FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Mr. Holmes (Carter Burwell)    MR. HOLMES  (2015)
       


      

       zene: Carter Burwell
       vezényel: Carter Burwell
       kiadás éve: 2015
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 38:47




         Carter Burwell 2015 folyamán három alkotás muzsikájával hallatott magáról: elsőként a Mr. Holmes dallamai futottak be tőle, majd következett a Carolra keresztelt romantikus dráma score-ja, a sort pedig a Legenda című gengsztermozihoz kapcsolódó motívumaival zárta. E trióból a Patricia Highsmith The Price of Salt című kötetének adaptációjaként napvilágot látott Carolra irányult nagyobb reflektorfény, ami odáig vezetett, hogy szerzőnk a második Golden Globe-nominálása mellett élete első Oscar-jelölését is kivívta magának vele. S bár a muzsika kétségkívül tartogat csodálatos perceket (az "Opening" - "Lovers" - "Letter" trióval az élen), a magam részéről mégsem ezt, hanem a Sir Arthur Conan Doyle által kitalált legendás nyomozóról szóló Mr. Holmes aláfestését tartom az év legemlékezetesebb Burwell-darabjának - amellett, hogy előbbihez viszonyítva lényegesen töményebb hallgatnivaló.

         A Baker Street-i detektív mozis debütálására az 1911-es Den sorte Haandben került sor, s azóta olyan alkotások központi szereplőjévé vált, mint például Az ifjú Sherlock Holmes és a félelem piramisa, a Sherlock Holmes magánélete, A sátán kutyája, a Roger Moore-féle Sherlock Holmes New Yorkban vagy a Michael Caine és Ben Kingsley főszereplésével készült Sherlock és én. A kétezres évek során két tévésorozatot (a 21. században játszódó brit Sherlock-szériát, valamint a CBS krimifolyamát, a Sherlock és Watsont) alapoztak személyére, napjaink közönségének érdeklődését azonban nem ezek, hanem a Guy Ritchie-féle Sherlock Holmes-filmek korbácsolták fel, amiben a minőségi forgatókönyv mellett Jude Law és Robert Downey Jr. meggyőző alakításának is nagy szerepe volt. 2015-ben Bill Condon (Dreamgirls) nyúlt a karakterhez, s Mitch Cullin A Slight Trick of the Mind című könyve alapján leforgatta a Mr. Holmest, amely a Ritchie-féle látványos akciókkal és parádézásokkal szemben az egyre szenilisebbé váló, kilencvenes éveit taposó öregúrra épül, akit a manapság elsősorban Gandalfként és Magnetóként ismert Ian McKellen személyesít meg. Eme alkotás első körben a berlini, a seattle-i, a San Franciscó-i, valamint a sydneyi filmfesztiválokon volt látható, 2015 nyarára azonban már világszerte bekerült a mozik repertoárjába, a hazai forgalmazó azonban minden bizonnyal kockázatot látott benne, hiszen debütálását az országos premier helyett a miskolci Jameson CineFestre korlátozta.

         "Miután Bill elküldte nekem a Mr. Holmes forgatókönyvét, elolvastam, és be kell, hogy valljam, nem igazán tudott megfogni, nem keltette fel az érdeklődésemet. Végül azonban megtaláltam benne a kihívást, ami nemcsak abban rejlett, hogy az öreg Sherlock Holmest látjuk, hanem abban is, hogy ő egy fiktív személy" - mesélte a score-t jegyző Burwell, akinek pályafutásában Condon hasonlóan jelentős szerepet tölt be, mint a Coen testvérek. Útjaik először az 1998-as Érzelmek tengerében (ahol szintén McKellent láthattuk a főszerepben) révén keresztezték egymást, majd olyan alkotások kerültek ki a kezeik közül, mint a Kinsey - Mindenki másképp csinálja, A WikiLeaks-botrány, valamint a kétfelvonásos Alkonyat: Hajnalhasadás. Ezen hosszú és gyümölcsöző munkakapcsolat ezúttal mindkettejük számára kapóra jött, az aláfestés egyik érdekessége ugyanis megszületésének körülményeiben rejlik: a direktor nem tudott teljes mértékben jelen lenni az utómunkálatainál, mivel az egybeesett a szintén általa dirigált Broadway-darab, a Side Show premierjével. "Élvezettel olvasom a forgatókönyveket. Ám legtöbbször semmit sem írok addig, amíg nem láttam magát a filmet vagy annak egyik részletét. Én a látottakra szeretek reagálni, a szkriptek viszont nem tükrözik igazán a kelteni óhajtott ingereket, valamint a hangulatvilágot. Éppen ezért, ha tehetem, megvárom, amíg kapok valamit" - nyilatkozta komponálási szokásáról a szerző, aki a rendező teljes körű bizalma mellett ezúttal kizárólag a képsorok rá gyakorolt hatásaira támaszkodva vetette papírra hangjegyeit, Condonnal ugyanis csak időnként tudott egyeztetni, s azokra is kizárólag telefon, illetve e-mail révén került sor.

         A film a hajlott korú nyomozót tárja elénk, aki egy japán gyógyír segítségével igyekszik javítani memóriáján, s felidézni utolsó esetének valós történetét. A produkció nemcsak Holmes nyomozásának felelevenítésére helyezi a hangsúlyt, hanem időnként más életszakaszára is visszanyúlik, továbbá azt is bemutatja, hogy a közismert emberekhez kapcsolódó kultusz nemegyszer túlzó: esetünkben kiderül például, hogy némely bűntény felderítésének körülményeit Dr. Watson (Colin Starkey) feltupírozta, s hogy a karakterünk nem feltétlenül rajong a pipázásért. A mozi a címszereplőhöz hasonló kimértséggel, illetve stílussal rendelkezik, amit Burwell remekül ad vissza a döntően vonósnégyesre, nagybőgőre, hárfára, zongorára, oboára, illetőleg klarinétra támaszkodó művével. "A Holmesnak szánt stílus gyökerei a 19. századból éppúgy erednek, mint a 20.-ból" - meséli a komponista, aki olyannyira eltalálta a hangulatot, hogy képzeletemet gond nélkül repítette el a detektív mellé. Az albumnyitó "Mr. Holmes" megtestesíti mindazt az eleganciát, rejtélyességet és kimértséget, ami a város zajától távol, a házvezetőnőjével (a Truman Show-ban is feltűnő Laura Linney), valamint annak kisfiával (a karrierje elején álló Milo Parker) élő bűnüldözőre jellemző. Motívuma a későbbiek során olyan tételekben csendül fel, mint a "Holmes in Japan", az "A and Bee", a "Now We Can't Leave", az "An Incomprehensible Emptiness", illetve az albumzáró "The Consolation of Fiction".
         A Lakeshore Records gondozásában megjelent album játékideje ugyan alulról súrolja a negyven percet, jelen esetben azonban mindez bőven elegendő, hiszen a lassú folyású muzsika ennél némiképp többnek hat, hosszabb változatban tehát hamar ellaposodna. Bár e mű hangulatát tekintve végig azonos szinten mozog, bizonyos fokú változatossággal rendelkezik, ami nemcsak az altémákból (ennek egy része például a "Prickly Ash"-ben is megfigyelhető), hanem két érdekes hangszer megszólaltatásából is ered. Az egyik a misztikusságot biztosító üvegharmonika ("The Glass Harmonica", "The Other Side of the Wall"), a másik pedig a bambuszból készült, tradicionális japán instrumentum, a shakuhachi, mely Holmes Japánhoz kapcsolódó történetszálainak ecsetelésekor kerül előtérbe a "Holmes in Japan"-ban, a "Hiroshima Station"-ben, illetőleg a már említett "The Consolation of Fiction"-ben.

         Amikor először nekiveselkedtem a Mr. Holmeshoz kapcsolódó korongnak, a felénél tovább nem jutottam. Bár a muzsikát amellett, hogy érdekesnek találtam, Carter Burwell jellegzetes stílusának remek lenyomataként is aposztrofáltam, egyre álmosítóbban hatott rám, ami záros határidőn belül közönybe torkollott. Néhány héttel később azonban újfent elővettem, s mialatt a teljes album lement, a Holmes-téma magával ragadott. Lassú, türelmet igénylő score született ehhez az adaptációhoz, de mindenképpen érdemes megbirkózni vele.


    Kulics László
    2016.02.12.




    Tracklista:

      1. Mr. Holmes (3:00)
      2. Prickly Ash (1:52)
      3. Holmes in Japan (0:55)
      4. The Glass Armonica (1:40)
      5. Always Leaves a Trace (1:55)
      6. Hiroshima Station (1:15)
      7. Ann's Plans (2:42)
      8. A and Bee (1:33)
      9. I Never Knew Your Father (1:48)
    10. Now We Can't Leave (1:07)
    11. Investigating Mr. Holmes (1:40)
    12. Two Such Souls (5:52)
    13. An Incomprehensible Emptiness (3:05)
    14. The Other Side of the Wall (1:45)
    15. The Wasps (2:55)
    16. The Consolation of Fiction (5:36)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Revenant

    Twilight

    Without A Clue

    Zenék egy témára: Sherlock Holmes

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam