FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Murder In the First (Christopher Young)    MURDER IN THE FIRST   (1995)
       Az őrület fészke


      

       zene: Christopher Young
       vezényel: Chris Boardman
       kiadás éve: 1995
       kiadó: La Bande Son
       játékidő: 44:42




         Sajnos a Kevin Bacon, Gary Oldman és Christian Slater főszereplésével készült alcatrazi történet kishazánkban igen kis beharangozót kapott (mondhatni, semmilyet). A 30-as években játszódó film középpontjában egy piti bűnöző áll (Kevin Bacon), aki - miután egy öt dolcsis rablásért az Alcatrazba zárják -, kísérletet tesz arra, hogy megszökjön. A kísérlet meghiúsul, s ezért magánzárkába zárják, ahol a legalább 19 napot benn kell töltenie teljes sötétben, hidegben, patkányok között, verésekkel megspékelve. A 19 napból három év lesz. Szabadulásakor látszólag elmebeteg, s első nekifutásra megöli azt a fegyenctársát, aki a szökési kísérletet három évvel azelőtt beköpte a fegyőröknek. Első fokon elítélik, bíróság elé állítják, ahol a tapasztalatlan, törtető ügyvéd (Christian Slater) mindent megtesz, hogy bebizonyítsa Young ártatlanságát és az alcatrazi börtönrendszert teljesen eltemesse.

         A törvényszéki drámák mindig is nagy népszerűségnek örvendtek, a kiélezett ügyvéd-ügyész párharc, hogy valamely fél bebizonyítsa állításának igazát - minden esetben biztos sikernek ígérkezik. Hogy "Az őrölet fészke" mégsem hozott világhírű elismerést, arról nem Kevin Bacon tehet, aki ismét bebizonyította tehetségét és színészi rátermettségét; nem is Gary Oldman, aki ugyan hozza a formáját, de túl sokat nem tesz hozzá a történethez. A történet maga is épp elég érdekességet hordoz magában, hogy jó film kerekedjen belőle. A rendező azonban, Marc Rocco (kinek előtte összesen három rendezése volt, ezekből a mozibajárók véleménye alapján az 1992-es "Where The Day Takes You" tartozott csupán a nézhető kategóriába), pont a film legizgalmasabb jelenetein, a bírósági tárgyalásokon nem bírt maradandót produkálni. Igaz, a mérce már igen magasra fel volt állítva (Kevin Bacon maga is testközelből figyelhette Tom Cruise és Jack Nicholson élményszámba menő párharcát az "Egy becsületbeli ügy"-ben), ezzel szemben ezt még megközelíteni sem bírták a "Murder In The First" szereplői. Így megmaradt a film egy tragikus sorsú piti bűnöző drámájának, melyben kihangsúlyozódik a börtönélet kiszolgáltatottsága, könyörtelensége és az emberi méltóság porba gyalázása.

         Ami ezenkívül maximálisan az emberben marad, az az abszolút középpontba kerülő drámai és szívszorító muzsika, melyet teljesen meglepő módon a horrorzene műfajának koronázatlan királya, Christopher Young követett el. Úgy tűnik, a "Hellraiser" komponistájába az évek során rengeteg könnyfacsaró érzelem szorult, és ez most gejzírként tört felszínre. Minden, ami a főhős magányos, elkeseredett harcáról szól, tökéletesen kifejeződik a lágy, melankolikus csellójáték által. A két főmotívum köré épülő, közel háromnegyed órás anyag egy csodálatos filmzene, kellőképpen szomorkás hangulatban garantáltan könnyfacsaró és torokszorító.

         Az első tétel ("Murder In The First") meghatározza a két főtémát, amely később váltakozva szerepel az albumon. Az első, halkabb téma tisztán vonós, mélyebb tónusú csellóval kísért hegedűjáték. A csendes, melankolikus hangulatot felerősíti egy szívbemarkoló zenekari válasz, a vonósok éppen annyira játszanak hangosan, amennyire szükséges a lelkiállapot felfokozásához. A zenekar átvezet a második témába, a jóval erőteljesebben megszólaló, magas hegedűhangokkal kiegészült drámai zenébe. A második tételben már hangsúlyossá válik a csellószóló, ez többször is visszatér a későbbiekben. Reményteljes, vágyakozó hangszínű játék, a "Hó hull a cédrusra"-jellegű hangulat köszön vissza. Csakúgy, mint a harmadik tételben, ahol egy zenekari felerősödés méginkább a szabadulás lehetőségét sejteti. A cselló teljesen középpontba kerül, a zene mélységét leginkább meghatározza a kevésbé virtuóz, ám annál érzelemgazdagabb játék. A negyedik, "The Truth Be Known" című tételben először jelenik meg kórus, ez később a nyolcadik "Adoramus Dei"-nél is visszatér. Erőteljesebb drámai rész, a darab második fele pedig egyértelműen vészjósló, sötét hangulatú.

         A teljes melankóliából kétszer ébredünk fel. Elsőre talán buta viccnek, s illúziórombolásnak tűnhet a két katonai induló belecsempészése az ötödik, illetve tizedik tételben ("Movietones News" és "Suitcase Sally"), én azonban kicsit másképp gondolom. Ha negyven percen keresztül kellene Young csodálatos csellódallamait hallgatni, lehet, hogy teljes depresszióba burkolóznék. Így viszont van némi támpont arra, hogy az egész kompozíciót egyszerre el tudjam fogadni, meg tudjam érteni, és ne zavarja össze kellőképpen a lelkivilágomat.

         Mert a zenekar játszik tovább, halk gitárjátékot szintén halk cselló játszotta harmóniák követnek. A szomorkás érzet fennmarad aztán a rövid "Ashes" című hetedik tételben, ezt azonban fenyegető morgás követi, s Wojciech Kilart idéző mély cselló és bőgővonásokkal kezdetét veszi a nyolcadik tétel. Felcsendül a kórus, de korántsem nyugodt, inkább reményvesztett, elkeseredett hangulatot ad a zenéhez. A cselló végigkíséri, s talán egymaga fejezi ki a főhős tortúráját, csakúgy, mint ebben a tételben is. A kilencedik tétel halk gitárjáték után a főmotívum második részét ismétli meg teljes egészében, kórussal kiegészülve.

         A második katonai induló alatti fellélegzést nagyjából ugyanolyan szerkezetben követi a zene, mint az előző esetében. A "D Block" nyomasztó hátterű gitárjátékát követi a főhős nevével jelzett "Henry Young" csellószólama. A tizenharmadik "All Things Visible" már a megoldás egy részét képezi, lassacskán a történet lezáródását érezteti. A "JQ586" címre hallgató tétel az első főmotívumot érinti, a tétel végére a zenekar is csatlakozik. Az utolsó két darab pedig egyértelműen a befejezést, a beteljesedés, s a keserédes öröm minden ízét remekül érzékelteti. A cselló a kevésbé szomorkás szólóval, a megnyugvást előidéző nyújtott vonós futamokkal, s a csendes, mély akkordzárással átvezet a zárótételbe, ami egy kórusművel kiegészített összegzése és lezárása a "Murder In The First"-nek.

         Minden, amit eddig tudtunk Christopher Youngról, tulajdonképpen megkérdőjeleződni látszik. Később néha-néha előszedte másik zeneszerzői vénáját ("Norma Jean & Marilyn", "Entrapment", "The Hurricane"), de összességében megmaradt a színtiszta horrorzenék műfajánál. Ezért is külön érték a "Murder In The First", mert drámai zenében, s főként a cselló ilyen központi szerepbe helyezésével a legnagyobbak közé sorolható darab. Vidám vagy pörgős embernek egyáltalán nem ajánlott, érzékeny vagy épp lehangoltabb hallgató viszont maximálisan elvarázsolódik majd.


    Tihanyi Attila
    2004.01.30.




    Tracklista:

      1. Murder in the First (3:17)
      2. Track 13 (2:19)
      3. Solitary Confinement (2:43)
      4. The Truth Be Known (3:10)
      5. Movietone News (2:01)
      6. She Don't Play Cards (3:08)
      7. Ashes (1:15)
      8. Adoramus Dei (4:06)
      9. A Constant Spirit (3:36)
    10: Suitcase Sally (2:39)
    11. D Block (3:10)
    12. Henry Young (1:17)
    13. All Things Visible (3:04)
    14. J.Q. 586 (2:56)
    15. Back to the Rock (1:53)
    16. Redemption (4:08)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bicentennial Man

    Cinderella Man

    Dreamer: Inspired by a True Story

    Sorstalanság

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam