FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Tomb Raider  Ant-Man and the Wasp  Adrift  The Mentalist  The Shape of Water  Red Sparrow  Skyscraper  The Disaster Artist  Love, Simon  Jurassic World: Fallen Kingdom
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Negotiator (Graeme Revell)    THE NEGOTIATOR   (1998)
       Nincs alku


      

       zene: Graeme Revell
       vezényel: Tim Simonec
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Restless
       játékidő: 41:29




         Graeme Revell a kilencvenes évek vége felé olyan nagyobb kaliberű filmekhez készíthetett aláfestéseket, mint "Az angyal", a "Szükségállapot", vagy jelen írásom tárgya, a "Nincs alku". A műfaj iránti rajongásom hajnalán a szerző nevével ez utóbbi mozi kapcsán találkoztam először, a zárójelenet alatti muzsika hallatán pedig gondolkodás nélkül vásároltam meg az albumot, s kezdtem egyre inkább figyelni pályafutását.
         Írásom előtt szokásomhoz híven körbenéztem a világhálón, ki miként vélekedik erről a score-ról. Bár az értékelések összességében nem kimondottan rosszak, a kritikusok, hozzászólók szinte egyöntetűen azt hozták fel negatívumként, hogy hallgatása során nemhogy szerzőjére nem lehet ráismerni, hanem olyan komponisták idéződnek fel, mint Hans Zimmer, James Horner, David Arnold vagy Craig Armstrong. Tény, ha elemeire szedjük szét a zenét, akkor egy-egy vonóshasználat, kórushang, fúvósszólam vagy dobalap ezt a hatást kelti, szerintem azonban összességében véve nem olyan vészes a helyzet. A másik, ezzel mintegy párhuzamos vélemény pedig az volt, hogy nem mutat többet az akkori időszakra oly jellemző, szintetizátorra és nagyzenekarra együttesen épülő akciózenékhez képest - de ha magát az alkotást nézzük, akkor több mint valószínű, hogy az sem lógna ki ennyire a tucatjával készülő zsarufilmek közül, ha nem nyújtana benne zseniális alakítást a két főszereplő, Samuel L. Jackson és Kevin Spacey.

         F. Gary Gray ("A nagy dobás", "Az olasz meló") rendezése a rendőri korrupcióról, illetve az ezt lefülelni kívánókról szól, mindez azonban egy eléggé speciális túszejtő akció keretén belül zajlik: a telefon egyik végén a szervezet belső ügyosztályának néhány tagját túszul ejtő, az igazát bizonyítani akaró túsztárgyaló, Danny Roman (Jackson) áll, a másikon pedig Chris Sabian (Spacey), aki igyekszik neki segíteni, s egyúttal visszatartani a támadásra kész egységeket.
         A végig feszült hangulatú film a néhány pörgősebb jelenet mellett elsősorban taktikázásokra, blöffökre épül, melynek megfelelően a score is inkább a feszültségkeltésre épít, mintsem a dinamikus akciókra. Mindezt remekül tükrözi a Restless gondozásában megjelent korong, amely stílszerűen a nyitótémával vezetődik fel: mialatt Roman egy kissé megkergült túszejtőt próbál jobb belátásra bírni, Revell a "Hostage Crisis"-ben vonósokkal, fúvósokkal, valamint szintidobokkal, effektekkel fokozza a hangulatot, s rántja le a leplet a két főtémáról, melyek a rendőri akció aláfestésének keretét adják. A skótdudára épülő gyászzene, a némiképp titanicos "Elegy" után aztán lassan kibontakozódnak az események, a "The Stakeout" című tételre (melynek párja a rajtaütést nyomon követő "The Second Breach") pedig a szembenálló felek is elfoglalják helyüket. A chicagói rendőrség kötelékén belüli egymás ellen fordulás drámai szempontból kulcsfontosságú pillanatait az albumon az egyesek szerint a "Crimson Tide"-ot idéző "Take the Shot", a "Turning Back", illetve a "Sabien Replaced" tükrözik, melyekben a zenekar lassú, már-már méltóságteljes játékát vegyeskórus kíséri, változtatja keserűbbé. Bár mindegyik tételt remeknek tartom, az album csúcspontja számomra mégis az "End Game" - "End Titles" kettős, amely tíz percben, mesterien felépülve mutatja be a mű legfontosabb részeit - ezeket élőben is szívesen meghallgatnám.
         Az, hogy Revellnek mennyire szeszélyes rendezővel kellett együtt dolgoznia, szerencsére nem nyomta rá bélyegét a műre - az egyetlen kilógó tétele az "Elegy", melyhez még csak hasonló sem csendül fel többet. Az tehát, hogy Gray folyamatosan módosította a már meglévő zenéről alkotott véleményét, s emiatt a három hónap során túlírta magát a szerző, egyáltalán nem érződik ki: még a tipikusan filmmel együtt élvezhető részek is könnyedén és remekül olvadnak bele az összképbe. Érdemes megemlíteni még azt is, hogy az elektronikus kiegészítések elkészítésében az a Paul Haslinger segítette a szerzőt, aki azóta már önállóan is számos filmzenét szerzett.

         A "The Negotiator" valóban nem hordoz magában korszakalkotó újdonságot, sokkal inkább a műfajra akkoriban jellemző zenei stílust példázza, ám ezt egyáltalán nem teszi rosszul - ez a film alatt, és önmagában hallgatva is egyaránt igaz. Graeme Revell műve nem úttörő, azonban mindenkinek ajánlott hallgatnivaló, ha másért nem is, az utolsó tíz percért mindenképpen. Mindez egy meglehetősen elnagyolt dizájnú, az egykori plakát színvilágának megfelelő vörös-fehér-fekete színkombinációjú, igen információszegény borítóval ellátott kiadvány keretében vált elérhetővé.


    Kulics László
    2008.08.27.




    Tracklista:

      1. Hostage Crisis (4:42)
      2. Elegy (1:20)
      3. The Troops Arrive (1:13)
      4. F.U. Danny Roman (1:33)
      5. The Stakeout (1:56)
      6. Take the Shot (2:07)
      7. No Turning Back (1:29)
      8. Bluff and Double Bluff (4:17)
      9. The Second Breach (2:06)
    10. Chris Sabian Replaced (2:09)
    11. Blow-Up (4:06)
    12. The Final Breach (2:42)
    13. Escape (1:09)
    14. End Game (5:21)
    15. End Titles (5:11)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Below

    Crimson Tide

    Graeme Revell:
    A hollótól Sin City világáig (interjú)


    Out of Time

    További kritikáink
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft
  • In Love and War
  • Le Sens de la Féte
  • Black Panther
  • Henry V
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook
  • Kincsem
  • Speed 2: Cruise Control
  • Wind River
  • Speed

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam