FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Mummy  Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Mummy: The Tomb of the Dragon Emperor (Randy Edelman)    THE MUMMY: The Tomb of the Dragon Emperor   (2008)
       A Múmia - A Sárkánycsászár sírja


      

       zene: Randy Edelman
       vezényel: Randy Edelman
       kiadás éve: 2008
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 76:30




         A mozivásznakon 1999-ben felélesztett múmiák elég komoly anyagi sikerrel rémisztgették a közönséget - már amennyire rémisztőnek lehet nevezni Stephen Sommers korabeli múmiafilmekre hajazó kalandfilmjét - így várható volt több folytatás is. "A Múmia visszatér" változatlan szereplőgárdával 2001-ben került a mozikba, azonban a rongyba csavart foszló lények sztoriját - a jelentős nyereség ellenére - egy ideig jegelni kényszerült a stúdió, aminek oka az igen gyenge forgatókönyvben volt keresendő. Időközben elkészült ugyan a sorozat részének tekintett "A Skorpiókirály" is, de ez is csak arra volt jó, hogy megerősítse a producereket azon véleményükben, hogy az óegyiptomi történetekkel egy időre telítődtek a mozibajárók. 2007-re már kellő idő telt el a rosszemlékű második epizód után, így felmerült a folytatás lehetősége, de nem a piramisok múmiái kerültek előtérbe, hanem a Távol-Kelet, azon belül is Kína, ahol ugyan nem szokás az embert mumifikálni, de az ilyen apróságok nem szokták zavarni a hollywoodi forgatókönyvírókat. Sőt, olyannyira nem zavarta őket, hogy "A Múmia - A Sárkánycsászár sírja" esetében egyáltalán nincs múmia a filmben, van helyette egy agyagba öntött, később "életre kelő" császár, annak van egy agyagba öntött hadserege, illetve van még egy zombikból álló csapat is. Ezzel a felállással egyébként semmi probléma nem lenne, ötletes elgondolás a feléledő agyaghaderő gondolata, de a köré épített mitológiai háttérből összefaragott történet, a trilógia leggyengébb láncszemévé teszi a harmadik részt.
         A főhős Rick O'Connell szerepében visszatérő Brendan Frasertől természetesen azt kapjuk, amit elvárunk, hozza az előző részek poénosra vett kalandorfiguráját. A Rick feleségét, Evelynt korábban megformáló Rachel Weisz már nem kívánt szerepet vállalni a sorozat mélyrepülésében, így helyére Maria Bello ugrott be. A távol-keleti sztárok közül a császár szerepében a harcművészetekben igen járatos Jet Lit láthatjuk, Michelle Yeoh pedig az uralkodót elátkozó örökéletű varázslónőt alakítja. A sztori tulajdonképpen szóra sem érdemes, nagyjából annyi történik, hogy a gonosz, agyaggá változtatott császárt a kínai hadsereg feltámasztja, csak nem számolnak azzal, hogy ezt a múmiafóbiás O'Connell család (és a jetik) nem nézik jó szemmel. A vége persze megint az lesz, hogy egy grandiózus, számítógép által generált összecsapást láthatunk, ami jelen esetben az agyaghad és a zombisereg harcát jelenti.

         Az előző két rész aláfestése mára már tulajdonképpen etalon a kalandzenék tekintetében. Az első részt jegyző Jerry Goldsmith és a második epizódot levezénylő Alan Silvestri munkái kiemelkedő alkotásai az elmúlt tíz év filmzenei termésének. Ebből kifolyólag fokozott várakozás előzte meg a legújabb rész komponistájának kiválasztását, ám a rendező személyének megismerése után már lehetett sejteni, hogy kire fog esni a választás. A Múmia-sorozat harmadik részét rendező Rob Cohen ugyanis első mozifilmje óta szinte kizárólag Randy Edelmannel dolgozik együtt, így várható volt, hogy jelen esetben is ő lesz a komponista. A szerző az utóbbi években nem igazán hallatott magáról, minőségi zenéket tekintve semmiképpen sem. Bár karrierje megrekedni látszik a családi filmek, a vígjátékok és a romantikus komédiák terén, de korábban olyan népszerű zenéket is szerzett, mint a "Sárkányszív", "Az utolsó mohikán" vagy a "Daylight" aláfestése. A szerző sajátos stílusa a kilencvenes években még újszerű, izgalmas zenei nyelvezetnek számított, azonban a régimódi szintetizátoros hangzásvilága, a felvett zene túlzott kevergetése mára igencsak kirívó a filmzenék világában, ráadásul be is szűkíti a vállalható felkérések körét. Erről a stílusról jelen esetben sem volt hajlandó lemondani Edelman, bár érezhetően nem alkalmazta túlzott arányban. A score megírásába már a film leforgatása előtt belekezdett, aztán az elkészült dallamokat, témákat ráigazította a kész anyagra. Talán ennek, a filmzeneszerzés jelenében nem megszokott sok időnek köszönhető, hogy lényegesen több és jobban kidolgozott témát hallunk a sorozat legújabb részében, mint a mai filmzenék többségében.

         Manapság már nem sok komponista alkalmazza azt a fajta filmzenei nyelvezetet, amit Edelman is, vagyis hogy egyes karaktereknek, eseményeknek külön témái vannak, ezek pedig átszövik a teljes score-t, vagyis mindig az adott jelenethez igazodnak, alakulnak, megváltozik a hangszerelésük, a dinamikájuk, így ugyanaz a dallam lehet drámai, lehet romantikus vagy lehet hősies. Ilyen a főtéma is, mellyel a film is indít, a "2nd Century B.C."-ben hallható variációja csendül fel a stúdió logója alatt, de az albumon nem ezt a változatát halljuk először. A nyitó tétel ("A Call to Adventure") ugyanis elég gyengécske, jellegtelen interpretálása az amúgy jól kidolgozott vezérdallamnak, amit szerencsére annyit alkalmaz Edelman, hogy azért halljuk remekül sikerült formában is - például a szintis hangzást teljesen mellőző "Shanghai Chase"-ben. Többnyire fúvósok adják elő, rendszerint a rézfúvósszekció, de a "Memories, Retirement and Dinner"-ben (mely a legszebb felcsendülése a fő motívumnak) például fuvola, és a vonósok játéka mutatja meg, hogy az első track szerencsétlen hangszerelése miatt tűnik csak gyengécskének a főtéma.
         A zene másik fontos motívuma a "Silently Yearning for Centuries"-ben hangzik fel, ez a tétel az örök életet kutató császár történetét hivatott aláfesteni, de a film lírai pillanatai alatt is ez szól. Sok variációban hallhatjuk, nekem a legjobban az "Ancient China"-ban megismert változat tetszik a legjobban, bár minden tétel, melyben felcsendül, nagyon emlékezetes, így a "Heartbreak" vagy a "The Museum Becomes Alive!" is. A "The Reign of Terror" szintén új témát rejt, mely a score mozgalmasabb dallamainak egyike, nem hangzik fel sokszor, többnyire pedig keveredik a főtémával. Edelman minőségi vígjátékzenei és romantikus filmeken edződött tudásának köszönhető az olyan remekül csengő tétel, mint az "A Family Presses Close", illetve ennek variációi, melyek közül kiemelhető az "A Warm Rooftop", vagy az autentikus hangszerekkel megszólaltatott "Alex and Lin". Az első pár track - mivel nem időrendben halad a CD - bemutatja azt az öt témát, melyeket a score további részében hallunk keveredni, változni, fejlődni. Ez a formálódás ugyanakkor korántsem okoz önismétlést, mivel rendkívül változatos a score.

         Ritkák ugyan, de vannak természetesen olyan trackek is, melyben nem játszik fontos szerepet egyik téma sem. Ezek közül kiemelném a "New Years Betrayal"-t, mely a teljes kiadvány egyik legjobbja, de említésre méltó még a dinamikus "Formation of the Terra Cotta Army", melyben Edelman elhagyja a szintis hangzást, vagy ilyen a játékos "Rick's Long Rod", valamint a sejtelmes "Entering the Tomb". Meg kell még jegyezni, hogy a remekül játszó The London Symphony Orchestrán kívül több kínai zenész is szerepet vállalt a score feljátszásában, tőlük válik igazán eredetivé ez a zene, szerepüket jól jelzi például a "Mother and Daughter Reunion", de szinte minden tételben jelen van a játékuk, így kiemelni sem lehet igazán távol-keleties zenét, mert mindegyikben van valami kínai jellegzetesség.
         Elmondható, hogy a score legfőbb erénye a drámai témákban, az autentikus hangszerelésű trackekben rejlik, melyek már-már súrolják a tökéletes filmzene fogalmát. A dinamikus tételekkel sem lenne különösebb probléma, egyedül a kevésbé jól sikerült főtéma ront a remek összhatáson. A művel kapcsolatban egy sajnálatos tényt is meg kell említeni, történt ugyanis, hogy nem részletezett indokok alapján Edelmen remek munkájának egy igen jelentős részét nem használták fel a filmhez. A minőségi problémák miatt feltételezhetően újravágott mozihoz az utómunkálatok végén nagyon gyorsan bevonták John Debneyt, aki Edelman témáinak felhasználásával szinte teljesen más koncepció alapján a mozgalmasabb jelenetek alá új zenét írt, Edelman elképzelése azonban köröket ver Debney sebtében összedobott és semmilyen formában ki nem adott kompozíciójára.


    Gregus Péter
    2008.10.27.




    Tracklista:

      1. A Call to Adventure (Theme from Mummy 3) (3:02)
      2. Silently Yearning for Centuries (2:23)
      3. Open Wound (2:05)
      4. The Reign of Terror (2:48)
      5. A Family Presses Close (2:36)
      6. Formation of The Terra Cotta Army (3:07)
      7. Reading of the Scrolls (3:54)
      8. Crash and Burn (2:24)
      9. Alex and Lin (1:13)
    10. A New Assignment (2:53)
    11. Yang Follows the O'Connells (2:53)
    12. Shanghai Chase (4:50)
    13. Mother and Daughter Reunion (2:01)
    14. Ancient China (2:22)
    15. Rick's Long Rod (0:42)
    16. Entering the Tomb (5:52)
    17. Visit from a 3-Headed Friend (1:36)
    18. Memories, Retirement and Dinner (2:30)
    19. New Years Betrayal (2:23)
    20. The Emperor Versus Zi Yuan (1:44)
    21. Love in the Himalayas (2:10)
    22. 2nd Century B.C. (1:09)
    23. The Museum Becomes Alive! (1:41)
    24. Rick and Evy in Battle (2:40)
    25. A Warm Rooftop (1:21)
    26. Heartbreak (2:36)
    27. Return of the Dragon (2:47)
    28. Shielding a Son (2:30)
    29. Finale (3:25)
    30. My Sweet Eternal Love - Helen Feng (2:53)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Kulics László

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Anaconda

    King Kong

    Pirates of the Carribean: At World's End

    Sahara

    További kritikáink
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam