FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The November Man (Marco Beltrami)    THE NOVEMBER MAN   (2014)
       November Man


      

       zene: Marco Beltrami
       vezényel: Marco Beltrami
       kiadás éve: 2014
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 61:31





         Pierce Brosnant a 2002-es James Bond: Halj meg máskor óta nem láthattuk akcióhős szerepben. A színész a 007-es kalandjaitól történő elválását követően többnyire vígjátékokban, romantikus alkotásokban, illetve thrillerekben tűnt fel, s csak Az utolsó gyémántrablásra keresztelt Brett Ratner-mozi mestertolvajának megformálásakor lépett ki az imént említett műfajok világából, igazi visszatérésnek azonban nem ez, hanem az itthon tavaly októberben bemutatott November Man számít. A többek között a Koktélt, A lényt, A leggyorsabb Indiant, valamint a szintén Brosnan főszereplésével leforgatott Dante poklát is jegyző direktor, Roger Donaldson ezúttal egy olyan, ex- és aktív CIA-ügynökök egymás elleni hadjáratára épülő történetet vitt vászonra, melyet Karl Gajdusek (Feledés) és Michael Finch (Ragadozók) adaptáltak Bill Granger 1987-es, There Are No Spies című kémkötetéből. Brosnan mellett a főbb szereplők megformálása érdekében többek között Luke Bracey (G.I. Joe: Megtorlás), Olga Kurylenko (A Quantum csendje) és a többnyire tévésorozatok révén ismertté vált Bill Smitrovich (A Vasember) is kamera elé lépett. Grangernek nem ez az egyetlen thrillerkönyve, sőt, a There Are No Spies az író tizenhárom részes, November Mannek nevezett folyamának hetedik könyve, így bőven akad alap a majdani folytatáshoz, melyet a mozit forgalmazó Relativity Media már a premierrel párhuzamosan kilátásba is helyezett.

         Utolsó három alkotása, A leggyorsabb Indian, a Banki meló és A bosszú jogán esetében Donaldson J. Peter Robinsonnal dolgozott együtt, kollaborációjuk azonban ezúttal megszakadt, amiben Brosnannek is szerepe volt. "Pierce Brosnannel barátok vagyunk, és egyik találkozásunkkor mesélt nekem erről a filmről, amelyen éppen dolgozott, és kérte, nézzem meg, illetve mondjam el, vállalnám-e a zenéjének elkészítését" - nyilatkozta Marco Beltrami, majd hozzátette: "Elmentem vele a stúdióba, ahol épp a vágással foglalkoztak. Találkoztam Donaldsonnal, megmutatták a temp zenével alátámasztott anyagot, majd elmeséltem nekik, én miként közelíteném meg a produkciót és milyen sajátos jegyekkel látnám el a score-t". A komponista nem ismerte az eredeti kötetet, és a szerződéskötés után sem olvasta el, hanem mindössze a vágószobában látottak, illetve beszéltek alapján kezdett neki vázlatainak. Miután elkészült velük, megmutatta az alkotóknak, s csak a további egyeztetéseket követően dolgozta ki a score egészét, amely elektronikus elemeket éppúgy foglal magában, mint szimfonikus megoldásokat. "Ez az első együttműködésünk, és minden ilyen esetben eltart egy ideig, míg megtaláljuk a közös hangot. Összességében véve azonban simán mentek a dolgok, és elég sok muzsika került a film alá" - foglalta össze Donaldsonnal való kollaborációját Beltrami.
         A November Man kíséretének két jellegzetes, ugyanakkor nem folyamatosan jelen lévő hangszere lett: az akusztikus gitár, valamint a cimbalom, melyek elsősorban a történet közép- és kelet-európai színtereit hivatottak érzékeltetni - ugyanezen okból alkalmazta a komponista annak idején a cimbalmot a Die Hard - Drágább, mint az életed esetében is. "Szerettem volna egy olyan feszült hangvételű művet szállítani a filmhez, amelyben a gitárjáték kelet-európai és westernszimbólumként egyaránt funkcionál" - kommentálta a szerző, aki olyan kiegészítő komponistákkal dolgozott együtt, mint Dennis Smith, Wlad Marhulets, Xiantian Shi és régi alkotótársa, Marcus Trumpp.

         A Brosnan által alakított egykori CIA-ügynök, Devereaux kalandjai egy olyan nagyzenekari művel párosulnak, melyet szerzője nemcsak könnyed ritmikus elemekkel, illetőleg a tájegységekre jellemző instrumentumokkal tarkított, hanem tradicionális kémzenei megoldásokkal is, amiket ügyesen elegyített saját stílusjegyeivel. Mindezt már a Devereaux motívumát bemutató "Take Orders" is kitűnően demonstrálja, a legjobban sikerült karaktertéma-variációnak azonban nem ezt, hanem a feszültséget sugalló "It Was Devereaux"-t, illetőleg az albumzáró "End Credits"-et tartom. A korong első hallgatását követően azonban főként az olyan akciódarabok maradtak emlékezetesek számomra, mint a "Code 42", a "Run for Mason", a "Confession", a "Mason Jarred", a "November Man", a "Mason Saves Lucy", valamint a "Reunited". Ezek remekül támasztják alá Devereaux és Mason (Bracey) macska-egér játékát, mely során a bármit bármi áron szabály érvényes, a cél ugyanis az, hogy az egykori titkos összeesküvést továbbra is titok övezze. A dinamikusabb megoldásokra ezúttal is érvényes Beltrami korábbi, hasonló jellegű műveinél megfigyelhető sajátos megközelítése, vagyis nem idomul a kortársaitól megszokott csinnadratta-megoldásokhoz, heroikus harmóniákkal történő operáláshoz, hanem saját eszköztárából igyekszik meríteni, melyben ott lapul múltja, a horrorok világa - emiatt stílusa éppoly egyedi, mint Christopher Youngé.
         E kompozíciót azonban nem a dinamizmus uralja, hanem a lassabb tételek, illetőleg thrillermegoldások - utóbbiakból a "Leg Cut" vált a kedvencemmé: hallgatása során a képsorok nélkül is könnyen vizualizálhatjuk a hozzá kapcsolódó eseményt. A Varése Sarabande egyórányi játékidővel bíró korongja tartalmának összegzésekor ezen részek okán könnyedén kialakulhat a "középszerűséget sugalló album" vélemény, az underscore jellegű megközelítések ugyanis nem sikerültek karakteresre, de még így is érdemes kiemelni közülük a "Natalia Dies"-t, a "Who Done It"-et és a maratoni hosszúságú, az utolsó másfél percével azonban az első nyolcat megkoronázó "Mira Mira on the Wall"-t. Az instrumentális darabok mellett az alkotók olyan előadók dalait is beemelték a képsorok alá, mint Storm Large ("Die This Way"), Makao ("Keep It Up"), valamint a rapper Aloe Blacc ("Ticking Bomb").

         Marco Beltrami tavaly jó néhány muzsika révén hallatott magáról, melyek közül Az emlékek őre, valamint a November Man kíséretét tartom a legjobbnak. Noha utóbbi nem annyira markáns és emlékezetes, mint Az emlékek őre score-ja, mégis valami olyan pluszt tud nyújtani számomra többszöri hallgatás után is, ami miatt fenti értékelésem mellett sem tudtam elhagyni a 2014-es best of-listámról. Ugyan Beltrami még nem nyilatkozott arról, hogy a folytatáshoz is ő szolgáltatja-e majd a dallamokat, ám ha igen, akkor úgy vélem, hogy az itt megteremtett alapokat követően olyan mértékben tud majd előrébb lépni, ahogyan anno a két Die Hard-mozi kapcsán tette. Emellett pedig Brosnant is szívesen látnám akciófilmekben, ugyanis kora ellenére ilyen típusú produkciókban párszor még hasonlóan hiteles tudna lenni, mint Liam Neeson.


    Kulics László
    2015.04.26.




    Tracklista:

      1. Take Orders (5:23)
      2. She Asked for You (2:30)
      3. Natalia (3:51)
      4. Code 42 (3:58)
      5. Natalia Dies (0:57)
      6. It Was Devereaux (1:56)
      7. Run from Mason (6:52)
      8. Who Done It (1:33)
      9. Mason Scores (1:27)
    10. Leg Cut (4:15)
    11. Mason Finds Lucy (1:53)
    12. Mira Mira on the Wall (9:26)
    13. Confession (4:57)
    14. Mason Jarred (0:59)
    15. November Man (2:27)
    16. Mason Saves Lucy (2:12)
    17. Reunited (4:51)
    18. End Credits (2:04)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    A Good Day to Die Hard

    Die Another Day

    The Giver

    The World's Fastest Indian

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam