FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Nativity Story (Mychael Danna)    THE NATIVITY STORY   (2006)
       A születés


      

       zene: Mychael Danna
       vezényel: Nicholas Dodd, Nick Strimple
       kiadás éve: 2006
       kiadó: New Line Records
       játékidő: 67:51




         A hazánkban december 14-én bemutatásra kerülő "A születés" című alkotással a 21. századi hollywoodi filmgyártás bemutatta Jézus életének alfáját és omegáját: míg Mel Gibson "A passió"-ban a próféta utolsó napjait követte nyomon, addig "A születés" Szűz Mária (akit "A bálnalovas"-ból ismert Keisha Castle-Hughes játszik) szemszögéből idézi fel Jézus fogantatásának körülményeit, illetve azokat a megpróbáltatásokat, amiken ő és József (Oscar Isaac) a kisded születéséig keresztülmentek.
         A stílszerűen karácsony előtt mozikba kerülő produkció rendezője, Catherine Hardwicke ("Dogtown urai") a forgatás során folyamatosan törekedett arra, hogy ezt a vallási szempontból kulcsfontosságú történetet minél hitelesebben adja vissza közönsége számára. Hardwicke filmje és Gibson annak idején nagy port kavart alkotása között a központi szereplő, Jézus személye mellett több párhuzam is megfigyelhető: az egyik ilyen a forgatás helyszíne, ugyanis a stáb ugyanabban a dél-olaszországi városkában filmezett, ahol két évvel ezelőtt a Megváltót megszemélyesítő Jim Caviezelt keresztrefeszítették, illetőleg ebből is tartottak egy vatikáni bemutatót - bár ezúttal a pápa nem vett részt rajta. A rendezőnő egyébként az amerikai premieren dicsérettel illette Gibson filmjét, ám hozzátette: "A mi filmünk inkább a vallások közötti hasonlóságokra hívja fel a figyelmet, és nem szít ellenségeskedést." Az alkotók ugyan próbálták mellőzni a negatív hírverést, ám többen felháborodtak, mikor kiderült, hogy a Máriát alakító tizenhat éves Castle-Hughes házasságon kívül esett teherbe...

         "A születés" score-ját Mychael Danna jegyzi, akire én először a tavalyi "Capote" kapcsán figyeltem fel igazán, s most, egy évre rá, a nem kifejezetten bombasikerekhez szerződő komponista újfent remekelt. Míg legutóbb a rendkívül minimalista hangszereléssel előadott - ám ennek ellenére igen figyelemreméltó - muzsikájával bizonyította számomra tehetségét, addig most a középkori hangzású, kórussal, perzsa, török és jó néhány egyéb népcsoport tradicionális hangszereivel támogatott nagyzenekari aláfestésével kápráztatott el.
         A John Debney "Passion of the Christ"-jéhez hasonló - és itt kérek elnézést, hogy immáron ki tudja hányadájra vetem össze ezt a két produkciót, ám jelen esetben ez majdhogynem elkerülhetetlen - hangvétellel rendelkező aláfestésről Danna így nyilatkozott: "Nem a történet helyszínéből kiindulva igyekeztem megközelíteni a produkciót, hanem onnan, hogy ez a születés mennyire megváltoztatta az Európában ezt követően virágzásnak induló kereszténységet.". Annak érdekében, hogy minél objektívebben láthasson neki a munkának, a komponista különféle előtanulmányokat végzett, melyek során több olyan ősi, a szentestével kapcsolatos egyházi énekeket is meghallgatott, mint például a 12. századi, latin nyelven íródott "O Come, O Come, Emmanuel". Később ezen ismereteit ültette át születendő score-jába, amiből természetesen az adott tájegységekre vonatkozó hangzásvilág sem hiányozhatott: a zene - akárcsak a történet - több közel-keleti kultúrát foglal magában a visszafogott perzsiai hangzásvilágtól kezdve a török neyen (ez a furulya egy ősi fajtája, melyről egyes feljegyzések szerint még az egyiptomi piramisok falán is találtak rajzokat) át egészen a római kürtökig és dobokig (utóbbiakkal a szerző Heródes seregét jellemezte művében). De kiemelhetnénk még olyan további, a valamivel több mint százfős nagyzenekar játékát színesítő hangszert, mint a vielle (ami a tekerőlant egy fajtája), a gamba (a hegedűhöz rendkívül hasonló vonós hangszer), vagy az arab világ egyik legfontosabbnak tartott pengetőse, az oud. Mindezek koordinálásában - illetve, hogy a zene úgy szólaljon meg, ahogyan azt Danna elképzelte - régi barátja és egyben állandó karmestere, Nicholas Dodd volt a segítségére, akivel az instrumentális részeket a Sony Pictures stúdiójában rögzítették. A tételekben felcsendülő énekeket pedig három különböző helyszínen vették fel (ezek közül kettő Hollywoodban, egy pedig New Yorkban volt), felvezénylésükkel Nick Strimplét bízták meg (itt érdemes még kiemelni Azam Ali énekest, aki korábban olyan filmzenékben kápráztatott el minket hangjával, mint Brian Tyler "Children of Dune"-je).

         "A születés" nyitójelenetét a filmzenealbumot is felvezető "Veni, Veni Emanuel" támasztja alá, s az ezt követő huszonhárom tétel által biztosított, nagyjából hatvanpercnyi játékidő során a főként középkori, illetve reneszánsz tónusú aláfestés a későbbiekben is jó pár tradicionális éneket foglal magában ("Words of the Prophet", "Corde Natus Ex Parentis", "In Rosa Vernat Lilium"), köztük a "Csendes éj"-t is ("Silens Nox"). Míg Debneynek Jézus életének drámai, fájdalommal teli pontjára kiélezett történetéhez kellett zenét szereznie, addig Danna egy jóval csendesebb, meghittebb hangvételű művet követelő produkcióhoz szerződött, mely zenéjének mély, érzelemmel teli pillanatai (ilyen például a "You Shall Be His Wife", és a "Why Is It Me?" is) éppúgy vannak, mint dinamikusabb zenei betétei (mint a "To Elizabeth" felvezetése, vagy az ilyen szempontból rendkívül hatásos "Census").
         Ez a rendkívül gondosan felépített, gyönyörű mű egy különleges világba kalauzolja hallgatóját, s csúcspontjai olyan számokban teljesednek ki, mint az "And Thou Bethlehem", illetve az annak folytatásának tekinthető "Is There A Place For Us?", továbbá az "In Rosa Vernat Lilium". Ez utóbbi dalszövegét egyébként a lemezborító belsejében is megtaláljuk - természetesen latinul.

         A New Line Records a fent tárgyalt, igényes és informatív borítóval rendelkező score mellett megjelentetett egy tizenhárom dalból álló válogatásalbumot is, melyen olyan előadók bukkannak fel, mint Kenny Rogers vagy Amy Grant, ám ezek a felvételek nagy valószínűséggel nem is hangzanak el a filmben.
         Mychael Danna szinte az év utolsó pillanatában rukkolt elő ezzel a zenével, mely számomra James Newton Howard "Lady in the Water"-je, Roque Banos "Alatristé"-je, Craig Armstrong "World Trade Center"-e, valamint Aaron Zigman "Flická"-ja mellett az év legkellemesebb meglepetései közé tartozik.


    Kulics László
    2006.12.07.




    Tracklista:

      1. Veni, Veni Emanuel (3:10)
      2. Words of the Prophet (1:55)
      3. Nazareth (4:31)
      4. You Shall Be His Wife (1:44)
      5. The Annunciation (4:01)
      6. To Elizabeth (2:45)
      7. The Magi (2:02)
      8. Why Is It Me? (1:31)
      9. Corde Natus Ex Parentis (1:57)
    10. Return of Mary (2:23)
    11. I've Broken No Vow (4:52)
    12. Census (1:37)
    13. The Journey (2:42)
    14. Give Me A Sign (2:38)
    15. The Shepherd (1:43)
    16. And Thou Bethlehem (5:54)
    17. Is There A Place For Us? (2:08)
    18. A Star Shall Come Forth (3:11)
    19. I Bring You Good Tidings (1:30)
    20. The Strength I Prayed For (1:29)
    21. The Shepherd's Gift (5:12)
    22. In Rosa Vernat Lilium (4:46)
    23. Silens Nox (2:42)
    24. Rosa Aeterna Floret (1:28)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Capote

    Gladiator
    (More Music from the Motion Picture)


    The Passion of the Christ

    The Passion of the Christ Symphony
    (beszámoló)


    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam