FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Ready Player One  Solo: A Star Wars Story  Looney Tunes: Back In Action  Revenge of the Ninja  Charlie and the Chocolate Factory  Backdraft  In Love and War  Le Sens De La Féte  Black Panther  Henry V
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Monster's Ball (Asche & Spencer)    MONSTER'S BALL   (2001)
       Szörnyek keringője


      

       zene: Asche & Spencer
       kiadás éve: 2001 / 2002
       kiadó: Lion's Gate Records (Egyesült Államok)
                 Silva Screen Records (Anglia)
       játékidő: 49:14




         Nagyon nehéz bármit is írni bevezetőként úgy, hogy a szóbanforgó zenéhez kapcsolódó film teljes mértékig elkerülte a figyelmemet, pedig ugye Halle Berry ezért a szerepéért kapta meg az arany szobrocskát, ráadásul bizonyos jelenetekben percekig csodálhatjuk nőiességét a maga csupasz valójában. A svájci származású Marc Forster a véletlenek által dirigált és összefonódott sorsokról készített érzékeny, lassan csordogáló filmet, ahol különféle (kiszabott, választott, véletlen) halálesetek révén talál egymásra két ember, akiknek valójában éppen egymással szemben kellene állniuk; és ezt még csak tetézhetné, hogy a színesbőrű özvegyasszony, valamint a férjére kirótt halálos büntetést végrehajtó fehér börtönőr különös találkozása a fajgyűlölettől visszhangos Georgia államban következik be. Az egymásrautaltságból következő szerelem azonban meglehetősen egyszerű módon győzi le a papírforma szerint több ponton is kényelmetlen alaphelyzetet, hőseink pedig végül egymás mellett merengnek a sors kiszámíthatatlanságán.

         Nincs semmi akadálya, hogy mi is elmerengjünk kicsit, hiszen a film lassú sodrásához egészen elképesztő aláfestő zenét komponált az Asche & Spencer névre hallgató komponistacsoport. Az eleinte két főből álló szerzőpárosból mára Thad Spencer maradt meg, aki mellé jónéhány zeneszerző társult, hogy főként reklámfilmekhez írjanak rövidke zenéket. A csapatnál filmtől, projekttől függően alakul ki, hogy a végső zenéért kik lesznek felelősek, így a "Monster's Ball" esetében például hét zeneszerző közös munkáját hallhatjuk. A reklám műfajának szerteágazó rétegein, és a szűk határidőkön edzett komponisták számára igazi felüdülésnek számított egy komplex, sokféle témát apró részleteiben is kibontó zene létrehozása, és ez a fajta fellélegzés sugárzik az album minden egyes másodpercéből. A huszonegyedik századi igényes zene egyik legnagyszerűbb példája ez a mű, bár ezzel kapcsolatban nem árt két dolgot leszögezni. Egyrészt távol áll a kortárs művészet többnyire hallgathatatlan káoszától, másrészt korántsem szabad komplett nagyzenekari műre gondolnunk. Az Asche & Spencer munkája leginkább gitárokra és szintetizátorra épül, és sokkal közelebb áll a meditatív könnyűzenéhez, mint a klasszikus értelemben vett filmzenékhez. Épp ezért lehetséges az, hogy a külföldi, magasan jegyzett filmzeneoldalakon hiába keressük a "Monster's Ball"-t, szinte sehol sem találni részletesebb ismertetőt vele kapcsolatban.

         Pedig épp elég hasonló stílusú vagy hangzású zenével találkozhattunk már a filmzenék széles palettáján, melyek vagy a zeneszerző neve, vagy a film sikere kapcsán váltak ismertebbé. Ha a "Monster's Ball" hangulatához passzoló műveket keresünk, a közelmúltból legelőször BT "Monster" című albuma juthat eszünkbe, s nem csupán a címbéli hasonlóság, hanem legfőképp a szintén elektronikus alapokra épülő zene miatt, ahol a gitárnak legalább ilyen mértékig kiemelt szerepe van. Bármely halkabb, lágy és melankolikus hangulatot árasztó Mark Isham-zene felidéződhet bennünk, csak trombitaszólók nélkül, miként Edward Shearmur "K-Pax" című, zseniális muzsikájára is ez a fajta hangzás és hangszerelés jellemző.
         Az, hogy tételről tételre végigelemezzük a művet, teljesen felesleges. Ha mégis ki kellene emelni a harmincöt perces álomutazásból egy szeletet, akkor én a "Night Into Day"-t említeném meg, ahol gyönyörűen vibráló fuvola kíséri a háttérben elnyújtott, romantikus gitárjátékot, s valóban napszakváltó hangulatot áraszt. Egy "Café Del Mar"-válogatásra - ahol mondjuk Thomas Newman is szerepel egy csendesebb tétellel - bármely "Monster's Ball"-track nyugodtan rákerülhetne. Ugyan nem fogunk visszadúdolható témát találni, de mindegyik tételnek van klasszikus fel-, és levezetése, így - a filmet nem ismerve - nem kényszerülünk rá arra, hogy jelenetfüggő trackeket hallgassunk, melyeknél pontosan addig vannak megírva a hangjegyek, amíg a film át nem vált egy következő képre.

         Négy countrydal található még az albumon (az amerikai kiadáson a végén, míg az angol változat ezekkel indít), de úgy vélem, semmiféle hiányérzetünk nem lesz, ha egyszerűen átugorjuk, vagy csak valami más időpontban hallgatjuk végig őket. Teljesen elkülönülnek az Asche & Spencer (jelenleg közreműködő) hét zenészének művétől, ráadásul tönkreteszik a varázslatos összhatást. Ezen ismertető alatt nagyjából nyolcszor ment végig a tizenkét tétel, és mintha ezalatt kicserélődtek volna a színek a szobában, mintha fellélegeznének a falak, ahogy a hangszórókból áradó csoda végigsimogatja sima felületüket. Azt gondolom, hogy az ilyen zenék képesek pillanatok alatt feledtetni velünk a lakáson kívüli nyüzsgést, őrületet, problémahalmazt. Érdemes tehát megjegyezni az Asche & Spencer fantázianevet, és minél előbb megismerkedni a "Monster's Ball" gyönyörűségével.

         (Csak az albumon szereplő egyéb dalok miatt van egy pontra a tökéletességtől.)


    Tihanyi Attila
    2005.12.03.




    Tracklista:

      1. I'm Your Man - The Jayhawks (3:57)
      2. Broken Up And Blue - Red Meat (3:46)
      3. Your Love Is My Rest - Jimmie Dale Gilmore (4:12)
      4. I Couldn't Love You (More Than I Do Now) -
          Jean Wells (2:44)
      5. Opening Title (3:15)
      6. Close Thirteen (3:55)
      7. Night Into Day (2:24)
      8. Resignation (3:48)
      9. Paying Respects (2:59)
    10. Tyrell (3:34)
    11. I Needed You (1:11)
    12. Hank's Transition (2:27)
    13. I Don't Want To Go Out Like This (2:16)
    14. Hit And Run (2:04)
    15. Under The Stars (4:04)
    16. End Title (2:47)



    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter          nem értékelte

    Kulics László          nem értékelte

    Szabó Csaba          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Komponisták arc nélkül
    Interjú az Asche & Spencerrel


    Stay

    A Thousand Roads

    További kritikáink
  • Star Trek: Discovery - Season 1, Chapter 1
  • Hook
  • Kincsem
  • Speed 2: Cruise Control
  • Wind River
  • Speed
  • The End of the f***ing World
  • Predator 2
  • 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi
  • Anomalisa
  • Predator
  • Yo-Yo Ma Plays Ennio Morricone
  • Molly's Game
  • Italian Sexy B-Movies
  • The Haunting
  • Les Granges Brülées

  • Filmzenékről röviden
  • A Wrinkle in Time
  • Geostorm
  • Death Wish
  • Fifty Shades Freed
  • Darkest Hour
  • The Commuter
  • Intent to Destroy
  • Goodbye Christopher Robin
  • Jigsaw
  • Hail, Caesar!

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Dark
  • Bright
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III

  • Interjúk
  • Hrutka Róbert: Szívvel-lélekkel
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam