FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Mulan (Jerry Goldsmith)    MULAN   (1998)
       


      

       zene: Jerry Goldsmith, Matthew Wilder
       dalszöveg: David Zippel
       vezényel: Jerry Goldsmith, Paul Bogaev
       kiadás éve: 1998
       kiadó: Walt Disney
       játékidő: 51:27



         A rajzfilmgyártás veteránjának és örök klasszikusának számító Walt Disney Studios többéves dédelgetés, illetve munkálat eredményeként vihette moziba 1998 nyarán a Mulan című rajzfilmet, melynek kíséretét Jerry Goldsmith jegyzi. E score (amelyről véleményem szerint méltatlanul kevés szó esik a fórumokon, illetve weboldalakon) a művész pályafutásának egyik színfoltja, és nemcsak rajongóinak tartogat kellemes perceket, hanem azon filmzenekedvelőknek is, akik nincsenek különösebben oda Goldsmith stílusáért, munkásságáért. A művet azonban nem csupán minősége miatt tartom személyes kedvenceim egyikének, hanem azért is, mert dallamaival nem szokványos keretek között ismerkedtem meg. A szerző 1999-es budapesti koncertje során hallottam először részletet a muzsikából, az ott felcsendült, a korongon "Suite from Mulan" címen megtalálható egyveleg pedig rögvest magával ragadott.

         A Mulannal a stúdió Ázsiába invitálta nézőit, hogy megismertessék velük a legendás kínai harcosnő, Hua Mulan történetét, akiről ezt megelőzően számos kínai alkotás készült már, a hollywoodi filmgyártás világában azonban csak ekkor debütálhatott. A Barry Cook, valamint a számos korábbi Disney-alkotás animátoraként közreműködő Tony Bancroft rendezésében létrehozott produkció sok pozitív visszajelzésben részesült, elkészítése azonban cseppet sem zajlott olajozottan. Egy maréknyi, művészeti vezetőkből álló csapat már 1994-ben Kínába utazott azért, hogy a helyi kultúrát, illetve Mulan legendáját tanulmányozzák, hazatérvén pedig annak rendje és módja szerint neki is láttak a vázlatok elkészítésének. Egy évvel később, az addigra megvalósult jelenetek, illetve rajzok alapján azonban a stúdió döntéshozói túl dühösnek és boldogtalannak találták a főhőst, s emiatt olyan változtatásokat szorgalmaztak, melyek miatt szinte mindent elölről kellett kezdeni.

         A gyártási folyamat a muzsika vonatkozásában is számos csavart tartogatott. A Disney reneszánszát a magam részéről A kis hableánytól A Notre Dame-i toronyőrig tartó időszakra teszem, amikor a cég zsinórban volt képes feltételek nélkül lekötni, és ezen alkotásaira mai napig sem untam rá. Az ez idő során tető alá hozott mozik nemcsak történetükkel és karaktereikkel hengerelték le a közönséget, hanem zenéjükkel is, melyek közül megannyi szám mindmáig slágernek számít. A Mulan esetében azonban ez már korántsem úgy alakult, ahogyan például az Aladdin, A szépség és a szörnyeteg vagy éppen Az oroszlánkirály esetében. Bár egyik dalából, a "Reflection"-ből Christina Aguilera szerződtetésével toplistás zenét sikerült varázsolni, nem vált örök érvényűvé, hovatovább a betétdalok, illetve az instrumentális kíséret között sem alakult ki oly mértékű kohézió, mint korábban. Utóbbi oka abban keresendő, hogy mindkét vonalon, egymástól függetlenül cserélgették a művészeket az alkotók. A dalok vonatkozásában először Stephen Schwartz kezében volt a stafétabot, aki A Notre Dame-i toronyőr és a Pocahontas révén már bizonyított a Disneynek. Ihletszerzés céljából, 1994 júniusában ő maga is Kínába utazott, kirándulása eredményeként pedig a "China Doll", a "Written in Stone", valamint a "Destiny" címekre keresztelt dalok láttak napvilágot, ám mivel a hozzájuk kapcsolódó jeleneteket, illetve rajzokat a producerek a már említett okok miatt átvariáltatták, a dalok is süllyesztőbe kerültek. Ezután a zenei vezető, Chris Montan vetette fel Matthew Wilder és David Zippel nevét - utóbbi Alan Menken oldalán dolgozott a Herkulesnél -, akiket végül le is szerződtettek. Munkájuk eredményeként születtek meg az "Honor to Us All", az ezzel azonos ritmusra épülő "I'll Make a Man Out of You", továbbá az "A Girl Worth Fighting For" és a "Reflection". Ezek mindegyikét a karaktereknek hangot kölcsönző színészek (Donny Osmond, Marni Nixon, Harvey Fierstein, James Hong, valamint Jerry Tondo) előadásában hallgathatjuk Mulan kivételével, esetében ugyanis míg a beszédhangot Ming-Na Wen kölcsönözte, addig az énekek során Lea Salongát hallhatjuk. E dalok természetesen a filmzenealbumon is helyet kaptak, s melléjük felkerült még a "Reflection" korábban említett, Aguilera-féle popváltozata és a Stevie Wonder által előadott "True to Your Heart" is.

         A score-t jegyző Goldsmith a kilencvenes években főként a thrillerek és az akciófilmek világában mozgott, s csak nagy ritkán adódott lehetősége arra, hogy más műfajokban is megvillanthassa tehetségét. Különösen igaz ez a rajzfilmekre, hiszen ezen kívül mindössze egyetlen alkalommal, az 1982-es A NIMH titka révén volt szerencséje ilyen jellegű alkotáshoz - ezeken kívül pedig további két, félig élő szereplős moziból, a Chipkatonákból és a Bolondos dallamok: Újra bevetésenből vette ki részét -, így igen meglepő, hogy a producerek hozzá fordultak segítségért. Eddig a lépésig azonban számos kitérő vezetett: az első kiszemelt Danny Elfman volt, majd Thomas Newman nevét kezdték emlegetni, akit aztán az Emmáért Oscar-díjjal jutalmazott Rachel Portman követett. Utóbbi végül alá is írt a produkcióhoz, mire azonban kezdetüket vehették az érdemi munkálatok, áldott állapotba került, így kénytelen volt visszautasítani a felkérést. Ezután Randy Edelmant keresték meg, de felmerült a japán származású Kitaro neve is, aki a mozi témája okán a legkézenfekvőbb jelöltnek számított. Végül azonban Goldsmithnél landolt a munka, akinek nemcsak a részvétel lehetőségét ajánlották fel, hanem egy rendkívül szűk határidőt is. Utóbbi azonban nem nyomta rá bélyegét a végeredményre, hiszen egy Oscar- és Golden Globe-jelölést is magáénak tudó, remek muzsikáról beszélhetünk.
         Goldsmith művének a korong második felén biztosítottak teret. Ugyan feljebb azt a kijelentést tettem, hogy a dalok és a score között nincs nagy kapcsolat, a komponista néhány hangjegy erejéig az "Honor to Us All"-ra és a "Reflection"-re egyaránt utal, igaz, mindkét esetben a saját szájíze szerint variálta tovább a dallamokat, s persze emellett saját főtémákat is szállított, amelyekből a legjobbnak a Mulanhoz köthetőek számítanak (ezek a "Mulan's Decision"-ben lettek csokorba kötve). Ezen egyvelegek tökéletesen nyomon követhetőek a "Suite from Mulan"-ban, amely nemcsak a Vörösmarty téri koncerten csendült fel, hanem számos további Goldsmith-koncert repertoárjába is bekerült. A score a dalokhoz hasonló hangszereléssel készült, vagyis a nagyzenekari játék atmoszférája keleti hangszerek bevonásával válik autentikusabbá, ezen felül azonban némi szintetizátoros kiegészítést is kapott a mű, ám ez a hivatalos albumon nem tűnik fel annyira, mint az Oscar-bizottság számára összeállított kiadványon. Bár Disney-film zenéjéről beszélünk, a könnyedebb hangulat (ami az "Attack at the Wall" második felében, illetőleg a "The Huns Attack" elején kerül terítékre) megteremtésekor a művész nem az úgynevezett Mickey egér megoldásokra hagyatkozott, hanem saját, a vígjátékaiból már jól ismert megközelítését alkalmazta. Saját hangzásvilága azonban nem ezeknél, hanem leginkább az olyan, meglehetősen erőteljes akciózenéknél uralkodik el (döntően az ütősök és a rezesek kiemelkedő jelenlétének eredményeként), mint amilyen az "Attack at the Wall" és a "The Huns Attack", ugyanakkor kézjegyei remekül beazonosíthatóak a csodálatos dallamsorokra támaszkodó "Mulan's Decision" - "Blossoms" párosnál is.

         Szerencsére egyre több Jerry Goldsmith-muzsikából jelentetnek meg bővített kiadást, s 2014 óta a Disney is nekiállt a The Legacy Collection keretén belül újból kiadni sikerfilmjeinek zenéjét, ami reményre ad okot azzal kapcsolatban, hogy hamarosan a Mulan is erre a sorsra jut majd. Fenti pontszámom a dalokra és a score-ra együttesen érvényes, ha azonban csak utóbbit osztályoznám, akkor eggyel magasabb ponttal illetném. Mulan egyébként 2004-ben tért még vissza rajzfilmkarakterként (az ázsiai rendezők persze azóta is többször elővették már a karaktert), igaz, a Darrell Rooney és Lynne Southerland által rendezett Mulan 2. (zene: Joel McNeely) már elkerülte a mozikat, s rögtön a kölcsönzők, valamint a boltok polcain landolt.


    Kulics László
    2016.05.29.




    Tracklista:

      1. Honor to Us All (3:03) *
      2. Reflection (2:27) **
      3. I'll Make a Man Out of You (3:21) ***
      4. A Girl Worth Fighting ForWilder (2:26) ****
      5. True to Your Heart (Single) - 98°, Stevie Wonder (4:16)
      6. Suite from "Mulan" (7:06)
      7. Attack at the Wall (4:59)
      8. Mulan's Decision (3:23)
      9. Blossoms (6:27)
    10. The Huns Attack (4:30)
    11. The Burned-Out Village (5:53)
    12. Reflection (Pop Version) - Christina Aguilera (3:36)

    * előadja: Beth Fowler, Marni Nixon, Lea Salonga
    ** előadja: Lea Salonga
    *** előadja: Donny Osmond
    **** előadja: Harvey Fierstein, James Hong, Lea Salonga,
    Jerry Tondo, Matthew Wilder





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Alan Menken és a Disney

    Finding Nemo

    Home on the Range

    Tarzan

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam