FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations  Jesse Stone - The Ultimate Collection
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - La Moustache (Philip Glass)

    Filmek alatt hallott zenék



       LA MOUSTACHE   (2005)
       A bajusz


      

       zene: Philip Glass








         Egy hirtelen elhatározástól vezérelve Marc (Vincent Lindon) pár mozdulattal megszabadul jóideje viselt bajuszától. Először csak viccnek veszi, hogy felesége (Emmanuelle Devos) észre sem veszi a szembetűnő változást, holott nem is ismerte őt orrszőrzet nélkül. A megpróbáltatások viszont akkor kezdődnek, mikor nejének véleményét támasztják alá munkatársai, sőt az összes ismerőse is, miszerint soha nem is volt bajusza.
         Emmanuel Carrére rendező a saját, még a '80-as években írt regényét vitte filmre, két remek főszereplővel. A párszereplős, története alapján elsőre vígjátéknak is vélhető, de valójában beazonosíthatlan műfajú mozi zavarba ejtheti nézőit. Ami thrillernek indul, az időközben műfajt vált, de hogy mivé válik, azt bajos lenne meghatározni, hiszen elmondása szerint még Carrére sincs teljesen vele tisztában. Az bizonyosnak tűnik, hogy emberünk nagyobb varázslónak próbálja beállítani magát, mint amilyen valójában, mégis viszonylag sikeresnek mondható ez a műfaji elegy amiatt, hogy a néző jó darabig bizonytalanságban van tartva: vajon egy fokozatos megőrülés történetét látja, vagy pedig egy végleges kiüresedés felé haladó kapcsolat megmentési kísérletének szemtanúja?
         Philip Glass szerzeménye ahhoz hasonlatos szomorú vonószene, amit már "Az órák"-ban is hallhattunk tőle, érdekessége viszont, hogy közel húszéves, hiszen egyáltalán nem "A bajusz"-hoz készült. A direktornak kezdetben elképzelése sem volt arról, hogy ki legyen produkciójának komponistája. Éppen egy barátjával beszélt telefonon, amikor felfigyelt a háttérben hallható muzsikára. Miután megtudta, hogy mi is az, rögtön biztos lett benne, hogy Glass 1987-es hegedűversenye (francia címén: "Concerto pour violon et orchestre") lesz a legtökéletesebb választás számára. A kompozíció nemcsak magában hordozza a jóval későbbi "Az órák" score szépségét és időtlen szomorúságát, de természetesen azokat a tipikus glasses jellegzetességeket (mint például a folyamatosan önmagába forduló dallamsor) is markánsan tartalmazza, amelyek alapján kétséget kizáróan beazonosítható a szerző szinte minden egyes munkája.
         Nem emlékszem olyan filmre, aminek zenei kísérete ennyire különös módon lett volna alkalmazva. A rendező koncepciója elmondása szerint az volt, hogy a jelenetekben egyfajta narrációként használja fel Glass művét, és valóban: mivel számtalanszor halljuk, szinte harmadik főszereplővé lép elő. Bevallom, eleinte kifejezetten bosszantott, és értetlenül álltam az ötlet előtt, hogy egyes szcénákban példátlan módon, szó szerint a vágással együtt ért véget az aláfestés - tartson a muzsika bárhol is éppen, a közepén vagy akár az elején -, de az sem kevésbé meglepő ötlet, amikor Marc CD-lejátszójából halljuk Glass zenéjét, amit ő aztán szépen ki is kapcsol. Az éttermi jelenet közben azonban már nyilvánvaló lesz a rendezői szándék: a hullámzó, folyamatosan lehalkuló, majd felerősödő hegedűk bánatos játéka egy igen bizarr többletet kölcsönöz a pár beszélgetésének, ahogy szinte a teljes játékidőt is megtöltik a jó értelemben véve dagályos Glass-darabok egy olyan plusszal, aminek tulajdonítható a nyomasztó hangulat legjava.
         Kimondottan a filmhez kapcsolódva a benne elhangzott zenék nem kerültek kiadásra, de különféle albumokon fellelhető Philip Glass többtételes remeke, ami úgy állja meg a helyét filmzeneként, hogy nem is mostanában, és korántsem annak íródott.


    Bíró Zsolt
    2006.09.06.





    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    The Chumscrubber

    The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover

    The Forgotten

    Secret Window

    További kritikáink
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron
  • Scream: The TV Series

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam