FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - National Treasure (Trevor Rabin)    NATIONAL TREASURE   (2004)
       A nemzet aranya


      

       zene: Trevor Rabin
       kiegészítő zene: Don Harper, Paul Linford
       kiadás éve: 2004
       kiadó: Walt Disney Records
       játékidő: 38:52




         Ben - teljes nevén Benjamin Franklin Gates - (Nicholas Cage) mióta az eszét tudja, olyan kincs után nyomoz, amelynek létezését kételyek övezik. Ez a portéka nem más, mint a Templomos Lovagok kincse, melyet állítólag az Államokban rejtettek el. Ben családi "örökségként" azt a hagyományt követi, amit minden őse: a kirakós játék elemeit gyűjti, illetve elemzi. Mostanra csupán a "játék" utolsó darabját kell megtalálni. Ben tudja, hol kell keresni a hiányzó elemet: a Függetlenségi Nyilatkozat hátulján. Csak egy a bökkenő: hogy ezt más is tudja. Innentől kezdve megkezdődik a verseny az ellenfelekkel, a hatósági szervekkel, valamint az idővel.
         Jerry Bruckheimer ezúttal egy modernkori kincsvadászatot pénzelt. Cage Indiana Jones karakterébe bújt - persze a jelen kornak megfelelő ellenséggel, kihívással és felszereléssel. A filmben az akcióhajhász Bruckheimeren kívül a Disney is részt vett, s ebből adódóan egy kissé családcentrikusabb film született, mint ahogyan azt eleinte tervezték. A nyitóhétvége viszont nem hozta meg a hozzá fűzött sikereket és több helyen nemtetszésüknek adtak hangot a kritikusok.

         Nem meglepő, hogy Trevor Rabinra esett a választás, mikor a producerek zeneszerzőt kerestek. Bruckheimer több alkalommal is felkérte Rabint filmjeihez (pl.: "Armageddon", "Gone In 60 Seconds", "Bad Company"), mely arra enged következtetni, hogy cseppet sem idegenkedik az egykori rockzenész stílusától, előadásmódjától.
         Legutoljára 2001-ben adtak ki tőle zenét, mely "Az egyetlen" című filmhez készült. Azután semmi hírt nem adott magáról. Persze miért is adott volna? Olyan filmeket vállalt el, amikhez nem volt értelme scoret kiadni. Bár a "Bad Company" nem volt annyira borzasztó, hogy ne adják ki, ám mégis a süllyesztőben landolt. Pedig az emberünknek voltak ígéretes zenéi ("American Outlaws", "Con Air") és kifejezetten kiemelkedő alkotásai is ("Armageddon", "Remember the Titans"), mégis: Rabin hirtelen feltörő karrierje letűnni látszik. Talán most egy kis jelét adja annak, hogy felébred Csipkerózsika álmából és megembereli magát.
         A feléledéshez két másik Mediás segítségét is igénybe vette. Ám hogy Don Harper és Paul Linford mely részekben segített és mennyire, az pontosan nem derül ki. Tipikus Media Ventures-kollaboráció: egy név alatt fut több ember.

         Az album rögtön a film Suite-jével kezd. Halkan, ígéretesen indul a zene és másfél percig csak az egyik fő motívum ismétlődik, s csak ezután jelenik meg a főtéma. Kicsit több a szinti, mint a nagyzenekar. Hát igen...innen rá lehet jönni, hogy MV termékkel állunk szemben. A gyakorlottabbak pedig még Rabinra is fogadni mernek. A "Ben" cím alatt megbúvó szám az "Armageddon" - "American Outlaws" vonulatot idézi. Néhol kísértetiesen hasonlít az imént említett két album heroikusabb részeihez. A dinamikus, magasztos hangulatot tükrözni próbáló számban előkerülnek a sampler kórusok is. A "férfikórus" halkan ismételgeti a "hájéóóóó"-t, illetve a "hóóóóó"-t. Minden bizonnyal van egy polc a santa monicai központ folyosóján, melyen az iméntihez hasonló címszavakkal ellátott lemezek sorakoznak a "már egyszer felénekeltettük, minek tegyük meg ismét?" címszó alatt. Az iménti sorokat nem bántó szándékkal írtam, hiszen ez szintén védjegyévé vált minden tanítványnak - tisztelet a kivételnek -, csak nem ártana ezen változtatni.
         A "Finding Charlotte" pont olyan hosszú, mint amilyen hosszú a filmhez készült főtéma. A "Library of Congress" a Függetlenségi Nyilatkozatot "kóstolgatja". Ütős hangszerek, zongoraszólam és gitár szolgáltatja a lopakodós, feszültséget sugalló zenét. A vége felé közeledve megkönnyebbül a zenekar és pár másodpercig egy magasabb hangvételű részt is megenged magának. Szintén a levéltári eseményekhez kapcsolódik a "Preparation Monage", ahol viszont már a zenekar szépen elengedi magát és cseppet sem figyel arra, hogy halkan kövesse le az eseményeket. Itt a gitárok és a viszonylag nyersen használt vonósok, szintik egy érdekes zenét keltettek életre. Kicsit olyan, mintha a "Bad Company" lenne átírva az NT-nek megfelelően. Néhol kellemes, könnyed dallamokat szövöget a zenébe, és feltűnnek az előző szám motívumai is, de itt egy igazi, Rabin-os pörgéssel megáldott számot hallhatunk. Ez a túlpörgetett, felfokozott hangulat a következőkben sem redukálódik vissza. A "The Chase" nem lenne olyan rossz, ha a gyors dallamú szintivel keltett fúvós hangokat szépen kiváltaná hegedűkkel, vagy valódi fúvósokkal. A pörgés ahhoz hasonlít, mint amilyeneket a "Gone In 60 Seconds" hallgatása során észlelünk. És nini: 3:12-nél Cage elhúz a háttérben egy Eleanorral. Csöppnyi átmentés volt hallható, mellyel még inkább alátámasztja legutóbbi kijelentésemet.
         Ismét egy csipetnyi "Armageddon" hasonlósággal áll elő Rabin a "Declaration of Independence"-ben. Szerencsére azonban csak után-érzetünk van, nem veszik el az említett film dallamaiban. Ennyi talán elég is az érzelgősségből - legalábbis zeneszerzőnk véleménye szerint, hiszen a "Foot Chase" cím teljesen lefedi a szám lényegét. Csakúgy, mint az ember, a zenekar is megpihen két loholás között, ahol is korrektül nyúzzák a hangszereket. A főtémát szépen bepasszintja két lendületes taktus közé: ilyennek kell lennie egy igazán Rabinos, loholós, megmenekülős track-nek. Az olykor felcsendülő zongora (vagy zongoraimitációs) dallamokat olyan óvatosan, halkan illeszti az összképbe, mintha tojásokból lennének a hangszer billentyűi. Erre először a főtémában figyeltem fel, de a "Spectacle Discovery" közepe táján is ezt hallhatjuk. Ez, illetve az "Interrogation" címet viselő tétel már igazán újat nem mutat, inkább összeszedi a már ismert részeket. Bár az utóbbi szám esetében a 2:13-tól kezdődő dallamos azt véli sejtetni, hogy hamarosan becsapódik az aszteroida. Ismét egy kis átmentésnek lehettünk tanúi... Ezt leszámítva ugyanolyan pörgős, effektekkel tűzdelt darab, mint pl. a 7-es szám.
         A "Treasure" záró számnál csendre inti a zenekart és egy drámai, megható számot igyekszik kicsalni belőlük. Hozzáteszem: nem sikertelenül. Semmi extra, vagy kirívó nincs benne. Atmoszférikus, szépen vezetett dallamok. Ha hasonlítani kellene valamely, korábbi művéhez, akkor leginkább a "Remember the Titans" jut eszembe. A már szinte kliséssé vált véggel zárul a tétel: fennkölt előadásmódban köszön el a főtémán keresztül.

         Végső összegzésben elmondható az albumról, hogy Rabin érzi a "vesztét" és megpróbált a régi zenékből összegyúrni egy újat úgy, hogy azért valami pluszt is hozzáadott. Az albumot hallgatva nem igazán tűnik fel az, hogy élő zene volt jelen a felvételeknél. Pedig ez így van: a Hollywood Studio Symphony nevű zenekar tagjai is dolgoztak a felvételek során, csak a szintis részek olyannyira ki lettek hangsúlyozva, hogy jogosan felmerül bennük a kérdés: biztos volt benne élő zene?
         Az albumot leginkább azoknak ajánlom, akik kedvelik Rabin felturbózott, műhatást keltő zenei világát, illetve a rakatnyi ütős hangszert. Ha valaki megbarátkozott az ilyesmi zenével, akkor nem fog csalódni ebben a scoreban sem. Aki pedig egy "Best of Rabin" lemez iránt vágyakozik, nyugodt szívvel emelheti le a bolt polcáról a korongot. Annak ellenére, hogy többszöri hallgatásra egyre inkább kitűnnek a lenyúlások, mégis azt mondom, hogy talán kezd magához térni a szerző. Kiveszi kezét a "biliből" és végre ismét zenéket kezd írni. Hajrá Rabin!


    Kulics László
    2005.01.09.




    Tracklista:

      1. National Treasure Suite (3:17)
      2. Ben (4:03)
      3. Finding Charlotte (1:05)
      4. Library of Congress (2:27)
      5. Preparation Montage (4:53)
      6. Arrival at National Archives (1:55)
      7. The Chase (4:22)
      8. Declaration of Independence (1:43)
      9. Foot Chase (3:34)
    10. Spectacle Discovery (3:18)
    11. Interrogation (4:30)
    12. Treasure (3:38)


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    "The 6th Day" - Önálló zenei hangsáv
    Trevor Rabin kommentárjával (DVD)


    Bad Company

    Deep Blue Sea

    Enemy of the State

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam