FŐOLDAL  |   ZENESZERZŐK  |   FILMZENEALBUMOK  |   FILMZENÉKRŐL RÖVIDEN  |   FILMEK ALATT HALLOTT ZENÉK  |   INTERJÚK    
  |   HÍREK

    Catch Me If You Can  Dunkirk  Blade Runner  Kingsman: The Golden Circle  War for the Planet of the Apes  Spider-Man: Homecoming  The Autopsy of Jane Doe  Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales  Close Encounters of the Third Kind  Alien: Covenant
EGYÉB ÍRÁSOK  |   MOZISZÉRIÁK ÉS TÉVÉSOROZATOK  |   ÉVES ÖSSZESÍTÉSEINK  |   DÍJAK  |   FÓRUM  |   JÓ TUDNI  |   RÓLUNK  |   KAPCSOLAT



Keresés a Filmzene.neten

  






Beszámolók
  • Hollywood Magyarországon - Hans Zimmer-est Lisa Gerrarddal
  • Brian Tyler londoni koncertje
  • Hans Zimmer Magyarországon
  • Az Antonio Sanchez & Migration magyarországi koncertje

  • Zenék egy témára
  • Conan
  • Robin Hood
  • A három testőr
  • Sherlock Holmes
  • Cápás filmek

  • DVD kiadványok
  • Jerry Goldsmith 80th Birthday Tribute Concert - Fimucité 3
  • A Tribute to Basil Poledouris
  • Fimucité 2: Closing Night Gala 2008
  • "War" - A filmzene készítése
  • Creating the Lord of the Rings Symphony




  • Filmzene.net - Mission: Impossible - Ghost Protocol (Michael Giacchino)    MISSION: IMPOSSIBLE - GHOST PROTOCOL  (2011)
       Mission: Impossible - Fantom protokoll


      

       zene: Michael Giacchino
       vezényel: Tim Simonec
       kiadás éve: 2011
       kiadó: Varése Sarabande
       játékidő: 76:31





         Tom Cruise-t a kritikusok, valamint a klasszikus Mission: Impossible-széria rajongói vállvetve árasztották el kritikáikkal a folyam mozis adaptációjának történetvezetése, illetve felépítése miatt. A támadások középpontjában döntően a színész öncélúsága, egójának leplezetlensége állt, hiszen ez a fajta mentalitás teljesen ellentétes azzal, amit a tévésorozatból ismert IMF-csapattól megszokhattunk. Mindez azonban csupán az első három rész esetében figyelhető meg (melyek emellett igen kedvező bevételi adatokkal büszkélkedhetnek), a 2011-es Mission: Impossible - Fantom protokoll esetében ugyanis már nemcsak kasszasikerről lehet beszélni, hanem pozitív visszajelzésekről is. Vagyis úgy tűnik, lassan, de biztosan sikerült Cruise-nak elérnie azt, hogy elismerően beszéljenek franchise-áról, a tendencia irányáról azonban a Mission: Impossible 5 premierje után lehet bővebben beszélni - ha az is hasonló érdemeket könyvel majd el, akkor úgy fogunk járni, mint például a Halálos iramban-folyammal, amely akkor kezdett főnixmadárként szárnyalni, mikor a legtöbben már a süllyesztésre készültek. Szintén előítéletekkel övezve vethette bele magát a munkálatokba Brad Bird (aki Brian De Palma, John Woo és J.J. Abrams nyomdokaiba léphetett), hiszen bár mindenki kedvelte őt az olyan rendezései révén, mint a Szuper haver, A hihetetlen család vagy a L'ecsó, ám mivel eddig csak animációs projektek között mozgott, a szakma túl nagy falatnak vélte az újabb Ethan Hunt-kalandot ahhoz, hogy sikeresen debütáljon az élő szereplős mozik világában. Bird azonban szerencsére rácáfolt erre.

         "Tudtam, hogy ezúttal jóval tematikusabbnak kell lennem, amihez nagyobb teret is biztosít majd számomra a film" - nyilatkozta Michael Giacchino, aki a Fantom protokoll révén immáron másodjára dolgozhatott IMF-ügynökök küldetését kísérő muzsikán. A direktori székbe ugyan nem Abrams ült, de a producerek egyike ő maradt, a helyére kerülő Birdöt pedig nem kellett győzködnie Giacchino rátermettségéről, hiszen korábban A hihetetlen család és a L'ecsó révén már jól ismerték egymást - ilyen csere mellett tehát nem is volt kérdés, ki felel majd a dallamokért. "Lalo Schifrin egyike kedvenceimnek. Szerencsés vagyok, hogy barátjának mondhatom magam, s hogy nyugodt szívvel fordulhattam hozzá tanácsokért a Mission: Impossible-filmjeim kapcsán. Minthogy nagy rajongója vagyok a szériának és a score-jának, különleges dolognak és megtisztelőnek tartom azt, hogy a valaha írt legjobb témák egyikével dolgozhattam" - mesélte a szerző, majd hozzátette: "Az előző részben kevés lehetőség volt a klasszikus téma alkalmazására, túl kevés. Ezúttal viszont több lehetőség nyílott számomra". Bár a lehetőségek tárháza bővült, Giacchino szerencsére nem esett át a ló túlsó oldalára, hanem inkább játszadozni kezdett: a zenekari szekciókkal éppúgy variált a motívum porondra kerülésekor, mint magával a témával, azt ugyanis nemcsak teljes valójában, hanem részleteiben is alkalmazta - mindössze a "Light the Fuse" és a "Mission: Impossible Theme (Out with a Bang Version)" tartalmazza a klasszikus motívum minden részletét. Ennek köszönhetően úgy válik sajátossá e muzsika, hogy közben remekül illeszkedik a tévés franchise aláfestéseihez. Ám azt, hogy a jövőben mindezt hogyan bontogatta volna tovább a szerző, a közeljövőben biztosan nem tudjuk meg, az ötödik rész aláfestéséről ugyanis már nem Giacchino, hanem a szintén Cruise főszereplésével forgatott Jack Reacher score-ját is jegyző Joe Kraemer gondoskodik majd.

         Amivel már az első hallgatás során megfogott e szerzemény, az a "Knife to a Gun Fight" című tétel, melynek dinamikája, ritmikája egy csapásra magával ragadott. Hasonlóan remeknek tartom még a "The Express Elevator"-t, az "Out for a Run"-t, a "Railcar Rundown"-t, a "Moreau Trouble Than She's Worth"-öt, a "World's Worst Parking Valet"-et, illetőleg az elektromosgitár-játékkal színesített "Launch is on Hendricks"-et is, melyek esetében mindent bevetett Giacchino, hogy megmutassa: az akciófilmzenék az ő stílusjegyeivel kombinálva új színt jelentenek Hollywoodban. "Manapság az olyan pörgős mozik, mint ez is, nem rendelkeznek színes zenekari hangzással. Mindenhol csak az egyszerűsítést látni, amitől egyre jobban fáj a fejem. Már nem élvezem úgy a filmeket, mint egykoron a Die Hardokat vagy az Indiana Jones-mozikat" - nyilatkozta a komponista. Az imént kiemelt trackeken kívül az is szimpatikus számomra, hogy Giacchino mennyire könnyedén játszadozott a különféle Schifrin-altémákkal, illetve hogy mindezt mennyire hibátlanul kombinálta saját elképzeléseivel az "In Russia Phone Dials You"-ban, a "Kremlin with Anticipation"-ben, valamint a "Love the Glove"-ban.
         Hunt (Cruise) és csapata küldetése a megszokott kerékvágásban indul, ám a Kremlnél zajló akció balul sikerül, így az IMF mögül kihátrál az amerikai kormány, ezért a tagok saját szakállukra igyekeznek megakadályozni, hogy Hendricks (akit A tetovált lány révén ismertté vált Michael Nyqvist formál meg) atomháborút robbantson ki. Amellett, hogy mindehhez remek akciózenét kaptunk Giacchinótól, a szerző azt is igyekezett kihasználni, hogy Hunték a cél érdekében majdnem az egész Földet beutazzák - a forgatási munkálatok négy kontinens hat országában zajlottak. Ennek eredményeként a "Kremlin with Anticipation"-ben egy erőteljes férfikórust hallhatunk (amely a himnikus orosz kórusművek világát idézi meg), Dubait az épületek méretéhez hasonlóan lehengerlő vonós-fúvós-ütős kombinációval tükrözte (ilyet hallhatunk az "A Man, a Plan, a Code and Dubai" vége felé), Indiát pedig három vokalistával, továbbá ritmikus elemek és szitár előtérbe helyezésével érzékeltette ("Mood India", "Mumbai's the Word"). "Amikor Indiában vannak, azt akartuk, hogy a közönség Indiában is érezze magát. Ugyanez volt a helyzet Oroszországgal is... olyan ez, mint egyfajta világjárás" - kommentálta a szerző, akinek Hunt börtönből történő szökéséhez nem kellett muzsikát szállítania, ahhoz ugyanis az "Ain't That a Kick in the Head" című Dean Martin-dalt használták az alkotók, amely igen érdekes zenei dramaturgiát ad a jelenetsornak.

         Az eddig készült mozifilmek közül Danny Elfman első részhez készített kísérete, illetve Michael Giacchino ezen score-ja az, amelyik a leginkább rokonítható Lalo Schifrin klasszikusával - még úgy is, hogy Elfman és Giacchino egymástól eltérő módon közelítették meg a projektet. Michael Giacchino a Star Trek-széria hangulatára éppúgy elsőre ráérzett, mint A majmok bolygója-folyaméra, az IMF-csapat esetében azonban mindezt csak másodjára sikerült elérnie. Főként azért tartom jónak a Fantom Protokoll score-ját, mert nemcsak direkt módon, a jól ismert vezérmotívum szakadatlan ismételgetésével igyekezett tisztelegni az eredeti mű előtt, hanem helyenként hangulatában is - emiatt kedvelem többek között A Quantum csendje vagy a Die Hard - Drágább, mint az életed kíséreteit is. Mindazonáltal, ha a korong játékideje húsz perccel rövidebb lenne (kivenném például a "Give Her My Budapest"-et, a "Ghost Protocol"-t, az "Eye of the Wistrom"-ot és a "Putting the Miss in Mission"-t is), velősebb, ütősebb hallgatnivaló lenne, mint így.


    Kulics László
    2015.03.10.




    Tracklista:

      1. Give Her My Budapest (1:57)
      2. Light the Fuse (2:01) *
      3. Knife to a Gun Fight (3:42)
      4. In Russia Phone Dials You (1:40) *
      5. Kremlin with Anticipation (4:12) *
      6. From Russia with Shove (3:37) *
      7. Ghost Protocol (4:58) *
      8. Railcar Rundown (1:11) *
      9. Hendricks' Manifesto (3:17) *
    10. A Man, a Plan, a Code and Dubai (2:44) *
    11. Love the Glove (3:44) *
    12. The Express Elevator (2:31) *
    13. Mission Impersonatable (3:55)
    14. Moreau Trouble Than She's Worth (6:44)
    15. Out for a Run (3:54)
    16. Eye of the Wistrom (1:05)
    17. Mood India (4:28) *
    18. Mumbai's the Word (7:14)
    19. Launch is on Hendricks (2:22)
    20. World's Worst Parking Valet (5:03) *
    21. Putting the Miss in Mission (5:19) *
    22. Mission: Impossible Theme (Out with a Bang
          Version) (0:53)

    * főtéma: Lalo Schifrin





    TOVÁBBI ÉRTÉKELÉSEINK:

    Bíró Zsolt

    Dobrosi Tamás          nem értékelte

    Emesz Csaba          nem értékelte

    Gregus Péter

    Pavlics Tamás

    Szabó Csaba          nem értékelte

    Tihanyi Attila          nem értékelte




    KAPCSOLÓDÓ ANYAGOK:

    Dawn of the Planet of the Apes

    Mission: Impossible

    Mission: Impossible III

    Star Trek

    További kritikáink
  • King Arthur: The Legend of the Sword
  • Atlantis: The Lost Empire
  • Life
  • Colossal
  • Great Expectations
  • Jesse Stone - The Ultimate Collection
  • The Boss Baby
  • In the Heart of the Sea
  • Power Rangers
  • Noah
  • Mighty Morphin Power Rangers: The Movie
  • Crimson Rivers
  • Twister
  • xXx: Return of Xander Cage
  • The Lego Batman Movie

  • Filmzenékről röviden
  • The Lego Ninjago Movie
  • The Dark Tower
  • Remember
  • Split
  • The Hollywood Shorties
  • Eddie the Eagle
  • Spotlight
  • Green Room
  • The Boy
  • Ma Ma

  • Filmek alatt hallott zenék
  • Jean-Claude Van Johnson
  • 47 Meters Down (In to Deep)
  • The Shallows
  • Solace
  • Into the Grizzly Maze
  • Enemies Closer
  • D-Tox
  • Rambo III
  • Transformers: Rescue Bots
  • Sex Tape

  • Interjúk
  • Jeff Beal: Apró kincsek
  • Lisa Gerrard: A szív hangja
  • Mark Hinton Stewart: A zene a párbeszédek mögött
  • Wolf Péter: A szerencse kapuja

  • Kollaborációk
  • Oliver Stone filmjeinek zenéi
  • Elmer Bernstein életútja I.
  • Jerry Goldsmith életútja III.
  • Jerry Goldsmith életútja II.
  • Jerry Goldsmith életútja I.

  • A filmzene legendái
  • Angelo Badalamenti
  • Philip Glass
  • Basil Poledouris
  • Lalo Schifrin
  • Dave Grusin

  • Moziszériák,tévésorozatok
  • A hobbit-trilógia zenéi
  • A Rémálom az Elm utcában széria zenéi
  • A Robert Langdon-filmek zenéi
  • A Hellraiser-filmek zenéi
  • A Válaszcsapás zenéje

  • További írásaink
  • Ez volt 2016
  • Oscar előtt és Oscar után 2016
  • 10 éves a Filmzene.net
  • Filmzeneszerzők különböző albumai
  • Filmzenékhez köthető kiadványok
  • Stúdiók
  • Lemezkiadók
  • In Memoriam