FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Nothing But Trouble (Michael Kamen)    NOTHING BUT TROUBLE   (1991)
       Eszelős szivatás


      

       zene: Michael Kamen és különféle előadók
       vezényel: Michael Kamen
       kiadás éve: 1991
       kiadó: Warner Bros. Records
       játékidő: 39:21




         Gyermekkorom kedvenc horror-vígjátékát, ami talán nem is annyira horror, mint vígjáték, máig nem tudom megunni, bár felnőtt fejjel már nem figyelem nagy ámulattal az akkoriban jól kidolgozottnak számító trükköket, illetve maszkokat, és nem hoz már lázba a korábban oly kalandosnak vélt történet sem. Dan Aykroyd inkább színészi alakításairól ismert, de írói vénája sem megvetendő, hiszen olyan nagysikerű filmek forgatókönyvei kerültek ki a kezei közül, mint a "Szellemirtók"-sorozat, a "Blues Brothers", a "Csúcsfejek" vagy éppen a "Kémek, mint mi". Rendezést csak egyszer vállalt, ez volt az "Eszelős szívatás", mely szintén saját történetéből született. A film egyik fő- és mellékszerepét is magára osztotta, de műve sikerét nem bízta a véletlenre, mert a kor nagy komikusai közül még kettőt sikerült megnyerni. Chevy Chase a szokásos csetlő-botló figurát hozza, míg John Candy két szerepben is feltűnik, ráadásul még megkapjuk a fiatal Demi Moore-t is, aki amellett, hogy vicces, talán ebben a filmben volt a legdögösebb. Az "Eszelős szívatás" őrült története Aykroyd és testvére saját élményein alapul, persze őket nem akarta ledarálni holmi félkegyelmű békebíró, mint a film főhőseit, de egy hasonló kisvárosban őket is kvázi foglyul ejtette az éjszaka közepén egy rendőr, és a helyi bíróhoz vitte őket. Emlékeiket fekete komédiákat idéző elemekkel dúsították fel, és ezáltal jött létre "A texasi láncfűrészes mészárlás" elmebeteg és az "Addams család" humoros famíliájának a keveréke.
         Ebben a groteszk komédiában valahol az USA egy eldugott kis szegletében létezik egy, a térképen sem szereplő Valkenvania nevű város. Főhőseink (Chase, Moore) és egy brazil multimilliomos házaspár - elmenekülve a nagyváros nyomasztó világából - Atlantic Citybe igyekeznek, de eltévednek, és letérve a főútról ebbe a lepusztult városkába vetődnek. Az egyik kis kereszteződésben elmulasztanak megállni a stoptáblánál, majd ráadásul azt ezt észrevevő rendőrt (Candy) is le akarják rázni. Ez természetesen nem sikerül, így a zsaru a város ispánjához, bírójához, egyben a helyi ócskavastelep vezetőjéhez (Aykroyd) kíséri őket. Az öregúr azonban kissé sajátosan értelmezi a törvényt, így a "súlyos" közúti mulasztás miatt a vétkeseket először elzárásra, majd utána (saját szórakoztatása végett) halálra kárhoztatja. Ez utóbbi természetesen nem tölti el örömmel a bebörtönözötteket, így megpróbálnak megszökni, azonban az őrült főítész háza számtalan horrorisztikus meglepetést tartogat számukra. Aprítógép, kövér gnómok, mozgó falak, csonthalmok kísérik menekülésüket, mely során fény derül arra az apróságra, hogy fogvatartójuk évtizedek óta folytatja áldásos tevékenységét a Valkenvaniába tévedők kárára.

         A score-t Michael Kamen jegyzi, akit a kilencvenes években gyakorlatilag minden műfajban előszeretettel alkalmaztak, mivel stílusa éppúgy megfelelt egy akciófilmhez, mint egy történelmihez. Túl sok vígjátékhoz azonban nem szerzett aláfestést, ráadásul amihez igen, azok többségéből csak betétdalos verziójú album jelent meg. Az "Eszelős szívatás" zenéjéből is csak ilyet adtak ki, az ezen található tíz tételből mindössze egyetlenegy Kamen-track, a többi a film betétdalait tartalmazza, melyek igen eklektikus képet mutatnak. A főcím alatt hallható Ray Charles-dal a jazz világába repít, míg Hank Williams, Jr. száma az "I Mean I Love You" a hamisítatlan amerikai country-stílus képviselője, de hallunk régimódi rockslágert is a Damn Yankees előadásában ("Bonestripper"). Nagyobb arányban képviseltetik magukat a kilencvenes évtized kezdetére jellemző popzenei irányzatok. A film talán legnagyobb slágere is ebből a stílusból került ki, ez a toplisták elejét is megjárt "Get Over", Nick Scotti dala, melynek érdekessége, hogy Madonna írta. Az elmúlt évtized egyik legismertebb alternatív rap bandája, a tavaly feloszlott Digital Underground két számmal is képviselteti magát, ebből a "Tie the Knot" kifejezetten a film alá íródott. A csapat tagjai - köztük a fiatal Tupac Shakur - játszottak is a filmben, a csúfos véget érő rapperek szerepében láthatók. A moziban a kappanhangú Frankie Valli és együttese, a The Four Season is hallható még, a "Big Girls Don't Cry" című jól ismert slágerük lett felhasználva. A dalok közül érdemes még kiemelni a filmben brazil milliomos-feleséget alakító Bertila Damas által énekelt "La Chanká"-t, melyet szerzőként a rendező testvére jegyez.
         Michael Kamen aláfestése egyrészt nagyzenekarra, főként a korai Danny Elfmant megidéző stílusban lett megkomponálva, másrészt pedig szintetizátorral megszólaltatott dallamok jellemzik. Előbbi lényegesen értékesebb, mert néhol meglepően erőteljes, dinamikus muzsikát hallunk a filmben, a szimfonikus részletek pedig elvétve még a Golden Age-re jellemző zenei fordulatokat is megjelenítik. A score elektronikus részei leginkább a szintipop világát idézik meg, de emellett különböző csipogó hangokat is hallat időnként az aláfestés. Az ezt összefoglaló mindössze négyperces "Valkenvania Suite" a score-ból három egységet tár fel, az eleje elfmanes stílusú, a vége az erőteljes, a zenekart jól megdolgoztató régies hangulatú rész, közéjük pedig egy rövidke szintis egység ékelődik be. Kamen szintipopos kreációjából azonban nem találunk a CD-n egyetlen másodpercet sem. A filmben felcsendül még a komponista 1990-es "Concerto for Saxophone" lemezének "Helen Claire" című tétele is, ezt azonban az "Eszelős szívatás" filmzenealbumán nem találjuk meg.

         A kiadvány a kilencvenes évek elejének könnyűzenéivel és az egy-két régebbi slágerrel érdekes hallgatnivalónak bizonyul, bár az azóta eltelt közel húsz év alatt a zenei ízlés megváltozott, így némely dal mára már megmosolyogtató. Sajnálatos, hogy az aláfestő zene semmilyen formában sem került kiadásra, a rövidke szvit pedig nem alkalmas arra, hogy érdemben nyilatkozzon az ember Kamen alkotásáról, pláne azért sem, mert a film alatt sincs túl jól keverve a zene, így ott se nagyon lehet hallani.


    Gregus Péter
    2009.06.21.




    Tracklista:

      1. The Good Life - Ray Charles (3:13)
      2. Same Song - Digital Underground (6:31)
      3. Get Over - Nick Scotti (5:06)
      4. Big Girls Don't Cry - Frankie Valli and The Four
          Seasons (2:25)
      5. Tie the Knot - Digital Underground (3:16)
      6. Bonestripper - Damn Yankees (4:34)
      7. Atlantic City (Is A Party Town) - Elwood Blues
          Revue (3:39)
      8. La Chanka - Bertila Damas (3:19)
      9. I Mean I Love You - Hank Williams, Jr. (2:57)
    10. Valkenvania Suite - Michael Kamen (4:21)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt          nem értékelte

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Breaking the Rules

    Fletch

    Licence to Kill

    Shaun of the Dead

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam