FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Rogue One: A Star Wars Story  Justice League  Murder on the Orient Express  Moon  Wonder Woman  The Ghost and the Darkness  It  Rebel in the Rye  The Mummy  Catch Me If You Can
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  







Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Moonraker (John Barry)    MOONRAKER   (1979)
       Moonraker: Holdkelte


      

       zene: John Barry
       vezényel: John Barry
       kiadás éve: 2003
       kiadó: EMI Capitol
       játékidő: 30:45




         Az 1970-es évek végén a méltán világhírű brit filmgyártás pánikszerűen menekült saját hazájából. A szórakoztatóipart sújtó egyre komolyabb adók miatt először híres művészek, majd egész produkciók költöztek külföldre. Az "adó-menekültek" között volt John Barry is, aki Amerikában vészelte át az ínséges éveket, és itt dolgozott különféle produkciókban - amerikai kényszerpihenőjének terméke például a De Laurentiis-féle '76-os "King Kong". Az adószáműzetés azt is jelentette, hogy a művészek évente csupán harminc napot tölthetnek el brit talajon, ami természetesen nem volt elég arra, hogy Barry megírjon mondjuk egy Bond-zenét, ezért kénytelen volt kihagyni az 1977-es "A kém, aki szeretett engem" című filmet.
         Két év múlva azonban a 007-es ügynök követte a zeneszerző példáját - Cubby Broccoli producer a következő film teljes stábját Franciaországba szállította, hogy még kifizetődőbb költségvetéssel forgathassa le a leggrandiózusabb Bond-kalandot, a "Moonraker"-t. A filmben Bond (Roger Moore) a milliomos Hugo Drax (Michael Lonsdale) tervét igyekszik meghiúsítani, ami nem más, mint az emberiség kiirtása, és a bolygó újranépesítése az űrbe menekített felsőbbrendű fajjal. A film a menetidővel egyenes arányban esik széjjel apróbb darabokra, hogy a végén már egy "Star Wars"-paródiába illő gigantikus űrcsatába torkolljon a film. De az igazi rajongónak nem is ez a legfájóbb, hanem az olyan apró és idétlen poénok, amelyek szép lassan fakasztják sírásra az embert. Ezekután zene szempontjából a legrosszabbra számíthatnánk... Pedig nincs így.

         John Barry ugyanis visszatért. Mivel a stáb Franciaországban dolgozott, Barry itt már dolgozhatott a filmzenén, amit a Devout Stúdióban vettek fel. A komponistának az 1979-es egy igazi sci-fi év volt, hiszen a "Moonraker" mellett két másik fantasztikus kalandhoz is zenét írt, mégis mind más lett, és még véletlenül se lehet összekeverni őket. A Disney által finanszírozott "A fekete lyuk" esetében a legfontosabb célkitűzés az volt, hogy a mester a főtémában annyira közelítse meg John Williams híres munkáját, hogy még éppen ne lehessen pert indítani - a score azonban ennek ellenére eredeti és igen ötletes. A "Star Crash" egy tipikus rossz produkció, egy olasz "Star Wars"-utánzat, mely többek között olyan kérdéseket válaszol meg, hogy mi lett volna, ha Leia hercegnő bikinis űrnindzsa lett volna, és vajon mit csinált David Hasselhoff a "Knight Rider" előtt. A zene is kisköltségvetésű, minimális zenekarral és igen sok elektromos alapozással, ami igazi újdonság Barrynél. Ezekkel szemben a "Moonraker" a film minden ellenkező próbálkozása ellenére érett és lírai munka, a különbség miatt a zene szinte teljesen elszakad a filmtől. Az albumon össze-vissza szerepelnek a számok, de megpróbálunk ezek között rendet vágni.
         A nyitószám természetesen a főcímdal (a fantáziadús "Moonraker" címmel), melyet Shirley Bassey ad elő, akinek már ez a harmadik Bond-slágere. Valahogy a dal így önmagában nekem sosem tetszett különösebben, romantikus témaként sokkal jobban működik, és ez a score többi részében be is igazolódik. A "Miss Goodhead Meets Bond" erre a témára épül, de valójában két különálló tételt fűz össze a track, melyek közül csak egy szól az éppen aktuális Bond-lányról, Holly Goodheadről - a zene első fele egy másik, korábbi hódításhoz íródott. A romantika folytatódik a "Bond Lured to Pyramid" tételben is, mely szintén varázslatos kis darab, és igazi gyöngyszem a sok bohóckodás között.
         Természetesen az akciózene szerelmesei sem maradnak zene nélkül. A "Space Lazer Battle" itt az album elejére került, pedig valójában a legutolsó felvétel, és a Bond-széria egyik mélypontjának számító űrtengerészgyalogosok (ez komoly!) vs. Drax-asztronauták párviadalhoz íródott kis menetelős szám. A kézitusa kedvelőinek egy track fűz össze két zenét: a "Cable Car and Snake Fight" első része során Bond ősellenségét, Cápát győzi le Rio de Janeiro felett, a második részben pedig egy óriási gumipitonnal küzd meg. Barry további akciózenének szánja a 007-es témát, amit már több filmben ("Oroszországból szeretettel","Tűzgolyó", "Csak kétszer élsz", "Gyémántok az örökkévalóságnak") is felhasznált, most azonban végleg nyugdíjba vonultatja vándormotívumát. Ez a másodtéma sosem volt különösebben akciódús, itt azonban szánalmasan vergődik, és lassúságával teljesen lefékez egy amúgy is vontatott csónakos üldözést ("Boat Chase").

         Ha kiugró tételt keresnék, ami miatt ezt az albumot tényleg érdemes megvenni, és hogy valami kárpótoljon az apró gyengeségekért, a hat és fél perces "Flight into Space" ajánlható, mely a filmben szinte megszakítás nélkül szól, ahogy a Moonraker űrhajók Hugo Drax titkos űrvárosa felé vonulnak (ez valóban olyan rossz, mint amilyennek hangzik). A zene már-már himnikus magasságokba emelkedik, és a kétes értékű űrjeleneteket egymaga elviszi a hátán, ezzel tökéletesen illusztrálva John Cox gondolatait a filmről, aki szerint a "Moonraker" egy szkeccsparódia, amit a bibliai filmek színvonalán forgattak le. A maradék számok elsősorban lopakodó és "suspense"-darabok, amelyekhez ritkán van szerencséje az embernek egy Bond-lemezen, úgyhogy itt sokat dobnak az összhatáson. A lemez a főcímdal diszkósított verziójával ér véget, ami amolyan kötelező elemnek számított a hetvenes évek végén, és a "Disco Moonraker" még a műfaj hallgathatóbb tagjai közé tartozik.

         Az erős zene ellenére büntetőpont jár a gyenge hangkeverésért, mivel sajnos ez az anyag a többszöri kiadás ellenére is több mint huszonöt év óta ugyanolyan formában jelenik meg. Sajnos mind az albumon, mind a filmben ez az egyik legrosszabban kevert zene - a rendező Lewis Gilbert igencsak nehezen állt át a Dolby-hangrendszerek világára. Az album maga is elég rövid, de a hivatalos indoklás szerint nem találják az eredeti szalagokat, úgyhogy ez valamennyire megbocsátható. Az már kevésbé, hogy a lemezen sehol sem csendül fel a James Bond-téma (pedig a filmben kétszer is nagyon jó feldolgozás szól) - szerencsére az összes közül ez az egyetlen CD, ami ezzel a hendikeppel indul.
         Az albumot - elsősorban rövidsége miatt - inkább az igazi rajongóknak ajánlom, de azoknak is, akik csak messzebbről ismerik Barry munkásságát, és szeretnének meghallgatni egy olyan Bond-muzsikát, amiről nem derül ki első hallásra, hogy a 007-es kalandjaihoz készült. A zene értékét igazából csak úgy lehetne még jobban fokozni, ha jobb filmhez íródott volna.


    Hubai Gergely
    2006.06.10.




    Tracklista:

      1. Main Title - Moonraker (3:11) *
      2. Space Lazer Battle (2:49)
      3. Miss Goodhead Meets Bond (2:49)
      4. Cable Car and Snake Fight (3:09)
      5. Bond Lured to Pyramid (2:07)
      6. Flight into Space (6:31)
      7. Bond Arrives in Rio and Boat Chase (2:39)
      8. Centrifuge and Corrinne Put Down (2:37)
      9. Bond Smells a Rat (2:25)
    10. End Title - Moonraker (2:28) *

    * előadja: Shirley Bassey



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Kulics László

    Szabó Csaba

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Dr. No

    The Incredibles

    The Man With the Golden Gun

    Mr. and Mrs. Smith

    További kritikáink
  • Dunkirk
  • Blade Runner
  • Kingsman: The Golden Circle
  • War for the Planet of the Apes
  • Spider-Man Homecoming
  • The Autopsy of Jane Doe
  • Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales
  • Close Encounters of the Third Kind
  • Alien: Covenant
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby

  • Filmzenékről röviden
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam