FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - OK Connery (Ennio Morricone, Bruno Nicolai)    OK CONNERY   (1967)
       


      

       zene: Ennio Morricone, Bruno Nicolai
       vezényel: Bruno Nicolai
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Digitmovies
       játékidő: 55:28




         A hatvanas évek Bond-láza során sok külföldi koppintás született. Manapság a "Star Wars" vagy a "Superman" török másolatain nevetünk, ám annak idején minden ország kitermelte a maga olcsóbb Bond-utánzatát is. Ebben a "műfajban" az olaszok jeleskedtek a leginkább, a most bemutatásra kerülő film azonban minden mérce szerint bizarr. A terv egyszerű: egy bűnözőcsoport újabb fantasztikus világuralmi tervet dolgoz ki. A másodhegedűs szerepét játszó Thair Beta (Adolfo Celi) azonban likvidálja ellenfeleit, és egy óriásmágnest állít össze, mellyel egyedül hódíthatja meg a világot. Alpokbeli kastélyába húzódik vissza, és onnan hozza működésbe félelmetes fegyverét. Csak hősünk állíthatja meg ezt az elvetemült gonosztevőt.
         A hős pedig nem más, mint Neil Connery. Igen, Sean Connery testvéréről van szó. Szerencsére az öcsikének nem kell megerőltetni magát, mivel önmagát játssza...vagyis mégsem. Szerepe szerint ő Dr. Neil Connery, aki három dologban jó: plasztikai sebész, a hipnózis mestere, és tud szájról is olvasni. Küldetése során pont erre a három dologra lesz szüksége. Mivel testvére a kém (vagyis Sean Connery) máshol elfoglalt, főnöke megkeresi Neilt, hogy segítsen az ügy megoldásában. És itt jön a csavar: a filmben a hivatalos Bond-széria szereplői tűnnek fel. Bernard Lee, Lois Maxwell, Adolfo Celi, Daniela Bianchi mind az igazi filmek emlékezetes sztárjai voltak, itt csupán hatalmas összegekért cserébe újra eljátsszák egykori szerepüket. Mindehhez Neil Connery asszisztál, aki a forgatás során a bátyjától ajándékba kapott öltönyöket viseli. Hát igen, ha a nagy sztárok elviszik a költségvetést, mindenhol spórolni kell.

         A zenei fronton nem kisebb nevek tevékenykednek, mint Ennio Morricone, illetve Bruno Nicolai, aki a vezénylés mellett kiegészítő zenét is írt barátja filmjeihez. Általában a filmek minősége döntött arról, hogy Morricone mennyire veszi ki a részét a tényleges munkából. Az "OK Connery" történetét tekintve érthető, hogy itt Morricone elsősorban pár témára és ezek kidolgozására helyezte csak a hangsúlyt, míg Nicolai ezeket dolgozta át igazi, filmben használható darabkákra. A zenében Morriconét egyátalán nem érdekli a Bond-filmek hangzásvilága vagy John Barry munkássága, pár nyilvánvaló Bond-téma idézést leszámítva ez itt a színtiszta olasz pszichedelika.
         A filmet a "Man for Me" című dal nyitja Christy előadásában. A dal arról szól, hogy a címszereplő hihetetlenül szexis, és az énekesnő számára ő a tökéletes férfi. A Neil Conneryről íródott szerelmi himnusz messze áll az összes Bond-daltól, legjelentősebb ismertető jele az a "ha-ha" kórus, amit elsősorban Nicolai alkalmazott azokban a még rosszabb kémparódiákban, amiket Morricone már nem vállalt be. A dal több változatban is meghallgatható: a főcímben használt felvétel mellet hallható egy instrumentális, egy alternatív és egy olasz nyelvű változat is. Ez utóbbi felvételére valószínűleg már elfáradt a rézfúvós szekció, ugyanis valamilyen megfontolásból teljesen hamisan játszanak. A dal szerencsére más formában nem tér vissza, az instrumentális aláfestésben ugyanis egyetlen pillanat erejéig sem tűnik fel, mintha teljesen külön íródott volna.
         A score legfontosabb témája a beszédes "Connery" nevet viseli, de meglepő módon kevés köze van a szájról olvasó plasztikai sebészhez. A második szám például akkor hallható, mikor először mutatják be a luxuskörülmények között élő Thair Beta jachtját, míg a szintén a színészről elnevezett 14. tétel radioaktív szőnyegeket szövő vak berberek számára készült (figyelem: ez nem kitaláció!). A többi szám két csoportba osztható: egyik felük elektronikus efffektekkel manipuláló zene a hipnózisos jelenetekhez, a másik rész pedig koktélparti-dalokból áll, melyek egy része nem is szerepel a filmben. Különleges fénypont a nyávogásokkal színesített, s cirkuszokat idéző "Can Can Delle Amazzoni", valamint a szintén nyávogásokkal tarkított "Gatto Parlante". Ebben a jelenetben Thair Beta tengerészlányai éppen ellopják a hadsereg egyik kamionját, miközben macskákból álló cirkusznak öltöznek be (mégegyszer: ez nem kitaláció!).

         Összességében a zenének semmi köze a Bond-filmek aláfestéseihez, a célcsoport az olasz pszichedelika kedvelői. A film a páratlan abszurditások miatt azonban igazi ínyencség, és sajnos be kell vallanom, hogy a furcsa zene egy része működik a filmben. Bár talán nem érdemli meg a fenti pontszámot, a Digitmovies kiadása szokásosan példamutató és számos ínyencséget tartalmaz. A Nicolai gyűjteményében fennmaradt zene mixelése kiváló, és az alternatívák bemutatása szintén dicséretet érdemel. Két apró probléma van a kiadással: az egyik a tisztán olasz nyelvű füzet, amiről azért szerencsére az utóbbi években kezdenek leszokni. A másik, hogy bár a Digitmovies általában sorrendben prezentálja a zenéket, itt alaposan megkeverték a tételeket, így például a moziban egymást követő "Can Can Delle Amazzoni" és a "Gatto Parlante" közé pár oda nem illő tétel ékelődik. Lehet, hogy van erre egy jó indok, de amíg nem tanulok meg olaszul, a füzetben kínált esetleges magyarázat titok marad előttem.


    Hubai Gergely
    2008.01.13.




    Tracklista:

      1. Man for Me (3:16) *
      2. Connery (1:55)
      3. Allegri Ragazzi (1:41)
      4. Primo Amore (4:34)
      5. A Passo D'uomo (2:36)
      6. Varco Nel Muro (1:33)
      7. Connery (2:16)
      8. Missione Segreta (1:04)
      9. Verso Il Mare (1:45)
    10. Fiori Gialli (1:14)
    11. Gli Enigmi (1:08)
    12. Diapositive (1:21)
    13. Can Can Delle Amazzoni (1:43)
    14. Connery: Congiura (2:39)
    15. Contrabbando (1:12)
    16. Turbinosamente (1:22)
    17. Gatto Partante (1:11)
    18. Missione Segreta (1:41)
    19. La Preda (0:47)
    20. Man for Me (Italian Version) (3:01) *
    21. OK Connery - Seq.1 (1:41)
    22. OK Connery - Seq.2 (2:00)
    23. OK Connery - Seq.3 (1:55)
    24. OK Connery - Seq.4 (1:10)
    25. OK Connery - Seq.5 (1:23)
    26. OK Connery - Seq.6 (3:02)
    27. Man For Me (Instrumental version) (3:08)
    28. Man For Me (Alternate Version) (3:10) *

    * előadja: Christy



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bulworth

    The Man With the Golden Gun

    The Thing

    Thunderball

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam