FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant  King Arthur: The Legend of the Sword  Atlantis: The Lost Empire  Life  Colossal  Great Expectations
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Money Train (Mark Mancina)    MONEY TRAIN   (1995)
       Pénzvonat


      

       zene: Mark Mancina
       vezényel: Don Harper
       kiadás éve: 2011
       kiadó: La-La Land Records
       játékidő: 40:53




         A "Féktelenül 2.: Teljes gőzzel" zenéjének ismertetését az alábbi mondatokkal zártam: "S immáron az is elmondható, hogy ezzel majd' minden, a szerzőhöz köthető fontosabb szerzemény elérhetővé vált - az egyetlen hiányérzetet talán már csak a "Pénzvonat" aláfestésének kiadatlansága okozhatja." Nos, hiányérzetemet a La-La Land Records orvosolta, nem egészen egy évvel a "Féktelenül 2.: Teljes gőzzel" score-jának piacra dobását követően. Az ezzel kapcsolatos örömöm azonban pontosan addig tartott, amíg ezt végig nem hallgattam...

         Ám még mielőtt belefolynék a muzsika pozitívumaiba, illetve negatívumaiba, nézzük, milyen filmhez is tartozik. A Woody Harrelson és a manapság raboskodással foglalatoskodó Wesley Snipes főszereplésével készült akciómozi azok sorát gyarapítja, amelyeket akkor vesz elő az ember, ha egy könnyed, kissé bugyuta, de azért kellő szórakozást biztosító filmre vágyik. A történet ennek megfelelően nem túl bonyolult: a metrórendőrség kötelékébe tartozó, örökösen civakodó és versengő testvérpár, John (Snipes) és Charlie (Harrelson) egy olyan bűnözőt próbál kézre keríteni, aki a metróvonal pénztárosainak felgyújtásában leli örömét. Mindeközben új társat is kapnak (Jennifer Lopez személyében), kinek vonzereje tovább bonyolítja a fekete-fehér páros életét. Ezek tetejében pedig ott van a metróvonal bevételét szállító szerelvény, ami két okból csábítja őket: az egyik a rajta lévő összeg, míg a másik a nem túl rokonszenves metróigazgatóval való kiszúrás lehetősége.
         Joseph Ruben rendező ("Egy ágyban az ellenséggel", "Felejtés") alkotásában ugyan nem volt benne Jerry Bruckheimer keze, ám stílusa alapján az általa producerelt filmekhez áll a legközelebb. Habár az mozi nem lett kasszasiker, az alapötlete két embert igencsak megragadott: a premier után két nappal ugyanis - az abban látottakhoz hasonló módon - két elkövető felgyújtotta a Brooklyn állomás jegypénztárát. A pénztáros halálát követelő eset után a New York-i metrótársaság a maga módján bojkottálta a filmet: beszedte az összes plakátot, amelyet az állomásokon kihelyeztek, ugyanakkor a Columbia Pictures elhatárolta magát az esettől.

         Mark Mancina e mozi mellett a "Visszatérés a Paradicsomba" kapcsán dolgozott együtt Rubennel, azonban amíg ott egy önálló, kerek egész muzsika került ki a kezei közül, addig itt nem teljesen ez történt. A La-La Land korongjának előnye, hogy a teljes zenei anyagot magában foglalja, sajnos azonban a zene bizonyos részei erősen jelenet-, illetve betétdalfüggők, ebből adódóan nem egy tracknek vagy eleje, vagy vége nincs, illetve ha tart is valahova, egy olyan effektbe vagy betétdalba torkollik, amely a film alatt korrektül működik, ám így esetlennek, céltalannak tűnik. Röviden: a "Money Train" remekül illusztrálja, hogy a filmzene az alkalmazott művészet kategóriájába tartozik. Annak bizonyítása pedig, hogy Mancina ennél többre is képes (vagyis tud témacentrikus, gondosan felépített akciómuzsikát is produkálni), egyéb műveire hárul.

         Felvezetést biztosító, illetve kedvcsináló nyitánnyal ezúttal éppúgy nem találkozunk, mint megnyugvást sugalló, fanfárszerű zárótétellel, hiszen mindezeket betétdalok hivatottak biztosítani, amelyek az Epic Soundtrax gondozásában megjelent albumon kaptak helyet. Mancina csak a filmet indító "The Train is Coming" dalt követően kerül előtérbe a Snipes-Harrelson duó első bevetése alkalmával.
         Magának a score-nak két arca van: a testvérpár lazaságát gitáros alapokon nyugvó számok kísérik, melyek így, a filmtől elkülönülve nekem a "Halálos fegyver"-széria muzsikáit juttatják eszembe, ami Eric Clapton és Michael Kamen nevéhez fűződik. A "Charlie Steals the Model", illetve az olyan rövid szösszenetek, mint például a "Buddha Consciousness" a gondtalan, lezser arcukat tükrözi, az éppen aktuális gondok érzékeltetése pedig többek között az "A Gift of 15 Grand / Charlie Loses the Money", valamint a "Round Two / Love Betrayed" trackekre hárul, melyek játékideje alig hosszabb, mint amennyi időbe kerül a címük elolvasása.
         A második arc az akció, mely hol feszültségteli, hol pedig a szerzőtől megszokott elektronikus-szimfonikus ötvözetű pergősséggel jellemezhető, s bár ezek esetében - az imént említett tételekhez képest - háttérbe kerül az elektromos gitár, de teljesen nem tűnik el. A filmzene ugyan rendelkezik remek akciótémával, amit a komponista igyekszik variálni, ám ezen részek a képsorokkal együtt inkább helytállóbbak, mint így. Míg a játékidő utolsó negyedét kitöltő "Motorcycle Subway", a "Breaking the Barrier", illetve az "I'll Be There / The Brothers Fight / Money Train Wreck" teljesen rendben vannak, addig az ezt megelőzőek olyan gondolatokat keltenek bennem, mintha szerzőjük kereste volna a végkifejlethez (vagyis az iménti trióhoz) vezető utat.

         Magára a kiadványra nem lehet panaszunk, hiszen a La-La Landtől jól ismert színvonalon jut el hozzánk ez a muzsika is - tizenhat évvel az elkészülését követően -, de részemről csalódást okozott. Talán azért, mert annyira rendben találtam a betétdalos változaton található "Money Train Suite"-et, talán azért, mert a zene "megöregedett", vagy talán azért, mert ezt is legalább annyira vártam, mint anno a "Bad Boys"-t vagy a "Speed 2: Cruise Control"-t. Bármelyik is a válasz, azon véleményemen nem változtat, miszerint a képsoroktól függetlenítve a "Money Train" egy közepes kompozíció.


    Kulics László
    2011.06.13.




    Tracklista:

      1. Petty Theft (3:46)
      2. Charlie Steals the Model (1:01)
      3. Buddha Consciousness (0:27)
      4. The Torch Strikes (2:20)
      5. Hook's Promise (0:41)
      6. Love Hurts (0:45)
      7. A Gift of 15 Grand / Charlie Loses the Money (1:41)
      8. Round Two / Love Betrayed (1:39)
      9. The Torch Gets Ready / The Torch Is Toast (6:11)
    10. Get Out of My Life (0:23)
    11. Brown's Ultimatum (2:39)
    12. Charlie Gets Ready / Charlie Grabs the Train (1:58)
    13. Motorcycle Subway (2:01)
    14. No Escape (1:29)
    15. Breaking the Barrier (5:45)
    16. I'll Be There / The Brothers Fight / Money Train
          Wreck (7:25)
    17. Keeping Cool (0:42)




    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Bad Boys

    Con Air

    Return to Paradise

    Speed 2: Cruise Control

    További kritikáink
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie
  • Shaft
  • Living in the Age of Airplanes
  • La La Land
  • Immortal Memory
  • Spirit: Stallion of the Cimarron

  • Filmzenékről röviden
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma
  • Jack Reacher: Never Go Back
  • Gagarin - First in Space

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam