FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Olympus Has Fallen (Trevor Morris)    OLYMPUS HAS FALLEN   (2013)
       Támadás a Fehér Ház ellen


      

       zene: Trevor Morris
       vezényel: Allan Wilson
       kiadás éve: 2013
       kiadó: Relativity Music Group
       játékidő: 68:56




         Fuqua az 1998-as "Gyilkosok gyilkosa" révén vált ismertté, széles körű népszerűséget pedig a "Kiképzés" című zsaruthriller hozott neki, mely számos díjat érdemelt ki, köztük a legjobb főszereplőnek járó Oscart is Denzel Washington zseniális alakításának eredményeként. Ám e sikert azóta sem ismételte meg, így idővel aszórakoztató, ugyanakkor nem különösebben kiemelkedő mozik (mint például "A Nap könnyei" vagy az "Orvlövész") direktoraként került elkönyvelésre. Bár a jelek szerint ezen skatulyából aktuális mozijával, a "Támadás a Fehér Ház ellen"-nel sem fog kitörni, abból a szempontból biztos emlékezetes eleme marad munkásságának, hogy ezúttal az Egyesült Államok szívét vette célba. Mindehhez azonban az egykori elnöki testőrnek, Mark Banningnek (Gerald Butler) is van néhány szava, aki egyszemélyes hadseregként siet Asher elnök (Aaron Eckhart) segítségére a Fehér Házat ért terrortámadást követően. E film, alaptörténete okán, a szimpla, bemegyek-kihozom jellegű túszszabadítós popcornmoziként definiálható, mégis szimbolikus jelentőséggel bír (a tavalyi "Vörös hajnal"-remake-kel és a Roland Emmerich-féle "Az elnök végveszélyben"-nel egyetemben), hiszen az ominózus szeptemberi merényletet követően Hollywood kihátrált az ilyen jellegű, Amerikát érő kőkemény fenyegetésről és az ország sebezhetőségéről szóló produkciók mögül.

         Fuqua a "Brooklyn mélyén" kivételével minden esetben a Remote Control Production kötelékébe tartozó szerzők valamelyikével dolgozott (legtöbbször Mark Mancinával), s e szokásán jelen produkció esetében sem változtatott. A score-ért Trevor Morris felelt, akit olyan alkotások révén ismerhetünk, mint a "Tudorok" vagy a "Borgiák" című tévésorozatok, saját felkérésein túl pedig olyan Fuqua-moziknál is közreműködött Hans Zimmer csapattagjaként, mint az "Artúr király", valamint "A Nap könnyei". Morris - bevallása szerint - e két kollaborációjukat követően folyamatosan kereste az alkalmat arra, hogy önálló komponistaként dolgozhasson a direktorral, vonzotta ugyanis azon tulajdonsága, miszerint mindig tisztában van azzal, hogy adott mozija milyen zenét kíván meg.
         Első találkozásuk alkalmával a szerző hagyta, hogy Fuqua saját szavaival írja le neki a sztorit, illetve a nézőkből kiváltani kívánt hatást és élményt, ezt követően pedig közösen kezdték el megjelölni azokat a főbb iránypontokat, melyen a "Támadás a Fehér Ház ellen" muzsikája nyugszik. Ugyan a rendezőnek szinte minden aláfestést igénylő jelenettel kapcsolatban konkrét elképzelései voltak, Morris véleményére is hajlott, amennyiben kézenfekvő érvekkel tudta javaslatát alátámasztani, ami azért jött jól, mert nemcsak akciófilmként állt hozzá a projekthez, hanem a benne található drámai szálakat, illetve hősiességet is igyekezett felerősíteni. Kiemelt figyelmet szenteltek ugyanakkor a Fehér Ház elleni légi-, illetve földi támadásoknak, ahol rengeteg hangeffektet használtak a lövések, a robbanások és a becsapódások okán, amelyeket egy hatásos zenével kívántak tovább fokozni - ezek az albumon a "White House: Air Attack", valamint a "White House: Ground Attack" címet kapták - amihez az szükségeltetett, hogy lépésről lépésre leegyeztessék, mikor melyik hangsáv kerül majd jobban előtérbe. A film stílusából eredően Morris igyekezett közelebb hozni egymáshoz a régi akciófilmzenékre jellemző dallamgazdagságot a napjainkban érvényes elektronikus támogatású szimfonikus megoldásokkal.

         Amikor először hallottam a "Land of the Free"-re keresztelt tracket, még nem voltam tudatában semmilyen háttérinformációnak, mégis olyan érzést keltett bennem, mintha ezt egy Jerry Goldsmith előtti tisztelgés ihlette volna. Később derült ki számomra, hogy ez tudatos volt Morris részéről, ugyanis nagy rajongója volt a Maestrónak, és úgy vélte, hogy ezen projekthez leginkább a rá jellemző hazafias hangulatábrázolás passzolna. A főtéma később olyan tételekben köszön vissza, mint az "Any Regrets" (mely a hozzá tartozó képsorokkal együtt a direktor kedvence lett), illetve a "Day Break - We Will Rise - End Credits". Hasonlóan zenekarcentrikus darabként aposztrofálható még a "He's In the Walls" címet viselő szösszenet, a "S.E.A.L. Helicopter Incursion", a "Mano E Mano", valamint a "Stopping Cerberus", melyek mindegyike olyan, erőtől duzzadó akciótétel, ahol a szerző túllép az iskolatársaitól megszokott, háromhangos harmóniákkal történő feszültségfokozó megoldásokon. S bár a fő hangsúlyt ő is a vonósokra és az elektronikus elemekre helyezi, olykor úgy alkalmazza a rezeseket és az ütősöket, ahogyan azt a kilencvenes évek akciózenéi révén megszokhattuk.
         A score előadásához egy kórus is szükségeltetett, "ha-hááá"-zásukkal azonban nem az volt Morris célja, hogy Banning hősiességét és legyőzhetetlenségét tükrözze, hanem a Fehér Házzal szorosan összefüggő jeleneteket kívánta fokozni annak érdekében, hogy az épületre amolyan szent helyként, egyfajta templomként tekintsünk, hiszen szimbolikusan ez nyújt otthont az amerikai demokráciának. Ezzel szemben a Butler által megformált karakter eltökéltségét és céltudatosságát elektronikus elemekkel kombinált megoldások révén érzékeltette, amivel egyfajta modernkori Rambóként jelenítette meg őt. A magánhadjáratával kapcsolatos trackek a "Banning Steps Into Action"-nel veszik kezdetüket, s bár az ehhez hasonló settenkedős kíséretek (mint például a "Banning Gathers Intelligence", a "Saving Spark Plug" vagy a "How Do You Know Kang's Name?") a képsorokkal működőképesek, önállóan többek között azért sem életképesek igazán, mert erősen kitűnik belőlük a Remote Control-os hatás. Ennek végeredményeként pedig erősen ellentmondásossá vált számomra a Relativity Music Group égisze alatt megszületett filmzenealbum.

         Bár Trevor Morris muzsikáját - melyet nem mellesleg hatodmagával közösen hozott tető alá - nem tudom jobbnak vélni egy erős közepes teljesítménynél, ám egy-két jól eltalált tételét a későbbiek folyamán is biztosan szívesen hallgatom majd. Ugyanakkor kellő fantáziát látok a komponistában (pláne a 2011-es "Hallhatatlanok" című produkcióhoz, valamint a "Tudorok"-szériához készült művei okán) ahhoz, hogy a jövőben lényegesen nyugodtabb szívvel és ellenszenv nélkül várjam az ő nevével fémjelzett, hasonló volumenű projekteket - netalántán képregény-adaptációkat - aktuálisan felkapott társával, Henry Jackmannel ellentétben.


    Kulics László
    2013.09.01.




    Tracklista:

      1. Land of the Free (1:40)
      2. The Full Package - Snowy Car Talk (2:00)
      3. Stage Coach Crashes - Death of the First Lady (2:38)
      4. Rocky Road Ice Cream (1:14)
      5. White House: Air Attack (7:08)
      6. White House: Ground Attack (10:02)
      7. Olympus Has Fallen (1:59)
      8. P.E.O.C. Incarceration (2:20)
      9. Banning Steps Into Action (1:39)
    10. Triage (0:52)
    11. Banning Gathers Intelligence (5:10)
    12. Hunting Banning 2:03)
    13. He's In the Walls (1:07)
    14. Saving Spark Plug (3:51)
    15. Breaking Madame Secretary (2:49)
    16. How Do You Know Kang's Name? (2:15)
    17. Any Regrets (1:11)
    18. S.E.A.L. Helicopter Incursion (4:45)
    19. Walking the Plank (3:09)
    20. Pulling the Fleet (1:22)
    21. Mano E Mano (2:13)
    22. Stopping Cerberus (2:24)
    23. Day Break - We Will Rise - End Credits (5:05)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    King Arthur

    The Replacement Killers

    Tears of the Sun

    White House Down

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam