FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Muppet Treasure Island (Hans Zimmer)    MUPPET TREASURE ISLAND   (1996)
       Muppet Kincses Sziget


      

       zene: Hans Zimmer
       kiegészítő zene: Harry Gregson-Williams
       vezényel: Harry Gregson-Williams
       kiadás éve: 1996
       kiadó: Angel Records
       játékidő: 51:33



         Jim Henson figurái - Breki, Miss Röfi, a nagy Gonzo, Rizzo a patkány és a többi Muppet - megannyi emlékezetes jelenettel ragasztották anno a fiatalokat a képernyőkhöz, illetve a mozivásznakhoz. A "Muppet Show", mint tv-s sorozat 1976-ban került először képernyőre és '81-ig mintegy 120 epizódot készítettek. Ezen kívül pedig több mozifilmet is leforgattak, melyeknek egyike a "Muppet kincses sziget". Én kedvelem ezeket a filmeket, de valahogy a kalózos kaland nem ragadt meg bennem. Általában véve a mozifilmek nem közelítették meg a hagyományos sorozat sikereit. Ettől függetlenül a poénok ugyanúgy ott voltak a toppon, csak talán a hosszú játékidő volt az, ami számomra lejjebb húzta őket tv-s társaikhoz képest.

         A film score-ját Hans Zimmer írta, a dalszöveget Cynthia Weil, s a hozzájuk tartozó zenét pedig Barry Mann, akik korábban James Hornernek segédkeztek az "Egérmese" zenéjénél. Ekkorra Zimmer már zsebében tudhatta azt a bizonyos kis szobrocskát, amit szintén gyerekeknek készült produkció zenéjéért kapott. És Barry Mann, valamint Cynthia Weil sem maradt díj nélkül, ők anno a Grammy-díjat kapták meg az "An American Tail"-ért. Rajtuk kívül Zimmer teret engedett Harry Gregson-Williams-nek is, hogy pár gondolatát beleszője a zenébe. Tehát egy olyan lemezzel állunk szemben, amit csupa díjnyertes szerző és egy tanítvány vetett papírra. Lássuk hát, mi sült ki ebből.

         Az album Zimmer főtémájával kezd. Igazi kalózos, vérpezsdítő kalandzene. Nem kíméli a zenekart, s a férfikórus belehuhogása nyomatékosítja: a kalózok nem kímélnek senkit. Sajnos ez a szám mindössze egy perces, de ez tartalmazza az album velejét. A szám egybeolvad a "Shiver My Timbers" című számmal, amit Muppet-ék adnak elő. Rendkívül jó munkát végzett a Weil - Mann páros is. Ez a szám a kalózcsapat indulója. Rettegéssel teli, határozott hangjukkal tudatják hatalmukat. A "Something Better" ezzel szemben egy kalandozó gyermek, Jim gondolatait tárja elénk. A zene immáron nem olyan határozott, sokkal inkább reményteli, kedves dallamokkal támogatja a dalt, melybe Gonzo és Rizzo is bekapcsolódik. A "Sailing for Adventure"-t a kalózok és Gonzo-ék közösen adják elő. Ebben a kalóz dallam és az igazi kaland hangulata elegyedik egymással. A "Cabin Fever" inkább valami Tahiti zenének illene be. Játékos, aranyos, ám én mégis úgy érzem, nem sikerült annyira jónak. A hírhedt kalóz, Long John és csapata előadásában hallhatjuk a következő számot ("A Proffessional Pirate"). Az egyik legjobb és leghatásosabb musical része ez az albumnak. Fennkölt, ám mégis gonosz előadásmódban írja le, honnan származik, milyen utat járt be és nem utolsó sorban, hogy miért is tökéletes a kalóz. Hasonlóképpen hatásosra sikeredett a "Boom Shakalaka", melynek szövege rendkívül egyszerű: Boom Shakalaka. A szépen, halkan kezdődő kántálás egyre dinamikusabb, hangosabb lesz, s egyúttal az alá komponált zene is nyomatékosítja ezt az egyszerű, de fenyegető dalt, melynek vége felé a fúvósok is felharsannak, karöltve a női kórussal. A "Love Led Us Here" szép lenne, ha nem Breki és társa énekelné. A hanghordozásuk elvonja a figyelmet a dalszövegről és az egész számtól. Ezzel a tétellel egyetemben a Weil - Mann duó szerzeményeinek is vége szakad.
         A "The Map"-pel ismét Zimmer lép porondra és bővebben elénk tárja zenei vízióját eme kalandról. A tőle megszokott módon kezdődik a zene: szépen felvezetve egy rövidke férfi vokállal, s miután elérte a kellő hatást, átvált az akcióra. A zenekar minden tagja pörög éppúgy, mint a szintetizátort kezelő úriember keze. Vannak könnyedebb részek is a számban, de a lényeg a térkép birtoklása, így a zenekar sem pihenhet. A játékidő harmadik percéhez közeledve (pontosabban 2:54) észlelni egy szösszenetnyi átemelést a "Drop Zone"-ból, de mintegy háttérzeneként és rögtön átvált az új, ehhez szerzett zenéhez. Diadalittasan zárul ez a szám, mely átúszik a "Captain Smollet" lágy kezdésébe, ami azért nem tart olyan sokáig, mert kicsit megkavarja az "állóvizet" Zimmer. A főtéma győzedelmi verziójával indít a "Land Ho". Mondhatni Zimmer hozza azt a formáját, amit a "Drop Zone", a "Crimson Tide", vagy a "The Rock" zenéjével kijelölt magának. Teljesen korrekt, pörgős akciózene. Érdekesség, hogy később egyik tanítványa, Klaus Badelt a "Pirates of the Caribbean" zenéjéhez sokat merített ennek a score-nak a hangszereléséből, hangulatából, valamint előadásmódjából.
         A "Rescue" az album nagyzenekari részének ékköve. A hétpercnyi, kergetőzéshez, összecsapáshoz szóló zene összegzi az album eddigi fontosabb akció elemeit, továbbá ujjal kombinálja őket. A szűnni nem akaró dinamikát és tempót csak néhol csökkenti. Sajnos, azonban ha jól fülelünk, két esetben is feltűnik a "Crimson Tide". Kicsit ugyan át van írva az eleje, de a fő motívum az egy az egyben át van emelve. A változás csupán annyi, hogy más hangszereléssel tárja elénk Zimmer. Ez először bántó volt számomra, viszont többszöri hallgatás után megszoktam és most már ennek a zenének a részeként tekintek rá, nem pedig úgy, mint a "Crimson Tide" kiragadásra. De a szám többi része teljesen ott van a szeren, ahogy kell. Hiába, Zimmer fénykorában íródott, ezt érezni rajta. Az akciódömping után kellemesebb, nyugodtabb vizekre evezünk a "Honest Brave and True"-nak köszönhetően. Lágy vonósok, kellemes zongoraszólam és klarinét dallamok egyvelegével himbálódzunk a tenger hullámain. Fennkölt véget ér a kaland, s egyúttal ez a szám is. Az utolsó pár másodpercben azért visszaköszön a főtéma, hogy jelezze: a kaland folytatódik...
         Az utolsó két betétdal nem lopta be magát igazán a szívembe. A film végén csendülnek fel ezek a számok. Míg a "Love Power" egy vidám, könnyed, tengerparti hangulatot sugall, addig a "Love Led Us Here" egy komolyabb, szerelmi zene. Bár tudom, hogy az ilyen gyermek, családi filmek zenei albumának összeállításánál nem a "finnyás" filmzenerajongók szempontja szerint állítják össze a számokat, ettől függetlenül ezeket nyugodt szívvel lehagyhatták volna.

         Az album hosszára nincs panasz és végül is egy-két kivétellel egészen jól összeválogatták a zenéket. A közel 52 percnyi zenéből valamivel több, mint 26 perc Zimmer zenéje, a többi pedig dal, melyek között találunk jól, illetve kevésbé jól sikerült darabot. Könnyed kikapcsolódást nyújt az album azoknak is, akik nem Zimmer zenéje miatt, hanem a film szeretetétől vezérelve veszik meg az albumot. (Én az előbbihez tartozom.)
         A körítés is "családcentrikus": szövegkönyvecske a borítóban, amit ha széthajtogatunk, akkor gyermekünk szobája falán ki is ragaszthatunk, mivel Muppetéket rejti a borítóban lévő poszter. A cd képe is egészen elfogadható. Mindent összevetve a külcsínre sem lehet panaszkodni. A lemez elsősorban gyerekeknek készült, de a felnőttek is találhatnak benne maguknak való dalokat.
         Boom Shakalaka...Boom Shakalaka...Boom Shakalaka...


    Kulics László
    2004.10.19.




    Tracklista:

      1. Treasure Island (1:07)
      2. Shiver My Timbers (2:24)
      3. Something Better (2:59)
      4. Sailing for Adventure (2:59)
      5. Cabin Fever (2:18)
      6. A Professional Pirate (3:14)
      7. Boom Shakalaka (1:21)
      8. Love Led Us Here (2:22)
      9. The Map (4:35)
    10. Captain Smollet (2:03)
    11. Land Ho (2:39)
    12. Compass (1:07)
    13. Long John (3:57)
    14. Rescue (7:00)
    15. Honest Brave and True (3:54)
    16. Love Power (3:42) *
    17. Love Led Us Here (3:44) **

    * előadja: Ziggy Marley
    ** előadja: John Berry és Helen Darling


    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Madagascar

    Master and Commander
    The Far Side Of The World


    Pirates of the Caribbean:
    The Curse of the Black Pearl


    The Rock

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam