FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Next Three Days (Danny Elfman)    THE NEXT THREE DAYS   (2010)
       A következő három nap


      

       zene: Danny Elfman
       vezényel: Rick Wentworth
       kiadás éve: 2010
       kiadó: Lions Gate Records / Silva Screen Records
       játékidő: 71:27




         2010-ben nem volt könnyű dolgom, amikor az év számomra legizgalmasabb muzsikáit kellett összegyűjtenem, és főleg azóta ilyen nehéz mindez évről évre, amióta kedvenceim alig rukkolnak elő értékes újdonságokkal. Ami ezen megbízhatatlan időkben talán még garancia bír lenni egy-egy érdekes címre, az a rendező személye; ami Steven Spielbergnek volt John Williams, Robert Zemeckisnek Alan Silvestri, az kicsiben mondjuk Shyamalannek James Newton Howard, David Cronenbergnek Howard Shore, Tim Burtonnek Danny Elfman és a többi. Az én egyik kedvenc komponistám mindenféle csúnya botlásai ellenére változatlanul Mark Isham, s mint ilyen, hozzá Paul Haggis kapcsolható az utóbbi években, hiszen a rendező két utóbbi filmjéhez, az "Ütközések"-hez, valamint az "Elah völgyében"-hez ő komponált aláfestést, s mindkettő kiemelkedően sikerült. Alig vártam tehát, hogy a Russell Crowe főszereplésével készülő akciódráma mit hoz ki belőle - sajnos azonban a szcientológia közbeszólt.
         Az ugyanis nem titok, hogy Isham hű követője L. Ron Hubbard egyházának, mint ahogy tagja volt sokáig Haggis is. 2009-ben azonban a rendező-forgatókönyvíró úgy döntött, kilép, mely döntését a többi tag nem fogadta kitörő lelkesedéssel. Elvi viták sora következett (akit jobban érdekel a történet, keresse Lawrence Wright cikkét a hírhedt The New Yorker magazinban - Haggis kilépése kapcsán számtalan példát tár fel az egyház gyakorlati életéről, hitvallásáról, belső ügyeiről), és ahogy az lenni szokott, barátságok mentek tönkre, többek között Mark Ishammel is. Adódott a számomra kedvezőtlen döntés: Haggisnek esze ágában sem volt soron következő mozijához őt felkérni, helyére azt a Danny Elfmant cserkészte be, akivel a "Terminátor: Megváltás" során ismerkedett össze (bár számomra nem tiszta, valójában tényleg Haggis felelős-e a gépek megváltásának forgatókönyvéért, mert ahány adatlap, annyiféle információ). Az eredmény pedig némiképp meglepő: "A következő három nap" aláfestése nem más, mint egy igényes Isham-zene.

         Elfman közismerten erős zenei egyénisége a műfajnak, de kétségtelenül kell hozzá Tim Burton képi világa is, hogy művei valóban maradandóak legyenek; ha filmográfiájának csak azon darabjaira koncentrálunk, melyek Burtontől függetlenül készültek, csak elvétve találunk igazán kiemelkedőt. Szerencsére a szóban forgó zene ilyen, még akkor is, ha tulajdonképpen semmi elfmanes nincs benne, és inkább azon halmazt gyarapítja, melynek alapját az "Ösztön", a "Sommersby", a "Túszharc" vagy "A királyság" score-jai képezik. A szimfonikus zenekar komplett fúvósrészlegét szabadságra küldte, a vonósok mellé pedig egy-két gitárost hívott, kölcsönkérte Thomas Newman zongoráját, pár apró felvétel erejéig leigazolta a Grammy-díjas énekesnőt, Ayana Havivot (hangja ismerős lehet az "Avatar"-ból vagy például "A rítus"-ból is), és komponált egy főleg drámai hangvételű aláfestést, amely a "Dolores Claiborne" fojtogató miliője helyett sokkal reménytelibbre sikerült, ezáltal nem is olyan erős, de kétségtelenül hálás hallgatnivaló.

         Noha a történet egy (talán) ártatlanul bebörtönzött anya kiszabadításáról szól, melyet teljesen hétköznapi férje tervez meg és visz véghez, a két és fél órás film nagyon kevés mozgalmas jelenetet tartalmaz, leginkább évődés az egész, ennek megfelelően a zene is csak elvétve gyorsul be. Russell Crowe általánosan elfogadott imidzse sajnos háttérbe szorul, s hiába szeretném többször azt, hogy a "Szigorúan bizalmas"-ból ismerős forrófejű zsaru jobbkeze meglendüljön, a morális válság és az erkölcsösséggel való szembeszállás kétvállra fekteti a pofonokat. Ehhez pedig valóban melankolikus aláfestés passzol, sok ambientszerű alappal, lassan merengő zongorajátékkal, olykor drámai csellószólókkal, vagy az Isham-Haggis alkotta zenei világból (esetleg akár Cliff Martinezéből) is ismerős lágy vonós staccatóval és vibrafonjátékkal. Amikor néhányszor valódi akcióra is sor kerül, kicsit visszakapjuk Elfmant, és bár a ritmusjáték szinte minimális (a mély tónusú dobokat ügyesen kikerülte, ettől nem lesz dobhártyaszaggató érzés, viszont megmarad a lüktetés), azért igen mozgalmas tételekkel találkozhatunk. Rögtön az alapkonfliktust, magát a letartóztatást kísérő "A Way In" jó példa erre: a zongoráé ugyan a főszerep, de a bőgők és csellók igen dühösen morajlanak a háttérben, és mindenféle cinek segítenek létrehozni a még feszesebb tempót. Hasonlóan feszült és dinamikus track a "Don Quixote", az "It's On", a "Got' Em", illetve az album leghosszabb tétele, a "Breakout" is. Egyaránt keverednek a "Dolores Claiborne"-féle sötét pillanatok, a "Hulk" és a "Pókember" középerős megoldásai, de a mostanában megismert akciózenék egyaránt felsejlenek ("A tolmács" James Newton Howardtól, a "Sasszem" Brian Tylertől vagy a Bourne-trilógia egyes trackjei John Powelltől).

         Ezek azonban csak egyharmadát teszik ki az albumnak, a továbbiak inkább a melankóliáról szólnak, annak is olyan megoldásairól, amelyek nem kifejezetten Elfman zenei eszköztárából építkeznek, ettől azonban egy árnyalatnyit sem tekinthetők kevesebbnek vagy értéktelenebbnek. Nehéz kiemelni tételeket a már ismertetett hangszerelésből, hiszen a hangulat ismerős és megszokott – a műfaj szerelmeseinek azonban megunhatatlan. Személyes kedvenceim közé tartozik a "Same Old Trick" a csellószóló miatt, az "A Promise" a Cliff Martinez-beütés miatt, és természetesen a tavalyi év egyik legszebb felvétele, az album score-részét záró "The Truth" (és annak szinte egybefüggő folytatása, a "The Aftermath"), ahol egy remek témával találkozhatunk, ünnepélyes vonósharmóniákkal, megnyugvást keltő zongoraakkordokkal, valamint az albumon egyébként alig közreműködő Ayana Haviv vokáljával.
         A két Moby-felvétel semmi pluszt vagy mínuszt nem tesz hozzá a filmhez és a lemezhez sem (a zenész teljes munkásságához úgyszintén), de őszintén szólva én elégedett lettem volna Danny Elfman utolsó harmóniájával a teljes csend beállta előtt. Ettől függetlenül azonban remek kiadványnak gondolom "A következő három nap" score-ját, és noha az egy órát meghaladó játékidő picit riasztó is lehet egy főleg drámai jellegű muzsika esetében, a komponista remek érzékkel találta meg azokat a pillanatokat, amikor szükséges egy kis hangulati feltöltés vagy változtatás. Nem nyújt újszerű élményt, de a műfajban kiválóan teljesít, emiatt nem kérdés, hogy ott a helye a polcon a többi Elfman-, és Isham-muzsika mellett.


    Tihanyi Attila
    2011.10.22.




    Tracklista:

      1. Prologue (1:38)
      2. A Way In (3:36)
      3. What She's Lost (0:58)
      4. Pittsburgh's Tough (2:02)
      5. Blood Stain (1:32)
      6. Same Old Trick (1:45)
      7. Don Quixote (1:30)
      8. All Is Lost (3:10)
      9. A Promise (2:58)
    10. That's Ok (1:53)
    11. It's On (4:32)
    12. The Evidence (1:24)
    13. Last Three Months (3:29)
    14. The Bump Key (2:30)
    15. A Warning (2:22)
    16. Breakout (8:20)
    17. Touch (0:57)
    18. Reunion (3:08)
    19. The Switch (2:42)
    20. They're Off (4:56)
    21. Got 'Em (2:19)
    22. The Truth (5:25)
    23. The Aftermath (1:06)
    24. Mistake - Moby (3:46)
    25. Be the One - Moby (3:29)






    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Crash

    The Interpreter

    Jarhead

    Proof of Life

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam