiszen mindkét trilógia legutóbbi darabja egyaránt nem kis anyagi sikert hozott, így némileg cinikusan és eltúlozva talán megjósolható, hogy további élete ezen két mű egymást váltó folytatásainak készítésével fog eltelni. Elhiszem, hogy a stúdióknak sokkal olcsóbb, ha ez az ember csinál mindent (éppen csak nem játszik benne), de úgy tűnik, ennyi minden mellett a forgatókönyv írásával nagyon siethetett, hogy a többire legyen inkább ideje.
         A film története szerint a magányos főhőst (Banderas) felkeresi egy korrupt FBI-ügynök (Johnny Depp), aki megbízza őt a mexikói elnök ellen tervezett merénylet megakadályozásával. A Zenész fel is kerekedik haverjaival, mint legkisebb fiú a népmesékben, azzal az apró, ám el nem hanyagolható különbséggel, hogy nála hamuban sült pogácsa helyett fegyver van, aminek használatától nem viszolyog.
         A szereplőket tekintve Johnny Depp (régi jó szokása szerint) kiemelkedik a mezőnyből, de ez most nem nagy kunszt. Antonio Banderas tehetségét hol jobban, hol rosszabbul használja ki, most inkább utóbbiról van szó. Salma Hayeket ugyan mindig jó látni, de őt meg nem éppen talentuma miatt szeretjük, Frida ide vagy oda. Egyszóval csak hogy őt viszontlássuk, nem kellett volna filmet csinálni. A film maga afféle mexikói westernek készült (csak sikerülni nem sikerült), így nem véletlen a Sergio Leonénak ("Volt egyszer egy vadnyugat") kalapot emelő címadás sem.

         A fenti előítélet-massza után a zenéről főleg jót tudok zengeni, bár itt is van zavaró momentum. Az óriási szerencse, hogy Rodrigueznek kimondottan jó ízlése van, ha a filmjei kísérőzenéi kerülnek szóba. Mondhatnám: jobb szeme van összeválogatni ezeket, mint Johnny Deppnek lett a film végére. A lemez címoldalán szereplő "Music by Robert Rodriguez" felirat jelezné fellengzősen, hogy most komolyabban folyt bele a filmkészítésnek ebbe az oldalába is. Igen ám, de elég nagy pofátlanság ezt odaírni, mikor az általa készítettek a lemez 10 perc híján 1 órájából mintegy 15 percet tesznek ki! Kevésbé lett volna irritáló, ha a "Compiled by"-t íratja a lemezre, és mellékesen megemlíti, hogy ő is bedolgozott. Akkor elsőként essen az ő szerzeményeiről szó. A lemezt csakis egyben kell hallgatni, én a rendező alkotásaira külön is kíváncsi voltam, így eszerint programoztam a cd-lejátszót.
         Hát azt a bizonyos időtartamú hírnevet nem ez a 15 perc fogja megszerezni! Pláne, hogy rövidke párbeszédek (mint a szellemes "Are You Mexican or Mexican't") is csökkentik a nem kimondottan tetemes játékidőt. A másfél perces "Eye Patch"-csel indulunk Robert Rodriguez részéről Mexikóba. A flamenco húrtépést jajveszékelő férfihang kíséri. Nem mondhatni, hogy rossz darab, de az "átütő hatású" jelzőt nem éppen erre találták ki. A hasonlóan "hosszú" "Guitar Town" mindjárt jobban sikerült, a szomorú gitár hangját érzékelve, olyan érzésünk támadhat, mintha egy Ry Cooder ("Last Man Standing") szerzeményt hallanánk. Az akciódús "Church Shootout"-ban több elán van, mint az előzőekben együttvéve, ahogy az eddigiekhez képest a maga két teljes percével kimondottan imponáló hosszúságúnak számító "The Man with No Eyes"-ban is, ami akkor szól, midőn Johnny Deppnek hmm...nyomós oka van a bosszúra, megcsonkítását látva.
         A "Mariachi vs. Marquez" is olyan rövid, hogy a Zenész éppen csak előkapja a gitárját, használni kevés ideje marad. A "Chicle Boy" egyfajta settenkedéssel indul, hogy aztán a szimfonikus zenekar csörtéjében teljesedjen ki. Zeneileg a legösszetettebb a korábbi Rodriguez szösszenetekhez maratoni hosszúságú, mintegy 3 perces "Coup D'Etat" címet viselő harcias darab. Úgy tűnik, kitört a forradalom. Nem sokkal később füst száll a filmbeli város véráztatta terein, minden megnyugszik, lassan elcsendesedik: ez az "El Mariachi". Gitár hallatja hangját az áldozatok teteme felett...
         A Rodriguez komponálta trackekkel a fő probléma, hogy rövidségük miatt nem igazán lehet értékelni őket, habár a cselekménybe szervesen illeszkednek. Ezt elősegítette az a szisztéma, amellyel ügyesen elrejtette az zenekarok/előadók számai közé a sajátjait, még ha nem is a cselekmény kronológiája szerint. Én azért lanyha kedvet érzek arra, hogy a rendezőre filmzeneszerzőként is gondoljak ezután. Bár ha első szárnypróbálgatásnak tekintenénk (nem az), némi elnézéssel, de rendben van. A Tarantino-fanok felfedezhették nevét komponistaként a "Kill Bill vol. 2." stáblistáján is, ám ember legyen a talpán, aki abban a filmben felfedezte a rendező műveit a dalok és a Morricone-szerzemények mellett! Ha van zenebarát, aki még ezek után kíváncsi a zenei tehetségére, az a "Spy Kids 3" zenéjével ismerkedjen meg.

         Nos, lássuk a betétdalokat! Ezek mindjárt kiegészítik az értékelést a végső nyolc csillagra az eddigi, főleg közepes teljesítményről! Brian Setzer ezúttal Orchestrája nélkül maradva a "Malaguená"-t adja elő. Tökéletes, jól indul a lemez, dörzsölgetjük kezeinket. A tenyérkoptatást nem kell abbahagyni a "Traeme Paz"-nál sem, ami egy kellemes (és eléggé ismert) kis sanzon, éppen csak nem a hazánkban rutinos vendég Carlos Santana szerzeménye, de olyasmi. És íme, egy csipetnyi Buena Vista Social Club-hangulat robban be Marcos Loya felvételével. Ideális választás egy forró hangulatú karnevál még pezsgőbbé tételéhez. A most következő Rodriguez opuszok kihagyásával lehet eljutni a kultsorozat "Mátrix" társ-zeneszerzőjeként ismertté vált Juno Reactor remekéhez, a "Pistolero"-hoz. A leglendületesebb track egyértelműen ez. A nyugodt intrójú szám másodpercek alatt mozgalmasabbá válik. Lehet kapkodni a fejet az elsüvítő pisztolygolyók elől, melyek folyamatosan röpködnek a dalban. Manu Csávó vicces nótájáról nem ugrik be pontosan, hogy mikor szólt a muviban, de leginkább egy kocsmai beszélgetés hátterében szóló rádióból jöhetett komolytalansága okán.
         A "Sands Theme" a Tonto's Giant Nuts prezentálásában hangzik el, itt a kürtök egymással kelnek versenyre, egy brummogó gitártorzítás mellett, míg a Del Castillo a "Dias de Los Angeles"-szel próbálkozik meg egy kis Gipsy Kings-feeling előhozatalával. Könnyed táncra csábít partnerünkkel a "Flor de Mal", és ha nem fáradtunk ki, akkor már nem is fogunk Salma Hayek búgó hangjától a "Siente Mi Amor" alatt. Ebből még rádiós sláger is lehetett volna. A válogatásalbumot a "Cuka Rocka" című dal zárja, amely előadói a maximálisat kihozzák a gitárokból, és megmutatják, hogy mik is a lendület fő összetevői, és hogy a tequila hogyan ösztönzi a markáns előadásmódot a húros "nemzeti" hangszeren. Nagy örömömre a filmben szereplő Enrique Iglesis nem kapott lehetőséget a maga kis szánalmasan elcsukló hangú álromantikázására, és nem került fel egy 19. track tőle a lemezre, így a Chingon bonus trackjével zárul ez az 50 perc.

         Az album ideális hallgatnivaló, miközben nachost rágcsálva, sombrerónkat szemünkbe húzva tartunk hazafelé a moziból, szinte szégyellve, hogy arra áldoztunk az időnkből, hogy ezt megnéztük. A nap feladata: filmet mielőbb elfelejteni, viszont a soundtracket impozáns helyre rakni a polcon.


    Bíró Zsolt
    2004.07.20.




    Tracklista:

      1. Malaguena - performed by Brian Setzer (4:22)
      2. Traeme Paz - performed by Patricia Vonne (2:56)
      3. Eye Patch (1:51)
      4. Yo te Quiero - performed by Marcos Loya (3:48)
      5. Guitar Town (2:04)
      6. Church Shootout (1:38)
      7. Pistolero - performed by Juno Reactor (3:38)
      8. Me Gustas Tu - performed by Manu Chao (3:49)
      9. Sands Theme - performed by Tonto's Giant Nuts (3:24)
    10. Dias de Los Angeles - performed by Del Castillo (5:08)
    11. The Man with No Eyes (2:09)
    12. Mariachi vs. Marquez (1:33)
    13. Flor de Mal - performed by Tito Larriva and
          Steven Hufsteter (3:13)
    14. Chicle Boy (1:30)
    15. Coup de Etat (3:02)
    16. El Mariachi (1:22)
    17. Siente Mi Amor - performed by Salma Hayek (4:24)
    18. Cuka Rocka (Bonus Track) - performed by
          Chingón (1:44)

    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Once Upon a Time In the West

    Projection Privee [Malabar Princess]

    Sin City

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam