FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Vertical Limit  The Predator  Peppermint  small Soldiers  The Meg  The Mountain Between Us  The Equalizer 2  Tomb Raider  Ant-Man and the Wasp  Adrift
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - The Mountain Between Us (Ramin Djawadi)    THE MOUNTAIN BETWEEN US  (2017)
       Hegyek között


      

       zene: Ramin Djawadi
       vezényel: Ramin Djawadi
       kiadás éve: 2017
       kiadó: Lakeshore Records
       játékidő: 49:11





         Kellemes meglepetés, remek kikapcsolódás - így tudnám a legtömörebben összefoglalni azt, amit a Hegyek közöttről gondolok. Az alkotás minden szempontból elkerülte a figyelmemet, 2018 nyarán azonban megláttam a plakátját, s azt, hogy a főszereplői Kate Winslet és Idris Elba. Úgy ültem neki a mozinak, hogy sem a tartalmát, sem kritikákat nem olvastam el, ráadásul még a zeneszerző személyének sem néztem utána, ami ahhoz vezetett, hogy a stáblistáig folyamatosan - és egyúttal sikertelenül - azt találgattam, ki írhatta a score-t. A 2017-es drámát Hany Abu-Assad vitte vászonra Charles Martin azonos című kötete alapján, és annak ellenére, hogy ilyen neves színészek szerepelnek benne, a film meglehetősen hűvös fogadtatásban részesült, hazánkban pedig meg sem élte a mozipremiert: rögtön Blu-ray és DVD formájában landolt a boltok polcain, amit kissé méltatlannak tartok, mert ennél jóval silányabb produkciók is eljutnak a vászonig.
         A film két, egymás számára idegen ember megpróbáltatásait mutatja be, akik menetrend szerinti járatuk törlését követően úgy döntenek, magánrepülővel vágnak neki az útnak, pilótájuk azonban szélütést szenved, a gép pedig lezuhan. Az idegsebész Ben (Elba) és a fotóriporterként dolgozó Alex (Winslet) a hófödte hegyek között, a civilizációtól távol találják magukat, a túlélés érdekében pedig kénytelenek nekivágni az ismeretlennek. Röviden így lehetne összefoglalni a film felvezetését, amit aztán a táj szépsége éppúgy tovább színez, mint a magány, a kilátástalanság és a kibontakozódó szerelem szálai. Amellett, hogy a Hegyek között alapvetően egy lassú folyású, a szereplők egymáshoz és a világhoz való viszonyát, illetőleg lelki világát középpontba állító dráma, a túlélőmozik jegyeit éppúgy magában hordozza, mint a romantikus filmekét vagy a road movie-két.

         A score-t Ramin Djawadi jegyzi, nevének említésekor pedig finoman szólva sem a drámák, hanem inkább az olyan projektek jutnak első körben az eszünkbe, mint a Trónok harca és a Westworld sorozatok, A vasember, a Tűzgyűrű vagy éppen A titánok harca, ami értelemszerű, hisz filmográfiájának döntő hányadát is az ehhez hasonló felkérések teszik ki, így szerződtetése éppoly meglepetésként szolgált, mint munkájának végeredménye. Műve 2017 nyarán került rögzítésre a Newman Scoring Stage-en, és bár a veszély érzékeltetésének szimbolizálása érdekében egy-két disszonáns, zaklatott megoldást is alkalmazott, alapjában véve egy kiegyensúlyozott, jól kidolgozott, rendkívül kellemes atmoszférával rendelkező muzsikáról beszélhetünk. Djawadi éppoly mértékben járult hozzá ahhoz, hogy a történet intimitása és szépsége eljusson a nézőhöz, ahogyan a színészek játéka, valamint az operatőri munka, melyek nélkül ez a szinte mindvégig kétszereplős vállalkozás ingerszegénynek hatna a manapság oly divatos, sok karakteres, látványgazdag mozik forgatagában.
         "A Hegyek között egy gyönyörű, karakterközpontú történet, amely lélegzetelállító tájakon játszódik, mindezek pedig rendkívül inspirálóan hatottak rám. Zenémmel az volt a célom, hogy kihangsúlyozzam a mozi intimitását, illetőleg a két főszereplőt, akik a túlélésért küzdenek. A rendező kezdettől fogva azt szerette volna, hogy a zene együtt éljen a környezeti hangokkal, ezért a zongorát és a vonósokat állítottam a középpontba, a hegyek keltette visszhangot pedig ismétlődő hangokból álló dallamokkal igyekeztem szimbolizálni" - mesélte Djawadi, akinek kellő teret biztosítottak az alkotók azzal, hogy Bach "H-moll szonáta hegedűre és csembalóra (BWV 1014: I. Adagio)"-ja, valamint a Caught a Ghost "Time Go"-ja kivételével kizárólag az ő szerzeményei hallhatóak. Arról, hogy a forgatókönyv milyen teljesítményre sarkallta a komponistát, már az albumnyitó "The Mountain Between Us" révén képet kapunk. A dallamok egyszerre puhatolódzóak, varázslatosak és feszültségteljesek, a zongora- és a vonósszólamok együttesére kihegyezett megközelítés nemegyszer hat andalítóan, ismétlődésük révén pedig olyan érzést keltenek, mintha Michael Nyman vagy Philip Glass keze lenne a dologban, de rokoníthatnánk James Newton Howard A falu ihlette score-jával is. A témák eleinte egyszerűek ("Don't Say Anything", "I'm Sorry"), a történet előrehaladtával azonban a cselekményszálhoz hasonlóan kezdenek bonyolódni, egymásba fonódni, a minimalista jelleg pedig olyan instrumentumokkal egészül ki és fokozódik mesterien, mint az üvegharmonika ("Rule of Three") és az akusztikus gitár ("I'm Scared", "Where Is the Dog?"). Ebből a hangulatból a "They Can't Hear You" és a "Flare Gun" zökkent ki bennünket néhány perc erejéig: míg előbbi dinamikus darab, utóbbi inkább thrillerhatást kelt az elnyújtott szólamok és morgó hangok kavalkádja okán, ami a szerző olyan korábbi munkáit idézi, mint a Frászkarika vagy Az ismeretlen Drakula aláfestése.

         Az album (amely a mozi sikertelensége ellenére nemcsak CD-n, hanem bakeliten is napvilágot látott) játékideje tökéletesen el lett találva, amellett ugyanis, hogy a Hegyek között kíséretét remeknek tartom, úgy vélem, ennyi bőven elegendő belőle, az ennél hosszabb változat már jócskán veszítene a varázsból. A megözvegyült Ben és az esküvőjére készülő Alex - napokon át tartó megpróbáltatásaik, a reménybe és a túlélésbe vetett hitük mértékének folyamatos ingadozása (amit például a "Trust Your Instinct" és a "The Mountains" is tükröz) mellett - egymásrautaltságuk következtében egyre jobban megnyílnak egymás előtt, s a kezdetben két idegenként színre lépő karakterben végül kölcsönös érzések támadnak egymás iránt. Ezt a folyamatot olyan tételek támasztják alá, mint a "The Photograph", a "Little Recorder", a "Separation", valamint az "I Feel Alive", melyekben egyre összetettebben, a szereplők érzelmi fellángolásait remekül közvetítve köszönnek vissza a korábban még kissé óvatosan, visszafogottan jelen lévő dallamok. A mű csúcspontját a zárójelenetet kísérő "The Heart Is Just a Muscle" és a "Meaning of Life" szolgáltatják, melyek nemcsak a film alatt működnek hibátlanul, hanem önállóan is képesek megérinteni az ember szívét még úgy is, ha ezeket a történet ismerete nélkül hallgatjuk.

         "Nagy kitérő volt ez számomra. Olyan oldalamat mutathattam meg, amiről még nem igazán hallattam. Nagyon felpörgetett, hogy efféle score-t írhatok, az ilyen jellegű zenéket sokkal jobban kedvelem, mint az akciókat" - nyilatkozta Ramin Djawadi. A komponistának a méltán népszerű Trónok harca engedett teret első ízben annak, hogy túlmutasson a rá is gyakorta jellemző Remote Control Production-ös hangzásvilágon, a Hegyek között szinte hibátlan ívvel és tartalommal rendelkező score-ja pedig szintén arra példa, hogy többet is tud a háromhangos harmóniáknál, hajókürtszerű rezesszólamoknál.


    Kulics László
    2018.09.16.




    Tracklista:

      1. The Mountain Between Us (6:10)
      2. Don't Say Anything (2:18)
      3. I'm Sorry (1:39)
      4. Rule of Three (3:27)
      5. Finding the Cabin (3:57)
      6. I'm Scared (1:14)
      7. They Can't Hear You (0:45)
      8. 1% of Something (2:14)
      9. Trust Your Instinct (1:30)
    10. The Photograph (1:46)
    11. Flare Gun (2:04)
    12. Little Recorder (2:10)
    13. The Mountains (3:07)
    14. Separation (3:24)
    15. Not Today (2:15)
    16. I Feel Alive (2:39)
    17. Where Is the Dog? (1:28)
    18. Just Me and You (2:11)
    19. The Heart Is Just a Muscle (1:07)
    20. Meaning of Life (3:46)





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Clash of the Titans

    Game of Thrones

    The Hours

    The Village

    További kritikáink
  • The Mentalist
  • The Shape of Water
  • Red Sparrow
  • Skyscraper
  • The Disaster Artist
  • Love, Simon
  • Jurassic World: Fallen Kingdom
  • Ready Player One
  • Solo: A Star Wars Story
  • Looney Tunes: Back in Action
  • Revenge of the Ninja
  • Charlie and the Chocolate Factory
  • Backdraft
  • In Love and War
  • Le Sens de la Féte

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam