FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Naked Gun / The Naked Gun 2 1/2 (Ira Newborn)    THE NAKED GUN / THE NAKED GUN 2 1/2   (1988 / 1991)
       Csupasz pisztoly / Csupasz pisztoly 2 és 1/2: A félelem szaga


      

       zene: Ira Newborn
       vezényel: Ira Newborn
       kiadás éve: 1991
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 35:46





         A Varése Sarabande több évtizede örvendeztet meg bennünket filmzenealbumokkal, s ezek között akad néhány érdekesség is - már ami a tartalmi struktúrát illeti. Ennek egyik példája a szóban forgó mozihoz tartozó korong, amely a második rész premierjét követően látott napvilágot. Bár hangzásvilágát tekintve a két score között megannyi párhuzam vonható, mégis furcsának hat, hogy az egyes kalandok kíséretei nem kronologikusan követik egymást, hanem az "egy sima, egy fordított" minta alapján helyezkednek el a Csupasz pisztolyból és a Csupasz pisztoly 2 és 1/2: A félelem szagából kiválasztott trackek. Ebből eredően jelen írásom éppúgy mindkét muzsikára vonatkozik, mint fenti értékelésem, s nem teszek különbséget úgy, mint például a szintén a Varésének köszönhető Patton / Tora! Tora! Tora! esetében, ahol egy komponistától kétféle score található a CD-n.

         Lehet idejétmúltnak, kopottra játszottnak vagy akár unalmasnak is nevezni a Csupasz pisztolyt (annak folytatásaival és előzmény-tévésorozatával egyetemben), elfogultságom okán azonban éppúgy nem tudom osztani ezt a véleményt, ahogyan a Louis De Funés vagy a Bud Spencer/Terence Hill-alkotások esetében sem. Bármikor ülök le megnézni egy fejezetet Frank Drebin (Leslie Nielsen) nyomozásaiból, mindig jól szórakozom, s nem unok rá a klasszikussá vált beszólásokra, párbeszédekre, illetve gegekre. A mozifilm kiindulópontja az 1982-ben debütált Nagyon különleges ügyosztály volt, mely finoman szólva sem sikerült hosszú életűre: a Nielsen, Alan North és Peter Lupus főszereplésével útjára indított folyam forgatási munkálatait - az alacsony nézettségi mutatókra hivatkozva - záros határidőn belül leállíttatta az ABC tévétársaság, így csupán hat epizód született belőle. "Senki sem csinált még ilyesmit azelőtt, és ezért különösen öröm volt részt venni benne. Nem szokványos módon nevettetett, hanem szükség volt arra, hogy a néző folyamatosan kövesse az eseményeket, az emberek azonban döntően az esti tévézés közben vacsoráznak, fel-felugrálnak a hűtőhöz. A legtöbb néző tehát nem a műsorra koncentrált, ezért aztán nem értette, mi is akar ez lenni pontosan, így érdektelenné vált számára" - foglalta össze röviden a gyors lezárás mögött húzódó okot a sorozatnál is közreműködő komponista, Ira Newborn.
         A széria alkotói, Jim Abrahams, illetve David és Jerry Zucker tisztában voltak azzal, hogy ilyen keretek között nehéz a vígjáték ezen válfajában sikereket felmutatni, ezért néhány évvel később a főbb karaktereket megtartva (ám ezzel párhuzamosan az Edet és Nordberget alakító Northot és Lupust George Kennedyre, valamint O.J. Simpsonra cserélve), mozifilm formájában igyekeztek bebizonyítani ötletük létjogosultságát. Második nekifutásukat pedig immáron siker koronázta: a nézőktől és a kritikusoktól egyaránt pozitív reakciókat váltott ki a Csupasz pisztoly, amely végül trilógiává dagadt – egy negyedik részt is terveztek, melybe hosszú halogatás után, 2010-ben vágtak volna bele, a főszereplő halála után azonban felhagytak vele.

         Nielsen és az alkotói gárda néhány tagja mellett Drebin történeteinél a komponista, Newborn személye is fix pontnak számított. Ő és a Zucker fivérek a Nagyon különleges ügyosztály kapcsán találkoztak egymással először, melynek zeneszerzői posztját a The Blues Brothersben is közreműködő író-producer, Robert K. Weiss ajánlásával tölthette be. E protekció végeredménye pedig egy tartós munkakapcsolat lett, a sorozat rendkívül jellegzetes főtémával bíró, bluesos és jazzes elemekkel egyaránt tarkított aláfestése ugyanis olyannyira jól sikerült, hogy Zuckerék később hat további mozi (melyek között olyan alkotásokat találunk, mint például az Osztály vigyázz! vagy a Basebolondok) esetében fordultak hozzá aláfestésért.

         Ami miatt mindenképpen figyelemreméltónak - és bizonyos szinten kötelező darabnak - tartom az albumot, az a Nagyon különleges ügyosztályból is ismert vezértéma, amely a korongon a "Main Title"-ben, illetve az "End Credits"-ben csendül fel. Az általam örökzöldnek és megunhatatlannak tartott jazzalapú nyitány utóbbi tétel esetében egy plusz szaxofonszólóval is kiegészült a második mozi apropójából. Newborn darabját többen is a Henry Mancini által írt Peter Gunn, valamint a Count Basienak köszönhető M-Squad sorozatok főcímzenéinek paródiájaként tartják számon, mely hasonlóság abból ered, hogy a készítők, akárcsak a filmmel, helyenként a zenével is utalni szerettek volna a kultikussá vált alkotásokra: "Emlékszem, hányféle rendőrsorozat volt régen. Ezek közül meghallgattam néhány főcímzenéjét, hogy felfrissítsem az emlékezetemet, s megvizsgáljam, milyen hangszereket, illetve harmóniákat alkalmaztak bennük, majd mindezt beletettem az agyamban lévő darálóba, és ez lett a végeredmény" - magyarázta a párhuzamot a szerző.
         A vígjáték adta kötetlenség és a komponista munkásságának fő csapásirányát jelentő stílusok színes muzsikát eredményeztek: míg az akciórészek pörgős szimfonikus darabokkal vannak alátámasztva (ilyeneket hallhatunk például a rendkívül impozáns, ugyanakkor kurta játékidejű "Drebin - Hero!"-ban, az "On the Ledge"-ben, a "The Exciting Chase"-ben, valamint a "Roof, Roof!! "-ban is), addig Drebin nőkkel folytatott beszélgetései és flörtjei során jazzes, bluesos megközelítések csendülnek fel. Utóbbiak elsősorban zongora, szaxofon, vonósok, illetőleg seprűzős cintányérjáték révén kelnek életre, s egyfajta film noir-szerű románcot kölcsönöznek a beszólások, gegek, illetve csetlések-botlások révén komolynak egyáltalán nem nevezhető képsoroknak: a "Meat Miss Spencer"-t, a "Hey, Look at These"-t, a "Thinking of ... Him!"-et vagy a "Miss Spencer"-t hallva például meg sem fordulna az ember fejében, hogy mindez vígjátékhoz íródott.

         Zuckerék Drebin-szériáival kapcsolatban mai napig ez az egyetlen album, amelyről beszélhetünk azon kívül, hogy a főtéma vonatkozásában a Silva Screen által 1997-ben megjelentetett The Cult Files: Re-Opened gyűjteményén, "Police Squad - Theme" címen a tévéfolyam nyitányát megtaláljuk. Ira Newborn muzsikájának erőssége számomra a főtémában, illetve a szimfonikus akciómuzsikákban rejlik, a többi részt viszont annyira már nem kedvelem (pontosabban fogalmazva: a trackléptetés áldozatává szoktak válni), ami elsősorban abból ered, hogy stílusuk távol áll tőlem.


    Kulics László
    2014.06.01.




    Tracklista:

      1. Beirut Vacation (0:56)
      2. Drebin - Hero! (1:03) *
      3. Main Title (2:01)
      4. Meat Miss Spencer (5:28)
      5. There's Been a Bombing (0:47) *
      6. The Exciting Chase (2:44)
      7. Bad Boys and Meinheimers (2:44) *
      8. Miss Spencer (1:01)
      9. Hey, Look at These (0:44) *
    10. On the Ledge (01:06)
    11. Thinking of... Him! (2:33) *
    12. The Date (0:56) *
    13. Roof, Roof!! (4:14) *
    14. I Must Kill Frank (3:10)
    15. I Want a World (1:47) *
    16. End Credits (4:32) *

    * A Csupasz pisztoly 2 és 1/2: A félelem szaga zenei anyagából





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bullitt

    The Liquidator

    McQ

    Oscar

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam