FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Next (Mark Isham)    NEXT   (2007)
       Next - A holnap a múlté


      

       zene: Mark Isham
       vezényel: Mike Nowak
       kiadás éve: 2007
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 47:06




         Cris Johnson (Nicolas Cage) a Las Vegas-i showbusiness nem szokványos illuzionistája, hiszen neki valóban van egy különleges képessége: a következő két percet képes előre látni. Erre rájön az FBI különleges osztagának vezetője, Callie Ferris (Julianne Moore) is, és megpróbálja rábírni a férfit arra, hogy tudását a terroristák elleni harcra használja fel. Johnson azonban nem az a könnyen együttműködő típus...
         Amikor az egykoron szebb napokat is látott Lee Tamahori nem női prostituáltnak öltözve tipeg a Los Angeles-i utcákon, hogy a vitatható értéket képviselő bájaira nem kellőképpen fogékony rendőrök lekapcsolhassák, akkor filmet rendez. Hogy eközben már az esti izgalmas progam járt-e a fejében, nem tudom, de tény, hogy művén az érződik, valami nagyon elvonta a figyelmét. Pedig a játékidő nagyobb részének elteltéig nem is értettem, hogy miért utálják ennyien a Philip K. Dick írása alapján készült mozit, de aztán fokozatosan megvilágosodtam, még ha számomra nem is vált azért nézhetetlenné.
         Az biztos, hogy a szereplők takaréklángon üzemelnek. Ez Nicolas Cage esetében egyre gyakoribbá válik, de Julianne Moore is olyan fáradt arccal játszik, mintha minden egyes jelenetének felvétele a hajnali órákra esett volna. A másik női szereplő, Jessica Biel legalább nem fáradt, ha sok jelentősége nincs is, hogy ott van-e vagy sem. Ráadásul a filmnek gyakorlatilag nem több a története, mint hogy a zsaruk a jófiút, azt az embert üldözik, aki a katasztrófát meggátolhatja. Így a lezárás is ennek megfelelően lesz váratlan - mintha elfogyott volna minden pénz. Ezt úgy képzeljük el, mintha a fegyencjáratra mégse rakják fel Cage-et anno, de azért elmesélik neki, hogy a többiek miként szöktek meg. Esetleg az "Ál/arc"-ban ugyan külsőt cserél John Travoltával, de a műtétbe belehal. Vagy nem alakul át Szellemlovassá, mert... de ez utóbbi gondolatba talán ne is merüljünk bele jobban.

         Mark Isham 2007-es munkamániájáról már több helyen is említést tettünk honlapunkon, és nem kifejezetten dicsérően. Ennek a hajtásnak lett az egyik közepesre sikeredett eredménye a "Next" zenéje is. Noha sok más műfajban tett le maradandót a szerző (az utóbbi időkből a "Fekete Dália" vagy a "Ütközések" zenéjét), de az akcióműfajban még csak feledhetőt készített ("Időzsaru"). Így valami olyasmit kaptam, amire számítottam, tehát meglepetés azért nem ért.
         Az albumot nem kevésszer kellett végighallgatnom kifejezetten amiatt, hogy egyáltalán valami véleményt bírjak alkotni róla. A trackeket két típusra lehet bontani: romantikusokra és pörgősebbekre, utóbbiakon viszont semmi fogódzkodó nincs. Az előbbiek határozottan kellemesek lettek, hiszen Isham érzelmesebb oldala mindig is nagyon erős volt. E kategóriába sorolható az elmélázó zongoratémás "8:09", a hasonló megközelítésű "Destiny", vagy az "A Few Minutes of Your Time", amiben visszafogottan munkálkodik a játékidő nagyobb részében csapongva dübörgő szimfonikus zenekar. Kellemesebb pontnak nevezném a "Who Knows What's Safe"-et és a záró "I Believe Anything's Possible"-t is, mely stílusa szintén a zongorás vonalat viszi tovább.

         Az akciórészekről azt gondolom, hogy az szólna így, ha Mark Isham lett volna a Bourne-sorozat komponistája. Semmiféle plágiumnak nem lehet még a szagát sem érezni, egyszerűen csak ezek a pulzáló tételek üldözéses moziknál jól szoktak funkcionálni, az már más kérdés, hogy John Powell az ilyet sokkal jobban csinálja. Ishamnél valahogy egysíkú, könnyen kiismerhető ez a vonal. Ebből a csoportból a "Give Me Two Minutes"-t tartom a legjobbnak, hiszen dinamizmusával jól érezteti az egyre fogyatkozó időt, de nem rossz a "Carlotti Defines", ami felfogható átvezetésként a lendületesebb témákba. Amolyan bourne-os lopakodó zene a "Multiple Point Surveillance" a maga fűrészelő vonósaival, szokványos akció a "Second and Broadway", thrilleres töltelékzene az "All Element Execute!", a "Shadow Group" pedig katonás köntösbe lett öltöztetve, viszont a felsorolásból egyik sem ösztönöz az újrahallgatásra.

         Maradjunk abban, hogy Mark Isham eddigi akciózenéi nem fénypontjai számtalan tökéletes munkát hozó karrierjének, így a "Next"-é sem törte meg a hagyományt. A csöndesebb részek tetszőleges alkalommal meghallgathatók, ám a többi feledhető, legalábbis a szerző tehetségéhez mérve. Ehhez a mozihoz viszont felesleges is lett volna megerőltetnie magát, az itt megspórolt ötleteket legalább felhasználhatja majd máshoz. Azért bízom abban, hogy nem újabb akciófilmnél, mert amit más kategóriában jól meg bír oldani a művész, e műfajban sajnos csak átlagos eredménnyel zárul.


    Bíró Zsolt
    2008.03.30.




    Tracklista:

      1. 8:09 (2:12)
      2. Give Me Two Minutes (3:21)
      3. Destiny (2:09)
      4. Pier 18 (3:39)
      5. Carlotti Defines (2:52)
      6. A Few Minutes of Your Time (3:21)
      7. Murtiple Point Surveillance (2:36)
      8. Who Knows What's Safe (4:06)
      9. Breaking News (4:10)
    10. Second and Broadway (2:46)
    11. No Good Deed Goes Unpunished (2:08)
    12. Looking for the License Plate (2:11)
    13. Shadow Group (2:06)
    14. All Element Execute! (2:07)
    15. A Show of Character (3:41)
    16. I Believe Anything's Possible (3:41)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Black Dahlia

    Crash

    Daylight

    Transporter 2

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam